V dňoch 16. – 21. septembra 2025 sa v hlavnom meste Maďarska konal 8. ročník Budapeštianskeho maratónu klasických filmov (BMKF). Každoročne predstavuje zreštaurované a digitalizované filmy, ktoré patria do zlatého fondu svetovej kinematografie. Okrem prehliadky archívnych filmov hostil aj výročné valné zhromaždenie Medzinárodnej federácie filmovej kritiky FIPRESCI. V roku 2025 si pripomína sté výročie svojho vzniku.
Hlavným organizátorom Budapeštianskeho maratónu klasických filmov je Maďarský filmový inštitút. Jeho neodmysliteľnými partnermi sú kultúrne inštitúty rôznych krajín Európy i medzinárodné zastupiteľstvá, ako aj národné filmové archívy, zo zbierok ktorých klasické filmy pochádzajú. V roku 2021 takto BMKF v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom uviedol v sekcii stredoeurópskych filmov reštaurovanú kópiu filmu Martina Hollého Prípad pre obhajcu (1964).
Klasici Frémaux, Szabó, Cronenberg aj Egoyan
Tento rok sa festivalový program zameral na dve okrúhle výročia. Pri príležitosti 130. výročia vzniku kinematografie za osobnej účasti filmového kurátora, tvorcu a riaditeľa MFF Cannes Thierryho Frémauxa uviedol jeho strihový dokumentárny film Bratia Lumièrovci – dobrodružstvo pokračuje (2024). Od konca augusta ho môžeme vidieť aj v slovenských kinách: ohúri svojimi čistými a dokonale komponovanými zábermi nakrútenými od roku 1894 až do prvých rokov 20. storočia. Viaceré reštaurované a do filmu nezaradené zábery, napríklad z Budapešti na prelome 19. a 20. storočia, predstavil Frémaux aj v hlavnom festivalovom kine, v majestátnej pozlátenej Uránii, počas otváracieho ceremoniálu. Stotridsať rokov oslavovala tiež francúzska spoločnosť Gaumont.
Festival tento rok v Budapešti pozval aj viacero vzácnych hostí, ktorých filmy sa premietali v reštaurovaných verziách. Otváracím filmom BMKF bola Božská Júlia (2004) režiséra Istvána Szabóa. Ten sa s publikom festivalu stretol počas okrúhleho stola. Sadol si zaň spolu s maďarsko-kanadským producentom svojich zahraničných filmov, Robertom Lantosom, a s kanadskými režisérmi Davidom Cronenbergom a Atomom Egoyanom. Robert Lantos s nimi producentsky spolupracoval a viaceré ich reštaurované filmy BMKF uviedol v samostatných programových sekciách.
Fantastické ženy z východu aj federácia filmovej kritiky
Jednou z najpozoruhodnejších programových sekcií boli pre mňa Fantastické ženy z východu. V rámci nej premietli staršie filmy vietnamskej, hongkonskej či juhokórejskej proveniencie. Kurátorsky ju pripravila maďarská teoretička Teréz Vincze. Všetky kurátorsky pripravené sekcie ponúkali – tak, ako to má na Slovensku vo zvyku napríklad filmový seminár 4 živly – pred projekciami lektorské úvody. Za mimoriadne cenné považujem aj prepojenie festivalu so vzdelávacím procesom na budapeštianskej filmovej a divadelnej škole SZFE. Pre ňu BMKF pripravil 26 dopoludňajších študijných projekcií a viaceré masterclassy. Festival zase oslovil široké publikum večernými verejnými projekciami pod holým nebom pred katedrálou Sv. Štefana či viacerými filmovými koncertmi. Počas nich hudobníci vytvárali doprovod k filmom nakrúteným v období nemého filmu.
Budapeštiansky maratón klasických filmov tento rok opäť privítal aj Medzinárodnú federáciu filmovej kritiky. Počas výročného valného zhromaždenia v Budapešti si FIPRESCI pripomenula sté výročie svojho založenia a rada FIPRESCI reportovala o aktivitách organizácie za posledných 12 mesiacov. Zástupcovia národných sekcií si počas valného zhromaždenia zvolili aj (staro)novú radu. Po dekádach vedenia FIPRESCI nemeckým kritikom Klausom Ederom sa v roku 2024 vedenia organizácie zhostila štvorčlenná rada. Aj po septembri 2025 v rade pokračuje Ahmed Shawky (Egypt) ako predseda a podpredsedníčky Paola Casella (Taliansko) a Elena Rubashevska (Ukrajina). Treťou podpredsedníčkou sa stala novozvolená Marina Kostova zo Severného Macedónska. Elena Rubashevska zároveň predstavila pripravovanú monografiu, ktorá je výsledkom jej výskumu zameraného na české a slovenské filmy, ocenené porotami FIPRESCI od roku 1958 až po súčasnosť.

Sté výročie FIPRESCI v Kine Lumière
K dnešnému dňu FIPRESCI zastupuje filmové kritičky a kritikov z 50 krajín sveta združené v národných sekciách. Má aj individuálnych členov a členky z ďalších 37 krajín, ktoré nemajú vlastné národné sekcie. Slovenská sekcia FIPRESCI pôsobí v rámci Klubu filmových novinárov. Dlhodobo pracovala pod vedením filmovej publicistky Emílie Kincelovej. Po zvolení nového výboru KFN koncom roku 2024 na jej miesto nastúpila autorka tohto textu. Klub filmových novinárov po období utlmenej aktivity naštartoval v roku 2025 svoje pôsobenie diskusiou počas 20. MFF Cinematik Komentáre na ČSFD či akademické texty? V akom stave je dnes slovenská filmová kritika? Do budúcna sa plánuje diskusiám a okrúhlym stolom o filmovej kritike venovať pravidelne.
Sté výročie FIPRESCI si Klub filmových novinárov pripomenie 6. októbra 2025 v bratislavskom Kine Lumière projekciou historicky prvého slovenského filmu oceneného porotou FIPRESCI, a to na 11. MFF v Karlových Varoch v roku 1958. Týmto filmom je Bielikova snímka Štyridsaťštyri (1957). Lektorský úvod k nej prednesie filmová historička Petra Hanáková. Aktivity KFN a slovenskej sekcie FIPRESCI zase predstaví predseda Výboru KFN Ladislav Volko.
Záber z filmu Bratia Lumièrovci – Dobrodružstvo pokračuje. Foto: Film Europe