Záber z filmu Hammarskjöld – Boj za mier. Foto: Film Europe

Festival škandinávskych filmov sa sústredí na príbehy o politickej moci

Písmo: A- | A+

Jedenásty ročník festivalu SCANDI prináša skutočné zákulisie mocenských hier.

Posledný januárový týždeň bude patriť už po jedenásty raz festivalu severskej kinematografie SCANDI. Okrem jedenástich filmov premietaných naprieč Slovenskom v 36 mestách sa v kine Film Europe v bratislavskom Pisztoryho paláci bude opäť aj diskutovať na sprievodných podujatiach.

Prehliadku slávnostne otvorí strhujúca konverzačná dráma Hammarskjöld – Boj za mier režiséra Pera Flyho. Uvedie ju Cinema City Eurovea v Bratislave 22. januára 2025. Film nazerá na poslednú etapu života slávneho diplomata a jeho dilemu medzi osobným a pracovným životom.

Spracúva portrét švédskeho politika a štátnika Daga Hammarskjölda, ktorého John F. Kennedy považoval za najväčšieho štátnika minulého storočia. Strhujúca životopisná dráma režiséra Pera Flyho v hlavnej úlohe so švédskou hviezdou Mikaelom Persbrandtom získala nominácie na osem švédskych filmových cien Guldbagge.

Vyhnúť sa temnote

Quisling – Posledné dni režiséra Erika Poppeho prináša pohľad do temnoty a odhaľuje ambivalentné motívy cez intímny rozhovor kňaza s nacistickým kolaborantom.

Snímka Raketa feministickou optikou s horko-sladkým absurdným tónom skúma bezčasie studenej vojny v 80. rokoch.

Diváci budú mať aj exkluzívnu príležitosť vidieť na veľkom plátne prvé dve epizódy oceňovaného a ostro komediálneho seriálu Hra o moc, ktorý vo februári v plnom rozsahu dorazí na platformu Edisonline.

Islandský multižánrový thriller Chlad otvára brány šialenstva na pozadí nevyjasneného prípadu záhadnej smrti dvoch chlapcov.

Vyhnúť sa temnote sa naopak snaží sci-fi romanca s ekologickým podtónom Večný, ktorá vyniká podmanivými vizuálnymi efektmi a jemným rozprávaním.

Jemná výbušnosť

Detektívny thriller Nesmierny je typickým zástupcom poctivej a drsnej severskej detektívnej školy, sledujúci ďalšie osudy a vyšetrovanie populárneho oddelenia Q.Jemnosť, lásku a korene vlastnej identity hľadá protagonistka zasneženej drámy Tundra vo mne.

Dokument Vtedy  v lese ponúka apelatívny aj meditatívny portrét skupiny mladých aktivistov v spojení s takmer magickou prírodou.

Klaustrofóbnu slovnú prestrelku dvoch rodín o detskej vine a nevine rozohráva titul Armand búrajúci tabu.

Ešte výbušnejší animovaný film Spermageddon v záplave odvážneho humoru tematizuje stratu panictva pohľadom tínedžerov a personifikovaných spermií – a príde aj na muzikálové čísla!

Spermageddon. Foto: Film Europe
Spermageddon. Foto: Film Europe

Mladá porota

Uvádzané filmy bude hodnotiť porota zložená zo študentiek a študenta Katedry germanistiky, nederlandistiky a škandinavistiky FiF UK. Toto pracovisko ako jediné na Slovensku poskytuje možnosť vysokoškolského vzdelávania v oblasti škandinávskej kultúry, literatúry a severských jazykov (švédčiny a nórčiny).

Súčasťou prehliadky budú aj rôznorodé sprievodné podujatia v podobe odborných úvodov či Q&A so zahraničnými tvorcami.

Nebude chýbať Okrúhly stôl Michala Havrana či cestovateľská prednáška spisovateľa, vášnivého cestovateľa a islandofila Martina Pročku. Bližšie informácie o kompletnom sprievodnom programe priblížime v ďalšej tlačovej správe.

Podujatie prebieha s finančnou podporou Audivizuálneho fondu SR, Veľvyslanectva Švédska vo Viedni a Veľvyslanectva Dánska vo Viedni.

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Brutalista. Foto: CinemArt

recenzia Brutalista

Píše sa rok 1947 a uznávaný budapeštiansky staviteľ a architekt László Tóth sa spamätáva z tvrdých rán, ktoré mu uštedrila druhá svetová vojna. I keď sa mu podarilo dostať z koncentračného tábora v Buchenwalde, znova nadobudnúť ľudskú dôstojnosť ostalo výzvou na celý život. Režisér Brady Corbet ho žánrovo nazval brutalistom. Jeho film Brutalista má desať nominácií na nadchádzajúceho Oscara. Na hranici chudoby László úspešne emigruje do Ameriky, kde ho v prvotnom nadšení víta bratranec Attila. S manželkou si tam otvoril nábytkársku dielňu a obchod, vkusom a štýlom Lászlóovi síce na míle vzdialený, ale ponuka pracovať pre rodinu sa neodmieta. Lászlóovi sa dokonca darí presvedčiť Attilu o vlastnom výtvarnom pohľade. Proti tmavým rustikálnym kulisám vtedajších amerických domácností navrhne pre obchod vzdušný funkcionalistický dizajn interiérového zariadenia v štýle art deco. Medzitým stále balansuje na hranici chudoby. Presvedčene sa stavia za svoje vízie, pričom údel cudzinca, ktorého má krajina prijať, sa učí brať ako prirodzenú zámorskú realitu. Nekladie si otázku, prečo je na tom horšie ako jeho bratranec. Nepozná procesy, ktorými život v Amerike (de)formuje charakter domácich obyvateľov či usadených prišelcov. Neposudzuje, čo v skutočnosti znamená Amerika ako krajina neobmedzených možností, nepýta sa, prečo by ho mala vítať s otvorenou náručou. Akoby si necenil, že jeho skutočnou oporou v cudzom svete sú černoch...
Fotografia z filmu Keď život chutí. FOTO: Magic Box Slovakia

recenzia Keď život chutí

Kristina Dufková pripravovala svoj celovečerný animovaný debut aj pre svoje deti, ktoré zatiaľ stihli vyrásť. Od prvej myšlienky po premiéru ubehlo 13 rokov. Popritom sa venovala napríklad bábkovému večerníčkovému seriálu Povídání o mamince a tatínkovi (2016), ktorý s vtipom a pôvabom deťom predstavuje nie vždy jednoduchý život dospelých, alebo krátkemu filmu o rečovej poruche Neříkej mi panda, jmenuji se Fanda (2015). Ťažkú tému smrti deťom sprostredkovala už v študentskom kreslenom filme Usnula jsem (2008). Celovečerný film Keď život chutí spracováva tému bodyshaming verzus zdravý životný štýl v najkrehkejšom období ľudského života, keď sa formuje individuálna identita a osobnosť – v puberte. Zmena životného štýlu pod vplyvom konzumu a technológií má vplyv nielen na formovanie našich tiel, ale aj na to, ako svoje telá vnímame a hodnotíme v kontexte ostatných ľudí a reprezentácií tela. Keď život chutí prichádza do kín v rôznych krajinách sveta v čase, keď sa duševný stav detí a dospievajúcich v globálnom meradle veľmi rýchlo zhoršuje aj vo vzťahu k ich telu. V tejto súvislosti sa vynára otázka, či film s cieľovou skupinou komunikuje efektívne. Hlavnou postavou filmu je 12-ročný Ben. Distribútor ako cieľovú skupinu označuje divákov od 7 rokov. To, čo Bena motivuje schudnúť je, aby sa zapáčil dievčaťu, do ktorého sa zaľúbil. Sedemročné i o niečo staršie deti tento druh motivácie ešte nepoznajú, takisto ani príťažlivosť a často...
Záber z filmu Una a jej kamaráti. FOTO: ASFK

recenzia Una a jej kamaráti

Ostrov neďaleko Írska je plný mníšikov. Čiernobiele morské vtáky s výraznými zobákmi chytajú ryby, vedia plávať, ochraňujú vajíčka, lietajú a tiež sa rady zabávajú so svojimi kamarátmi. Una a jej mladší braček Babu sú jednými z nich. Keď na skalu mníšikov prilietajú nové tváre, Una je k nim priateľská a všetkým chce ukázať známe prostredie. Mníšička Izabela do skupiny k novým kamarátom nezapadá. Potichu zápasí s dospelými emóciami, túžbou pomáhať obetiam búrky a potrebou byť stále mláďaťom. Čoskoro nachádza spôsob, ako sa stať zodpovednou dospelou. Jej „hrdinský“ čin sa však rýchlo obracia proti nej. Na skalu mníšikov totiž útočia čajky, ktoré majú zálusk na každé schované vajíčko. A to nie je všetko. Napriek názvu Una a jej kamaráti „boj“ o post hlavnej hrdinky vyhráva Izabela. Tá v príbehu prekonáva množstvo vážnych pocitov. Nevie, že ich nemusí premáhať sama, pretože kamaráti zo skaly mníšikov sú ochotní pomôcť. Una v príbehu zohráva vedľajšiu postavu či dokonca podobu ideálu, ktorý má schopnosť vyriešiť problémy. Izabelina zmätenosť zapríčiní pátranie po stratenom vajíčku na celom ostrove. Vinu sa pokúsi hodiť na ďalšieho utečenca, introvertného vydriaka Marvina. Rovnako, ako sa Izabela neschová pred klamstvami, neukryje sa ani pred blížiacou sa búrkou. Una a jej kamaráti je film určený pre deti približne do predškolského veku. Mienku potvrdzuje aj rozprávačský hlas, ktorý v úvode...
Zobraziť všetky články