Záber z filmu Kronika večných snílkov režiséra Rasťa Boroša. Foto: Continental Film

Kronika Rasťa Boroša je veľkým podobenstvom o nás

Písmo: A- | A+

V Polichne mal pocit, že sa ocitol v južnej Amerike. A natočil Kroniku večných snílkov.

Ak ste si hneď pri názve filmu spomenuli na Macondo, nebude to náhoda, veď ponoriť sa do márquézovskej obrazotvornosti bol jeden z odvážnych zámerov režiséra Rasťa Boroša. Nečudo, že po uvedení Kroniky večných snílkov na domácej pôde cíti veľkú zodpovednosť aj pokoru voči publiku.

Jeho najnovší film najprv rok chodil po svete a uviedli ho na rôznych festivaloch. Domácu premiéru mal v júni tohto roka na otvorení festivalu Art Film v Košiciach a zároveň tu bol aj súčasťou sekcie FIPRESCI, ktorá sa otvárala po prvý raz. Do slovenských kín prichádza 3. júla. 

Náš film je jedna veľká metafora, ľudia tvrdia, že takýto špecifický filmový jazyk tu už dávno nebol – o to viac som zvedavý, či publikum dokáže naše podobenstvo vnímať v takej miere ako my, tvorcovia,“ hovorí pre Filmsk.sk.

Akoby dýchol

Scenár napísal ako magicko-satirickú výpoveď o povahe našej spoločnosti a voľne sa pritom inšpiroval novelou Boženy Slančíkovej Timravy Ťapákovci. Nadčasové dielo chytil do ruky ešte ako povinnú literatúru pred mnohými rokmi. Potom na ňu zabudol, no vynorila sa opäť, keď sa po nakrúcaní svojho predchádzajúceho filmu Čierne na bielom koni (2022) ocitol na výlete v Timravinom rodisku, v Polichne. 

Svet, do ktorého sme vošli, bol zabudnutý v čase, plný typovo a charakterovo pestrých ľudí. Keď sme sa zastavili na náhornej plošine pri Polichne, trošku som mal pocit, že som sa ocitol na juhoamerickom tepui, akoby na mňa rovno tam dýchol veľký dramatický útvar,“ opisuje prvé impulzy, ktoré ho inšpirovali k písaniu scenára.

Podobne ako Timrava, aj on vykresľuje podobu tunajších obyvateľov poznačených naivitou, lenivosťou a hlúposťou, stierajúc cez ich charaktery hranice medzi skutočným svetom a svetom mŕtvych predkov. 

Záber z filmu Rasťa Boroša Kronika večných snílkov. Foto: Continental Film
Záber z filmu Rasťa Boroša Kronika večných snílkov. Foto: Continental Film

Stratený v hlúposti

V centre záujmu stojí rodina presiaknutá pasivitou a nevedome zaťažená vlastnou minulosťou, prerastajúca z intímnych túžob do obludných spoločenských rozmerov. Príbehy troch bratov, ich rodičov a osudových žien sú metaforou našich archetypálnych čŕt, ktoré sa stáročiami nemenia a robia z nás v tom najlepšom, ale aj v najhoršom význame autentický národ. Bratia žijú stratení vo vlastnej hlúposti a naivite. Jediné, čo dáva zmysel ich životom, sú ženy, ktoré sa neboja pre lásku položiť život. 

Počas vývoja scenára sa režisér usiloval držať podstaty rodiny, uzavretej na jednom mieste, kde sa žije v ilúziách, snoch a bludoch, kde sa nič nerobí a život sa nikam neposúva. Zároveň staval príbeh do formy, ktorá mu je najvlastnejšia – verná magickému realizmu.

V kinematografii vidí Boroš dve cesty – cestu filmárov, čo veria v realitu, a filmárov, čo veria v obraz. Myslí si, že v súčasnosti žijeme vo svete, kde sa filmy robia najmä ako imitácia skutočnosti, a tento spôsob mu nie je až taký blízky. „Vidím režisérov imitujúcich realitu, ktorá ich obklopuje, a režisérov, ktorí vytvárajú obraz v symboloch a metaforách. Som ten druhý prípad, vysvetľuje svoj umelecký prístup. 

Nepietne aktualizačný

V Timravinej predlohe podľa neho leží čosi, čo sám pre seba nazval dušou slovenského národa. Lebo, na počudovanie, téma zápecníctva, alebo po našom, ťapákovstva, v našej spoločnosti stále funguje.

Môj film možno nie je pre človeka, ktorý dnes zápasí s existenčnými problémami, a možno si myslí, že nepotrebuje umenie, ale Timrava všetko napriek tomu veľmi komunikatívne vystihla. Napokon, mohli sme sa o tom nielen dočítať v jej knihe, ale to aj vidieť v jej divadelných adaptáciách,“ hovorí. 

Kroniku večných snílkov (po slovensky rojkov), samozrejme, adresuje čo najširšiemu publiku, hoci ráta aj s tým, že forma nemusí byť pre každého ľahko čitateľná. Vyvažuje ju okrem iného skvelým a typovo presným obsadením – v snímke uvidíme Samuela Teichera, Milana Ondríka, Milana Mikulčíka, Évu Bandor, Janu Oľhovú, Petra Oszlíka, Annu Gajzdikovú či Anežku Petrovú.

Prístup k predlohe označila komisia AVF ako „nepietne aktualizačný“, oceňujúc fantazijno-bláznivý štýl rozprávania, svieže dialógy, autentický a originálny výrazový slovník. „Jednoznačne najfilmovejší film danej výzvy,“ napísal vo svojom hodnotení člen komisie Branislav Slyško. 

Kronika večných snílkov (r. Rasťo Boroš, Slovensko/Česko 2025)

Celkový rozpočet filmu 1 170 000 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu 568 000 eur a RTVS 160 000 eur)

Distribučná premiéra 3. júla 2025

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Otec Milan Ondrík

Jubilejný Cinematik otvorí film Otec Terezy Nvotovej

Jubliejný 20. ročník MFF Cinematik otvorí tretí celovečerný film režisérky Terezy Nvotovej Otec. Snímka podľa skutočných udalostí vznikla v slovensko-česko-poľskej koprodukcii. Diváci v nej uvidia Milana Ondríka, Dominiku Morávkovú či Aňu Geislerovú. „Otca považujem za jeden z najdôležitejších filmov našej kinematografie za ostatných dvadsať rokov. Ide o jeden z vôbec najpôsobivejších titulov celej histórie Cinematiku. Kvalitným slovenským filmom pravidelne venujeme veľkú časť programu a veríme, že Cinematik v tom bude pokračovať aj naďalej," hovorí člen programového tímu festivalu Peter Konečný. Film Otec premietnu za bohatej účasti tvorcov, hercov a herečiek. Festival sa začne už 10. septembra.  „Keď som film videl prvýkrát na skúšobnej projekcii začiatkom roka, bol som emočne mimoriadne zasiahnutý. Tereza Nvotová zvolila v našom prostredí náročné filmové spracovanie a docielila pocit, že príbeh prežijete s hlavným hrdinom. Všetky jej celovečerné hrané filmy posúvajú dopredu záujem o náš film v zahraničí, a to je skutočná prezentácia kultúry. S emóciami pracujem v rámci programového tímu celý rok, ale je len pár filmov, ktoré dokážu byť takto sugestívne a zároveň pravdivé,” dodáva Konečný. Sugestívnosť filmu s tragickou zápletkou umocňuje dôraz na dlhé intenzívne zábery, na ktoré si Tereza Nvotová (Svetlonoc, Špina) prizvala skúseného poľského kameramana Adama Suzina (Nepela). Aj s ich pomocou...
Šary Vary Dokonalá zhoda Pedro Pascal

Šary Vary – oficiálne ozveny 59. MFF Karlove Vary v Kine Lumière

Po minuloročnej premiére prehliadky Šary Vary s podtitulom oficiálne ozveny MFF Karlove Vary aj tento rok Kino Lumière ako jediné na Slovensku uvedie filmy z karlovarského festivalu. Ide o päť titulov zo súčasnej svetovej produkcie. Výber doplní slovenský film Času je málo a voda stúpa (1997) Deža Ursinyho a Iva Brachtla. Prehliadka Šary Vary – oficiálne ozveny 59. MFF Karlove Vary sa v Kine Lumière uskutoční v termíne od 21. do 23. júla. Oficiálne ozveny MFF Karlove Vary sa každoročne konajú vo vybraných kinách v Prahe a Brne. Kino Lumière je jediné slovenské kino, ktoré výber filmov z prehliadky Šary Vary uvádza, tento rok ich organizuje po druhýkrát. Vybrané filmy sú z nesúťažnej festivalovej sekcie Horizonty, ktorá ponúka najzaujímavejšie tituly aktuálnej sezóny zo súčasnej svetovej produkcie. Mnohé z nich sa už premietali na prestížnych svetových festivaloch. Prehliadka je tak príležitosťou pre tých, ktorí sa nemohli zúčastniť karlovarského festivalu. „Šary Vary vnímame ako výrazné spestrenie našej letnej filmovej programovej ponuky, ako unikátnu príležitosť ponúknuť našim divákom a diváčkam exkluzívne päť výnimočných titulov reprezentujúcich rozmanité podoby súčasnej kinematografie,“ hovorí Zita Hosszúová, manažérka Kina Lumière. „Výber filmov doplní film Času je málo a voda stúpa Deža Ursinyho a Iva Brachtla. Festival v Karlových Varoch ho uviedol v sekcii Návraty k prameňom pri príležitosti tohtoročného 30. výročia úmrtia Ursinyho.“...
Zobraziť všetky články