Keď život chutí / Zdroj: Magic Box Slovakia

Slovenská koprodukčná animovaná snímka Keď život chutí je nominovaná na Európsku filmovú cenu

Písmo: A- | A+

Film režisérky Kristiny Dufkovej, ktorý je česko-francúzsko-slovenskou koprodukciou, sa ocitol v pätici nominovaných v kategórii Celovečerný animovaný film 37. ročníka Európskych filmových cien. „Tešíme sa, že náš príbeh o láske k životu, k svojim blízkym, ale hlavne o zdravej láske k sebe samému, zaujal odbornú porotu a bude sa uchádzať o Európsku filmovú cenu,“ hovorí producentka Agata Novinski.

Hlavnou postavou filmu Keď život chutí je 12-ročný Ben, čerstvý pubertiak, ktorého váha je zrazu problémom pre neho aj pre všetkých ostatných. Ostatné deti ho šikanujú, jeho rozvedení rodičia nevedia, čo majú robiť a aj školská lekárka sa o neho bojí. A tak sa Ben napriek svojej láske k jedlu a objavujúcemu sa talentu šéfkuchára rozhodne pre drastické opatrenia – začne držať diétu. Možno sa všetko zmení a dokonca si získa srdce Kláry, dievčaťa svojich snov… Nakoniec však Ben zistí, že nie je dôležité, ako vyzeráš, ale ako sa cítiš.

Film, nakrútený na motívy knihy francúzskeho autora Mikaëla Olliviera La Vie, en gros, mal svetovú premiéru na Medzinárodnom festivale animovaných filmov v Annecy, kde získal Cenu poroty v súťažnej sekcii Contrechamp a následne bol predstavený na ďalších významných medzinárodných filmových festivaloch. Hlavnú rolu Benjamína Pipetku nahovoril Daniel Fischer, diváčky a diváci budú ďalej v slovenskom dabingu počuť Emíliu Vášáryovú, Zuzanu Kronerovú, Moniku Hilmerovú, Soňu Norisovú, Juraja Kemku, Davida Hartla, Lukáša Frlajsa, Tomáša Maštalíra či Martina Hubu.

37. ročník odovzdávania Európskych filmových cien za najlepšie európske filmy roka sa tento rok po prvý raz uskutoční vo Švajčiarsk, ocenenia budú odovzdané v sobotu 7. decembra 2024 v kultúrnom a kongresovom centre v Luzerne (KKL Luzern). Do slovenských kín ho spoločnosť Magic Box Slovakia prinesie 30. januára 2025.

Autor:

Záber z filmu Keď život chutí / Zdroj: Magic Box Slovakia

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Škola bez stien. Foto: ASFK

recenzia Škola bez stien

Vo svete presýtenom informáciami je nebezpečná nielen vojna fyzická, ale aj tá názorová. Taliansky režisér Stefano Di Pietro využíva v stredometrážnom dokumentárnom debute Škola bez stien zábery reálií vojny na Ukrajine, trpezlivo počúva stanoviská či teórie a odhaľuje fragmenty toho, čo obyčajní ľudia začiatkom bojov stratili. Hoci je téma dokumentu naliehavá a pre dnešnú spoločnosť dôležitá, filmu škodí neinvenčné a nekreatívne spracovanie. Päťdesiatdva minútový dokument sa zameriava na oblasť vzdelania na Ukrajine – ako sa pre politickú situáciu zastavilo, ako sa drobnými krokmi a pomocou dobrých ľudí opäť darí obnoviť jeho kvalitu a zároveň ako propaganda ovplyvňuje názorovú mienku detí v Rusku už od útleho veku. Vidíme pozmenené informácie alebo dokonca zavádzajúce názvy historických udalostí. Nad tým všetkým nám ostáva jedine zalomiť rukami. Škola bez stien prechádza do histórie k ruskému cárovi Alexandrovi II. Podľa dokumentu sa už pri ňom spomína potláčanie ukrajinskej kultúry. Jedna z respondentiek sa zamyslí nad súčasnosťou „Prezident Putin rád hovorí, že do krajiny (pozn. ruskej) priniesol stabilitu – ale táto ,stabilita‘ je za cenu slobody.“ Film ako celok však v dôsledku zastaranej filmovej reči pôsobí neobrúsene, ba ako dokončený „na kolene“. Emočná téma má potenciál prilákať divákov, no príliš klasické spracovanie môže sklamať. Reč „hovoriacich hláv“ posadených pred kameru je sterilná a spomínaná...
Mário Gešvantner, moderátor Pena dní_FM. Foto: Archív M. G.

Obľúbené filmy Mária Gešvantnera

Keď prvýkrát videl Sladký čas Kalimagdory (1968), Jonášov životný cyklus v skratke ho úplne dostal.  Práve mám také obdobie, že sa snažím byť čo najviac niekde vonku, ideálne na horách, a ovplyvňuje to aj môj knižný výber. Veľmi ma bavia knihy o horách a z hôr, či už beletristické, napríklad romány a novely Taliana Paola Cognettiho, alebo aj populárno-náučné. Naposledy ma zasiahol Islanďan Andri Snær Magnason a jeho zbierka esejí O čase a vode. A tak som sa aj pri premýšľaní nad mojím najobľúbenejším slovenským filmom nejako dostal k dvom, ktoré majú čosi s prírodou.  Keď som prvýkrát videl Sladký čas Kalimagdory Leopolda Laholu, úplne ma to dostalo. Jonáš Rebenda prežije za jediný rok celý životný cyklus – na jar je malým chlapcom, v lete neskrotným mladým mužom v ruji, na jeseň začína slabnúť a zimu prespí v horách v náručí záhadnej Kalimagdory. Výnimočný výkon podal nemecký herec Rüdiger Bahr, je tu skvelá hudba, príťažlivá vizuálna stránka aj vtedy módne psychedelické motívy. Každé ročné obdobie je výborne spracované – hravé detstvo, mladosť nabitá erotikou, jeseň ako bilancovanie života a zima ako odchod.  Sladký čas Kalimagdory. Foto: Archív SFÚ V druhom filme, ktorý mám rád, vytvárajú hory, konkrétne Vysoké Tatry, symbolické kulisy. Medená veža (1970) je ozajstná dráma – Martin Hollý natočil skvelý „biják“ so všetkým, čo k tomu...
Eva Križková, riaditeľka festivalu Jeden svet. Foto: Archív E. K.

Zásadné filmy Evy Križkovej

Dokument Žiadna iná krajina (2024) zásadne určil moje ďalšie uvažovanie o filme ako médiu. Keďže moja imaginácia vznikala a rozvíjala sa medzi detskou knihou Jiřího Trnku Zahrada a skúmaním mlokov v našej záhrade na Vtáčniku, zo slovenských filmov sú pre mňa zásadné práve tie „záhradné“ – Šulíkova Záhrada (1995) a Havettova Slávnosť v botanickej záhrade (1969). Oba ma nadchli svojou vlastnou interpretáciou magického realizmu. Hoci určite čerpajú z bohatých inšpiračných prameňov svetovej modernej a ranej postmodernej kinematografie (Paradžanov, Fellini, Buñuel), spôsob, akým spracovávajú regionálne špecifiká a kultúrne kódy, tvorí pre mňa akési jadro skutočne slovenskej autorskej kinematografie. S prvým spomenutým som absolvovala prijímacie pohovory na FTF VŠMU, zatiaľ čo druhý bol pre mňa čiastočne inšpiráciou pri tvorbe dokumentárneho filmu Vtáčnik (2024). Zo svetovej kinematografie si vyberám pomerne nový dokument, pretože dokumentárny filmový svet je pre mňa dlhodobo domovom. Minulý rok sme mali tú česť uviesť na festivale Jeden svet film palestínsko-izraelského kolektívu štyroch mladých aktivistov Žiadna iná krajina (2024), ktorý o niekoľko mesiacov získal Oscara od americkej akadémie. Formálne je tento film originálny v tom, ako využíva médium filmu a videa ako prostriedok kritického pohľadu na svet. Prepája videozáznamy rodičov režiséra Basela Adru z čias, keď bol ešte dieťaťom, s materiálom, ktorý...
Zobraziť všetky články