Režisér Martin Pavol Repka pri nakrúcani filmu Od marca do mája. Foto: archív režiséra
Písmo: A- | A+

Dalo by sa povedať, že filmy, ktoré sú mi blízke, ma buď veľmi silno zasiahli emočne – osobne, alebo mi premenili pohľad na film ako médium a na to, ako sa dá vytvárať. Niektoré z nich dokázali spraviť oboje zároveň, ako napríklad Strom na dreváky (1978) režiséra Ermanna Olmiho. Táto freska jednej komunity lombardských roľníkov z konca 19. storočia je monumentálna vo svojej jednoduchosti. Cit, s akým Olmi zbytočne nepsychologizuje svoje postavy a aj tak dosahuje prenikavú katarziu, ma vždy odzbrojí.

Najbližšie k podstate filmového média ma asi zatiaľ zaviedol katalánsky režisér Albert Serra, ktorý vo svojom debute Honor de Cavalleria (2006) uviedol do praxe neokázalú režijnú metódu založenú na strate kontroly, troch digitálnych kamerách a stovkách natočeného materiálu. Táto odvážna filmová adaptácia Dona Quijota mi otvorila obzory v chápaní filmového času, jeho plynutia, a ukázala, že ak sa film nebude snažiť pripodobniť literárnej predlohe, možno ju vystihne oveľa pravdivejšie. Ak chcete natočiť boj s veternými mlynmi, môže sa vám to podariť aj bez veterných mlynov.

Lily Avilés aj Martin Šulík

Potom sú tu ale filmy, ktoré sa zjavia odnikiaľ a zlomia vám srdce, a presne to mi spôsobil mexický Totem (2023) režisérky Lily Avilés. Tento nenápadný film som videl pred dvoma rokmi na festivale v Karlových Varoch a neubehol mesiac, aby som si naň aspoň raz nespomenul. Príbeh





Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Otec Milan Ondrík

Jubilejný Cinematik otvorí film Otec Terezy Nvotovej

Jubliejný 20. ročník MFF Cinematik otvorí tretí celovečerný film režisérky Terezy Nvotovej Otec. Snímka podľa skutočných udalostí vznikla v slovensko-česko-poľskej koprodukcii. Diváci v nej uvidia Milana Ondríka, Dominiku Morávkovú či Aňu Geislerovú. „Otca považujem za jeden z najdôležitejších filmov našej kinematografie za ostatných dvadsať rokov. Ide o jeden z vôbec najpôsobivejších titulov celej histórie Cinematiku. Kvalitným slovenským filmom pravidelne venujeme veľkú časť programu a veríme, že Cinematik v tom bude pokračovať aj naďalej," hovorí člen programového tímu festivalu Peter Konečný. Film Otec premietnu za bohatej účasti tvorcov, hercov a herečiek. Festival sa začne už 10. septembra.  „Keď som film videl prvýkrát na skúšobnej projekcii začiatkom roka, bol som emočne mimoriadne zasiahnutý. Tereza Nvotová zvolila v našom prostredí náročné filmové spracovanie a docielila pocit, že príbeh prežijete s hlavným hrdinom. Všetky jej celovečerné hrané filmy posúvajú dopredu záujem o náš film v zahraničí, a to je skutočná prezentácia kultúry. S emóciami pracujem v rámci programového tímu celý rok, ale je len pár filmov, ktoré dokážu byť takto sugestívne a zároveň pravdivé,” dodáva Konečný. Sugestívnosť filmu s tragickou zápletkou umocňuje dôraz na dlhé intenzívne zábery, na ktoré si Tereza Nvotová (Svetlonoc, Špina) prizvala skúseného poľského kameramana Adama Suzina (Nepela). Aj s ich pomocou...
Šary Vary Dokonalá zhoda Pedro Pascal

Šary Vary – oficiálne ozveny 59. MFF Karlove Vary v Kine Lumière

Po minuloročnej premiére prehliadky Šary Vary s podtitulom oficiálne ozveny MFF Karlove Vary aj tento rok Kino Lumière ako jediné na Slovensku uvedie filmy z karlovarského festivalu. Ide o päť titulov zo súčasnej svetovej produkcie. Výber doplní slovenský film Času je málo a voda stúpa (1997) Deža Ursinyho a Iva Brachtla. Prehliadka Šary Vary – oficiálne ozveny 59. MFF Karlove Vary sa v Kine Lumière uskutoční v termíne od 21. do 23. júla. Oficiálne ozveny MFF Karlove Vary sa každoročne konajú vo vybraných kinách v Prahe a Brne. Kino Lumière je jediné slovenské kino, ktoré výber filmov z prehliadky Šary Vary uvádza, tento rok ich organizuje po druhýkrát. Vybrané filmy sú z nesúťažnej festivalovej sekcie Horizonty, ktorá ponúka najzaujímavejšie tituly aktuálnej sezóny zo súčasnej svetovej produkcie. Mnohé z nich sa už premietali na prestížnych svetových festivaloch. Prehliadka je tak príležitosťou pre tých, ktorí sa nemohli zúčastniť karlovarského festivalu. „Šary Vary vnímame ako výrazné spestrenie našej letnej filmovej programovej ponuky, ako unikátnu príležitosť ponúknuť našim divákom a diváčkam exkluzívne päť výnimočných titulov reprezentujúcich rozmanité podoby súčasnej kinematografie,“ hovorí Zita Hosszúová, manažérka Kina Lumière. „Výber filmov doplní film Času je málo a voda stúpa Deža Ursinyho a Iva Brachtla. Festival v Karlových Varoch ho uviedol v sekcii Návraty k prameňom pri príležitosti tohtoročného 30. výročia úmrtia Ursinyho.“...
Zobraziť všetky články