Zuzana Bieliková

Slovensko ako „zelená“ filmová krajina

Mária Ferenčuhová

Písmo: A- | A+

V roku 2018 vznikla Slovenská filmová agentúra (SFA) ako organizačná zložka Audiovizuálneho fondu. Jej cieľom je najmä zvyšovať príležitosti pre neštátne investície do audiovizuálnej produkcie na Slovensku, rozvoj filmovej infraštruktúry a propagácia Slovenska ako „filmovej krajiny“. Jej manažérkou je Zuzana Bieliková.

Zvýšilo sa vznikom Slovenskej filmovej agentúry povedomie o Slovensku ako o krajine, kde sa oplatí nakrúcať?

Založením Slovenskej filmovej agentúry v roku 2018 a vďaka jej činnosti záujem zahraničných produkcií o nakrúcanie na Slovensku vzrástol. Napriek tomu, že krátko po založení SFA svetovú filmovú produkciu zasiahol COVID-19 a štrajk WGA a SAG-AFTRA, na Slovensku sa realizovalo viacero zahraničných projektov. Trend podporilo aj navýšenie dotácie poskytovanej fondom pre filmové projekty na Slovensku, ktorá sa od 1. januára 2020 zvýšila na 33 % oprávnených výdavkov. Tým sa výrazne zvýšila atraktivita Slovenska pre filmovú a televíznu produkciu v porovnaní s okolitými krajinami. Nakrúcali sa tu projekty ako napr. Red Sparrow, Marco Polo, Dracula, Van Helsing, Tom Clancy’s Jack Ryan, Tatér z Auschwitzu, The Performance a iné.

Ktoré lokácie sú pre zahraničné produkcie najatraktívnejšie?

Tatry, Banská Štiavnica, Slovenský raj a jeho Tomášovský výhľad. Ale nakrúcalo sa aj na Záhorí, na Oravskom hrade, v Bojniciach. Bratislava je zaujímavá, lebo je tu všetko poruke a leží v blízkosti viedenského letiska. Naše hlavné mesto už vo filmoch zobrazilo Berlín, New York, Budapešť, Londýn… Aktuálne sa v našej metropole nakrúca jeden americký projekt.

Ako o sebe dáva filmová agentúra vedieť, ako pracuje, ako získava záujem zahraničných producentov?

SFA funguje ako prvý kontakt pre otázky o filmovej infraštruktúre na Slovensku. Poskytuje informácie pre záujemcov o nakrúcanie na Slovensku nielen prezenčne na filmových trhoch a podujatiach, ale aj osobne v sídle kancelárie či elektronickou formou. Pravidelne informuje domáce a zahraničné médiá o svojich aktivitách a o súčasnom stave filmového priemyslu aj formou rozhovorov alebo podávaním osobitných informácií. Takisto informuje o svojich aktivitách a udržiava kontakt so slovenskými aj so zahraničnými filmovými profesionálmi. Zároveň sa snaží osloviť potenciálnych nových partnerov. Na tieto účely si zvolila komunikáciu cez najpopulárnejšie sociálne siete – Facebook, Instagram, Twitter a Linkedin.

Webové sídlo SFA – www.filmcommission.sk – funguje od februára 2019 a predstavuje komplexnú prezentáciu Slovenska ako filmovej krajiny. Obsahuje údaje o krajine, hraniciach, okolitých krajinách, klimatických podmienkach, filmovej a podnikateľskej infraštruktúre a disponuje aj prezentáciou lokácií a profesionálneho prostredia. Má dve jazykové mutácie (angličtina a slovenčina) a slúži ako hlavný zdroj informácií o slovenskom audiovizuálnom priemysle. Záujemcovia o nakrúcanie na Slovensku tam nájdu základnú databázu filmovej infraštruktúry na Slovensku, informácie o úspešných zahraničných projektoch realizovaných na území Slovenska, kontakty na produkčné spoločnosti, dostupné technológie, postprodukčné spoločnosti, animačné štúdiá, zvukové štúdiá, informácie o ubytovacích zariadeniach, doprave a ďalšie. Túto online databázu SFA pravidelne aktualizuje.

Súčasťou agendy SFA je aj enviroplatforma. Ako vyzerá implementovanie zeleného nakrúcania na Slovensku? SFA si už od svojho založenia v roku 2018 stanovila ako jednu z priorít ekologizáciu audiovizuálneho priemyslu na Slovensku. V tom istom roku sa AVF prostredníctvom SFA stal jedným z partnerov medzinárodného projektu Green Screen zameraného na ekologizáciu filmového priemyslu. Vďaka aktívnej účasti na tomto projekte sme vytvorili platformu pre filmových profesionálov, kde môžu nájsť informácie o tom, ako nakrúcať ekologicky a efektívne. Spolu s ďalšími dvoma partnermi projektu VAF a Pro Malaga sme v roku 2020 získali grant na pilotnú aktivitu – vytvorenie európskej uhlíkovej kalkulačky EURECA, ktorej pilotná verzia bola dokončená v roku 2021 a sprístupnená filmovej verejnosti v roku 2022. SFA v rámci partnerstva zabezpečuje prezentáciu a testovanie kalkulačky na úrovni EÚ, aj priamu spoluúčasť európskych inštitúcií a „stakeholderov“ na vývoji nástroja, ktorého cieľom je efektívne meranie uhlíkovej stopy audiovizuálnych produkcií v Európe. Projekt Green Screen sa oficiálne ukončil v roku 2022. „Memorandum o zelenom filmovaní“ a „Praktický manuál pre trvalo udržateľné nakrúcanie“ sa stali základom pre ďalšie školenie ekologických konzultantov, vývoja uhlíkovej kalkulačky a pre uplatnenie systému finančnej bonifikácie, ktoré si SFA stanovila ako hlavné aktivity v monitorovacej fáze projektu. Na základe týchto aktivít fond implementuje stratégiu ekologizácie audiovizuálneho priemyslu na Slovensku vo vzťahu k podpornej činnosti s uplatňovaním kritérií pre kontinuálne znižovanie negatívnych dopadov produkcie audiovizuálnych diel na životné prostredie. V roku 2022 AVF a SFA v spolupráci s kreatívnym centrom RTVS – Arténa zorganizovali školenie pre prvých 21 envirokonzultantov. V tomto roku AVF ponúka produkciám možnosť požiadať o osobitnú dotáciu na aktivity s cieľom znižovať uhlíkovú stopu. To môže ďalej motivovať filmových producentov k napĺňaniu stanovených cieľov udržateľnosti nakrúcania.

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Týždeň vo filme 1975

Týždeň vo filme 1975: Veľa práce a oslavných spomienok

Nasledujúce riadky budú na potenciálneho diváka starých týždenníkov v televízii pôsobiť skôr demotivačne. Krátka štatistika kolekcie: v desiatich týždenníkoch ani jediný šot zo zahraničia. Štyri žurnály spomienok na 30. výročie oslobodenia (TvF 12, 13, 14, 17) z toho dva monotematické, plné oficiálnych osláv a funkcionárov. Zo 47 šotov sú len štyri venované kultúre a dva športu. Plejáda šotov o zvyšovaní produktivity práce v najrôznejších výrobných odvetviach. Keď začiatkom päťdesiatych rokov týždenníky ponúkali samé budovateľské témy, povojnový divák ich skôr akceptoval: videl v nich obnovu vojnou zničenej krajiny, nové byty, v nových fabrikách pracovnú príležitosť. No o dvadsať rokov neskôr bol preňho rovnaký obraz výlučne schematickou formalitou. Nuž radšej prišiel do kina až po týždenníku, alebo si jeho premietanie odstál vo foyeri. Áno, (aj) tak vyzeralo obdobie, ktoré nazývame normalizáciou. Nový liečebný dom aj nový prameň Z ponúkanej  kolekcie sa pozitívne vyníma číslo 9 (režisér Igor Dobiš), venované „odpočinkovým“ témam. Začína odborárskou rekreáciou, nasleduje reportáž z Bardejovských kúpeľov, kde postavili nový liečebný dom a z Dunajskej Stredy, kde vŕtajú nový termálny prameň. Aj družstevníci v Rači už využívajú termálnu vodu na skleníkové pestovanie viniča. Na to nadväzuje portrét Jozefa Franka, ktorého keramika oplýva vinohradníckymi motívmi. Záver tvorí vari najzaujímavejšia snímka kolekcie – divadlo malých foriem u Rolanda (v Bratislave). Autorsky sa tu prezentuje zaujímavá trojica: dvaja...

Kalendár filmových výročí august 2025

Výročia osobností slovenskej kinematografie v auguste 2025. 7. 8. 1935              Igor Hrabinský –herec – 90 rokov †7. 8. 2015            Jozef Skovay (nar. 24.10.1929) – herec – 10 rokov od skonania 9. 8. 1975               Erik Ollé – herec – 50 rokov 9. 8. 1975               Marek Veselický – producent – 50 rokov 13. 8. 1935            Gustáv Pálka († 18.10.2013) – zvukový majster – nedožitých 90 rokov 14. 8. 1945            Miloslav Luther – režisér, scenárista – 80 rokov 16. 8. 1955            Ľubica Blaškovičová – herečka – 70 rokov †16. 8. 2020          Anastázia Dubravická (nar. 14.10.1034) – strihačka zvuku – 5 rokov od skonania †17. 8. 2015          Štefan Šváňa (nar. 25.5.1939) – zvukový majster – 10 rokov od skonania †17. 8. 2020          Pavel Branko (nar. 27.4.2021) – filmový historik, kritik – 5 rokov od skonania †17. 8. 2020          Valerián Strážovec (nar. 1.7.1933) – architekt – 5 rokov od skonania †19. 8. 2020          Ľudovít Hanák (nar. 27.10.1940) – režisér, kameraman – 5 rokov od skonania 20. 8. 1940           Milan Homolka – kameraman, režisér – 85 rokov 21.8.1955            Peter Šimun – herec – 70 rokov 23.8.1935            Oľga Zöllnerová – herečka – 90 rokov 23. 8. 1965          Barbara Janišová Feglová – producentka – 60 rokov 26. 8....
Adéla ještě nevečeřela Braňo Bezák

Obľúbené filmy Braňa Bezáka

Grófovi Teleke z Tölökö by superschopnosť rúcať operným spevom budovy závidel nejeden komiksový hrdina. Nie som filmový znalec, skôr milovník filmu, a tak nasledujúce riadky budú vychádzať skôr z emócií ako z racionálnej analýzy. „Súfilmie“ dvojice Brdečka – Lipský Začínajúca puberta je obdobím prvých lások a presne v tomto období ma zasiahli dva filmy, ktoré pre mňa tvoria jeden celok, aj keď nejde o klasické pokračovanie. Adéla ještě nevečeřela (1978) a Tajemství hradu v Karpatech (1981) tvoria akési „súfilmie“ spojené žánrom, poetikou a tvorivým tímom. A aj keď štáb oboch filmov bol český, nepochybne ide o filmy česko-slovenské. Veď bez slovenského živlu v podobe Michala Dočolomanského by stratili veľkú časť svojej príťažlivosti. Intenzita môjho diváckeho prežívania bola nepochybne určená tým, kedy som ich prvý raz videl. A tým nemyslím len môj vek, ale aj dobu ich vzniku. Povedané s Milanom Šimečkom, bol to čas normalizačnej nehybnosti. Bola to doba, ktorá na tele škriabala ako tesilové nohavice a dederónové košele, ktorá vyvolávala jedinú silnú túžbu – túžbu uniknúť. A scenáristicko-režisérska dvojica Brdečka – Lipský takýto únik ponúkla. Dokonale zvládnutá paródia šestákových detektívok v prípade Adély a raného dobrodružného sci-fi v prípade Tajomstva hradu o kilometre vyčnievala z vtedajšej produkcie komunálnych satirických komédií....
Zobraziť všetky články