Slovenské snímky na anglickom trhu

Po kolekcii vybraných slovenských filmov z archívu SFÚ, ktoré na frankofónny trh uviedla spoločnosť Malavida, sa na medzinárodný trh dostávajú aj ďalšie tituly zo zlatej éry slovenskej kinematografie. Prestížne londýnske vydavateľstvo Second Run pripravilo v spolupráci so SFÚ anglické vydanie filmu Štefana Uhra Slnko v sieti. DVD bolo neoficiálne predstavené 25. júla v londýnskom kine Riverside Studios (spoločne s DVD Josef Kilian – Postava k podpírání). Na trhu je dostupné od 12. augusta. Súčasťou DVD je aj príhovor medzinárodne oceňovaného britského režiséra a scenáristu Petra Stricklanda, pre ktorého je Slnko v sieti „nádherný neobjavený skvost“. Anglické vydanie kľúčového diela domácej kinematografie je možné zakúpiť napríklad cez internetový obchod Amazon. Spoločnosť Second Run začala v spolupráci so SFÚ pripravovať v rámci svojho edičného plánu aj ďalšie tituly – Drak sa vracia (r. E. Grečner), Vtáčkovia, siroty a blázni (r. J. Jakubisko) a Obrazy starého sveta (r. D. Hanák). Riaditeľ vydavateľstva Mehelli Modi na margo „slovenskej edície“ povedal: „Vieme, že tieto klenoty slovenského filmu budú pre britských divákov objavným zážitkom.“

jar
 

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články