Emil Fornay nakrúcal paradoxy života

Písmo: A- | A+

Emil Fornay nakrúcal paradoxy života

Scenárista, režisér a kameraman Emil Fornay bol prvým Slovákom, ktorý navštívil všetky kontinenty sveta – svoju „zbierku“ skompletizoval v januári 1996, keď filmoval v Antarktíde. Fornay sa narodil 18. decembra 1943 a tento rok sa dožíva sedemdesiatky. Pri tejto príležitosti organizuje Kruh priateľov českej kultúry a Slovenský filmový zväz stretnutie s jubilantom pod názvom Emil Fornay a jeho 333 filmov, ktoré sa uskutoční 3. decembra o 16. hodine v bratislavskom kine Mladosť. Fornay študoval kameru na FAMU (1960 – 1966), kde bol najmladším študentom vôbec. Už počas tohto obdobia pracoval na bratislavskej Kolibe. Z jeho tvorby pripomeňme filmy Ostrov slobody (1978), SĽUK v Latinskej Amerike (1983), Medik (1983), Jagavá púť Lhoce Šar (1984), Nekonečná pieseň domoviny (1985). Nakrútil desiatky spravodajských filmov. Celkovo spolupracoval na 333 snímkach, z toho na vyše 280 ako režisér, k 150 titulom napísal scenár a 60 nasnímal ako kameraman. Sám seba nazval „filmárom paradoxov života“ a jeho snímky získali viac ako 40 ocenení. Emil Fornay je zároveň fotograf a napísal autobiografické knihy Na všetkých kontinentoch, Príbeh filmára, Jubilejný rok filmára. Má tri dcéry, z ktorých je najznámejšia Mira – režisérka hraných filmov Líštičky, ktorý Fornay produkoval, a Môj pes Killer. Vstup na podujatie Emil Fornay a jeho 333 filmov je voľný.

Štefan Vraštiak ( filmový publicista )

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Lapilli / Zdroj: Film Expanded

recenzia Lapilli

Lapilli otvárajú zábery morskej hladiny snímanej z idúcej lode a dunivý, takmer útrobný zvuk trieštiacich sa vĺn. Autorský hlas hovorí: „Prichádzam v momente, keď sa kyslík vydal na ústup.“ Znie to záhadne, priam nepreniknuteľne. Vzápätí obrazy mora vystrieda vyprahnutá krajina, popraskané dno jazera, z ktorého sa vplyvom devastujúcej ľudskej činnosti stala toxická pustatina. Filmové obrazy Lapilli, zábery vyschnutého Aralského jazera, ale aj iných lokalít s nerastnými kvetmi, podivuhodnými farbami skalných stien a kryštalických štruktúr však nie sú nepreniknuteľné. Skrýva sa za nimi autorkina naliehavá potreba hovoriť o smrti, strate a trúchlení. Nejde to hneď; nejde to priamo. Preto Ďurinová použije metaforu o vysychaní jazera a metonymiu kyslíka na ústupe. Je to akási rétorická a poetická fyzikálna chémia. A je to alchýmia. Paula Ďurinová chce hovoriť príbeh svojich starých rodičov, experimentálneho fyzika a učiteľky prekladateľky so záľubou v horách, meditácii a dychových cvičeniach, ktorí krátko po sebe podľahli kovidovému zápalu pľúc, no nemôže prestať myslieť na vysychanie jednej z najväčších vnútrozemských vodných plôch na svete. Navyše sa potrebuje ponoriť do seba. Preto zostupuje do jaskyne, preto nám hovorí, že smútok má svoje štádiá; je ich päť alebo sedem. Päť alebo sedem (z môjho pohľadu šesť) je aj implicitných častí filmu: štádium vyschnutého jazera (hľadania slov, filmovej formy), štádium vodopádu (výtrysku života,...
Záber z filmu Dozorkyňa / Zdroj: ASFK

recenzia Dozorkyňa

Dozorkyňa je čítankou psychologického trileru. Napriek tomu, že má svoje ošúchané stránky, odpísané z iných filmov z väzenského prostredia, stále je to poctivá psychologická dráma, ktorá mrazí nielen svojím severským prostredím. Dej sleduje prísnu, no sympatickú dozorkyňu Evu v stredných rokoch, ktorá pracuje v mužskej väznici. Pôsobí na oddelení pre mladých mužov odsúdených za ľahké zločiny, kde vďaka vzájomnému rešpektu medzi väzňami a dozorkyňou vládne príjemná, takmer táborová atmosféra. Tvorcovia filmu výrazne pracovali aj s dekoráciami a výpravou, aby si pomohli v minimalistickom rozprávaní. Postavami vo veľmi presnej, ale stručnej expozícii sú tak aj široké a presvetlené chodby v symetrickej kompozícii, ktorá evokuje pravidelnosť a poriadok nastolené Evou na oddelení. Eva každého z väzňov pozná po mene, venuje sa im nad rámec svojich povinností a vedie krúžok meditácie, vďaka čomu si ju hneď obľúbime. Takéto uvoľnené pomery však zároveň vyvolávajú napätie, pretože čakáme, kedy krehkosť vzťahov, nutne obmotaných mocenskou dynamikou, pukne. Obzvlášť, ak vzťah tvorí žena (príznačne pomenovaná Eva), ktorej je spoločensky pripisovaná menšia moc, ale v tomto prípade jej povolanie prináša dominanciu voči mužom, ktorých pozícia je vo väzení v porovnaní so stereotypmi mimo tejto inštitúcie podradená. Prostredie väzenia prináša aj napätie podporené strachom z minulosti odsúdených chlapcov a mužov, ktorú režisér naschvál nešpecifikuje, aby nám predstavivosť pracovala na plné obrátky, vždy...
Zobraziť všetky články