CREATIVE EUROPE DESK SLOVENSKO INFORMUJE

Písmo: A- | A+

Podprogram MEDIA

Dňa 23. mája je uzávierka Výzvy EAC/S23/13 – Podpora tréningov. Prípustné projekty sú tréningové programy, ktoré uprednostňujú multidisciplinárnu spoluprácu v audiovizuálnej oblasti. Žiadosti sa musia týkať podujatí zameraných na rozvoj odborných znalostí európskych profesionálov v audiovízii v nasledujúcich oblastiach:

– získavanie publika a tvorba, produkovanie, marketing, distribúcia a využívanie diel,

– finančné a obchodné riadenie, najmä s cieľom stimulovať prístup k finančným prostriedkom,

– príležitosti a výzvy prechodu na digitálne technológie.

V máji sa začína už 8. ročník Minifestivalu európskeho filmu 7×7. Sedem európskych filmov podporených z programu MEDIA bude premiet­nutých v siedmich slovenských mestách. Festival štartuje v kine Mladosť v Bratislave (6. – 8. mája) a postupne bude pokračovať v sieti kín Cinemax do Nitry (12. – 14. mája), Žiliny (19. – 21. mája), Banskej Bystrice (26. – 28. mája), Popradu (2. – 4. júna), Prešova (9. – 11. júna) a Košíc (16. – 18. júna). V programe budú uvedené filmy Kráska a zviera, Žena v klietke, Nepoužiteľní, Borgman, Anjelský podiel, Len 17 a pre detských divákov Štvorlístok v službách kráľa. Hlavným organizátorom je Úrad vlády Slovenskej republiky, spoluorganizátormi Zastúpenie Európskej komisie v SR, Slovenský filmový ústav – Creative Europe Desk Slovensko a Continental film. Podrobný program je na www.cedslovakia.eu. Na všetky predstavenia je vstup voľný.

Podprogram Kultúra

Creative Europe Desk organizuje jarnú sériu vzdelávacích podujatí s cieľom pripraviť potenciálnych žiadateľov na podanie kvalitných žiadostí v kategórii Projekty európskej spolupráce. V Košiciach plánujeme dve podujatia, a to v spolupráci s neziskovou organizáciou Košice 2013 ako súčasť vzdelávacieho programu Smarter & Worker:

1. Kreatívna Európa, podprogram Kultúra/Európa pre občanov – informačný seminár o nových grantových schémach, ktoré sa otvorili v roku 2014. V spolupráci s kanceláriou programu Európa pre občanov, ktorý takisto ponúka možnosti pre projekty v oblasti kultúry, v obmedzenej miere aj audiovízie.
Termín: 21. mája 2014 od 10. do 13. hodiny
Lektori: Zuzana Duchová, Zuzana Lehocká, Želmíra Gerová, Pavol Kopinec
Miesto: Kasárne/Kulturpark, budova Alfa
Vstup je voľný, prosíme iba o registráciu na adrese kultura@cedslovakia.eu.

2. Seminár Fundraising v kultúre pre začiatočníkov
Termín: 22. – 23. mája 2014 od 9. do 16. hodiny
Lektori: Eduard Marček (SK), Katarína Bartovičová (SK), Tomáš Bořil (CZ)
Miesto: Kasárne/Kulturpark, budova Alfa
Účasť na kurze je spoplatnená sumou 39 eur. Podrobný program, informácie a prihlasovací formulár nájdete na: http://www.fundraising.sk/kulturnik.

Zámerom kurzu je poskytnúť prehľad o fundraisingu a procese jeho uskutočňovania, špecificky v organizáciách pôsobiacich v oblasti kultúry a umenia, rozšíriť vnímanie možností financovania v kultúre a presmerovať záujem od grantovej podpory na dlhodobú prácu s darcami, partnermi, prípadne na vlastné samofinancovanie, poskytnúť príležitosť na zvýšenie kvalifikácie a nadobudnutie nových skúseností v oblasti profesionálneho získavania zdrojov.

vs

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Lapilli / Zdroj: Film Expanded

recenzia Lapilli

Lapilli otvárajú zábery morskej hladiny snímanej z idúcej lode a dunivý, takmer útrobný zvuk trieštiacich sa vĺn. Autorský hlas hovorí: „Prichádzam v momente, keď sa kyslík vydal na ústup.“ Znie to záhadne, priam nepreniknuteľne. Vzápätí obrazy mora vystrieda vyprahnutá krajina, popraskané dno jazera, z ktorého sa vplyvom devastujúcej ľudskej činnosti stala toxická pustatina. Filmové obrazy Lapilli, zábery vyschnutého Aralského jazera, ale aj iných lokalít s nerastnými kvetmi, podivuhodnými farbami skalných stien a kryštalických štruktúr však nie sú nepreniknuteľné. Skrýva sa za nimi autorkina naliehavá potreba hovoriť o smrti, strate a trúchlení. Nejde to hneď; nejde to priamo. Preto Ďurinová použije metaforu o vysychaní jazera a metonymiu kyslíka na ústupe. Je to akási rétorická a poetická fyzikálna chémia. A je to alchýmia. Paula Ďurinová chce hovoriť príbeh svojich starých rodičov, experimentálneho fyzika a učiteľky prekladateľky so záľubou v horách, meditácii a dychových cvičeniach, ktorí krátko po sebe podľahli kovidovému zápalu pľúc, no nemôže prestať myslieť na vysychanie jednej z najväčších vnútrozemských vodných plôch na svete. Navyše sa potrebuje ponoriť do seba. Preto zostupuje do jaskyne, preto nám hovorí, že smútok má svoje štádiá; je ich päť alebo sedem. Päť alebo sedem (z môjho pohľadu šesť) je aj implicitných častí filmu: štádium vyschnutého jazera (hľadania slov, filmovej formy), štádium vodopádu (výtrysku života,...
Záber z filmu Dozorkyňa / Zdroj: ASFK

recenzia Dozorkyňa

Dozorkyňa je čítankou psychologického trileru. Napriek tomu, že má svoje ošúchané stránky, odpísané z iných filmov z väzenského prostredia, stále je to poctivá psychologická dráma, ktorá mrazí nielen svojím severským prostredím. Dej sleduje prísnu, no sympatickú dozorkyňu Evu v stredných rokoch, ktorá pracuje v mužskej väznici. Pôsobí na oddelení pre mladých mužov odsúdených za ľahké zločiny, kde vďaka vzájomnému rešpektu medzi väzňami a dozorkyňou vládne príjemná, takmer táborová atmosféra. Tvorcovia filmu výrazne pracovali aj s dekoráciami a výpravou, aby si pomohli v minimalistickom rozprávaní. Postavami vo veľmi presnej, ale stručnej expozícii sú tak aj široké a presvetlené chodby v symetrickej kompozícii, ktorá evokuje pravidelnosť a poriadok nastolené Evou na oddelení. Eva každého z väzňov pozná po mene, venuje sa im nad rámec svojich povinností a vedie krúžok meditácie, vďaka čomu si ju hneď obľúbime. Takéto uvoľnené pomery však zároveň vyvolávajú napätie, pretože čakáme, kedy krehkosť vzťahov, nutne obmotaných mocenskou dynamikou, pukne. Obzvlášť, ak vzťah tvorí žena (príznačne pomenovaná Eva), ktorej je spoločensky pripisovaná menšia moc, ale v tomto prípade jej povolanie prináša dominanciu voči mužom, ktorých pozícia je vo väzení v porovnaní so stereotypmi mimo tejto inštitúcie podradená. Prostredie väzenia prináša aj napätie podporené strachom z minulosti odsúdených chlapcov a mužov, ktorú režisér naschvál nešpecifikuje, aby nám predstavivosť pracovala na plné obrátky, vždy...
Zobraziť všetky články