Keď život chutí / Zdroj: Magic Box Slovakia

Slovenská koprodukčná animovaná snímka Keď život chutí je nominovaná na Európsku filmovú cenu

Písmo: A- | A+

Film režisérky Kristiny Dufkovej, ktorý je česko-francúzsko-slovenskou koprodukciou, sa ocitol v pätici nominovaných v kategórii Celovečerný animovaný film 37. ročníka Európskych filmových cien. „Tešíme sa, že náš príbeh o láske k životu, k svojim blízkym, ale hlavne o zdravej láske k sebe samému, zaujal odbornú porotu a bude sa uchádzať o Európsku filmovú cenu,“ hovorí producentka Agata Novinski.

Hlavnou postavou filmu Keď život chutí je 12-ročný Ben, čerstvý pubertiak, ktorého váha je zrazu problémom pre neho aj pre všetkých ostatných. Ostatné deti ho šikanujú, jeho rozvedení rodičia nevedia, čo majú robiť a aj školská lekárka sa o neho bojí. A tak sa Ben napriek svojej láske k jedlu a objavujúcemu sa talentu šéfkuchára rozhodne pre drastické opatrenia – začne držať diétu. Možno sa všetko zmení a dokonca si získa srdce Kláry, dievčaťa svojich snov… Nakoniec však Ben zistí, že nie je dôležité, ako vyzeráš, ale ako sa cítiš.

Film, nakrútený na motívy knihy francúzskeho autora Mikaëla Olliviera La Vie, en gros, mal svetovú premiéru na Medzinárodnom festivale animovaných filmov v Annecy, kde získal Cenu poroty v súťažnej sekcii Contrechamp a následne bol predstavený na ďalších významných medzinárodných filmových festivaloch. Hlavnú rolu Benjamína Pipetku nahovoril Daniel Fischer, diváčky a diváci budú ďalej v slovenskom dabingu počuť Emíliu Vášáryovú, Zuzanu Kronerovú, Moniku Hilmerovú, Soňu Norisovú, Juraja Kemku, Davida Hartla, Lukáša Frlajsa, Tomáša Maštalíra či Martina Hubu.

37. ročník odovzdávania Európskych filmových cien za najlepšie európske filmy roka sa tento rok po prvý raz uskutoční vo Švajčiarsk, ocenenia budú odovzdané v sobotu 7. decembra 2024 v kultúrnom a kongresovom centre v Luzerne (KKL Luzern). Do slovenských kín ho spoločnosť Magic Box Slovakia prinesie 30. januára 2025.

Autor:

Záber z filmu Keď život chutí / Zdroj: Magic Box Slovakia

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Anora (r. Sean Baker) / Zdroj: CinemArt SK

recenzia Anora

Dvadsaťtriročná Ani tvrdo pracuje. Z náročných nočných zmien chodí domov nadránom. Náročné sú preto, lebo nikdy nevie, s kým večer skončí zavretá v izbe. Komunikácia so zákazníkmi nie je ideálna, no Ani nosí na perách široký úsmev. Ako sexuálna pracovníčka nemá na výber. V klube stretáva zábavného a bohatého Ivana, moderného princa s luxusným domom a zmyslom pre utrácanie, ktorý využije jej služby a čoskoro jej už sľubuje snubný prsteň. Do idylky vstúpia Ivanovi ruskí rodičia – zo svadby vôbec nie sú nadšení. V Kine Lumière zavládla po premietaní filmu Anora zvláštna atmosféra; diváci narodení po roku 1990 žasli, no generácia starších pohoršene krútila hlavou nad prvou polovicou filmu. Veď to je porno! Samý sex! Po ťaživej súdnej dráme Anatómia pádu, ktorá v Cannes zvíťazila vlani, sa pozabudlo na to, že divák sa pri sledovaní držiteľa Zlatej palmy môže aj baviť. A práve o očakávaniach je aj snímka Anora. Príbeh šikovne pracuje s vyvracaním predsudkov zaužívaných voči sexuálnym pracovníčkam, mužom, Rusom. Aj spoločníčka môže mať svoje potreby. V tomto prípade rýchlo uverí, že splynutie nie dvoch duší, ale finančných prevodov nemá dátum exspirácie a bude si naďalej žiť ako v rozprávke. Herečka Mikey Madison predstavuje dve tváre hrdinky – nebojácnu, silnú a bojovnú, a potom tú reálnu Ani, ktorá pod tvrdou škrupinkou predsa len dúfa...
Záber z filmu Všetci ľudia budú bratia. FOTO: Film Expanded

35 rokov od Nežnej: Úlohou umenia je konfrontovať aj ostalgiu. Sme schopní ďalšej revolúcie?

Pri pohľade na súčasnú rozháranú spoločnosť si viac ako kedykoľvek predtým musíme uvedomovať, aká krehká je demokracia, ktorú sme si vybojovali v Novembri 1989. Pri rozpade Československa si ľudia pri moci demokraciu takpovediac bratsky rozdelili, nechajúc plebsu nádej, že keď tu je, bude aj fungovať. Príbeh revolúcie sa odvtedy skloňuje podľa toho, ako ju kto cíti. Pozreli sme sa, čo dnes jej odkaz vyvoláva v mysliach tých, čo ju vidia filmovým okom. „Je mi to úplne jedno. Prečo? Lebo. Veď je to tu úbohé. Všetko zdraželo. Predtým tu bolo lepšie.“ Známe frázy? Bohužiaľ. Už pred tridsiatimi rokmi takto odpovedali mladí respondenti vo filmovom dokumente Dušana Hanáka Papierové hlavy na otázku, ako vnímajú svoju krajinu. Len pár rokov po páde komunizmu sa o stave svojej krajiny vyjadrovali, akoby ani neboli jej súčasťou. Časy pred Novembrom 1989 si ako neplnoleté deti nemuseli vôbec pamätať, o to zarážajúcejšie sú aj dnes vtedajšie reakcie, neadekvátne pocitu vybojovanej slobody, ktorý medzitým mohli sprostredkovať dospelí a škola. Rodičia tých mladých ľudí do pádu železnej opony síce slobodu nepoznali, no už mohli začať chápať, že kedykoľvek sa človek sám rozhodne, môže byť tvorcom svojho osudu. A že práve to je ten fantastický pocit, ktorý im historická chvíľa priniesla. Tridsaťpäť rokov po Nežnej revolúcii...
Ladislav Snopko na Brízgalkách. FOTO: Archív Ladislava Snopka

Ladislav Snopko: Nežná revolúcia sa atmosférou vyrovná jedinečnému rockovému koncertu

Čo považujete za najsilnejšiu motiváciu tohto filmu? Robiť film v hlavnej úlohe s hudbou revolúcie je pre mňa celkom prirodzené. Vyplynulo to akosi automaticky z toho, že keď prebiehal November '89, chopil som sa dramaturgie hudobných vstupov na Námestí SNP a vzápätí aj konceptu obrovského projektu, ktorý sme robili spolu s Martinom Bútorom a volal sa Ahoj, Európa! Spomínate si? Jasné. To bolo doslova napínanie hraníc, kam až môžeme slobodne zájsť. Bol to nadšený Martin Bútora, ktorý vymyslel, aby sme sa išli pozrieť na našu krajinu spoza ostnatých drôtov železnej opony. A vy ste to hneď spojili s hudbou? Navrhol som koncept, ktorý spočíval v tom, že medzi hradom Devín a hainburským brehom Dunaja vyložíme na remorkér dve sady zvukových aparatúr, jednu otočenú smerom do Československa, druhú do Rakúska. A uprostred nich bude sedieť a hrať Karel Kryl, legenda šesťdesiateho ôsmeho roku a redaktor Slobodnej Európy. Jeho účasť mala, samozrejme, viaceré konotácie – Kryl hral na oba brehy a vytváral akýsi svorník medzi rozpúšťajúcim sa totalitným Východom a otvoreným Západom. Na rakúskom brehu Dunaja boli okrem toho mikrofóny v podobe vojenských vysielačiek prepojené na aparatúru na remorkéri, takže keď Milan Kňažko a Ján Budaj rečnili, ozvučenie šlo cez loď naraz do Rakúska aj do Československa. Čiže loď plnila novú a zásadnú funkciu...
Zobraziť všetky články