Igric pozýva fanúšikov filmu na oslavu

Písmo: A- | A+

Najstaršie filmové ceny na Slovensku, Igric, sa budú tento rok udeľovať už tridsiatypiatykrát. Galavečer Igric, ktorý každoročne vysiela Dvojka, je naplánovaný na nedeľu 22. 9. a zúčastniť sa ho môžu aj filmoví fanúšikovia, ktorí udeľovanie cien podporia v crowdfundingovej kampani.

V závislosti od sumy, akou v kampani záujemcovia a záujemkyne prispejú, môžu získať rôzne odmeny. Organizátori ponúkajú nielen vstupenky na slávnostný galavečer či podpiskarty od laureátov a laureátiek Igrica, ale tiež VIP miesta v hľadisku, možnosť nalíčiť sa podľa vybranej filmovej hviezdy, odovzdanie ceny víťazovi či víťazke počas galaprogramu, poďakovanie v záverečných titulkoch programu či účasť na masterclasse s Božidarou Turzonovovou.

Z výťažku zbierky chcú organizátori pokryť napríklad náklady na výrobu bronzových zliatín sošky Igric podľa návrhu sochárky Erny Masarovičovej či náklady na prenájom priestorov DK Zrkadlový háj, kde sa jubilejný 35. ročník odovzdávania cien IGRIC bude konať. Ceny Igric možno podporiť tu.

Ceny Igric sa udeľujú od roku 1967, v roku 1970 ich zasiahla normalizácia a ceny prestali udeľovať. Ich novodobá história sa potom začala písať až v roku 1993. Organizátormi a vyhlasovateľmi ceny sú Slovenský filmový zväz, Únia slovenských televíznych tvorcov a Literárny fond. Slovenský filmový ústav je partnerom podujatia. Držiteľmi Igrica sú také osobnosti ako Juraj Jakubisko, Dušan Hanák, Ladislav Chudík, Božidara Turzonovová, Emília Vášáryová, Zuzana Kronerová, Stanislav Párnický, Albert Marenčin, Štefan Uher, Dušan Trančík, Milan Lasica a mnohí ďalší.

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Jozef Ružička / Zdroj: SFÚ

Jozef Ružička

Pochádzal o živnostníckej z rodiny. Jeho otec v okolí Trnavy vyrábal rôznorodé čistiace nástroje ako cirokové metly, pracie kefy či zmetáky. Počas obdobia Slovenského štátu v roku 1942 začal Jozef Ružička pracovať ako asistent kamery vo filmovej spoločnosti Nástup. Mal len osemnásť rokov. Toto rozhodnutie sa preňho stalo zásadným. V tom čase tam už pracovali významné mená našej domácej kinematografie, ako napríklad Karol Krška. V roku 1943 nádejný kameraman nastúpil na povinnú základnú vojenskú službu. Pridelený bol do oddielu na východnom Slovensku. Pred vypuknutím Slovenského národného povstania časť vojska v tomto regióne išla na východný front alebo do pracovných táborov. Práve tam smeroval aj Jozef Ružička. Pobyt v tábore sa, prirodzene, podpísal na jeho zdravotnom stave.  Ružička participoval na audiovizuálnom zachytávaní štátnej propagandy a fašistickej vlády. Pôvodne sa vyučil za fotografa a svoje remeslo ovládal dokonale. Reštauroval viaceré negatívy filmového materiálu a vyhotovené fotografie aj profesionálne upravoval. Dôraz kládol primárne na funkčnú kompozíciu a precízne svietenie. Zameriaval sa rovnako profesionálne na prírodné scenérie ako na výjavy ľudských konštelácií. Práve vďaka tejto schopnosti a správnemu kompozičnému videniu sa mu v Nástupe veľmi darilo. Postupne sa z asistenta kamery vypracoval na pozíciu hlavného kameramana vo vlastnej tvorbe. Najprv pracovali väčšinou len s ľahkými ručnými kamerami, resp. so stredne ťažkými kamerami BH a Šlechta a nechcel sa ich vzdať. Postupne...

Oľga Potroková

Hneď po tom, ako Potroková absolvovala v roku 1955 štúdium fotografie na Škole umeleckého priemyslu v Bratislave, nastúpila do Štúdia vedecko-populárnych filmov Bratislava ako asistentka kamery (snímačka). Prvým filmom, na ktorom sa podieľala ešte ako Oľga Plačková, bolo Jablko poznania (1955) v réžii Vlastimila Herolda. Ako uvádza Renáta Šmatlákova v profile režisérky a výtvarníčky na portáli SK Cinema, od roku 1956 pracovala ako grafička, od roku 1964 ako výtvarníčka trikov v Štúdiu krátkych filmov. Od roku 1970 sa venovala animovanému filmu ako asistentka animátora, neskôr ako samostatná režisérka a animátorka. „Pre jej výtvarný rukopis je charakteristická kresba farebnými ceruzkami a pastelom, venovala sa aj papierikovej animácii,“ priblížila jej tvorbu Šmatláková. Oľga Potroková napísala scenár k televíznej rozprávke o dvoch chlapcoch a robotovi Srdce (1974) režiséra Jana Dudešeka a ako animátorka sa podieľala na seriáli Venček (1976) režiséra Vladimíra Lehkého. Ako režisérka, výtvarníčka aj animátorka sa podpísala pod televízny animovaný seriál Morské rozprávky (1972 – 1982), ktorý patrí k jej najvýznamnejším dielam. Autorkou námetu, scenára a dramaturgičkou bola Marianna Grznárová a rozprávky nahovoril Ladislav Chudík. Oľga Potroková nakrútila aj viacero krátkych televíznych animovaných filmov ako Najkrajšie ucho na svete (1970) o konflikte zajačích súrodencov s líškou, Myška Plyška (1971) o nespokojnej myške, Jakubkova košeľa (1983) o chlapcovi, ktorý si zašpinil košeľu, Biela Barborka (1984)...
Zobraziť všetky články