June Film Fest

Nový prírastok medzi slovenskými filmovými festivalmi

Barbara Vojtašáková

Písmo: A- | A+

Vďaka malým vzdialenostiam medzi kinosálami, dovolenkovej atmosfére a komornej architektúre je Trnava ideálnym miestom pre menší až stredne veľký filmový festival. Práve tejto myšlienky sa chopil herec, režisér a kreatívny producent Daniel Dangl, ktorý tu so svojím produkčným a dramaturgickým tímom zorganizoval pilotný ročník medzinárodného filmového festivalu June Film Fest – JuFF 2024. Aký je divácky potenciál tohto podujatia, je jeho koncept v našom kontexte jedinečný a potrebujeme na Slovensku ďalší pomerne ambiciózny filmový festival?

O  JuFF som sa dozvedela pár týždňov pred začiatkom pilotného ročníka cez sociálne siete: najprv na mňa „vyskočilo“ farebné logo, následne reklama na koncert IMT Smile a Partičky naživo. Festival sa chce zameriavať na mainstreamové publikum, možno aj preto sa rozhodol postaviť propagáciu najmä na sprievodných podujatiach. Organizátori naň chceli pritiahnuť hlavne mladších divákov, napríklad aj prostredníctvom každodennej diskotéky do skorých ranných hodín v nezávislom kultúrnom priestore Malý Berlín. V propagačných materiáloch sa často skloňoval pojem „filmová párty“. To, či sa tento zámer podarilo naplniť, neviem posúdiť – každý večer som sa totiž vracala do Bratislavy. 

Na červenom koberci

Otvárací ceremoniál sa niesol v duchu osláv. Pred budovou a vo foyeri kina Hviezda sa zhromaždila skupina známych tvárí: množstvo slovenských televíznych hviezd, niekoľko modeliek a zopár bývalých slovenských politikov v róbach a oblekoch popíja miešané nápoje. Pomedzi postavy šoubiznisu sa pretláčajú novinári, kameramani a fotografi, Daniel Dangl stojí vo vstupnej hale a konverzuje s návštevníkmi. Som trošku úzkostlivá, lebo tu nikoho nepoznám, a tak namiesto státia v preplnenom priestore úkosom sledujem modelky pred kinom, ako sa fotia na červenom koberci.

Počas úvodného ceremoniálu, ktorý moderovala Adela Vinczeová, organizátori v skratke predstavili identitu a programové sekcie festivalu. Podľa nich je hlavným dramaturgickým plánom JuFF ukázať slovenskému publiku najpopulárnejšie filmové diela z rôznych krajín; kritériom výberu snímok je teda najmä divácka úspešnosť. Ide o zaujímavý zámer, v tomto kontexte mi však nebolo úplne jasné, prečo sa organizátori rozhodli medzinárodnú súťaž zamerať na prvé, prevažne artové filmy. (Aj preto sa tejto sekcii ďalej venujem detailnejšie.)

Ambasádorkou, a teda aj tvárou prvého ročníka June film fest, bola mladá herečka z trnavského Divadla Jána Palárika a čerstvá držiteľka Slnka v sieti Danka Droppová. Prenechať slovo mladšej generácii vnímam ako sympatické gesto. Priestor dostala aj staršia generácia tvorcov – ocenenie Zlatá lipa za výnimočný prínos vo filmovom umení si odniesol český herec Karel Roden. Po oficiálnostiach nasledovala pomerne zaujímavá nemecká krimikomédia Roxy (r. Dito Tsindzadze) z roku 2022 – kvôli oneskorenej distribúcii ju celosvetovo videlo málo divákov a v Trnave ju zmeškalo aj niekoľko hviezd slovenského šoubiznisu, ktoré hneď po začatí filmu odišli z kinosály.

Po úvodnom filme na festivalových hostí čakalo pred budovou Divadla Jána Palárika prekvapenie – veľkolepý koncert dychovej Vojenskej hudby Ozbrojených síl Slovenskej Republiky. Atmosférická filmová hudba rozliehajúca sa Trojičným námestím bola metaforou identity celého festivalu – veľkolepým zážitkom prístupným aj pre okoloidúcich.

Prvý dotyk

Filmový program festivalu zahŕňal premietanie najúspešnejších filmov z rôznych krajín, kam patrila napríklad americká komediálna dráma Prevrat! (r. Austin Stark) či spomínaná berlínska krimikomédia Roxy. Na prehliadke českých a slovenských filmov s názvom Slovenská a česká voľba sa dala vidieť napríklad Vojna policajtov (r. Rudolf Biermann), česká dramédia v hlavnej úlohe s Karlom Rodenom Tancuj Matylda (r. Petr Slavík), či tohtoročná Smršť Petra Bebjaka. Ďalšia zo sekcií ponúkla české, slovenské a maďarské seriály a jedna projekcia aj výber z tvorby VŠMU. JuFF nezabudol ani na artové publikum a pripravil sekciu s názvom Paralelný pohľad.

Súčasťou festivalu bola aj spomenutá súťažná prehliadka debutových filmov s názvom Prvý dotyk. Tu je dôležité podotknúť, že programovým riaditeľom JuFF je Peter Nágel, niekdajší programový riaditeľ Art Film Festu. Na otváracom ceremoniáli zaznelo, že práve súťaž prvých filmov v ponuke slovenských festivalov chýba – nie je to však celkom pravda. Súťaž prvých filmov má stále v programe práve spomínaný Art Film, akurát ju rozšíril aj na druhé a tretie filmy – aj preto, lebo debutových filmov sa hlásilo primálo.

Porotu v zložení Kamila Zlatušková, Barbara Janišová Feglová a Ivan Shvedoff najviac zaujali tri snímky – americká komédia Matka sedí na gauči (r. Niclas Larsson), ktorá získala cenu poroty za autentické vykreslenie rodinných vzťahov, a uznanie získal aj Slušný židovský chlapec (r. Noé Debré), citlivý príbeh dospievania, ktorý sa venuje najmä problematike spolužitia národnostných komunít na predmestí Paríža. Paradoxne, aj napriek komerčnému a reklamnému charakteru JuFF hlavnú cenu Zlatá lipa získal kazašský artový film Bauryna Salu (Adoptovaná) režiséra Aškata Kučinčirekova. Film je námetom, obsadením aj spracovaním blízky estetike observačného dokumentárneho filmu a je tým najlepším, čo sa mi na festivale podarilo vidieť. Z výberu by som rada spomenula aj ukrajinsko-holandskú koprodukciu Navždy Navždy. Režisérka Anna Buryachkova v nej ponúkla relatívne drsný a autentický pohľad na postsovietsku mládež 90. rokov v Kyjeve. Oceňujem najmä komplexné dievčenské/ženské charaktery a ponor do tematiky traumy znásilnenia a toxických vzťahov.

Opäť o rok

June Film Fest môže byť do budúcna zaujímavým prírastkom medzi slovenskými filmovými festivalmi. No aby naplnil divácky potenciál, mohol by sa inšpirovať napríklad Cinematikom a jasnejšie špecifikovať svoju dramaturgiu či ponúknuť rozmanitejší žánrový záber. Na festivale sa totiž premietali prevažne drámy, komédie a trilery. Lepšiu propagáciu by si zaslúžili aj samotné festivalové filmy a ako problematický vnímam aj dátum podujatia. Počas víkendu sa totiž v Trnave konal aj kresťanský hudobný festival Lumen. S koncertmi na námestí je náročné súperiť, nech už je žáner akýkoľvek, a to najmä v takom kompaktnom meste, akým je Trnava. Drobnou výhradou je aj to, že festival síce cielil na mladých divákov, no JuFF sa prekrýval s dátumom skúškového obdobia vysokoškolákov.

Ďalšou výzvou pre JuFF bude získať podporu z Audiovizuálneho fondu a stabilizovať svoje financovanie. Je však otázne, či bude fond schopný podporiť ďalší väčší filmový festival, ktorý chce konkurovať Cinematiku, Art Filmu či Febiofestu.

FOTO: Ašot Haas s cenou Zlatá lipa / JuFF

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Slnko v sieti 2024: 14 nominácií pre Vlny, 12 pre Emu a smrtihlava

Slovenská filmová a televízna akadémia zverejnila nominácie na Slnko v sieti za rok 2024. O nomináciách rozhodli v hlasovaní jej členky a členovia. Česko-slovenská historická dráma Vlny režiséra Jiřího Mádla získala 14 nominácií, o dve nominácie menej má dráma z druhej svetovej vojny režisérky Ivety Grófovej Ema a smrtihlav. Sedem nominácií získala vojnová dráma režiséra Miloslava Luthera Spiaci účet. Všetky tri snímky sú nominované aj na cenu za najlepší hraný film. Na Slnko v sieti za réžiu sú nominovaní Iveta Grófová, Jiří Mádl a Peter Kerekes za dokument Wishing on a Star. Snímka má celkovo štyri nominácie. V kategórii dokumentárnych filmov jej konkurujú Architektúra ČSSR 58 – 89 (r. Jan Zajíček) a Prezidentka (r. Marek Šulík). Slnko v sieti za najlepšiu animovanú snímku môže získať buď celovečerný koprodukčný film Keď život chutí (r. Kristina Dufková) alebo jedna z krátkych snímok Ahoj leto (r. Martin Smatana, Veronika Zacharová) a Free the Chickens (r. Matúš Vizár). V kategórii najlepší filmový scenár je nominovaná štvorica filmov. O sošku sa uchádzajú Iveta Grófová a Peter Krištúfek (in memoriam)  s Emou a smrtihlavom, Jiří Mádl (Vlny), Peter Kerekes (Wishing on a Star) a Petr Jarchovský (Keď život chutí ). Keď život chutí má aj tretiu nomináciu – za hudbu (Michal Novinski. Tri nominácie má tiež Smršť režiséra Petra Bebjaka, po dve nominácie získali...
Záber z filmu ČERNÁK. Foto: PubRes

recenzia ČERNÁK

Vravím si, že ak mainstreamové diváctvo dospeje k takejto interpretácii pokračovania príbehu o mafiánskom bosovi, režisérovi Jakubovi Kronerovi a scenáristovi Mirovi Šifrovi sa podarilo nájsť správnu odpoveď na kritiku voči filmovému portrétovaniu skutočného zločinca v čase, keď žiada o podmienečné prepustenie. V recenzii prvej časti MIKI som filmu vyčítala nekonzistentné stvárnenie skutočného protagonistu a epizodické rozprávanie, ktoré ilustrovalo známe fakty zo života Mikuláša Černáka. Je potešujúce, že druhá časť ČERNÁK na tieto neduhy trpí v oveľa menšej miere. Bez ohľadu na kritické výhrady sa MIKI stal rekordérom návštevnosti roka 2024 – pozrelo si ho 390-tisíc divákov a diváčok. Ponechajme bokom, že ak by išlo o gangsterku o fiktívnom mafiánovi a nie o príbeh inšpirovaný skutočnými osobami a udalosťami, dozaista by nevyvolala toľko kontroverzie a sotva by vzbudila taký záujem publika. A vynechajme tiež úvahu o tom, či je rozdelenie filmu na dve časti a zároveň spracovanie vo forme minisérie producentskou stratégiou, ktorá ctí princíp hodnoty za peniaze, alebo ide o maximálnu exploatáciou jedinej látky. Druhý diel totiž prichádza do kín v čase rastúcej spoločensko-politickej nestability. A v recepčnom poli nachádza diváctvo scitlivené na obraz bezvládia, chaosu a prerastania politickej moci organizovaným zločinom. Hoci sa viaže na obdobie spred vyše dvadsiatich rokov, rezonuje s dnešnou realitou a nedôverou v štát. Ak dokáže žánrovou formou demaskovať ich korene, nezaškodí sa tejto kolektívnej (seba)reflexii podrobiť...
Záber z filmu Amerikánka / Zdroj: Magic Box

Český lev, My Street Films a Jan Svěrák vo februári na DAFilms.sk

Kolekciu krátkych dokumentárnych filmov amatérskych tvorcov My Street Films uvádza portál DAFilms.sk od 1. do 9. februára. Vznikla v rámci projektu My Street Films SK 2024. Jeho účastníci rozvíjali svoje námety pod lektorským vedením filmových profesionálov. Filmy spája tvorivá sloboda a hľadačský duch mladých filmárov a filmárok, často bez predošlých skúseností s nakrúcaním, zato s nadšením pre vlastný námet. Filmy z tejto kolekcie si možno pozrieť zadarmo, stačí sa iba zaregistrovať. Pri príležitosti šesťdesiatych narodenín českého režiséra Jana Svěráka uvádza DAFilms.sk  (6. – 16. februára) programový špeciál zostavený z jeho dvanástich diel. Nechýbajú medzi nimi oscarový Kolja (1996), nízkorozpočtová Jízda (1994), na Oscara nominovaný debut Obecná škola (1991) či kultová študentská dokumentárna mystifikácia Ropáci (1988) ocenená študentským Oscarom. Nechýbajú ani Akumulátor 1 (1994), Tmavomodrý svet (2001), Vratné lahve (2007), Kuky sa vracia (2010) či najnovšia snímka Betlehemské svetlo (2022). Vo februári a v marci (24. 2 – 16. 3.) ponúkne DAFilms.sk už tradične aj výber z titulov  nominovaných v rámci 32. ročníka výročných cien Českej filmovej a televíznej akadémie Český lev. Niektoré tituly budú dostupné ako súčasť predplatného, ďalšie za príplatok. V ponuke budú napríklad Amerikánka (r. Viktor Tauš), Mord (r. Adam Martinec), Hranice Európy (r. Apolena Rychlíková), Manželia Stodolovci (r. Petr Hátle), After Party (r. Vojtěch Strakatý),...
Zobraziť všetky články