Marián Zednikovič a Zuzana Bydžovská vo filme Utekajme, už ide! Foto: archív SFÚ/Milan Kordoš

nový pohľad Utekajme, už ide!

Z cudzieho bytu šťastie nevybývaš

Tereza Kravecová

Písmo: A- | A+

Legendárna komédia Dušana Rapoša sa hrá s myšlienkou, že obyčajná diera v stene nás môže viesť k sebapoznaniu. Rubrika Nový pohľad prináša texty poslucháčiek a poslucháčov Katedry filmových štúdií FTF VŠMU. Oslovili sme ich, aby sa pozreli na slovenskú filmovú klasiku podľa svojho výberu. Pokračujeme filmom Utekajme, už ide! (1986).

Realita sa správa ako zlá improvizácia, postavy sa v nej snažia nájsť zmysel a humor, čo už dávno nie je len na pobavenie. Utekajme, už ide! je film, ktorý najprv rozosmeje, potom zneistí – a nakoniec možno pripomenie, že to všetko poznáme až podozrivo dobre.

Život rodiny Syslovcov plynie tak, ako to poznáme z panelákov osemdesiatych rokov – je v ňom tesno, rušno a vždy je niekto na niekoho nasrdený. Až do chvíle, keď otec rodiny Svätopluk (Marián Zednikovič) omylom prerazí dieru do susedného bytu, a otvorí tak portál – nie do inej dimenzie, hoci to tak dojmovo sprvu pôsobí, ale do sveta luxusu, pohodlia a zvláštneho pokoja, ktorý zosobňuje aj jeho majiteľ, záhadný mág Dr. Mahma (Milan Lasica). Začína sa absurdná tragikomédia o tom, čo všetko sa môže pokaziť, keď ochutnáte život, ktorý vám nepatrí. Tento druh komfortu je pre postavy priam neodolateľný. Dostatok jedla, pitia, pohodlný nábytok, ticho a niekedy dokonca aj hedonistické šantenie. Akoby cez tú dieru na moment ušli z iného sveta, kde je všetko, po čom kedy túžili. Bez toho, aby museli naozaj zmeniť svoj život a pre výsledok čo i len pohnúť prstom.

Film režiséra Dušana Rapoša a scenáristov Jozefa Slováka a Jozefa Heribana je jedinečný tým, že sa nesnaží byť filmom v klasickom zmysle slova. Nemá striktný scenár, nemá oblúk, ktorý by dnes dramaturgovia schvaľovali práve s nadšením. Ale má niečo oveľa vzácnejšie — čistú, surovú výpoveď o dobe, v ktorej sa absurdita považovala za normu. Humor nebol len nástrojom úniku, ale priam až prežitia a obraz nevypovedal len o osobných problémoch jednotlivcov, ale aj o kolektívnej realite, ktorá sa zdá byť šedá, obyčajná a predurčená na sklamanie.

Scény pôsobia ako skeče, no vytvárajú súdržnú mozaiku chaosu. Kamera nie je túžobne poetická — ticho sleduje, ako panelák, v ktorom sa strieda smiech aj slzy, neprestáva byť miestom na morálne prepadávanie sa postáv. Nie je to film o mágii. Väčšmi hovorí o túžbe po zmene, ktorú si nikto nedovolí vysloviť. Každý si potajme privoniava k životu, ktorý by chcel niekedy zakúsiť a možno aj žiť, hlavne, nech sa to neprevalí.





Marián Zednikovič a Zuzana Bydžovská vo filme Utekajme, už ide! Foto: archív SFÚ/Milan Kordoš

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Peter Balgha (vľavo) a Martin Hollý (vpravo). Foto: archív SFÚ

Peter Balgha

Dvadsiateho siedmeho mája pred deväťdesiatimi rokmi sa narodil slovenský dramaturg, scenárista, prozaik a pedagóg Peter Balgha. Ako dramaturg sa podpísal pod najúspešnejšie snímky z dielne Televíznej filmovej tvorby zo 60. rokov ako Krotká (r. Stanislav Barabáš, 1967), Balada o siedmich obesených (r. Martin Hollý, 1968) či Sladké hry minulého leta (r. Juraj Herz, 1969). „Balghova obrovská energia sa sústredila, rozplynula a zúročila v práci pre druhých. Originálne autorské nápady odovzdával zadarmo v prospech hmlistého ,verejnoprospešnéhoʻ cieľa. Dnešná spoločnosť by ho asi vnímala ako málo asertívneho exota, ktorý sa nedokázal presadiť ako svojbytný spisovateľ,“ povedala filmová a literárna historička Jelena Paštéková v texte v denníku Sme. „Balgha bol typom moderného manažéra, akých dodnes potrebujeme aj v umení, mal neomylný zmysel pre ľudí, a preto vedel kvôli nim aj riskovať. Urobil si tým meno a súčasne aj meno bratislavskému televíznemu štúdiu,“ napísal filmový encyklopedista Richard Blech v denníku Práca v roku 1990. Vtedy sa o Balghovi už opäť mohlo hovoriť. Normalizátori ho totiž nielenže pripravili o prácu, ale aj vystrihli z titulkov diel, na ktorých sa podieľal. Takisto ho vylúčili z profesijných zväzov. Normalizácia a výsluchy na ŠtB pre jeho politické postoje a odmietnutie okupácie sa podpísali aj na jeho podlomenom zdraví. Zomrel ako invalidný dôchodca vo veku nedožitých 37 rokov. Vedel objavovať a inšpirovať Peter Balgha sa...
Zobraziť všetky články