Záber z filmu Lillian. FOTO: Ulrich Seidl Film Produktion

26. ročník filmového festivalu 4 živly

Ženy (a muži, deti) na ceste

Mária Ferenčuhová

Písmo: A- | A+

Filmový festival 4 živly po 25 rokoch svojej existencie pozmenil koncepciu a kolektívnu dramaturgiu pri 26. ročníku vystriedal výraznejšie kurátorský prístup. Tohtoročný „šéfdramaturg“, filmový teoretik Martin Ciel, výberom ústrednej témy, ktorou bola cesta, jasne určil žánrové smerovanie celého festivalu. Živly tento rok nanovo nasvietili, kriticky prehodnotili, ale aj kultúrne redefinovali žáner road movie, primárne spätý s americkou kinematografiou.

Filmový festival 4 živly sa vyvinul z pôvodne komorného vzdelávacieho seminára a tento kultúrny kód v sebe nesie dodnes. Špecifikom väčšiny projekcií sú podrobné 10 – 30 minútové lektorské úvody k filmom a festivalový program z veľkej časti tvoria archívne alebo staršie filmy. Vďaka tomu zostávajú 4 živly v prvom rade priestorom na podnetné stretnutia cinefilov. Sú však aj podujatím, ktoré ukazuje, ako (ne)starne filmová klasika či ktoré témy sú po desaťročiach stále aktuálne (alebo priam pálčivé), prípadne aké nové spojenia vytvárajú staršie filmové diela s tými novšími.

Tohtoročné 4 živly rámcovali dve klasiky žánru road movie: záverečným filmom festivalu bola Bezstarostná jazda (1969) Dennisa Hoppera, ktorej hlavné postavy sú dráždivými až neprijateľnými inkarnáciami slobody pre ďalšie postavy, reprezentujúce tradičné, resp. konzervatívne spoločenské usporiadanie; tým prvým bola zase Jízda (1994) Jana Svěráka, kde sa síce objaví motív „chlapáctva“, no pod ním sa rozvíja najmä téma mužskej krehkosti. Dnes už 30 rokov stará Jízda navyše zreteľne hovorí aj o traumatizácii žien, ktoré sa ocitli v toxickom vzťahu s násilným partnerom. Na tento motív v programe nadviazala diskusia s názvom Cesta von – odchod ženy z násilného vzťahu, ktorú zorganizoval spolok Živena v spolupráci s Národnou linkou pre ženy zažívajúce násilie a kde Barbora Burajová, Zuzana Očenášová a Anna Surovcová hovorili aj o tom, akú pomoc ženám v násilných vzťahoch poskytujú inštitúcie a ako takéto ženy môže podporiť okolie.

Rodové hľadisko do žánru road movie vniesli v Banskej Štiavnici aj ďalšie filmy. V klasike Thelma a Louise (1991) Ridleyho Scotta sú hlavnými postavami dve ženy, ktorých víkendová cesta na chatu sa zmení na zúfalú, no miestami aj radostnú, ba dokonca elegantnú rebéliu proti systému, kde muži často beztrestne ubližujú ženám. Thelma a Louise sú v každej situácii dobre vychovanými gansterkami, ktoré za sebou nenechávajú „collateral damages“ na ľudských životoch, a ich únik napriek tragickému záveru snímky možno čítať ako paradoxné symbolické víťazstvo nad týmto systémom. 

Aj vo filme Lillian, ktorý v roku 2018 nakrútil rakúsky dokumentarista Andreas Horvath na motívy putovania skutočnej Lillian Alling z 20. rokov minulého storočia, sa na cestu naprieč Spojenými štátmi americkými vydáva žena – mladá ruská emigrantka bez platných víz a vzápätí aj bez pasu, ktorú ženie odhodlanie prejsť peši, bez slova i bez pomoci krížom cez celé USA, z New Yorku až na Aljašku, a cez Beringov prieliv späť do Ruska. Jej environmentálne nezáťažové, no fyzicky vyčerpávajúce putovanie odhaľuje nielen fascinujúce pohľady na meniacu sa krajinu, ale aj mikrokultúrne scény z amerického života, snímané kvázidokumentaristickým spôsobom, nie bez kritického tónu. Lillianino mĺkve, stoické splývanie s krajinou bolo pre mňa vrcholom programu celého festivalu.

premietanie na amfiteátri počas 26. ročníka filmového festivalu 4 živly / Foto: Imrich Kútik

Nie všetky putujúce hrdinky čakal tragický koniec. V road movie Kiddo (2023), debute holandskej režisérky Zary Dwinger, cestujú spolu mladá matka s nedospelou dcérou z Holandska do Poľska. Nejde o práveharmonickú dvojicu: desaťročná Lu žije v pestúnskej starostlivosti a život jej mamy má ďaleko od usporiadanosti. No krízové situácie vždy zvládnu, a to najmä vďaka zdravým návykom dievčatka. Vyústením dobrodružnej cesty plnej intertextuálnych filmových odkazov je tak nová súdržnosť, dcérkino prijatie reality aj čoraz zrelší postoj matky.

Aj ďalšie filmy ponúkali radostný, ba až hojivý zážitok: výstredné camp road movie Stephana Elliotta Dobrodružstvá Priscilly, kráľovnej púšte (1994) publiku priblížilo tri drag queens zo Sydney, ktoré cestou po austrálskej púšti nájdu lásku, prijatie rodiny alebo odvahu slobodne žiť a prejavovať svoju inakosť. Terapeutickou bola aj doslova nerastná cesta Pauly Ďurinovej vo filmovej básni Lapilli, ktorá mala na 4 živloch slovenskú premiéru. Režisérka sa v nej vyrovnáva so stratou starých rodičov a zároveň sa ponára do minerálneho sveta krasových či sopečných skál, údolí a jaskýň, čím vytvára fascinujúcu meditatívnu filozofickú skladbu, v ktorej konfrontuje ľudský čas s časom planéty.

V programe sa objavili aj „mužskejše“ príklady žánru, napríklad Šialený Max (r. George Miller, 1979). Nechýbala v ňom ani kultová Lost Highway Davida Lyncha o vnútornom potláčaní násilia, Jarmuschov Mŕtvy muž či parodická naivno-nevinná gangsterka Pravdivá romanca podľa scenára Quentina Tarantina v réžii Tonyho Scotta. Do tejto línie možno zaradiť aj nový programový prvok: polnočné prekvapenie, utajované do posledného okamihu. Až z titulkov sa publikum dozvedelo, že sa díva na excentrické hororové road movie Quentina Dupieuxa Guma (2010), ktoré je poctou bezdôvodnosti v kinematografii a charakterizuje ho predovšetkým humor čierny ako hlavná hrdinka filmu – záhadná vraždiaca pneumatika.

Okrem variácií na žáner road movie festival uviedol aj komornejšie či žánrovo odlišné filmy o ceste a cestovaní: skvelý Vlak Jerzyho Kawalerowicza z roku 1959, ktorý dodnes vzbudzuje údiv svojou mizanscénou stiesneného priestoru, krátke dokumentárne filmy z archívu Slovenského filmového ústavu či filmovú esej Terra Femme (2021), kde autorka Courtney Stephens skúma pohľad na svet v amatérskych cestopisných záberoch z 20. – 50. rokov minulého storočia nakrútených ženami. Detské 4 živly sa zase vybrali do praveku či na vzducholoď s Karlom Zemanom, a to nielen prostredníctvom filmov, ale aj tvorivej dielne. V niektorých filmoch sa téma cesty mihla skôr ako metafora než ako motivický alebo naratívny prvok. Takým bol napríklad dokumentárny debut Evy Križkovej Vtáčnik, ktorý mal na 4 živloch takisto slovenskú premiéru, alebo dokumentárny film Putinovo ihrisko (2024) poľského novinára Konrada Szołajského o ruských propagandistických praktikách a hybridných hrozbách. 

No keďže cesta a putovanie sú jednou zo základných ingrediencií celej kinematografie, aj spôsobov, ako pristúpiť k zostavovaniu tohtoročnému programu 4 živlov bolo mnoho. Ten rodovo scitlivený, ktorý si vybrali organizátori a organizátorky, bol – aspoň pre mňa – balzamom na dušu.

Záber z filmu Lillian. FOTO: Ulrich Seidl Film Produktion

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Fotografia z filmu Autíčkári. Foto: BFilm

recenzia Autičkári

Autičkári – kto sú a koho oslovia? Dokumentárny film Dominika Bariho sa týka každého, kto vlastní auto. Téma krádeží vozidiel totiž nie je vzdialená realita, ale riziko, s ktorým sa môže stretnúť prakticky každý z nás. Film poodhaľuje fungovanie takzvaného leopoldovského gangu. Jeho členovia síce operujú po celom Slovensku, no zázemie, veliteľské centrum a sklad nakradnutého majetku mali – a podľa všetkého stále majú – najmä v Leopoldove. Aranžovaná dokumentácia v snímke Autičkári predstavuje komplexne vystavanú estetiku dokurealizmu, v ktorej sa autori programovo pohybujú na jemnej hrane medzi faktickou presnosťou a dramatickou interpretáciou. Starostlivo inscenované rekonštrukcie, odvíjajúce sa od policajných záznamov a osobných svedectiev priamych účastníkov, rafinovane prechádzajú od vernosti faktom až po ich umeleckú variáciu. Tento prístup ukazuje krehkosť hranice medzi reálnym a esteticky dotvoreným. Mimoriadne pôsobivé sú výpovede obetí, ktorých osobné príbehy sú umne konfrontované s detailnými opismi zlodejských praktík. Akoby sa pred nami otvorili hlbiny dvoch protichodných entít. Sedemdesiatštyri minút, v ktorých kontrapunkt vďaka sugestívnym vsuvkám udiera na tú správnu notu. „Mne zomrel otec, keď som mal dvanásť, ... a maminka to nezvládla, no, nezvládla nás nejako držať medzi mantinelmi. Samozrejme, že bola z toho smutná, bola z toho smutná dlhé roky,“ zoznamujeme sa v úvode so zlodejom zo„starej školy“. Jeho životná cesta sa neskôr radikálne...
Strihač Jay Rabinowitz. Foto: VFF

Príde strihač filmov Jarmuscha a Aronofského aj strihačka Jacquesa Audiarda

Odkrývajú zložitý a tvorivý svet za filmami a ponúkajú ponor do profesií, vďaka ktorým môžeme v kinách prežívať príbehy. Medzinárodné networkingové podujatie Visegrad Film Forum už viac ako desaťročie prináša na študentskú pôdu oceňovaných profesionálov z filmového priemyslu a počas niekoľkých dní ich intenzívne spája so študentmi i verejnosťou. 12. ročník sa bude konať tradične na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave od 19. do 22. marca a prinesie strihačskú špičku, jednu z najúspešnejších európskych producentiek či vhľad do súčasnej maďarskej kinematografie. Filmy, ktoré strihal, patria medzi kultové kúsky a pozná ich hádam každý študent filmu. Rekviem za sen (r. Darren Aronofsky, 2000) a Strom života (r. Terrence Malick, 2011) sa dostali na prestížny zoznam najlepšie zostrihaných filmov všetkých čias, ktoré zostavuje strihačská asociácia Motion Picture Editors Guild. Ako dvorný strihač Jima Jarmuscha sa podpísal pod snímky Noc na zemi (1991), Mŕtvy muž (1995), Káva a cigarety (1999), Ghost Dog – Cesta samuraja (1999) a ďalšie. Pracoval však aj na mnohých ďalších známych filmoch, ako napríklad 8. míľa (r. Curtis Hanson, 2002) či Fontána (r. Darren Aronofsky, 2006). Americký strihač Jay Rabinowitz tak už desaťročia posúva hranice filmového rozprávania. Iný, no rovnako zaujímavý pohľad na profesiu strihača prinesie Francúzka Juliette Welfling, ktorá má tiež za sebou dlhú...
Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Českého leva majú Vlny aj Keď život chutí

Českého leva za najlepší film roku 2024 získala snímka Vlny režiséra Jiřího Mádla, ktorá vznikla v česko-slovenskej koprodukcii. „Nesmierne si vážim to, že v našej krajine máme stále verejnoprávne médiá,“ povedala pri preberaní ceny pre najlepší film jeho producentka Monika Kristl. Samotný Mádl si počas večera odniesol hneď dve sošky – za najlepšiu réžiu a scenár. Na filme, ktorý sa odohráva v prostredí rozhlasu a rozpráva príbeh z konca 60. rokov o novinároch, ktorí vzdorujú cenzúre a snažia sa poslucháčom prinášať pravdu, pracoval roky. Nenechal sa odradiť, keď kompetentní na rôznych miestach na tému jeho filmu reagovali, že nie je aktuálna, nikoho nezaujíma, prípadne, že on je na spracovanie tejto témy príliš mladý a nezažil ju. Vlny mali celkovo najviac – 14 nominácií. Na cenu z nich premenili 6. Z Českého leva za vedľajšiu ženskú hereckú úlohu vo filme Vlny sa tešila slovenská herečka Tatiana Pauhofová. Pri jeho preberaní poďakovala okrem režiséra Jiřího Mádla aj všetkým slovenským novinárom, ktorí ešte bránia demokraciu. Český lev pre Novinských V česko-slovensko-francúzskej koprodukcii vznikla animovaná snímka Keď život chutí, ktorú vyhlásili za najlepší animovaný film. Cenu získala aj slovenská producentka Agata Novinski. Jej manžel, skladateľ Michal Novinski, zvíťazil vďaka rovnakému filmu v kategórii hudba. Pripomenul, že jednou z tém filmu je aj hľadanie lásky k sebe samému – ňou...
Zobraziť všetky články