FIPRESCI Záber z filmu Bratia Lumièrovci – Dobrodružstvo pokračuje. Foto: Film Europe

ohlasy 8. Budapeštiansky maratón klasických filmov

FIPRESCI má 100 rokov, jej zástupcovia sa stretli v Budapešti

Mária Ferenčuhová / podpredsedníčka Výboru KFN a vedúca slovenskej sekcie FIPRESCI

Písmo: A- | A+
[tts_reader]

V dňoch 16. – 21. septembra 2025 sa v hlavnom meste Maďarska konal 8. ročník Budapeštianskeho maratónu klasických filmov (BMKF). Každoročne predstavuje zreštaurované a digitalizované filmy, ktoré patria do zlatého fondu svetovej kinematografie. Okrem prehliadky archívnych filmov hostil aj výročné valné zhromaždenie Medzinárodnej federácie filmovej kritiky FIPRESCI. V roku 2025 si pripomína sté výročie svojho vzniku.

Hlavným organizátorom Budapeštianskeho maratónu klasických filmov je Maďarský filmový inštitút. Jeho neodmysliteľnými partnermi sú kultúrne inštitúty rôznych krajín Európy i medzinárodné zastupiteľstvá, ako aj národné filmové archívy, zo zbierok ktorých klasické filmy pochádzajú. V roku 2021 takto BMKF v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom uviedol v sekcii stredoeurópskych filmov reštaurovanú kópiu filmu Martina Hollého Prípad pre obhajcu (1964).

Klasici Frémaux, Szabó, Cronenberg aj Egoyan

Tento rok sa festivalový program zameral na dve okrúhle výročia. Pri príležitosti 130. výročia vzniku kinematografie za osobnej účasti filmového kurátora, tvorcu a riaditeľa MFF Cannes Thierryho  Frémauxa uviedol jeho strihový dokumentárny film Bratia Lumièrovci – dobrodružstvo pokračuje (2024). Od konca augusta ho môžeme vidieť aj v slovenských kinách: ohúri svojimi čistými a dokonale komponovanými zábermi nakrútenými od roku 1894 až do prvých rokov 20. storočia. Viaceré reštaurované a do filmu nezaradené zábery, napríklad z Budapešti na prelome 19. a 20. storočia, predstavil Frémaux aj v hlavnom festivalovom kine, v majestátnej pozlátenej Uránii, počas otváracieho ceremoniálu. Stotridsať rokov oslavovala tiež francúzska spoločnosť Gaumont.

Festival tento rok v Budapešti pozval aj viacero vzácnych hostí, ktorých filmy sa premietali v reštaurovaných verziách. Otváracím filmom BMKF bola Božská Júlia (2004) režiséra Istvána Szabóa. Ten sa s publikom festivalu stretol počas okrúhleho stola. Sadol si zaň spolu s maďarsko-kanadským producentom svojich zahraničných filmov, Robertom Lantosom, a s kanadskými režisérmi Davidom Cronenbergom a Atomom Egoyanom. Robert Lantos s nimi producentsky spolupracoval a viaceré ich reštaurované filmy BMKF uviedol v samostatných programových sekciách.

Fantastické ženy z východu aj federácia filmovej kritiky

Jednou z najpozoruhodnejších programových sekcií boli pre mňa Fantastické ženy z východu. V rámci nej premietli staršie filmy vietnamskej, hongkonskej či juhokórejskej proveniencie. Kurátorsky ju pripravila maďarská teoretička Teréz Vincze. Všetky kurátorsky pripravené sekcie ponúkali – tak, ako to má na Slovensku vo zvyku napríklad filmový seminár 4 živly – pred projekciami lektorské úvody. Za mimoriadne cenné považujem aj prepojenie festivalu so vzdelávacím procesom na budapeštianskej filmovej a divadelnej škole SZFE. Pre ňu BMKF pripravil 26 dopoludňajších študijných projekcií a viaceré masterclassy. Festival zase oslovil široké publikum večernými verejnými projekciami pod holým nebom pred katedrálou Sv. Štefana či viacerými filmovými koncertmi. Počas nich hudobníci vytvárali doprovod k filmom nakrúteným v období nemého filmu.

Budapeštiansky maratón klasických filmov tento rok opäť privítal aj Medzinárodnú federáciu filmovej kritiky. Počas výročného valného zhromaždenia v Budapešti si FIPRESCI pripomenula sté výročie svojho založenia a rada FIPRESCI reportovala o aktivitách organizácie za posledných 12 mesiacov. Zástupcovia národných sekcií si počas valného zhromaždenia zvolili aj (staro)novú radu. Po dekádach vedenia FIPRESCI nemeckým kritikom Klausom Ederom sa v roku 2024 vedenia organizácie zhostila štvorčlenná rada. Aj po septembri 2025 v rade pokračuje Ahmed Shawky (Egypt) ako predseda a podpredsedníčky Paola Casella (Taliansko) a Elena Rubashevska (Ukrajina). Treťou podpredsedníčkou sa stala novozvolená Marina Kostova zo Severného Macedónska. Elena Rubashevska zároveň predstavila pripravovanú monografiu, ktorá je výsledkom jej výskumu zameraného na české a slovenské filmy, ocenené porotami FIPRESCI od roku 1958 až po súčasnosť.

FIPRESCI Stretnutie FIPRESCI v Budapešti. Foto: FIPRESCI
Stretnutie FIPRESCI v Budapešti. Foto: BKFM / NFI Hungary

Sté výročie FIPRESCI v Kine Lumière

K dnešnému dňu FIPRESCI zastupuje filmové kritičky a kritikov z 50 krajín sveta združené v národných sekciách. Má aj individuálnych členov a členky z ďalších 37 krajín, ktoré nemajú vlastné národné sekcie. Slovenská sekcia FIPRESCI pôsobí v rámci Klubu filmových novinárov. Dlhodobo pracovala pod vedením filmovej publicistky Emílie Kincelovej. Po zvolení nového výboru KFN koncom roku 2024 na jej miesto nastúpila autorka tohto textu. Klub filmových novinárov po období utlmenej aktivity naštartoval v roku 2025 svoje pôsobenie diskusiou počas 20. MFF Cinematik Komentáre na ČSFD či akademické texty? V akom stave je dnes slovenská filmová kritika? Do budúcna sa plánuje diskusiám a okrúhlym stolom o filmovej kritike venovať pravidelne.

Sté výročie FIPRESCI si Klub filmových novinárov pripomenie 6. októbra 2025 v bratislavskom Kine Lumière projekciou historicky prvého slovenského filmu oceneného porotou FIPRESCI, a to na 11. MFF v Karlových Varoch v roku 1958. Týmto filmom je Bielikova snímka Štyridsaťštyri (1957). Lektorský úvod k nej prednesie filmová historička Petra Hanáková. Aktivity KFN a slovenskej sekcie FIPRESCI zase predstaví predseda Výboru KFN Ladislav Volko.

Záber z filmu Bratia Lumièrovci – Dobrodružstvo pokračuje. Foto: Film Europe

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Hudba + revolúcia = Nežná revolúcia Olga Schoberová v úlohe Rity a vpravo Ján Melkovič v úlohe Petrasa vo filme Dovidenia v pekle, priatelia. Foto: archív SFÚ/Zuzana Mináčová, Vladimír Vavrek

Kino Lumière si pripomenie Nežnú revolúciu

Deň boja za slobodu a demokraciu si pripomíname 17. novembra. Pri tejto príležitosti Kino Lumière uvedie dva filmy. Jeden sa vracia priamo k udalostiam Novembra 1989 a druhý je odkazom na dobu, keď mnohé z diel v čase normalizácie končili v trezore. Dokument Hudba + revolúcia = Nežná revolúcia (2024) Slavomíra Zrebného uvedie kino v sobotu 15. novembra o 17. h. Trezorový film Dovidenia v pekle, priatelia (1990) Juraja Jakubiska premietne v nedeľu 16. novembra o 18.30 h. Film režiséra Slavomíra Zrebného Hudba + revolúcia = Nežná revolúcia je strihový dokument. Kino Lumière ho premietne v slovenskej kinopremiére. Autorom projektu a scenára k filmu je tvár Novembra´89 Ladislav Snopko. Stál za výberom hudby a archívnych materiálov a nahovoril aj komentár k filmu. Podľa neho ide o film v hlavnej úlohe s hudbou revolúcie, pri ktorom vychádzal z myšlienky, že prostredie manifestujúcich občanov počas Nežnej revolúcie je atmosférou súdržnosti a vzájomného porozumenia totožné s mentalitou publika dobrého rockového koncertu. „Držím sa základnej línie, že ide výlučne o výber z archívov. Teraz už viem, že to je dynamický materiál,“ povedal o koncepte filmu Ladislav Snopko pre Film.sk. „Čerpám najmä z televíznych archívov. A dôležitý je aj film z archívu Slovenského filmového ústavu, ktorý vyrobil Videofilm Koliba o alternatívnom festivale Čertovo kolo...
Chvíľky nádeje online Záber z filmu Chvíľky nádeje. Foto: DAFilms.sk

Chvíľky nádeje budú 17. novembra zadarmo

Streamovacia platforma DAFilms.sk sprístupní pri príležitosti Dňa boja za slobodu a demokraciu dokumentárny film českej režisérky Amálie Kovářovej Chvíľky nádeje. Film bude možné sledovať 17. novembra počas 24 hodín zadarmo online na stránke DAFilms.sk Snímka zachytáva vznik a vývoj najväčších občianskych demonštrácií v Česku od čias Nežnej revolúcie. Sleduje príbeh dvoch študentov, Mikuláša Minářa a Benjamina Rolla, ktorí v roku 2017 založili občianske hnutie Milion chvilek. Táto iniciatíva dokázala zmobilizovať státisíce ľudí a zaplniť pražskú Letnú, kde občania protestovali proti korupcii a nedemokratickému smerovaniu vlády. Film  mal nedávno slovenskú premiéru na festivale Jeden svet a odniesol si Špeciálne uznanie medzinárodnej poroty v kategórii Slovensko a Česko za ľudské práva aj Cenu DAFilms.sk. Online bude 17. novembra dostupný zadarmo, stačí sa bezplatne zaregistrovať. V katalógu streamovacej platformy ho zároveň môžete nájsť dlhodobo v rámci predplatného alebo ako jednotlivý platený stream. Film je tiež súčasťou programového špeciálu k 17. novembru. Ten ponúka ďalšie tematické tituly vrátane autentických filmových žurnálov z novembra 1989. Povzbudenie proti rezignácii a beznádeji „Film Chvíľky nádeje nie je len záznamom udalostí, ale aj povzbudením proti rezignácii a beznádeji,“ hovorí Dorota Zacharová, projektová manažérka a dramaturgička DAFilms.sk. „Hoci sa zdáme sami sebe ako jednotlivci bezmocní, protagonisti aj autori filmu dokazujú, že každý z nás môže byť na ceste k zmene dôležitý. Dnešné zhromaždenia na námestiach a davy v uliciach z roku 1989 spája...
recenzia Bugonia Emma Stone vo filme Yorgosa Lanthimosa Bugonia. Foto: CinemArt SK

recenzia Bugonia

Pôvodom grécky filmár Yorgos Lanthimos patrí v súčasnosti medzi popredných režisérov surreálnych a spoločensky podvratných filmov. Už jeho film Očný zub (2009) mu priniesol úspech v podobe ocenenia Un Certain Regard na prestížnom filmovom festivale v Cannes. Tam uspeli aj jeho ďalšie filmy, napríklad Homár (2015, Cena poroty) či Zabitie posvätného jeleňa (2017, Cena za scenár). Lanthimos sa stal festivalovým obľúbencom (ceny má aj z Benátok) a filmy Favoritka (2018) a Chudiatko (2023) získali spolu päť Oscarov. Aktuálne je v slovenských kinách jeho novinka Bugonia. Film Bugonia je remake juhokórejského kultového diela Zachráňte zelenú planétu! (r. Joon-hwan Jang, 2003). Zachytáva príbeh dvoch bratrancov: Teddyho, zlomeného muža so svojráznymi a konšpiračnými názormi na svet, a Dona, človeka s autizmom. Obaja žijú sami v dome na periférii fiktívneho amerického mesta. Dvojica sa jedného dňa rozhodne uniesť riaditeľku farmaceutickej spoločnosti Auxolith, Michelle Fuller (Emma Stone). Veria totiž, že ide o mimozemšťanku. O zážitok sa postarajú Stone, Plemons a Delbis Vo filme Bugonia sú všetky postavy presvedčené o vlastnej pravde. Hutne napísaný a premyslený scenár ponúka divákovi pohľad na situáciu, v ktorej sa, možno aj doslovne, stretávajú dva odlišné svety. Teddyho, ktorého presne a s minimalistickou gestikuláciou a mimikou stvárnil Jesse Plemons, film od úvodu vykresľuje ako utrápeného muža....
Zobraziť všetky články