Študentské konfrontácie

Dňa 19. decembra sa na pôde Filmovej a televíznej fakulty VŠMU v Bratislave konal druhý ročník Študentských konfrontácií. Stretnutie sa uskutočnilo pod záštitou Agentúry na podporu vedy a výskumu č. APVV-0797-12 „Slovenská kinematografia po roku 1989“ v spolupráci s Katedrou audiovizuálnych štúdií (KAS) a ateliérmi dokumentárnej tvorby a hranej a televíznej réžie FTF VŠMU.

Zimná študentská konfrontácia bola primárne venovaná dokumentárnej tvorbe. Poslucháči 2., 3. a 4. ročníka KAS reflektovali vlaňajšie bakalárske a magisterské snímky. Organizačne boli konfrontácie rozdelené do dvoch blokov, ktoré pozostávali z projekcie filmov, odbornej reflexie študentov a diskusie moderovanej pedagogičkami Katarínou Mišíkovou, Zuzanou Mojžišovou a Máriou Ferenčuhovou. Dopoludňajší blok tvorili tri tretiacke dokumenty – Nosič (r. Tereza Michalová), Portrét lenivých mozgov (r. Veronika Seppová), Tele Vízia (r. Ivana Hucíková) – a dva magisterské hrané filmy – Checkpoint (r. Adam Felix) a Ivan a Sofia (r. Slavomír Zrebný). Prvé tri filmy a analyticko-kritické postoje všetkých troch prezentujúcich študentiek vytvorili neblahý dojem nevydarených snímok. Diskusia sa však nemohla naplno rozvinúť, lebo chýbali autorky filmov aj ich pedagogické vedenie. Naproti tomu text Jána Plišnáka (k snímke Checkpoint) a príchod Martina Šulíka rozvinuli vtipno-absurdnú rozpravu o význame absurdna.

Druhý blok, vyhradený pre štyri piatacké dokumentárne diela – Jonatán (r. Róbert Rampáček), Film ako dokument (r. Marek Urban), Tisíce modlitieb (r. Tomáš Prištiak) a Atómka (r. Lena Hashimoto) –, bol z hľadiska diskusie živší a pestrejší. Azda najviac sa diskutovalo o Urbanovom dokumente, čím film splnil zámer tvorcu, no zaiste k tomu prispela i autorova prítomnosť v sále. Podobné stretnutia sú potrebné a osožné pre obe strany. Otázka je, ako na ne prilákať viac študentov.

Pavla Rachelová (študentka Katedry audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU)

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

MFF Karlove Vary

Ako sme sa mohli presvedčiť, ani taký renomovaný tvorca nie je zárukou objektivity. Porota hlavnej súťaže totiž udelila Krištáľový glóbus dokumentu Náhly záblesk hlbších vecí (A Sudden Glimpse to Deeper Things). Pri všetkej úcte k britskému dokumentaristovi Marcovi Cousinsovi to nebolo najmúdrejšie rozhodnutie – esejistický portrét o maliarke Wilhelmine Barns-Graham, vraj najvýznamnejšej žene britského moderného umenia, nie je ani vo svojej kategórii najvydarenejšie dielo, skôr nudné, neprináša nič nové. Hlbšie veci sa ani náhodou nezableskli. O to zaujímavejší bol favorit súťaže nórsky film Až na veky (Elskling) režisérky Lilje Ingolfsdottir. Odniesol si päť cien, z toho tri neštatutárne. Zo začiatku sa zdá, že ide o manželskú drámu, ktorá sa však nenápadne zvrtne iným smerom. Témou je totiž sebareflexia v celej svojej zložitosti afilm prináša psychologickú štúdiu ženy, ktorá najprv musí spoznať samu seba, aby vedela posúdiť situáciu, do ktorej sa aj vlastným pričinením dostala. Režisérka s nadhľadom analyzuje komplikované vzťahy na prípade manželov, ktorí majú obaja podiel viny na rozpade sľubne sa rozvíjajúceho vzťahu. Sústreďuje sa však najmä na ženu – tá musí dospieť k poznaniu, že veľa chybila a že aj manželské spolužitie prechádza určitým vývojom a zmenami, romantický prístup je prežitok. Musí si uvedomiť svoje možnosti, silu a podľa toho pristupovať k životu a novovzniknutej situácii. Hlavnú hrdinku Mariu vynikajúco stvárnila...
Záber z filmu Wishing on a Star.

Film Petra Kerekesa Wishing on a Star bude mať premiéru v Benátkach

Snímka Petra Kerekesa Wishing on a Star, ktorá vznikla v taliansko-rakúsko-česko-chorvátsko-taiwansko-slovenskej koprodukcii, bude mať premiéru na festivale v Benátkach (28. 8. – 7. 9.). Film bude súťažiť v sekcii Orizzonti. Protagonistami dokumentárnej komédie o hľadaní ľudského šťastia sú veštica a pätica ľudí, ktorí sa podľa jej pokynov vyberú na rôzne miesta sveta aby zmenili svoj život. Astrologička Lucciana posiela ľudí v deň ich narodenín na také miesta vo svete, kde je ideálna konštelácia planét, aby sa mohli znovuzrodiť a zmeniť svoju povahu. Okrem toho, že Kerekes snímku režíroval, so spoločnosťou Peter Kerekes je tiež jej koproducentom. Kameru mal na starosti Martin Kollar, strih Marek Šulík a zvuk Michal Gábor. Pre Kerekesa to nie je prvá účasť v Benátkach. Už v roku 2021 tam v rovnakej sekcii súťažila jeho Cenzorka, za ktorú Kerekes spolu s Ivanom Ostrochovským získalina festivale cenu za najlepší scenár. O víťazoch v sekcii Orizzonty bude tento rok rozhodovať porota pod vedením americkej režisérky a scenáristky Debry Granik. Jej členmi budú aj iránsky režisér a producent Ali Asgari, sýrsky režisér a scenárista Soudade Kaadan, grécky režisér, scenárista a producent Christos Nikou, švédska herečka a režisérka Tuva Novotny, maďarský filmár Gábor Reisz a talianska scenáristka a režisérka Valia Santella....
Zobraziť všetky články