Veronika Kolejáková, scenáristka a psychoterapeutka.

Zásadné filmy Veroniky Kolejákovej

Veronika Kolejáková, scenáristka a psychoterapeutka

Písmo: A- | A+

Večný svit s ľahkosťou hovorí o bezradnosti a zúfalstve v boji s prázdnotou a bolesťou.

Film Večný svit nepoškvrnenej mysle sa mi zakaždým spája s jedinečnou príležitosťou bezpečne sa pri jeho sledovaní odovzdať prežívaniu smútku a strachu z osamelosti. Žiaľ je dôležitá emócia, no väčšinou sa ho prvotne snažíme zbaviť, aby sme ho nemuseli pridlho cítiť. Bojíme sa, že sa stane neúnosným. 

Večný svit Charlieho Kaufmana svojou ľahkosťou a spôsobom, akým narába s tenkou líniou medzi komickým odstupom a zaplavením, hovorí o hlbokej frustrácii, bezradnosti, a zúfalstve v boji s hrozbou prázdnoty a neutíchajúcej bolesti. 

Každú bolesť prirodzene vnímame ako ohrozujúcu. Je to inštinkt, dôležitý životný signál, bolesti sa spontánne snažíme vyhnúť. Nielen v mojej terapeutickej praxi, ale aj sama pred sebou si však často musím znovu a znovu nahlas opakovať, že dotýkať sa smútku, pripustiť jeho dôležitosť a nenahraditeľnosť, prijať celú jeho hĺbku a uvedomiť si, ako veľmi nás napriek bolesti chráni a umožňuje nám v ťažkých chvíľach niečo cítiť, je jediný spôsob, ako sa z neho bezpečne a trvalo vynoriť. Vystaviť sa mu prináša nádej, ostať v znecitlivení ho paradoxne prehlbuje.

Večný svit nepoškvrnenej mysle. Foto: Cinemax
Večný svit nepoškvrnenej mysle. Foto: Cinemax

V duchu filozofického základu gestalt terapie, ktorej sa venujem, je podmienkou asimilácie, prispôsobenia sa, aj nevyhnutná deštrukcia. Cez konflikt medzi rozumovým prijatím straty a spomienkami sa prenesieme jedine odsmútením. Kaufman sa pohráva s možnosťou postaviť sa deštrukcii spomienok na odpor, no jeho hrdinovia pri ich opakovanom prežívaní narážajú na uvedomenie, že od nich predsa len musia celkom upustiť, aby sa ich vzťah mohol začať nanovo. Čím skôr sa bolesť uvoľní, tým skôr sa oslobodíme od utrpenia. Staré spomienky sa musia zničiť, aby sa vytvorilo čokoľvek nové, strata je nenávratná, ale neznamená obávanú prázdnotu, z ktorej nič nevzíde.

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Kalendár filmových výročí január 2025

1. 1. 1965    Ivan Finta kameraman 60 rokov 2. 1. 1965    Roman Petrenko režisér, scenárista 60 rokov 5. 1. 1975    Jaroslav Ridzoň televízny režisér, scenárista 50 rokov † 8. 1. 2015 Igor Turis (nar. 7.4.1950) režisér 10 rokov od skonania 11. 1. 1925  Ernest Štric († 7.5.1993) filmový teoretik, dramatik, pedagóg 100. výročie narodenia 14. 1. 1935  Stanislav Szomolányi kameraman 90 rokov 16. 1. 1935  Jaroslav Ďuríček († 6.4.2023) herec nedožitých 90 rokov 17. 1. 1965  Katarína Štrbová-Bieliková kostýmová výtvarníčka 60 rokov 19. 1. 1935  Martin Petrenko herec, televízny režisér 90 rokov 22. 1. 1925  Andrej Vandlík († 17.1.1985) herec 100. výročie narodenia 22.1.1935    Ivan Stadtrucker († 26.5.2017) dramaturg, scenárista nedožitých 90 rokov 22.1.1940    Peter Jaroš spisovateľ, scenárista 85 rokov 24.1.1955    Juraj Fábry architekt, scénický výtvarník 70 rokov 27.1.1925    Ľudovít Filan († 2.4.2000) režisér, scenárista 100. výročie narodenia 27.1.1935    Ladislav Stritz kameraman 90 rokov 29.1.1945    Ľubomír Štecko režisér, scenárista 80 rokov zdroj: elektronická publikácia Slovenského filmového ústavu (SFÚ) Kalendár filmových výročí 2025, ktorú zostavila Renáta Šmatláková Kalendár filmových výročí na rok 2025 nájdete na: web SFÚ Viac informácií o tvorcoch slovenskej kinematografie nájdete na: web SK CINEMA

Týždeň vo filme 1965: „…doba pozdrav posiela dobe…“

Diváci si na odpoveď musia nečakane počkať o týždeň dlhšie, malá chybička vo vysielaní, ktorej výsledkom je zaradenie dvoch čísel týždenníkov zvyšných z roku 1974, však núka nečakaný benefit. Šot o jubilujúcom básnikovi Ladislavovi Novomeskom. Poetickej spomienke na jeho šesťdesiatku (č. 1/1965) so živým prednesom Petra Mikulíka a Jely Lukešovej a nádhernými ilustračnými fotografiami Martina Martinčeka z knihy Nezbadaný svet predchádza pripomienka jeho sedemdesiatky (č. 51/1974) a dosť výrazne sa od nej líši. To je rozdiel desaťročia, začiatku „obrody“ a rozvíjajúcej sa normalizácie. Filmový týždenník (hovoríme o ročníku 1965) už dávnejšie neplnil úlohu informátora o aktuálnych udalostiach a hľadal svoje miesto v priestore zvukovo-obrazových periodík magazínového typu. Slovenskí filmoví spravodajcovia videli jednu z ciest, ako využiť tento priestor, v propagácii umenia, kultúry. Svedčí o tom vysoká frekvencia takýchto šotov. Vystúpenie bratislavskej vysokoškolskej kapely Revival Jazz Band so speváčkou Helenou Príbusovou (TvF č. 1), šot z poetickej vinárne v Prahe, ale aj kritika stratených miliónov v nevyužitých kultúrnych domoch v martinskom okrese (oba č. 4), výstava mladých výtvarníkov, fotografov a filmového architekta a práca výtvarníkov sklárov v Lednických Rovniach. Súťaž spievajúcich kanárikov do počtu nezahŕňam (všetko č. 5)... Nebuďme však k autorom nekriticky zhovievaví. Bolo celkom normálne v reportáži o hraničiaroch použiť vetu: „to, čo my nazývame ochranou štátnych hraníc, je pre Západ železná opona“...
Zobraziť všetky články