Le Giornate del Cinema Muto sa považuje za najvýznamnejší festival nemého filmu a od 3. do 11. októbra sa v talianskom meste Pordenone uskutočnil už jeho 34. ročník s bohatým programom. Festival je okrem iného každoročným bilancovaním súčasnej situácie v oblasti ochrany, reštaurovania a sprístupňovania diel nemého filmu a uvádza snímky, ktoré sú výsledkom práce reštaurátorov a archivárov z celého sveta. Všetky tieto vzácne diela nemej éry kinematografie boli na festivale sprevádzané živou hudbou. Súčasťou programu bol napríklad film L’inhumaine (r. M. L’Herbier, 1924), invenčné dielo francúzskej kinematografie, výrazne ovplyvnené rôznymi umeleckými prúdmi kumulovanými najmä vo vtedajšom Paríži. Viaceré snímky zo sekcie Italian Muscle predstavili supermanov obdobia nemého filmu, ktorí kraľovali v podobe hereckých a hlavne atletických výkonov Luciana Albertiniho a Carla Aldiniho. Sekcia Beginnings of the Western predstavila filmy, ktoré tvoria korene westernového žánru. Reštaurované krátke filmy legendárneho Fregoliho, ktoré vznikli ešte pred rokom 1900, sprítomnili jedného z pionierov kinematografie. Komediálnu stránku nemej éry filmu zastúpili diela sovietskej kinematografie 20. a 30. rokov v sekcii Russian Laughter alebo titul Die Puppe (r. E. Lubitsch, 1919). Špeciálnym vyvrcholením festivalu bolo premietanie desiatky rokov strateného klenotu japonskej kinematografie Chuji Tabinikki (r. D. Ito, 1927) s benšim (rozprávačom, ktorý v tradícii japonského filmu sprevádzal projekcie) a rovnako premietanie novoreštaurovanej 397-minútovej verzie Les Misérables (r. H. Fescourt, 1925 – 1926).
Súčasťou festivalu bol tzv. Collegium Dialogue, kde bol priestor na diskusiu napríklad o problematike organizácie festivalu a projekcií nemých filmov či na tému reštaurovania ako transformácie – viacerí zástupcovia inštitúcií tu rozprávali o problémoch pri reštaurovaní filmových diel, ktoré boli v programe festivalu.
Richard Šteinhübel