Creative Europe Desk Slovensko

CED Slovensko informuje: Stretnutie európskych kancelárií a aktuálne uzávierky

Písmo: A- | A+

Počas Berlinale, 14. februára 2025, sa uskutočnilo každoročné stretnutie európskych kancelárií Creative Europe Desk.

Najdôležitejšie informácie sme si vypočuli od prítomných riaditeľov programu z Európskej komisie a výkonnej agentúry EACEA. Lucia Recalde Langarica (Head of Unit, DG for Communications Network, Content and Technology) predstavila detaily procesu schvaľovania novej generácie programu od roku 2028. Program Kreatívna Európa, rovnako ako všetky ďalšie aktuálne platné programy, končí ako samostatný program. Programy sa budú presúvať pod väčšie celky (klastre), aktuálny plán je 6 takýchto celkov. Kreatívna Európa bude v jednom klastri s programami venovanými rôznym oblastiam (cezhraničná spolupráca, vzdelávanie a pod.). V súčasnosti prebiehajú k tomuto návrhu verejné vypočutia, ich uzávierka bude 7. mája.

Podľa informácií sa na podprograme MEDIA až tak veľa zásadného meniť nebude, ale prioritami budú aktuálne otázky, ako digitálna distribúcia, umelá inteligencia, ako aj zber dát a prieskumy správania cieľového publika. Väčšia pozornosť bude tiež venovaná zlepšeniu infraštruktúry sietí kín so zvýšenou podporou pre regióny s nižšou penetráciou.

Európska komisia tiež informovala o stave vývoja karbónovej kalkulačky v audiovízii, v súčasnosti je v skúšobnom režime a k dispozícii bude v 2. štvrťroku 2025.

Aktuálne uzávierky výziev MEDIA:

28.február 2025 – Vývoj koprodukčných európskych projektov (CREA-MEDIA-2025 – CODEV)

Podpora pre konzorciá minimálne dvoch producentov určená na spoločný vývoj audiovizuálnych projektov.

11.marec 2025 – Európske festivaly (CREA-MEDIA-2025-FEST)

Podpora jednotlivých festivalov je určená na ďalšie dva ročníky festivalov, uvádzajúcich minimálne 50 % európskych filmov z minimálne 15 členských krajín MEDIA.

20.marec 2025 – Filmy v pohybe (CREA-MEDIA-2025 – FILMOVE)

Podpora distribúcie európskych filmov, žiadosti podávajú konzorciá predajcu práv (koordinátor) a minimálne 7 distribútorov, z nich minimálne 2 musia byť z krajín s nižšou audiovizuálnou kapacitou.

Detailné informácie o výzvach, podmienkach a o podávaní žiadostí sú k dispozícii na webovej stránke CED Slovensko, www.cedslovakia.eu

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Peter Balgha (vľavo) a Martin Hollý (vpravo). Foto: archív SFÚ

Peter Balgha

Dvadsiateho siedmeho mája pred deväťdesiatimi rokmi sa narodil slovenský dramaturg, scenárista, prozaik a pedagóg Peter Balgha. Ako dramaturg sa podpísal pod najúspešnejšie snímky z dielne Televíznej filmovej tvorby zo 60. rokov ako Krotká (r. Stanislav Barabáš, 1967), Balada o siedmich obesených (r. Martin Hollý, 1968) či Sladké hry minulého leta (r. Juraj Herz, 1969). „Balghova obrovská energia sa sústredila, rozplynula a zúročila v práci pre druhých. Originálne autorské nápady odovzdával zadarmo v prospech hmlistého ,verejnoprospešnéhoʻ cieľa. Dnešná spoločnosť by ho asi vnímala ako málo asertívneho exota, ktorý sa nedokázal presadiť ako svojbytný spisovateľ,“ povedala filmová a literárna historička Jelena Paštéková v texte v denníku Sme. „Balgha bol typom moderného manažéra, akých dodnes potrebujeme aj v umení, mal neomylný zmysel pre ľudí, a preto vedel kvôli nim aj riskovať. Urobil si tým meno a súčasne aj meno bratislavskému televíznemu štúdiu,“ napísal filmový encyklopedista Richard Blech v denníku Práca v roku 1990. Vtedy sa o Balghovi už opäť mohlo hovoriť. Normalizátori ho totiž nielenže pripravili o prácu, ale aj vystrihli z titulkov diel, na ktorých sa podieľal. Takisto ho vylúčili z profesijných zväzov. Normalizácia a výsluchy na ŠtB pre jeho politické postoje a odmietnutie okupácie sa podpísali aj na jeho podlomenom zdraví. Zomrel ako invalidný dôchodca vo veku nedožitých 37 rokov. Vedel objavovať a inšpirovať Peter Balgha sa...
Zobraziť všetky články