Zažili sme: Akadémia veľkých diel – naspäť k príbehom

Písmo: A- | A+

Dlhodobo ma trápila jedna otázka: Ako rozvinúť vo svojom blízkom okolí nielen túžbu sledovať filmy, ale aj milovať kinematografiu a zanietene o nej diskutovať? Priznám sa, iritujú ma rozhovory o filme v štýle páči-nepáči a smutné je, že ich často vediem aj s absolventmi Katedry audiovizuálnych štúdií. U koho potom hľadať túžbu naozaj diskutovať o filme?

Potom som sa dopočul o Akadémii veľkých diel, ktorá sa snaží prinášať staršie a náročnejšie umelecké diela z oblasti literatúry, filmu, hudby či maľby na stredné a základné školy a rozvíjať cez ne diskusiu. Zaujalo ma to. A ešte viac ma zaujalo, že tento projekt niekoľko rokov úspešne fungoval napr. aj na oravskom učilišti a na ďalších 80 školách. Aj preto som sa rozhodol, že by mohlo byť zaujímavé pre akadémiu pracovať a rozhodol som sa navštíviť jednu z ukážkových hodín.

Zúčastnil som sa na premietaní a diskusii vedenej autorkou projektu Miroslavou Durankovou, do ktorej sa zapojili aj učitelia prinášajúci nadobudnuté poznatky na svoje stredné a základné školy, kde si študenti môžu akadémiu zvoliť ako mimoškolskú aktivitu. Podujatie sa konalo vo veľkej sále kaštieľa v Ivanke pri Dunaji, kde Akadémia veľkých diel sídli a kde prebiehajú aj metodické tréningy učiteľov. Ukážkovým filmovým dielom bolo Spievanie v daždi, čo ma prekvapilo. Diskutovať hodinu o muzikáli, v ktorom polovicu času figurujú tanečné čísla, je rozhodne náročnejšie než skúšať niečo podobné s Bergmanom či Tarkovským, ktorých som tam, priznávam, očakával s väčšou istotou.

Samotné podujatie sa začalo technickými problémami so zvukom, ktorého kvalita kolísala počas celého premietania. Nešťastný som bol aj z českého dabingu a rozpačitý sa mi zdal i úvod diskusie, keď sa moderátorka účastníkov pýtala na dojmy z diela. V tomto bode ma trochu ovládla skepsa. Lenže potom už začali od moderátorky prichádzať presnejšie cielené otázky, ktoré sa venovali základným témam filmu. Účastníci sa rozhovorili a veľmi správne začali v Spievaní v daždi odhaľovať parodické momenty týkajúce sa dejín filmu a historickej zmeny, ktorá prišla s technológiami. To viedlo k debate o dnešnej dobe, ktorej začína dominovať umelá inteligencia. Tá predstavuje istú hrozbu aj pre učiteľskú profesiu, no prípadným riešením, ktoré postuluje aj film, by mala byť akceptácia novej dejinnej situácie a prispôsobenie sa jej. Umelá inteligencia sa tak môže stať nástrojom v rukách učiteľa.

Kľúčovým bodom, a tým, k čomu sa stáčali všetky otázky, však bol primárne príbeh. V ňom dominuje prehnaná sebaprezentácia hlavných postáv a klamstvo. Čiže etický konflikt. Na ňom sa začali odhaľovať rôznorodé postoje účastníkov ku klamaniu, a to nielen ku klamaniu postáv, ale aj ku klamstvu v bežnom živote. Môže existovať niečo ako dobré klamstvo alebo je klamanie, tak ako u Kanta, vždy a priori zlé? A čo v príbehu spôsobilo, že hlavné postavy sa od takéhoto konania odvrátili? Výslednou odpoveďou sa zdá byť láska, ktorá vniesla do celého tohto sebaprezentačného priemyslu autentický prvok.

Výsledná debata tak bola napokon veľmi výživná a ukázala, čo je kľúčové pri pokuse rozprúdiť diskusiu aj medzi ľuďmi, pre ktorých film nie je až takou dôležitou súčasťou života – príbeh, z neho vyplývajúce eticky podnetné situácie a možnosť uplatniť takto uchopený film ako príklad pre svoj život. A zdá sa, že práve toto robí Akadémia veľkých diel veľmi dobre. Zameriava sa skôr na vzdelávanie charakteru než na formalistické či štrukturalistické rozbory a aj vďaka tomu filmové umenie otvára ľuďom či dokonca žiakom, ktorí by sa mu inak neboli ochotní venovať.

Od moderátorky diskusie som sa dozvedel, že medzi študentmi sú najobľúbenejšie filmy ako Okno do dvora, Skafander a motýľ, Obrazy starého sveta či Chuť čerešní. Pri výbere rozhoduje prístupnosť (keďže ide o publikum pod 18 rokov), istý element zábavnosti, ale aj uznanie od filmových historikov a kritikov. A tiež to, že pri tomto type vedenia seminárov si treba uvedomovať riziko a nepoužívať film len ako morálnu dilemu, ale ho ukázať aj ako umelecký „objekt“ so špecifickou krásou a formou.

Výslednicou sa mi však zdá toto: Naspäť k (veľkým) príbehom! Možno to je tá cesta, ako ukázať dôležitosť umenia pre život a spoločnosť aj slovenskému publiku.

Autor pôsobí v Akadémii veľkých diel.

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Lapilli / Zdroj: Film Expanded

recenzia Lapilli

Lapilli otvárajú zábery morskej hladiny snímanej z idúcej lode a dunivý, takmer útrobný zvuk trieštiacich sa vĺn. Autorský hlas hovorí: „Prichádzam v momente, keď sa kyslík vydal na ústup.“ Znie to záhadne, priam nepreniknuteľne. Vzápätí obrazy mora vystrieda vyprahnutá krajina, popraskané dno jazera, z ktorého sa vplyvom devastujúcej ľudskej činnosti stala toxická pustatina. Filmové obrazy Lapilli, zábery vyschnutého Aralského jazera, ale aj iných lokalít s nerastnými kvetmi, podivuhodnými farbami skalných stien a kryštalických štruktúr však nie sú nepreniknuteľné. Skrýva sa za nimi autorkina naliehavá potreba hovoriť o smrti, strate a trúchlení. Nejde to hneď; nejde to priamo. Preto Ďurinová použije metaforu o vysychaní jazera a metonymiu kyslíka na ústupe. Je to akási rétorická a poetická fyzikálna chémia. A je to alchýmia. Paula Ďurinová chce hovoriť príbeh svojich starých rodičov, experimentálneho fyzika a učiteľky prekladateľky so záľubou v horách, meditácii a dychových cvičeniach, ktorí krátko po sebe podľahli kovidovému zápalu pľúc, no nemôže prestať myslieť na vysychanie jednej z najväčších vnútrozemských vodných plôch na svete. Navyše sa potrebuje ponoriť do seba. Preto zostupuje do jaskyne, preto nám hovorí, že smútok má svoje štádiá; je ich päť alebo sedem. Päť alebo sedem (z môjho pohľadu šesť) je aj implicitných častí filmu: štádium vyschnutého jazera (hľadania slov, filmovej formy), štádium vodopádu (výtrysku života,...
Záber z filmu Dozorkyňa / Zdroj: ASFK

recenzia Dozorkyňa

Dozorkyňa je čítankou psychologického trileru. Napriek tomu, že má svoje ošúchané stránky, odpísané z iných filmov z väzenského prostredia, stále je to poctivá psychologická dráma, ktorá mrazí nielen svojím severským prostredím. Dej sleduje prísnu, no sympatickú dozorkyňu Evu v stredných rokoch, ktorá pracuje v mužskej väznici. Pôsobí na oddelení pre mladých mužov odsúdených za ľahké zločiny, kde vďaka vzájomnému rešpektu medzi väzňami a dozorkyňou vládne príjemná, takmer táborová atmosféra. Tvorcovia filmu výrazne pracovali aj s dekoráciami a výpravou, aby si pomohli v minimalistickom rozprávaní. Postavami vo veľmi presnej, ale stručnej expozícii sú tak aj široké a presvetlené chodby v symetrickej kompozícii, ktorá evokuje pravidelnosť a poriadok nastolené Evou na oddelení. Eva každého z väzňov pozná po mene, venuje sa im nad rámec svojich povinností a vedie krúžok meditácie, vďaka čomu si ju hneď obľúbime. Takéto uvoľnené pomery však zároveň vyvolávajú napätie, pretože čakáme, kedy krehkosť vzťahov, nutne obmotaných mocenskou dynamikou, pukne. Obzvlášť, ak vzťah tvorí žena (príznačne pomenovaná Eva), ktorej je spoločensky pripisovaná menšia moc, ale v tomto prípade jej povolanie prináša dominanciu voči mužom, ktorých pozícia je vo väzení v porovnaní so stereotypmi mimo tejto inštitúcie podradená. Prostredie väzenia prináša aj napätie podporené strachom z minulosti odsúdených chlapcov a mužov, ktorú režisér naschvál nešpecifikuje, aby nám predstavivosť pracovala na plné obrátky, vždy...
Zobraziť všetky články