Týždeň vo filme

Týždeň vo filme 1974: Normalizácia ako z učebnice

Milan Černák

Písmo: A- | A+

Normalizácia. Pohadzujeme si tento termín ako pingpongovú loptičku. Staršia generácia s ňou má najhoršie skúsenosti – iba malá časť si ju stotožňuje len s mliekom za dve koruny – a pre mladších, ktorí ju nezažili, je to stále viac fráza, ktorej obsahu ani nerozumejú. Kolekcia októbrových týždenníkov ju však dostatočne ilustruje.

Je leto roku 1974, v sálach nie je klimatizácia, tak potrebujete trochu schladiť. Vžite sa do roly návštevníka kina, ktorému pred každým premietaním filmu, čo si vybral, naservírujú desať minút propagandy. (Ak vám to evokuje v súčasnosti nanútené dlhé minúty reklám pred každým filmom v cineplexoch, uvažujete správne.)

Pretože sa blížia oslavy tridsiateho výročia SNP, polovica týždenníkov v každom párnom čísle túto historickú udalosť pripomína Dá sa konštatovať, že spravodajcovia svoju úlohu dramaturgicky zvládli. Štyria rôzni autori (Mikuláš Fodor, Marcela Plítková, Rudolf Ferko a Igor Dobiš) v monotematických vydaniach oboznamujú diváka s jeho prípravami, priebehom i povstaleckého súčasnosťou kraja.

Menej spokojní môžeme byť s realizáciou tohto projektu. Často opakované archívne zábery bojov, stereotypné spomienky účastníkov vyzdvihujúcich partizánskych veliteľov, najmä sovietskych, či patetická oslava súčasnosti v kraji, v ktorom „na nepoznanie sa zmenila tvár, kde bieda mala odveké právo“. Tú novú tvár reprezentovali závody v Žiari nad Hronom, Biotika v Slovenskej Ľupči, Podpolianske strojárne v Detve, nová škola v Nemeckej či hotel na Donovaloch.

Vari najúspešnejšia bola Marcela Plítková (TvF č. 30) originálnou reportážou zo Sklabine, „prvého oslobodeného územia Československa v auguste 1944“.

Tu 11. augusta založili prvý partizánsky štáb, vyhlásili Revolučný národný výbor a nad jeho sídlom vyvesili československú vlajku. Na to všetko spomínajú autentickí účastníci a svedkovia. Nie že by šlo o neznáme fakty, ale najmä spomienky ženy, ktorá tú československú zástavu musela ušiť, lebo ju v celej dedine po toľkých rokoch – a jej zákaze – pochopiteľne nemohli nájsť, boli originálne aj pred päťdesiatimi rokmi.

Povstanie bolo aj témou viacerých šotov v č. 33: kremnická mincovňa vydáva pamiatkové medaily, aj sochári vystavujúci v piešťanskom parku predstavili nové diela na túto tému. Vo filmových ateliéroch a exteriéroch Martin Ťapák nakrúcal film Deň, ktorý neumrie o príbehoch posádky povstaleckého vlaku. A tri pancierové vlaky vyrobené v železničných dielňach vo Zvolené boli ako muzeálne kusy vystavené na obdiv mladej generácii.

Čo je v tých nepárnych číslach? No predsa ukážky tej normalizácie…

Večerná univerzita marxizmu-leninizmu vo Vagónke Poprad (!). Po úspešnej ústnej skúške tam slávnostne vyraďovali „absolventov“ (č. 27).

Názorná agitácia v Závodoch V. I. Lenina v Ružomberku (č. 29). Plagáty, transparenty, Leninove portréty, agitačné tabule, tabule cti, zväzácke okienko – to všetko predsa pomáha zvyšovať kvalitu výroby.

Výstava politického plagátu v Bratislave (č. 31).

Jediná zmienka o tom, čo sa dialo vo svete (č. 29): občania Moskvy v špalieroch vítali amerického prezidenta Richarda Nixona, ktorý prišiel do Sovietskeho zväzu na historické rokovania o jadrovom odzbrojení. (Po afére Watergate krátko nato už americkým prezidentom nebol.)

FILMOVÉ TÝŽDENNÍKY NA TA3 – OKTÓBER 2024

Týždeň vo filme č. 27 – 28/1974 – 5. 10. o 7.30 hod. a 6. 10. o 14.30 hod.

Týždeň vo filme č. 29 – 30/1974 – 12. 10. o 7.30 hod. a 13. 10. o 14.30 hod.

Týždeň vo filme č. 31 – 32/1974 – 19. 10. o 7.30 hod. a 20. 10. o 14.30 hod.

Týždeň vo filme č. 33– 34/1974 – 26. 10. o 7.30 hod. a 27. 10. o 14.30 hod

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Ľubica Hustá, kunsthistorička. Foto: Archív Ľ. H.

Obľúbené filmy Ľubice Hustej

Asi je zvláštne, že ako organizátorka festivalu Bratislava Design Week nevyberám medzi obľúbené filmy niektorý z vizuálne nádherných, opulentných, extravagantných, priekopníckych filmov plných „high class“ dizajnérskych riešení a ikon dizajnu.  Áno, spôsobujú mi slasť a výpravu a výtvarnú koncepciu filmu vnímam ako mimoriadne podstatnú a rovnocennú, ale filmov, ktoré mám rada, ktoré milujem z rôznych dôvodov, je fakt veľa.  Samozrejme, počas života sa to nejako vyvíja aj mení, film za filmom, oceán filmov, príbehov, prístupov, okúzlenia, zásahov, nádhery, smútku, krutosti, ľahkosti, geniality naprieč žánrami. Veľa slov, pardon. Vybrala som však film Čudnejší než raj (1984), ktorý som videla niekedy v roku 1992. Keď sa skončil, ostali sme ešte dosť dlhú chvíľu sedieť na tých tvrdých drevených sedadlách filmového klubu Nostalgia na STU v Bratislave.  Jim Jarmush: Čudnejší než raj (1984). Foto: Kino Lumiére Šťavnaté nadávky Je to špinavý, čudný, pomalý film, zároveň neuveriteľne vtipný, existenciálny, objavný, postavený na komornom príbehu Willyho (predtým Bélu Molnára, ktorý pred 10 rokmi emigroval z Maďarska) a jeho kamoša, dvoch mladých newyorských lúzrov, a nečakanej návštevy sesternice z východnej Európy, z Budapešti.  Už úvodná scéna s pesničkou I Put a Spell on You od Screaming Jaya Hawkinsa z lacného prenosného kazeťáku (hudbu robil majster John Lurie, zároveň si zahral hlavného hrdinu) ma odpálila do bezútešných vedľajších ulíc New Yorku...
Viktor Kubal: Krvavá pani . Foto: SFÚ

Krvavá pani Viktora Kubala má novú hudbu

Druhý celovečerný film Viktora Kubala Krvavá pani (1980), inšpirovaný známou legendou o Čachtickej panej, dostal novú hudobnú podobu, ktorú pre film skomponovala losangelská umelkyňa claire rousay. Jedinečná projekcia filmu spolu s koncertom claire rousay sa uskutoční v Kine Lumière vo štvrtok 3. apríla o 20.00 hod. Po úspešnej premiére v Belgicku to bude prvé a jediné uvedenie filmu s novou hudbou naživo na Slovensku. Krvavá pani je animovaný film o zločine a láske, na pozadí romantického ľúbostného príbehu s prvkami komiky i tragiky zachytáva večný boj dobra so zlom. Kreslené spracovanie legendy z Čachtického hradu patrilo v čase svojho vzniku k divácky najúspešnejším slovenským filmom v kinách. „Ide o autorský film, v ktorom prínosy tvorcu sú neodškriepiteľné a zasluhujú si úctu. Napriek redukovanej kresbe a limitovanej animácii dokáže Kubal gradovať napätie a zahrať aj na emocionálne struny diváka. Dobre odpozorované prvky hororu spojené s prirodzeným Kubalovým vzťahom k paródii, vytvorili z filmu Krvavá pani svojráznu syntézu oboch žánrov,“ hovorí o filme publicista a dramaturg Rudolf Urc, autor publikácie Viktor Kubal. Filmár, výtvarník, humorista (ASFK, SFÚ, 2010). Podľa neho je „Kubalovo dielo ukážkou dobrého vkusu a kultivovanej rozprávkovej arabesky, priebežne korenenej inteligentným humorom“. Film Viktora Kubala Krvavá pani zarezonoval aj v zahraničí. V roku 2017 mala jeho digitálne reštaurovaná podoba svetovú premiéru na prestížnom festivale...
Zobraziť všetky články