Art Film Fest sa sťahuje do Košíc

To, čo sa nejaký čas vo filmových kuloároch šepkalo, oznámili oficiálne 9. decembra na tlačovej konferencii v metropole východu. Dejiskom Art Film Festu (AFF) sa od roku 2016 stane mesto Košice. Dvadsiaty štvrtý ročník festivalu sa uskutoční od 17. do 25. júna 2016.

Dôvodov, pre ktoré si organizátori festivalu vybrali Košice, je niekoľko. Jedným z najdôležitejších je variabilná a prirodzená kultúrno-spoločenská infraštruktúra mesta, optimálna na organizovanie významného medzinárodného filmového festivalu. Producent a nový generálny manažér AFF Rudolf Biermann odhadol množstvo potenciálnych divákov na 120 000, pričom kapacita festivalu v Košiciach je podľa neho až 200 000. Prirodzeným „živým“ centrom AFF Košice bude historické Hlavné námestie, odkiaľ sa diváci a návštevníci môžu pešo rýchlo presúvať do naplánovaných kinopriestorov festivalu, ktorými sú Kunsthalle, Kulturpark, kinosála historickej radnice (bývalé kino Slovan), kino Úsmev, kino Tabačka a Amfiteáter. Podľa organizátorov nedostatočná infraštruktúra v Trenčianskych Tepliciach už nemala festivalu s takými ambíciami, aké má Art Film Fest, čo ponúknuť.

,,Festival si za viac ako dve desiatky rokov svojej existencie vybudoval hustú sieť medzinárodných kontaktov a dokázal, že vie na Slovensko pozvať a uviesť zaujímavé osobnosti svetovej kinematografie. Aj v Košiciach bude pokračovať v tradícii a na novej pôde privíta významné herecké a tvorivé osobnosti svetovej i domácej kinematografie. Do festivalových kín opäť prinesieme snímky z najprestížnejších filmových prehliadok a predstavíme aj pozoruhodné talenty svetovej kinematografie,“ uviedol umelecký riaditeľ AFF Košice Peter Nágel. Koncepcia festivalu sa teda nezmení. O Modrého anjela sa bude súperiť v medzinárodných súťažiach hraných aj krátkych filmov. V 14 programových sekciách sa predstaví kinematografia z celého sveta. Prestížnou novinkou 24. ročníka je sekcia Variety Art Film Choice, do ktorej kritici renomovaného amerického filmového periodika vyberú sedem hraných filmov o umení. Druhou novinkou bude predpremiéra prehliadky filmov ocenených Be2Can. Zachovajú sa aj ceny Hercova misia a Zlatá kamera.

Z Art Film Festu však odchádza jeho viceprezident Peter Hledík, ktorý festival zakladal. „Cítil som ho a cítim i naďalej ako súčasť mesta Trenčianske Teplice, jeho atmosféry a kultúrnej tradície, a – žili tu aj moji rodičia. Práve z týchto dôvodov nemôžem v tejto práci pokračovať na inom mieste a vzdávam sa pozície viceprezidenta festivalu,“ zdôvodnil svoje rozhodnutie Hledík. V Tepliciach sa však už na tento rok plánuje nový filmový festival, ktorý by mal pokračovať v tradícii Art Filmu, hoci v úplne inej podobe. Hledík sa na jeho prípravách podieľa zatiaľ svojimi radami v pozícii „senior advisera“, no nevylučuje ani aktívnejšiu spoluprácu. Viac by sa o tomto podujatí mala verejnosť dozvedieť už čoskoro.

Nina Šilanová

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

70. MFF Oberhausen

Od jeho vzniku v roku 1954 charakterizuje festival v Oberhausene nielen prvotné edukatívne (cesta k vzdelaniu) a politické – povedané s Brankom „aktívne koexistenčné“ – ľavicové nastavenie (cesta k susedom), ale aj ďalšie postoje, manifestácie či konfrontácie, ktoré mu pravidelne prinášajú nové označenia a výčitky. Najprv „červený“ festival sa na začiatku 60. rokov stal tribúnou mladých proti prežitému kinu otcov. Čelil útokom katolíckej cirkvi, zmenil sa na miesto odporu voči prejavom mocenského obmedzovania slobody tvorby. A postpandemická súčasnosť ho stavia opäť pred nové hrozby. Nejde len o ďalšiu nálepku, keď sa pre svoj prejav solidarity Izraelu po útoku Hamásu zo 7. októbra 2023 stal festivalom „sionistickým“ a časť tvorcov i distribútorov sa preto odhlásila z programu. Podľa riaditeľa festivalu Larsa Henrika Gassa ide o signál ďalekosiahlejšej krízy kultúrnych podujatí. Formát nielen tohto západonemeckého festivalu, ktorý sa zrodil zo skúsenosti svetových vojen a fašizmu, čelí opäť tlaku. Ako sám v pripomenul, mosty ani cesty k susedom už nemajú prednosť. Vníma odklon od podujatí ako platforiem otvoreného myslenia, dialógu a sebareflexie, kde sa diskutovalo predovšetkým o rôznosti umenia, autorstva, estetických názorov. Smerujeme k akciám určeným len pre „svojich“ (cancel culture), kde si potvrdíme pohľad na svet, resp. na „mclarenovských“ susedov. Aj pre tieto otázky sa jedným z najnavštevovanejších a názorovo najostrejších podujatí festivalu stali konferencia a séria diskusií pod názvom...
Letná filmová škola

50 rokov filmovej nezávislosti LFŠ

„Keď sme premýšľali, ako jubilejný ročník poňať, prvé rozhodnutie bolo, že základná koncepcia programu sa nezmení, len každú sekciu naplníme maximálne atraktívnym obsahom,“ približuje pre Film.sk programová riaditeľka Iva Hejlíčková a pokračuje: „Navyše sme zaradili sekciu Comeback, do ktorej sme pozvali zahraničných hostí, ktorí v minulosti LFŠ už navštívili. Teraz sa sem vrátia a premietnu svoj nový film a k nemu ešte jeden, ktorý by radi dali divákom.“ Divákov tak čakajú stretnutia s Fridrikom Thór Fridrikssonom, Pedrom Costom, Seanom Ellisom, Mohsenom Makhmalbafom alebo Petrom Stricklandom. Tento britský režisér si ako filmový darček vybral film zo Slovenska – Solanov Prípad Barnabáš Kos. Do tvorby programu sa tentokrát zapojili aj samotní obyvatelia Uherského Hradišťa. Hlasovaním v ankete si vybrali tituly, ktoré si počas podujatia môžu pozrieť v kine na Masarykovom námestí.   Letná filmová škola predstaví napríklad retrospektívy venované Federicovi Fellinimu, Davidovi Lynchovi, Novému Hollywoodu, Jasudžirovi Ozuovi aj Chantal Akerman.  Všetky programové sekcie nájdete na Programové sekce 2024 - Letní filmová škola Uherské Hradiště (lfs.cz) Spomienka na Jana Kačera i gesto k slovenskej kinematografii S významným jubileom sa spája tiež ocenenie, ktoré organizátor festivalu, Asociácia českých filmových klubov, udelí výnimočným osobnostiam, čo zanechali hlbokú a trvalú stopu, nielen, v českom filme. „Tým prvým je Jiří Suchý, ktorého tvorivá dráha je natoľko komplexná, že ho...

Témou Letného filmového festivalu 4 živly bude Cesta

Letný filmový festival 4 živly sa už 26 rokov koná v auguste v Banskej Štiavnici. Tento rok bude v termíne 7. – 11. 8. a jeho témou bude Cesta. „Kurátorský výber filmov tento rok publikum zavedie na cesty do skutočne rôznorodých destinácií v skutočne rôznorodých snímkach. Po rozľahlej americkej krajine sa bude môcť túlať s hrdinami a hrdinkami klasických filmov Bezstarostná jazda (r. Dennis Hopper, 1969), Lost Highway (r. David Lynch, 1997) či Mŕtvy muž(r. Jim Jarmusch, 1995), ale aj noviniek, ktoré zarezonovali na svetových festivaloch v posledných rokoch – Lillian (r. Andreas Horvath, 2019) či Bežec (r. Marian Mathias, 2022). K protinožcom do Austrálie ho zavedú kultové snímky Šialený Max (r. George Miller, 1979) a Dobrodružstvá Priscilly, kráľovnej púšte (r. Stephan Elliott, 1994), každá z celkom iného žánrového súdka,“ uviedli organizátori. Festival v programe nezabudol ani na Áziu (Dobytie Everestu, r. George Lowe, 1953), Afriku (senegalská snímka Návrat hyeny (r. Djibril Diop Mambéty, 1973, ktorá je u nás napriek nespornému významu pre svetovú kinematografiu trestuhodne neznámou) a Európu. Domáci kontinent bude zastupovať aj kolekcia krátkometrážnych filmov z archívu Slovenského filmového ústavu a dve premiéry slovenských snímok. Zmenou prešla pozícia umeleckého riaditeľa festivalu, ktorú organizačný tím nastavil ako štafetovú – každý rok ju preberie iný člen či členka dramaturgického tímu. Prvým členom štafety...
Záber z filmu Hurikán

48. MFAF Annecy

Tento ročník festivalu bol tiež príležitosťou vzdať hold Portugalsku, hosťujúcej krajine, a tancu, ktorý bol ďalšou hlavnou témou. Odozva na festival a bohatá návštevnosť len potvrdzuje jeho postavenie ako hlavného centra svetovej animácie. Na záverečnom ceremoniáli získal Krištáľ celovečerný film Memoir of a Snail od Adama Elliota, zatiaľ čo digitálna artová 3D animácia pre dospelých Flow od Gintsa Zilbalodisa si odniesla až štyri ceny. Krištáľ za krátky film udelili portugalskému filmu Percebes od Alexandry Ramires a Laury Gonçalves. Pre slovenskú animáciu bol tento rok významným míľnikom, keď v Annecy predstavili rekordné množstvo slovenských a koprodukčných filmov, pričom tri zo šiestich slovenských filmov získali ocenenia. Prvým oceneným filmom bol Keď život chutí. Tento česko-slovensko-francúzsky koprodukčný film v réžii Kristiny Dufkovej a v slovenskej produkcii spoločnosti NOVINSKI získal Cenu poroty v kategórii Contrechamps. Film sa venuje témam zdravej lásky k sebe samému a v Annecy mal svetovú premiéru. O jeho distribúciu prejavilo záujem viac ako pätnásť krajín vrátane Japonska, Španielska, Portugalska, krajín severnej Európy, Stredného východu, bývalej Juhoslávie, Francúzska, Beneluxu a ďalších. Ďalším oceneným bol krátky film Ahoj leto v réžii Martina Smatanu a Veroniky Zacharovej, ktorý získal Cenu mladého publika. Pre Smatanu je to po filme Šarkan v roku 2019 už...
Zobraziť všetky články