Krizikova_obalka_

Publikácia Eva Krížiková

Písmo: A- | A+

V roku nedožitého deväťdesiateho výročia narodenia Evy Krížikovej sa Slovenský filmový ústav a Ústav divadelnej a filmovej vedy Centra vied o umení Slovenskej akadémie vied rozhodli za pomoci iniciátorky myšlienky, herečkinej dcéry Barbory Zvaríkovej, knižne spracovať rozsiahlu umeleckú cestu jednej z najväčších osobností histórie slovenského herectva,“ píše v úvode kolektívnej monografie Evy Krížikovej jeden z jej autorov, divadelný historik a kritik Karol Mišovic.

Monografia prináša tri samostatné štúdie. Jej nosným textom je Mišovicov príspevok, ktorý sa okrem podrobného mapovania Krížikovej divadelnej kariéry venuje aj jej detstvu či osobnému životu a tiež načrtáva herečkino rozhlasové, televízne i filmové pôsobenie, čím vytvára jej plastický portrét. Vo dvoch útlejších štúdiách sa filmové teoretičky Renáta Lokšová a Jana Dudková sústreďujú na Krížikovej filmové úlohy a jej bohatú televíznu kariéru.

I keď členovia a členky komorného autorského kolektívu patria ku generácii pamätníkov posledných divadelných, rozhlasových a televíznych výkonov Evy Krížikovej, svoj výskum podrobili značnému historickému exkurzu, ktorého výsledkom je trojica syntetických štúdií prehovárajúcich nielen o konkrétnych herečkiných kreáciách, ale definujúcich aj širšie politicko-spoločenské, umelecké či personálne zázemie, ktoré bezvýhradne pôsobilo i na formovanie Krížikovej kariéry,“ vysvetľuje v úvode Mišovic.

Texty dopĺňa bohatá zostava fotografií nielen z albumu Krížikovej profesionálneho repertoáru, ale aj z jej osobného archívu. Publikáciu uzatvára súpis herečkinej umeleckej tvorby v divadle, televízii, filme i rozhlase.

Karol Mišovic, Renáta Lokšová, Jana Dudková: Eva Krížiková

Slovenský filmový ústav v spolupráci s Ústavom divadelnej a filmovej vedy Centra vied o umení Slovenskej akadémie vied, Bratislava, 2024, 408 strán

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Dahomey / Zdroj: Film Europe

recenzia Dahomey

Na zvlnenej hladine Seiny, ktorú brázdia lode plné turistov túžiacich obdivovať krásy francúzskej metropoly s pohárikom sektu s ruke, sa vynárajú titulky: „Dvadsaťšesť dahomejských kráľovských pokladov sa chystá opustiť Paríž. Vrátia sa na rodné územia, z ktorých sa stal Benin. S tisíckami ďalších boli tieto umelecké diela vyrabované počas invázie francúzskych vojsk v roku 1892. Stotridsať rokov strávených v zajatí sa pre ne blíži ku koncu.“ Film, zaznamenávajúci putovanie artefaktov z parížskeho Musée du quai Branly do Námorného paláca v Cotonou, mohol ponúknuť zaujímavý pohľad na podobu repatriácie kultových predmetov, ktoré si koncom 19. storočia víťazné vojská odvliekli z afrického kontinentu ako vojnovú korisť do Francúzska. Mohol, ale filmárke narodenej v Paríži, ktorej korene sú senegalské, to nestačilo. Chcela viac. Neuspokojila sa s atraktivitou magnetizujúceho východiska a výsledkom jej filmárskej hravosti a invencie je nevšedný experiment na pomedzí podmanivej vizuálnej eseje a magického sna vystupujúceho z hlbín nepoznanej minulosti. Vo svete filmu nie je Mati Diop neskúsená začiatočníčka. Začínala síce ako herečka, no rýchlo prešla na opačnú stranu kamery – zvábili ju posty režisérky a scenáristky. Od začiatku jej bolo jasné, na aké tematické okruhy chce vo svojich filmoch zaostriť. „Musím znovuobjaviť svoju africkú časť, ktorú kolonizovala moja biela kultúra.“ Objavovať ju začala v rodnej krajine svojho otca hudobníka Wasisa Diopa – v Senegale. Do...

Novým predsedom rady AVF je Štefan Dlugolinský

Počas rokovania 12. 12. si rada Audiovizuálneho fondu zvolila nového predsedu. Stal sa ním Štefan Dlugolinský. V zmysle rokovacieho poriadku rady sa ktorýkoľvek z jej členov môže prihlásiť za predsedu. Štefan Nižňanský navrhol Štefana Dlugolinského a ten informoval, že ho interne oslovili ďalší členovia rady. Nikto iný z rady neprejavil záujem kandidovať. Výsledkom hlasovania tajným hlasovaním bolo zvolenie Dlugolinského za predsedu. Osem členov rady hlasovalo za, proti hlasoval jeden člen a dvaja členovia sa zdržali. Štefana Dlugolinského vymenovala za člena rady AVF ministerka kultúry SR Martina Šimkovičová s účinnosťou od 12. augusta 2024 za oblasť nezávislých producentov v audiovízii. Jeho funkčné obdobie je šesť rokov, trvá do 12. 8. 2030. Dlugolinský študoval na Stavebnej fakulte SVŠT v Bratislave a na Divadelnej fakulte VŠMU. V oblasti televíznej tvorby je autorom desiatok scenárov a podieľal sa na výrobe stoviek televíznych relácií, predovšetkým v Hlavnej redakcii zábavných programov, ako režisér sa podpísal pod zábavné a hudobné programy. Širšej verejnosti je známy najmä zo svojho pôsobenia vo funkcii námestníka ústredného riaditeľa STV Igora Kubiša. Ten televíziu riadil v rokoch 1996 – 1998, počas vlády Vladimíra Mečiara, ktorý ju zneužíval na politickú propagandu. Je predsedom Slovenskej asociácie novinárov, ktorej podpredsedom je Roman Michelko, poslanec SNS. Dlugolinského vymenovanie do rady AVF kritizovali v auguste v spoločnom...
Zobraziť všetky články