31. Art Film FIPRESCI porota FIPRESCI

Rôznorodé prístupy, produkčné rámce i naratívne stratégie

(niekoľko poznámok k filmom nominovaným na cenu poroty FIPRESCI)

Mária Ferenčuhová / členka poroty FIPRESCI

Písmo: A- | A+
[tts_reader]

31. ročník MFF Art Film priniesol do hodnotenia súťažných festivalových filmov novinku. Tento rok sa stal jediným filmovým festivalom na Slovensku, počas ktorého sa udeľuje cena poroty Medzinárodnej federácie filmovej kritiky (FIPRESCI). Naposledy sa cena poroty FIPRESCI odovzdávala v roku 2018 na dnes už neexistujúcom MFF Bratislava.

Pestrá vzorka režijných prístupov i žánrov

Cena FIPRESCI sa na Slovensko vracia symbolicky v roku, keď federácia filmovej kritiky oslavuje 100. výročie od svojho oficiálneho vzniku. Programová dramaturgia MFF Art Film sa rozhodla do výberu, posudzovaného porotou FIPRESCI – tvorili ju škótsky filmový teoretik Jonathan Murray, švajčiarsky kritik a politológ Malik Berkatiautorka tohto textu – zaradiť jednak najvýraznejšie filmy súťažiace v sekcii hraných filmov, ale aj filmy zo súťaže filmov zo strednej a východnej Európy, ktorú festival zahrnul medzi súťažné sekcie iba minulý rok. Výber ôsmich filmov nominovaných na cenu poroty FIPRESCI predstavoval rôznorodú vzorku režijných prístupov, žánrov i tvarov, umeleckých koncepcií i naratívnych stratégií.

Prvky dramédie a celkovo hrejivé vyznenie charakterizovalo najmä dva súťažné filmy. DJ Ahmet Georgiho M. Unkovského (Severné Macedónsko/Česko/Srbsko/Chorvátsko, 2025) zachytáva neľahké dospievanie mladého muža. Pred časom mu zomrela mama, otec potláča smútenie a mladší brat stále nezačal rozprávať, v konzervatívnom vidieckom prostredí moslimských tradícií a dohodnutých sobášov. Film získal v hlavnej súťažnej sekcii hneď tri ocenenia – Modrého anjela za najlepší hraný film, najlepšiu réžiu a najlepší mužský herecký výkon. Naopak, poľská konverzačná vzťahová dramédia To nie je môj film debutujúcej režisérky Marie Zbąskej, v ktorej sa mladá manželská dvojica, znudená komfortnom malomestského spolužitia, vydáva na jesenný pochod po poľskom pobreží a nocuje pritom v stane, ukazuje, že dvojica sa musí cielene vystaviť nepohodliu, riziku a obmedzeniam, aby si uvedomila, že ju stále spája cenné partnerské puto. Oba filmy však majú silný rozmer tzv. feel good movie. Dávajú jednoznačnú nádej, že ľudské snaženie prináša ovocie, pocit drobného víťazstva i možnosť dozrieť.

IFF Art Film 2025 víťazi DJ Ahmet Arif Jakup a Atila Klinçe
Protagonisti filmu DJ Ahmet Arif Jakup a Atila Klinçe s trojicou cien pre film. Foto: Art Film/Lukáš Klimek

Dráma dospievania aj fascinujúci nízkorozpočtový debut

Téma dospievania sa objavuje aj vo filme Toxicita (r. Saulè Bliuvaitè, 2024), odohrávajúcom sa na chudobnom priemyselnom predmestí, kam matka, zaneprázdnená novým vzťahom, „odloží“ svoju dvanásťročnú dcéru Mariu. Zanedbávané dospievajúce dievča sa ocitne po boku inej krehkej a zároveň drsnej litovskej tínedžerky a neskôr v skupinke ďalších dievčat, túžiacich sa vymaniť z nepodnetného prostredia pomocou modelingových kurzov. Napriek takmer neexistujúcej podpore zo strany dospelých si obe hlavné hrdinky nachádzajú k sebe vzťah a budujú si prepotrebnú odolnosť. Film sa vyznačuje pozoruhodnou kamerou a viacplánovými kompozíciami aj zdanlivo oddramatizovaným rozprávaním.

Z hľadiska spôsobu snímania je doslova fascinujúci nízkorozpočtový celovečerný režijný debut ukrajinskej režisérky Zhanny Ozirnej Medové týždne (2024). Zachytáva mladomanželskú dvojicu v ešte nie celkom zariadenom novom byte, podistým v Buči, v prvých dňoch ruskej invázie do Ukrajiny. Film sa s výnimkou expozície odohráva výlučne vo vnútri malého bytu a obmedzuje sa na vzájomné interakcie manželov, a na zvuky z bezprostredného okolia bytu a domu. Vojna je tak prítomná len prostredníctvom ruchov, hluku, výkrikov, prípadne výstrelov – je doslova mimo záberu, a predsa prítomná v každom okamihu. Minimalistická mizanscéna i obmedzené produkčné podmienky robia z Medových týždňov nenápadné, no tým obdivuhodnejšie, priam až konceptuálne filmové dielko.

Mužská vzťahovosť a dozrievanie

Pokus o ozvláštnenie štruktúry narácie priniesol nórsky film (s minoritným produkčným vkladom Slovenskej republiky) Tieň víťazstva (r. Bard Breien, 2024), nakrútený podľa skutočného príbehu bratov Havnaaovcov. Kým mladší sa stal prvým nórskym profesionálnym majstrom sveta v boxe v poloťažkej váhe, ten starší sa preslávil ako jeden z páchateľov veľkej peňažnej lúpeže. Vo filme sa strieda dejová línia z mladej dospelosti bratov a ich úsilia dostať sa na športový vrchol, s aktuálnou líniou (ne)schopnosti staršieho brata prevziať emocionálnu zodpovednosť za svoje vzťahy, ale za i bratovho dospievajúceho syna, ktorý sa po smrti otca takisto chce stať boxerom. Tieň víťazstva prináša potrebnú tému mužskej vzťahovosti a krehkosti v chlapáckom svete športu i tému mužského dozrievania.

Obrazy Slovenska

Do výberu pre porotu FIPRESCI sa dostali až tri filmy, ktoré boli majoritne (alebo paritne) vyprodukované na Slovensku. Líšili sa žánrom, formou aj témami.

K téme maskulinity – avšak na slovenský spôsob, teda s motívmi zápecníctva a timravovského ťapáctva – prišiel tretí celovečerný film Rasťa Boroša Kronika večných snílkov. Hoci je tento film voľne inšpirovaný slovenskou literárnou klasikou, poetikou sa hlási skôr k magicko-realistickému koloritu románov a poviedok Gabriela Garcíu Márqueza. Boroš v ňom nezaprie obraznosť, ktorú načerpal zo zdrojov slovenskej filmovej a televíznej klasiky, najmä z filmov Juraja Jakubiska. Publikum možno postrehne aj vizuálne motívy hodné filmov Alice Rohrwacher a či dokonca japonských duchárskych hororov.

Na prvý pohľad eklektickú estetiku Kroniky večných snílkov však spája rodinná trauma (súperenie v láske, vražda) a najmä vernosť mŕtvym (otcovi s jeho pomýlenými presvedčeniami, ale i osudovým ženám, ktoré dvom z trojice čudáckych bratov nedovolia žiť). Boroš tak nakrútil baladickú hyperbolu Timraviných literárnych východísk, no obohatil ju o odkazy na diela svetovej kinematografie i o zmäť konšpiračných názorov a geopolitického tápania, ktorý dnes charakterizuje súčasnú polarizovanú slovenskú spoločnosť.

31. Art Film FIPRESCI Langerová Martin Kollar
Filmová kurátorka Viera Langerová a režisér Martin Kollar uvádzajú film Letopis. Foto: Art Film/Lukáš Klimek

Znepokojivý obraz súčasného Slovenska ponúka aj vizuálna báseň Martina Kollara Letopis (2025). Asociatívny sled živých obrazov vykresľuje smutnú, kultúrne vyprahnutú krajinu v období epidémií a pandémií (či už kovidu, alebo slintačky a krívačky) – krajinu v období osamelosti a vynútených odstupov. Kollarov cit pre detail, metaforu a mikronaráciu v dlhých, pomalých, meditatívnych záberoch, aké predstavil už vo svojom celovečernom poetickom dokumente 5 October, nadobúda v Letopise tú najdepresívnejšiu a najtrúchlivejšiu podobu, hoci Kollar ani tentoraz neostáva slepý k nádeji, k uvzatosti života, ktorý sa napokon vždy vynorí spod nehybnej, zdanlivo mŕtvej hladiny.

Nejednoznačný, no o to presvedčivejší portrét

Posledným filmom vo výbere je Perla rakúsko-slovenskej režisérky Alexandry Makarovej, ktorý si napokon odniesol aj cenu poroty FIPRESCI. Makarovej sa podarilo nakrútiť jednoduchý, a predsa bohatý a významovo nejednoznačný portrét ženy, matky, umelkyne, ktorá začiatkom normalizácie utiekla na slobodnejšiu stranu železnej opony, no nesie si v sebe nielen spomienku na traumatizujúce okolnosti úteku, ale aj nespracované emócie z roztrhnutia vzťahu s otcom svojej dcéry. Perla dráždi, prekvapuje a viackrát nanovo prerámcuje dojem, ktorý si publikum počas sledovania filmu utvára.

Tohtoročný Art Film pripravil porote FIPRESCI bohatú nádielku – objavilo sa v nej hneď niekoľko mimoriadnych filmov, ktoré by si zaslúžili širokú distribúciu v slovenských kinách.

31. Art Film FIPRESCI
Herec Noël Czuczor, herečka Rebeka Poláková, producent Tomáš Krupa a umelecký riaditeľ Art Filmu Martin Palúch uvádzajú film Perla. Foto: Art Film/Marek Vavruš

Porota FIPRESCI: švajčiarsky kritik a politológ Malik Berkati , slovenská filmová teoretička, poetka a prekladateľka Mária Ferenčuhová a škótsky filmový teoretik Jonathan Murray.
Foto: Art Film

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Virtuálna priateľka. Foto: ASFK

Intimita v digitálnom svete

Po úspešnom celovečernom dokumente V sieti (2020), ktorý nakrútila spoločne s režisérom Vítom Klusákom a zaoberala sa v ňom zneužívaním detí na internete, a Zákone lásky (2021), v ktorom zaostrila na boj o manželstvo pre všetkých, prichádza česká režisérka Barbora Chalupová s ďalšou snímkou s háklivou témou. Vo Virtuálnej priateľke sa zamerala na portál OnlyFans a jeho tvorkyne. Chalupovú vo filme Virtuálna priateľka zaujímalo, ako žijú ženy, ktoré na OnlyFans ponúkajú provokatívny erotický obsah a zarábajú tak milióny korún. Čo na ich prácu hovorí okolie? Ponúkajú svojim fanúšikom iba uspokojenie, alebo im nahrádzajú skutočnú lásku? Virtuálna priateľka sleduje tri takéto ženy. „Film neostáva na povrchu a nestavia na senzáciích, ale približuje všeobecnejšiu tému samoty v digitálnom svete. Internetová stránka OnlyFans sa tak stáva len jednou z mnohých sociálnych sietí a protagonistky a protagonisti filmu sa zďaleka až tak veľmi nelíšia od bežných užívateľov ďalších sociálnych sietí, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať,“ povedal o filme Virtuálna priateľka Marek Hovorka, riaditeľ Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava. Snímka ho koncom októbra otvárala, od 13. novembra je aj v slovenských kinách. Aj sama Chalupová tvrdí, že jej nešlo o senzáciu prostredníctvom erotiky. „Virtuálna priateľka je snahou porozumieť tomu, ako sa menia intimita, vzťahy a naše predstavy o blízkosti v digitálnom svete,“ povedala režisérka jihlavskému festivalu. Snímka vznikla v česko-slovensko-bulharskej koprodukcii. Slovenskými producentkami filmu sú...
Emil Horváth ml. v dráme Štefana Uhra Dolina. Foto: Archív SfÚ/Václav Polák

Emil Horváth

„... som v jednom kole, no keby sa to kolo zastavilo, asi by som nebol rád, zrejme by sa dostavil abstinenčný syndróm,“ prezradil Emil Horváth v knihe rozhovorov s Jánom Štrasserom Už dávno nie som mladší (2025). A hoci 12. novembra rozšíril divadelný, televízny i filmový herec a režisér rady osemdesiatnikov, práce má stále dosť. „Keby ste hľadali literatúru či filmy z tohto obdobia, spočítate ich možno na prstoch jednej ruky: Obchod na korze, Karvašova Polnočná omša, Tatarkova Farská republika… Skrátka je to obdobie, ku ktorému sa národ nechce vracať. Lebo je to čosi, čo nerobí dobré meno,“ vysvetlil, čím ho oslovila ponuka participovať na seriáli Dunaj, k vašim službám (r. Peter Magát, Peter Kelíšek, Peter Hoferica, 2023 – 2025). „Poznám ľudí, ktorí sa po vojne vystrihovali z rodinných fotografií, lebo na nich boli v gardistických uniformách. Mnohí naši významní politickí, spoločenskí či kultúrni činitelia nosili vždy ten správny politický dres – za prvej republiky, za Slovenského štátu, za komunizmu a aj po Nežnej revolúcii.“ V aktuálnom televíznom hite hrá bývalého majiteľa luxusného obchodného domu a zásadového otca rodu Rudolfa Kučeru, ktorý si svojimi postojmi vyslúžil nálepku „biely žid“. V súčasnosti ho vidno napríklad aj v seriáli Nemocnica (r. Ján Novák, Víťa Procházka, Richard Bobek, 2021 – 2025), v predchádzajúcom desaťročí hral napríklad...
recenzia Príbehy z čarovnej záhrady Záber z animovanej rozprávky Príbehy z čarovnej záhrady. Foto: bearwithmefilm.com

recenzia Príbehy z čarovnej záhrady

Veľká skupina filmov určených detskému publiku akoby sa často vyhýbala, ba až bála, vyvolať u svojej cieľovej skupiny čo i len náznak negatívnej emócie. Tento prístup je do istej miery pochopiteľný. Zrejme by si získal podporu mnohých rodičov, no netreba zabúdať, že zatiaľ, čo fikciu môžeme „sterilizovať“ od určitých druhov emócií, v realite to, žiaľ (?), nejde. Deti často prežívajú pocity prostredníctvom hyperbolizovaných reakcií a až postupne sa učia tieto emócie verbalizovať a regulovať. K nadobudnutiu komplexného zvládania vlastných emócií prispieva výchova, pomocná ruka, ktorá v ranom veku pomáha dieťaťu pochopiť, prečo sa cíti tak, ako sa cíti. V tomto ohľade môže byť veľmi vďačným prostriedkom aj samotný film. Detský divák má výraznú tendenciu imitovať to, čo videl na obrazovke. Podľa teórie observačného učenia psychológa Alberta Banduru sa deti učia pozorovaním a následným opakovaním správania. Film ako vizuálne médium vytvára silné modely správania. V prípade animovaných filmov sa postavičky stávajú vzormi, s ktorými sa deti ľahko identifikujú. Prečo by teda malo byť problémom konfrontovať detského diváka aj s negatívnym súborom emócií, ak to môže mať vo výsledku pozitívny dopad na jeho mentálny vývin? Fiktívna rovina napokon umožňuje prežiť náročné situácie v bezpečnom prostredí, napríklad aj pomôcť dieťaťu, ktoré zažíva stratu...
Zobraziť všetky články