Režisér filmu Vlny Jiří Mádl.

Myslím si – Vlny

Jaroslav Hochel

Písmo: A- | A+

Už niekoľko rokov mám tú česť podieľať sa na festivale Jeden svet vyhľadávaním a spracúvaním anotácií k uvádzaným filmom. Tohto roku festival prešiel na nový digitálny systém, kam sa ukladajú informácie, a v ňom nachádzam rubriky so základnými údajmi k jednotlivým titulom už vyplnené. Ojedinele sa tam vyskytne chybička v mene režiséra, napríklad je jeho meno napísané v anglickej transkripcii namiesto slovenskej. Keď chcem upraviť povedzme „Mariia“ na „Marija“, nedá sa to urobiť opravou jedného písmenka. Musím pôvodné meno úplne zrušiť a vpísať tam jeho upravenú podobu. A systém mi oznámi: Vytvorili ste nového režiséra XY.

Netušil som, že je také jednoduché vytvoriť nového režiséra. Doteraz som si myslel, že režisérov „vytvárajú“ hlavne na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU. Svedčí o tom aj každoročný festival Áčko, kde vidíme kopu dobrých filmov talentovaných (budúcich) tvorcov. A potom čakáme na ich debut na veľkom plátne. A čakáme. A čakáme… A jedného krásneho dňa si všimneme, že ten talentovaný mládenec debutoval 154. časťou komerčného denného seriálu, tá ambiciózna slečna natočila imitáciu zahraničnej pôvodiny alebo sa mladý tvorca vezie spolu so svojimi bývalými pedagógmi v nejakom nekonečnom kriminálnom cykle…

Režisér Miro Šindelka mi pred mnohými rokmi v jednom rozhovore položartom povedal, že režisér je vlastne človek, ktorý na rozdiel od kameramana, strihača či kostýmového výtvarníka nič nevie – teda nič konkrétne. (Pravdaže, v publikovanom rozhovore to formuloval opatrnejšie: „Slovo ,réžiaʻ je v podstate nedefinovateľné, a tak každý má pocit, že je režisérom, a chce si to vyskúšať.“) No dá sa to aj otočiť v tom zmysle, že režisér vie všetko, minimálne zo všetkého niečo. Je fakt, že na pozíciu režiséra neraz prejdú herci, scenáristi, kameramani či dokonca filmoví teoretici, ktorí na to, prísne vzaté, nemajú formálne vzdelanie. No vidí sa mi, že ešte dôležitejšia než dokonalé zvládnutie remesla je vnútorná potreba o niečom vypovedať.

V súčasnosti je diváckym hitom v kinách nový česko-slovenský film Vlny, v ktorom sú umeleckou formou spracované udalosti okolo pražskej jari a invázie vojsk Varšavskej zmluvy do Československa. Keby sme sa vžili do žánru sci-fi a presadili nejakého diváka z roku 2004 rovno do súčasnosti, asi by len ťažko uveril, že tento veľkolepý film nakrútil ako režisér ten mladý bláznivý (ne)herec zo Snowboarďákov. Áno, Jiří Mádl začínal v bezvýznamných tínedžerských komédiách, ale odvtedy prekonal kus cesty. V roku 2008 získal na MFF Karlove Vary Cenu za mužský herecký výkon vo filme Michaely Pavlátovej Děti noci ako najmladší držiteľ tohto ocenenia v histórii festivalu, čo, mimochodom, o štyri roky neskôr nezabránilo istej „zorientovanej“ moderátorke, aby ho na tlačovke k filmu Eštebák predstavila ako „českého herca, ktorý je stále idolom tínedžeriek a výborne tancuje“. Nuž, Mádl sa „pretancoval“ štúdiom sociálnej a masovej komunikácie v Prahe i kurzom scenáristiky na New York Film Academy, aby v roku 2014 debutoval ako režisér pôvabným filmom Pojedeme k moři. Potom priniesol na plátna kín snímku Na streche (2019), pri ktorej sa musel vyrovnať s neočakávanou smrťou herca obsadeného do hlavnej úlohy len pár dní pred začiatkom nakrúcania. A teraz prišiel s Vlnami.

Je až neuveriteľné, že stále mladý tvorca s relatívne malými režijnými skúsenosťami si trúfol na látku spojenú s rokom 1968, konkrétne s pôsobením redakcie medzinárodného života v Československom rozhlase v Prahe. A zvládol ju bravúrne. V jeho filme verím všetkému – od davových scén demonštrácií a chaosu v uliciach v auguste 1968 cez tvorivé využitie archívnych materiálov a premyslený výber dobových songov až po takú banalitu, že „tousty“ sa v socialistickom Československu pripravovali tak, že sa krajce starého chleba opekali na oleji a potierali cesnakom. V Mádlovom najnovšom filme cítiť nadšenie mladosti, uvážlivosť stredného veku i odstup a poučenosť, aké by som čakal skôr od staršieho tvorcu.

Kto vlastne „vytvoril“ režiséra Jiřího Mádla? On paradoxne vraví, že ani jeden zo svojich scenárov nepísal s tým, že ho bude sám realizovať, a že najdôležitejšia je preňho scenáristika, potom herectvo a réžia je až na treťom mieste. Ale réžia si ho tak akosi našla – dodávam ja. Myslím si, že to má na svedomí jeho zdravá a sympatická ambícia vypovedať niečo o živote a o svete. Nič viac a nič menej.

Takže od SnowboarďákovVlnám – pozoruhodná cesta. A všimnime si, že Mádl ako režisér sa nikam neponáhľa – medzi jeho režijnými filmami sú päťročné intervaly –, hoci ako populárna osobnosť by možno mohol chrliť jeden film za druhým. Len čo by to boli za filmy? Niečo ako Ženy v říji, Muži v behu, Neznámi známi, Luky Cuky film, Po čem ženy touží, V zime ti poviem, ako sa mám, Nič alebo všetko, Jedeme na pitchbuilding, Príliš neosobná známosť? Nech mi ctený čitateľ odpustí, ak som tie názvy poplietol – organizmus sa proste bráni a toxický odpad vylučuje z pamäti.

Režisér filmu Vlny Jiří Mádl. FOTO: Vandal Production

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Agata Novinski. Foto: Miro Nôta

rozhovor Agata Novinski

„Prajem si, aby sme sa nevzdali, neboli ticho a trpezlivo, dôsledne bojovali za slobodnú kultúru na Slovensku,“ reaguje na dianie v slovenskej kultúre Agata Novinski. V brandži sa pohybuje už roky, ako producentka však na filmovej scéne práve debutuje novým slovenským koprodukčným animovaným filmom Keď život chutí.  Do hĺbky animovanej tvorby ju vtiahol príbeh Bena, bystrého chlapca v puberte, ktorému veľmi chutí jesť. Dedičné gény však spôsobujú, že to je na ňom vidno, a čo čert nechcel, ešte sa aj zaľúbil do najočarujúcejšieho dievčaťa v triede.  Bábkový animák českej režisérky Kristiny Dufkovej zasvietil už na viacerých medzinárodných festivaloch a zbiera významné ocenenia vrátane dvoch nominácií na tohtoročné Európske filmové ceny. Vďaka úspechu vo francúzskom Annecy získal dokonca vstupenku do oscarových nominácií. Do slovenských kín príde 30. januára 2025. Ako ste sa dostali k produkcii tohto filmu? V prípravnej fáze režisérka Kristina Dufková a producentka vývoja Veronika Sabová oslovili Michala Novinského na spoluprácu na hudbe k filmu. Michal si prečítal scenár, pozrel výtvarné návrhy a bol projektom očarený natoľko, že prišiel s návrhom, či by sa spoločnosť NOVINSKI nemohla zároveň stať aj koproducentom filmu. Oslovil mňa, či by som mu s tým producentsky nepomohla, a tak som sa po rokoch vrátila k profesii, ktorú som študovala.  Čo vás presvedčilo?  Ako píšeme v stručnej anotácii k filmu, Keď...
Fotografia z filmu Vlny

Vlny sú o krok bližšie k oscarovej nominácii. Kto im konkuruje?

Americká Akadémia filmových umení a vied, ktorej členovia o nomináciách rozhodujú, zverejnila v utorok 17. 12. takzvané shortlisty – užšie výbery filmov v desiatich kategóriách. Z týchto výberov vzídu pätice snímok, ktoré nakoniec 17. 1. získajú oscarovú nomináciu. Držiteľov cien vyhlási akadémia 2. 3. Slovenským zástupcom v boji o Oscara v kategórii medzinárodných filmov bola vojnová dráma režisérky Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav. Medzi filmy na shortliste sa neprebojovala. Film Vlny sa inšpiroval skutočným príbehom skupiny novinárov z medzinárodnej redakcie Československého rozhlasu, ktorí sú odhodlaní prinášať nezávislé správy za každú cenu – aj po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v roku 1968. V českých a slovenských kinách už Vlny do nedele 15. 12. videlo spolu milión divákov – 825 882 v Česku a 174 238 na Slovensku. V Česku sú Vlny podľa návštevnosti aktuálne tretím najúspešnejším českým filmom od roku 1991 a deviatym najúspešnejším filmom vôbec. Na Slovensku sú podľa počtu divákov najúspešnejším českým filmom v ére samostatnosti. Producentkou filmu je Monika Kristl zo spoločnosti Dawson Films. Za Slovensko film produkovala Wanda Adamík Hrycová so spoločnosťou Wandal Production a Vlny vznikli aj v koprodukcii s RTVS. Zo slovenských tvorcov sa na filme podieľali tiež kameraman Martin Žiaran či kostýmová výtvarníčka Katarína Štrbová Bieliková a vo Vlnách účinkujú aj Táňa Pauhofová, Tomáš Maštalír, Jevgenij Ivanovič Libezňuk alebo Michaela Majerníková....
Václav Polák / Zdroj: SFÚ

Václav Polák

Václav Polák roky úspešne dokumentoval slovenskú kinematografiu. Do štúdií na bratislavskej Kolibe prišiel na konci šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a začal pracovať pod vedením skúsenej fotografky Zuzany Mináčovej. Rovno ho poslali do terénu. V tých dňoch práve prebiehalo natáčanie dnes už kultovej drámy z vysokohorského prostredia Medená veža (1970). Podľa Polákovych slov to bola veľmi ťažká práca, ktorú však vyvážila prítomnosť významných osobností slovenskej kinematografie, ako napríklad režisér Hollý či kameraman Karol Krška. Nakrúcanie filmu prebiehalo v náročných podmienkach a dokonca sa celá jeho výroba predlžovala. „Hovorili mi, aké dôležité je vybrať si správne prostredie. Nachodil som sa, než som si vybral také, o akých mi režisér básnil. A nie je ľahké urobiť snímky napríklad tak, aby sa zdôraznila výška, respektíve hĺbka priestoru,“ spomínal v minulosti pre Film.sk. V kolibských ateliéroch existovalo v tomto čase aj špeciálne oddelenie, ktoré sa zameriavalo na fotodokumentáciu a propagačné materiály k filmom a aj viacerým filmovým podujatiam. Polák sa v sedemdesiatych rokoch dostal aj k fotografovaniu pri nakrúcaní ďalšieho kultového filmu – Ružové sny (1976) Dušana Hanáka, ktorý rozpráva príbeh poštára Jakuba a mladej rómskej dievčiny Jolanky. Je podpísaný aj pod fotografiami k snímke Jána Piroha Sagarmatha (1988). Pri spomienkach na toto nakrúcanie Václav Polák uvádza, že mal prvýkrát v živote možnosť voľne a blízko sa pohybovať v rómskych osadách. Obyvatelia si...
Zobraziť všetky články