Obľúbené slovenské filmy Martiny Šimkovičovej Greňovej

Martina Šimkovičová Greňová

Písmo: A- | A+

Až keď sa nám narodila dcéra, uvedomila som si, na akých kvalitných filmoch a seriáloch sme vyrástli. Spadla z oblakov, Čarodějův učeň, Zbojník Jurko, Návštěvníci. Scenár, strih, skvelá animácia, kamera, réžia i hudba. Cit pre kvalitu vo mne pestovali návštevy kina Mier v Prešove v piatok o 14.00. Najradšej som mala Pojďte pane, budeme si hrát

Úroveň filmových zážitkov udržiaval v meste Igor Slivenský, ktorý odchoval generácie fajnšmekrov. Jemu vďačím za Jima Jarmuscha. Aj keď zbožňujem Mimo zákon, vyberám debut Cudzejší ako raj

Na začiatku roka 2023 ho vtedy ešte RTVS uviedla na Dvojke. Z prešovského klubu som si pamätala, že je o maďarskej sesternici postavy, ktorú hrá John Lurie. Po 30 rokoch ma bavila scenéria bezútešných USA, dlhé zábery, prepálený čierno-biely obraz, súhra improvizácie s motívmi scenára i autenticky na seba reagujúci herci. 

Pri prvých výstupoch som si gúglila predstaviteľku tety. Našla som iba meno Cecillia Stark. Náhoda chcela, že o mesiac nato som mohla nahrať vlastný rozhovor s producentom Jimom Starkom, ktorý prišiel do Bratislavy na masterclass. 

Bol to low-budget film, začínali sme. Jim mi povedal, že je to príbeh mladej Maďarky, ktorá príde za svojou starou tetou. Navrhol som, že ak potrebuje v Clevelande niekoho, kto by ju hral, môže to byť moja maďarská babička. Takto debutovala vo veku 86 rokov.“ Povedala som, že je mojou asi najobľúbenejšou herečkou, lebo je absolútne prirodzená. 

Aj jemu sa výkon starej mamy páčil. Vraj bola počas natáčania veľmi pokojná. Až na premiére v New Yorku sa dozvedel, že je to prvý film, ktorý v živote videla, pretože v kine nikdy predtým nebola. „Preto bola v takej pohode.“ 

V jednej scéne sa predsa len musí rozčúliť. Natočili to, ale Jarmusch nebol spokojný. „Povedz, že to dievča bola upratovačka, a keď ju odvlečú, bude si musieť upratovať sama,“ navrhol Stark. V ďalšej klapke sa už veľmi hnevala. 

Vďaka. Splnil sa mi filmový sen. Rozprávala som sa s vnukom svojej obľúbenej herečky, ktorý pomohol naštartovať hviezdnu kariéru režiséra môjho najobľúbenejšieho filmu, stal sa koproducentom jeho trhákov a dokonca vstúpil aj do slovenskej koprodukcie. Kálmánov deň mal premiéru v roku 2024.

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Herecká suita z filmu Jiřího Mádla Vlny. Foto: Wandal production

Slnko v sieti: 9 cien pre Vlny, 5 pre Emu a smrtihlava

Najlepším celovečerným hraným filmom roka 2024 sa na udeľovaní národných filmových cien Slnko v sieti stala česko-slovenská koprodukčná snímka Vlny (producenti Monika Kristl, Vlasta Kristl a Wanda Adamík Hrycová). Jej režisér Jiří Mádl si odniesol aj Slnko v sieti v kategórii réžia. Vlny celkovo získali 9 cien. Spolu mali 14 nominácií. O dve nominácie menej mala slovensko-česko-maďarská koprodukčná dráma Ivety Grófovej Ema a smrtihlav. Nakoniec získala 5 cien. Dve ceny si odniesol česko-slovensko-francúzsky animovaný film Keď život chutí (réžia Kristina Dufková, producenti Matej Chlupáček, Agata Novinski, Marc Faye), ktorý zvíťazil v kategórii animovaných filmov a získal tiež Slnko v sieti za hudbu (Michal Novinski). Najlepším dokumentom uplynulého roka bola podľa hlasovania členov Slovenskej filmovej a televíznej akadémie snímka Prezidentka (réžia Marek Šulík, producentka Barbara Janišová Feglová). Chýbajúca maskérka Okrem trojice hereckých ocenení pre Alexandru Borbély, Évu Bandor a Milana Ondríka si Ema a smrtihlav odniesla Slnko v sieti za scénografiu (Tomáš Svoboda, Miriam Struhárová) a najlepšie umelecké masky (Andrea Štrbová, Ivo Strangmüller, Tomáš Richter, Viktor Nagy). Po vyhlásení kategórie sa producentka Zuzana Mistríková ospravedlnila umeleckej maskérke Alici Dvorskej, že ju pri nahlásení nominovaných maskérov zaviedla uviesť do formulára, ktorý vypĺňala. Poprosila akadémiu, aby jej cenu udelili dodatočne, keďže sa na ocenenej kategórii podieľala rovnako ako ostatní štyria ocenení. Vlny bodovali aj v kategóriách scenár...
Miloslav Luther. Foto: Miro Nôta

rozhovor Miloslav Luther

„Televízia bola perfídnym nástrojom kultúrnej politiky totalitného štátu. Dnešná, zatiaľ ešte formálne verejnoprávna, ako sa zdá, k tomu zase smeruje,“ hovorí v rozhovore čerstvý držiteľ Slnka v sieti za výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre. Z troch bratov bol v detstve asi ten najvzdorovitejší, ale duševnej potravy v kinách a knižniciach našiel vždy dosť. Koncom uvoľnených šesťdesiatych rokov sa mu začal plniť sen stať sa režisérom, medzitým ho však naplno dobehla realita normalizácie. A čo je horšie, táto pachuť sa mu dnes vracia. Režisér Miloslav Luther si vysoko cení jednotlivcov, ktorí sa napriek všetkému vytrvalo usilujú pripomínať morálne princípy spoločnosti a udržiavať európske humanistické tradície. Čo hovoríte na to, že odovzdávanie ocenení Slnko v sieti sa tento rok napokon v STVR vôbec nevysiela?  Dá sa povedať, že televízia si strieľa do vlastnej nohy. Nielenže oberie svojho kultivovaného diváka o autentický zážitok, ale – hoci je tradične koproducentom väčšiny slovenských filmov – ani nevyužije natoľko sledovaný vysielací čas na propagáciu domácej tvorby. Nechcem si domýšľať, čo sa tým hlavne sleduje, ale podľa mňa toto rozhodnutie neprospeje nikomu a ničomu. S akými pocitmi prijímate ocenenie? Rekapitulujete minulosť? Je to pre mňa motivujúce. Hoci som pri uvedení svojho posledného filmu Spiaci účet vyhlásil, že je naozaj posledným a končím ním svoju profesijnú dráhu, teraz som v dileme. Keď som doteraz...
Zobraziť všetky články