Písmo: A- | A+

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Minulý mesiac sme sa venovali atypickému príkladu populárno-vedeckého filmu, filmovej básni Jozefa Zachara Ruky. Aj krátky film Svätý Juraj Majstra Pavla (1968) od režiséra a kameramana Mikuláša Ricottiho st. sa vymyká zaužívanému spôsobu rozprávania v populárno-vedeckých filmoch: vstupuje totiž do sféry legendy.

Na prelome 60. a 70. rokov minulého storočia vzniklo pod hlavičkou oddelenia populárno-vedeckého filmu viacero krátkych snímok venovaných dielam Majstra Pavla z Levoče, resp. dielam z jeho rezbárskej a maliarskej dielne. V rokoch 1967 – 1968 niektoré z týchto neskorogotických umeleckých objektov, ktoré sa nachádzajú v Kostole sv. Juraja v popradskej Spišskej Sobote, prešli reštauráciou. Zhostila sa jej reštaurátorka a akademická maliarka Eva Ricottiová, rodená Palugyayová. V roku 1967 jej prácu na spodnej časti oltára svätého Juraja – drevenom súsoší Posledná večera – dokumentovali pre Slovenský ústav pamiatkovej starostlivosti a ochrany prírody režisér Martin Slivka s kameramanom (a zároveň manželom reštaurátorky) Mikulášom Ricottim st. Neskôr viaceré z týchto dokumentačných i dokumentárnych záberov zakomponovali do krátkej autorskej filmovej eseje Posledná večera (1968), ktorá získala viacero festivalových ocenení.

Posledná večera, podobne ako väčšina tých najinvenčnejších populárno-vedeckých filmov,nepoužíva bežne zaužívaný výkladový komentár; podstatu reštaurátorskej práce v nej sprítomňuje výlučne montáž filmových záberov a precízna hudobná dramaturgia. Napríklad chemickú analýzu podkladu a starej farby tvorcovia naznačujú len kratučkou sekvenciou, kde sa vzorka dreva ocitá pod mikroskopom. Podobne náznakovito evokujú aj časozberný charakter reštaurátorskej práce: výsledok pomalých a opatrných gest reštaurátorky potom už výdatne zrýchľujú filmovým „zázrakom“ – stop-motion snímaním, vďaka ktorému akoby drevené sochy nanovo ožívajú. Do tvárí a rúk sa im vracia farba, vlasy a šaty sa rozžarujú. V rovnakom duchu, s cieľom poukázať na novú harmóniu farieb a tvarov, používajú aj hudbu: monumentálna organová skladba sa najskôr rozpadne do atonálnosti, tak, ako sa pod vplyvom času rozpadajú drevené súsošia, až po reštaurovaní sa radostne rozoznejú tóny stredovekej piesne.

Totožný postup – oživovanie oltárnych figúr stop-motion snímaním – použil Mikuláš Ricotti aj v ďalšom, tentoraz už samostatne režírovanom filme Svätý Juraj Majstra Pavla. Zameral sa v ňom na reštaurovanie sôch z hlavnej skrine oltára svätého Juraja, ktorý tvorí pôsobivý výjav: Juraj na koni a s mečom v ruke stojí nad ležiacim drakom, drak má hrdlo prepichnuté kopijou, kopiju zviera prednou labou, pazúrmi na nohe zasa ovíja zadnú nohu koňa. Vľavo hore trochu v pozadí vidno ženskú postavu v zlatých šatách a ovečku, hneď za nimi stredoveké mesto obohnané hradbami a pred bránou zástup ľudí.

Hoci film v úvode hovorí o radosti a naplnení z práce a v záberoch vidíme fľaštičky, riedidlá, farby, štetce, skalpel aj kahan, Svätý Juraj Majstra Pavla sa nevenuje ani tak reštaurovaniu, ako skôr hlavnému oltárnemu výjavu. A rozpráva o ňom výlučne obrazom, montážou, dynamickými detailmi, svietením a hudbou.

Mikuláš Ricotti pred nami rozohráva legendu o svätcovi Jurajovi, tak ako ju opisuje už Zlatá legenda a ako je naznačená aj v oltárnom výjave: mestečko sužuje drak, požaduje živé obete – ovce, devy, napokon má byť obetovaná priamo princezná. No kým po naratívnych maľbách či súsošiach v kostoloch mal ľudský pohľad kĺzať a čítať ich podobne ako knihu, vo filme len kĺzať pohľadom nestačí: rám obrazu je pohyblivý, pravidlá statickej kompozície tu celkom neplatia. Ricotti si preto vyberá množstvo ostrých strihov, krátke švenky, prudké zmeny svetla a predovšetkým zvuk. Záber na mešťanov sprevádzajú úpenlivé ženské hlasy, drakovu nenásytnosť zasa režúci zvuk trúbky. Víťazstvo nad drakom napokon korunujú veľkolepé fanfáry, presne ako v legende.

Fanfáry však zároveň odkazujú aj na zavŕšenú prácu. Filmové prerozprávanie legendy zo života tohto svätca len prostredníctvom dynamicky postrihaných a mimoriadne pôsobivých filmových detailov je totiž možné najmä vďaka tomu, že oltárna skriňa je počas reštaurovania rozobratá: sochy stoja v otvorenom priestore a dajú sa dramaticky nasvietiť aj nasnímať. Pri záverečných fanfárach je už svätý Juraj opäť na svojom mieste uprostred oltára, na zlátenom pozadí a v celkovom zábere pôsobí viac ako reliéf než samostatná socha. Opäť po ňom možno kĺzať pohľadom a čítať jeho príbeh ako knihu.

Prípadne ho možno zo záberu takmer celkom vynechať, ako to urobil v roku 1967 Dušan Hanák, keď v kostolíku v Spišskej Sobote s poľským kameramanom Stanisławom Niedbalským nakrúcal film Omša. Z oltára Majstra Pavla tam vidno najmä spodný rám, ba na okamih zachytíme Poslednú večeru, spodná časť hlavnej skrine sa zjaví iba v odraze, a aj to je zrkadlovo prevrátená; rozoznáme konské telo a dračie brucho, no Jurajovu tvár, jeho meč ani princeznú nevidno. Vidno však tváre všetkých tých, ktorí si do kostola chodili po pravidelnú dávku útechy a možno aj zmyslu – starých ľudí i zopár detí: niektoré počas kázne možno nesledovali staručkého kňaza, ale kĺzali pohľadom po zlatej hlave Jurajovho koňa.

Zdroj fotografie: SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Hammarskjöld – Boj za mier. Foto: Film Europe

Festival škandinávskych filmov sa sústredí na príbehy o politickej moci

Posledný januárový týždeň bude patriť už po jedenásty raz festivalu severskej kinematografie SCANDI. Okrem jedenástich filmov premietaných naprieč Slovenskom v 36 mestách sa v kine Film Europe v bratislavskom Pisztoryho paláci bude opäť aj diskutovať na sprievodných podujatiach. Prehliadku slávnostne otvorí strhujúca konverzačná dráma Hammarskjöld – Boj za mier režiséra Pera Flyho. Uvedie ju Cinema City Eurovea v Bratislave 22. januára 2025. Film nazerá na poslednú etapu života slávneho diplomata a jeho dilemu medzi osobným a pracovným životom. Spracúva portrét švédskeho politika a štátnika Daga Hammarskjölda, ktorého John F. Kennedy považoval za najväčšieho štátnika minulého storočia. Strhujúca životopisná dráma režiséra Pera Flyho v hlavnej úlohe so švédskou hviezdou Mikaelom Persbrandtom získala nominácie na osem švédskych filmových cien Guldbagge. Vyhnúť sa temnote Quisling – Posledné dni režiséra Erika Poppeho prináša pohľad do temnoty a odhaľuje ambivalentné motívy cez intímny rozhovor kňaza s nacistickým kolaborantom. Snímka Raketa feministickou optikou s horko-sladkým absurdným tónom skúma bezčasie studenej vojny v 80. rokoch. Diváci budú mať aj exkluzívnu príležitosť vidieť na veľkom plátne prvé dve epizódy oceňovaného a ostro komediálneho seriálu Hra o moc, ktorý vo februári v plnom rozsahu dorazí na platformu Edisonline. Islandský multižánrový thriller Chlad otvára brány šialenstva na pozadí nevyjasneného prípadu záhadnej smrti dvoch...
Až na veky. Foto: Filmtopia

Recenzia Až na veky 

Skutočne počúvať je náročné. Ešte náročnejšie je načúvať samému sebe. Nórska režisérka Lilja Ingolfsdottir o tom presviedča vo svojom dlhometrážnom debute Až na veky, ktorý na Medzinárodnom filmovom festivale v Karlových Varoch získal hneď niekoľko ocenení. Snímka nás núti zamyslieť sa nad tým, čo cítime, keď sa pozeráme do zrkadla, a predstavuje známe dialógy z novej perspektívy. Stačí však hodina a štyridsaťštyri minút na nápravu úplne všetkého?  Dravá, čerstvo rozvedená matka Marie (Helga Guren) má v hľadáčiku nový úlovok – stále pozitívne naladeného Sigmunda (Oddgeir Thune). Nenápadné koketovanie prejde do vážneho vzťahu. Sigmund je však často na cestách a Marie ostáva, klasicky, na udržiavanie domácnosti sama. To, čo zozačiatku vyzerá ako nespokojná manželka v dôsledku neprítomnosti partnera, sa rýchlo preklopí do omnoho náročnejšieho problému. Hádka s manželom ústi do agresívneho amoku. Sigmund zvažuje odchod zo vzťahu. Marie je rozhodnutá urobiť čokoľvek, aby nestratila ďalšieho dôležitého človeka vo svojom živote. Postupne prichádza na to, že vina, ktorú celý čas pripisovala Sigmundovi, sa začína u nej samej.  Univerzálna téma vzťahov neúnavne vypĺňa celých stoštyri minút snímky. Herečka Helga Guren a jej filmový partner Oddgeir Thune vo filme Až na veky nemôžu byť rozdielnejší – Thuneho pomerne flegmatická a bezproblémová postava vyvažuje ostrosť hlavnej hrdinky. Herečka Guren za jej stvárnenie získala vo Varoch jednu...
Zobraziť všetky články