Záber z filmu Ruky (r. Jozef Zachar) / Zdroj: SFÚ
Písmo: A- | A+

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Krátky film Ruky (1963) Jozefa Zachara je experimentálna filmová báseň, ktorá – na prvý pohľad trochu nečakane – vznikla v Štúdiu populárno-vedeckých filmov.

Po zániku Ústavu pre školský a osvetový film v roku 1949, známejšieho pod skratkou Školfilm, kde vyštudovaný učiteľ Jozef Zachar začínal svoju filmársku kariéru, prešiel tento všestranne nadaný filmový tvorca v roku 1950 do novovzniknutého Štúdia populárno-vedeckých filmov. Do konca 50. rokov tu nakrútil množstvo náučných aj inštrukčných filmov venovaných priemyslu, technológiám výroby, poľnohospodárstvu, geológii, prírode či vývoju a výchove detí. Mimoriadne široký bol nielen okruh tém, ktorým sa Zachar venoval, ale aj rozsah jeho režijných zručností a spôsobov tvorivej práce. Okrem vyše stovky populárno-vedeckých filmov, unikátneho celovečerného dokumentárneho filmu Psychodráma (1964), ale i dvoch nekonvenčných krátkych animovaných filmov, Zachar neskôr nakrútil aj viacero hraných filmov, vrátane niekoľkých detských.

Začiatkom 60. rokov minulého storočia predstavovalo Štúdio populárno-vedeckých filmov – aj vďaka tomu, že sa na rozdiel od Štúdia dokumentárnych filmov nevenovalo politicky exponovaným témam – pomerne bezpečný priestor na tvorivú filmársku prácu. Aj preto tu občas vznikli filmy, ktoré výrazne vybočovali z klasického rámca popularizácie vedy či osvety a vzdelávania. K takýmto snímkam patrí aj deväťminútový umelecký film Ruky.

Ruky nesprevádza nijaký voiceoverový komentár, dotvára ho však hudobný sprievod v podobe esteticky súdržných krátkych skladieb, resp. hudobných viet v koncertantnom štýle od barokových skladateľov Georga Friedricha Händela, Johanna Sebastiana Bacha, Arcangela Corelliho a Antonia Vivaldiho. Hudobná stopa film jednak štruktúruje a rytmizuje, jednak určuje náladu jednotlivých segmentov. Film, alebo skôr povedzme, že ide o rýdzo filmovú báseň, sa tak vďaka hudbe zreteľne člení na päť strof.

V každej z nich sa ruky predstavujú v trochu inej role – raz sú krásne samy osebe, ich pohyb a gestá sa stávajú samostatným umeleckým dielom (napokon, sú tak aj nasvietené), inokedy sú skôr nástrojom umeleckej tvorby. No sú aj nositeľkami sily, kreatívnej i tej deštruktívnej, vedia totiž rovnako dobre krásu tvoriť, ako ju aj ničiť, vedia hladiť aj zraňovať.

Na ploche niekoľkých minút Jozef Zachar rozohráva celý koncert znakov. Ruky sa predstavujú ako ikony, sú hladké, takmer bezpríznakové, divadelne nasvietené či naopak v protisvetle, ale aj príznakovejšie spojené s rodom, typom práce či vekom: ženské, mužské, detské, jemné aj hrubé, mocné, šikovné, nemotorné, staré a roztrasené. A takisto indexovo označujú profesiu alebo znevýhodnenie tých, ktorí ju vykonávajú – sú tu ruky baletky, žonglérov, ruky sklára, neobratné rúčky dieťaťa, ruky skúsenej ľudovej umelkyne, ruky hrnčiara či sochára, ale aj ruky, ktoré „vidia“ – čítajú Braillovo písmo. Ďalšie ruky sú celkom anonymné, doslova grafické – sú prítomné len ako stopy, odtlačky dlaní, prstov na papieri, ako röntgenové snímky. A napokon sú tu aj ruky ako symbol: symbol spojenia – dobrovoľného (puta, manželstva) či toho vynúteného (spútania, trestu), ako symbol vzdávania sa (ruky nad hlavou), ako symbolické horiace ruky (obetí), prípadne ako „zvečnené“ bronzové ruky sôch, ktoré odolávajú vetru aj dažďu.

Zacharov film Ruky, tak ako každá dobrá báseň, dôsledne pracuje s výrazom aj s významom, resp. s polysémiou, s líniami, zhlukmi a vrstvami významov. Cez ústredný motív rúk sa rozvíja hneď niekoľko ďalších motívov: vývoj človeka od dieťaťa cez dospelosť až k starobe, prostredníctvom kontrastov zasa motív tvorivosti a deštrukcie, harmónie a disharmónie, svetla a tmy, ohňa a vody a napokon motív práce a umenia, ktorý špecifickým spôsobom vysúva do popredia viacero materiálov vhodných na hnetenie a opracovávanie – plastelínu, vosk a predovšetkým hlinu, ktorá je symbolicky a mýticky spájaná aj so stvorením samotného človeka.

Ale Ruky nie sú iba filmová báseň. Zdá sa totiž, že v sebe metonymicky, typom záberov aj motívmi práce a tvorivosti rúk, skrývajú celú paletu záujmov populárno-vedeckého filmu: v náznakoch, podprahovo, tu totiž sú prítomné portréty ľudových umelcov, sklárskej výroby, filmy o vývoji jemnej motoriky u detí, postupy práce, ale aj filmy o umení či o použití technických vynálezov. Vďaka tomu sú Ruky aj efektnou poetickou upútavkou na populárno-vedeckú tvorivosť a imagináciu Jozefa Zachara a jeho kolegov zo Štúdia populárno-vedeckých filmov.

Záber z filmu Ruky (r. Jozef Zachar) / Zdroj: SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články