Top 10 Slovensko

Písmo: A- | A+

Od 1. januára do 30. septembra 2014 prišlo do slovenských kín 2 972 758 divákov, ktorí zaplatili vstupné 15 005 043,10 eur. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2013 to znamená medziročný nárast počtu divákov o 13,54 percenta a hrubých tržieb o 13,07 percenta. Stúpla i priemerná návštevnosť na predstavenie z 28,72 na 29,12 diváka. Rovnako ako v prvom polroku 2013 aj teraz sa cez hranicu 100 000 divákov dostali len tri tituly. Potešiteľné je, že do Top 10 sa dostal aj domáci film. Dokument 38, režijný debut dvojice Daniel Dangl a Lukáš Zednikovič, mal premiéru síce až 11. septembra, ale do 30. 9., teda za necelé tri týždne, ho videlo 97 896 divákov. Vďaka tomu mu patrí 4. priečka a stal sa najnavštevovanejším slovenským dokumentom v ére samostatnosti. So 113 027 divákmi k 19. novembru (všetky výsledky k tomuto termínu sú neoficiálne) je už piatym divácky najúspešnejším slovenským filmom od roku 1993. Umiestnenie ďalších majoritne slovenských premiérových snímok bolo nasledovné: Všetky moje deti (premiéra 13. 2., 42. miesto, 24 408 divákov k 30. septembru/24 413 divákov k 19. novembru), Arcibiskup Bezák Zbohom… (13. 3., 76. miesto, 9 643/12 106), Hrana – 4 filmy o Marekovi Brezovskom (27. 3., 109., 3 802/3 802), Felvidék – Horná zem (3. 4., 111., 3 669/4 554), Krok do tmy (12. 6., 141., 1 363/1 364), Socialistický Zombi Mord (25. 4., 145., 1 211/1 361), Prvý slovenský horor (24. 6., 163., 862/965), Slovensko 2.0 (10. 4., 161., 918/918), V tichu (18. 9., 182., 516/982), Lyrik (27. 3., 197., 392/392), Štvorec v kruhu alebo Život medzi únikmi a snami (27. 3., 207., 297/350), DanubeStory (11. 6., 210., 283/302), Dobrý človek (27. 5., 230., 199/199). Z filmov, ktoré mali premiéru po 30. septembri, sa darilo Láske na vlásku (premiéra 9. 10.), ktorá mala k 19. 11. už 40 582 divákov. Comeback (16. 10.) videlo 2 105 divákov a film Vlna vs. breh (6. 11.) 147 divákov.

Všetkých 57 slovenských a koprodukčných titulov, ktoré sa premietali počas prvých deviatich mesiacov roku 2014, videlo spolu 164 448 divákov, čo tvorí 5,53 percenta celkovej návštevnosti.

Miro Ulman 

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Týždeň vo filme 1974: Kronika spred polstoročia

Zvyšok, generácia vo veku nad 55 rokov (autor nepredpokladá, že deti v predškolskom veku vedeli vnímať spoločenské súvislosti), môže zase uvažovať o tom, či to, čo uvidí, odzrkadľuje jeho vtedajší život. Oslavy SNP, dožinkové slávnosti, spomienka na prvú oslobodenú obec a na Duklu nereflektujú všedné starosti, chýbajúci tovar každodennej potreby, atmosféru vzájomnej nedôvery a podozrievania, donášačstvo. (Hoci s tými poslednými sa stretneme aj dnes, ich následky sú iné.) Ústrednou témou prvých troch týždenníkov sú oslavy SNP. Režisér Peter Hledík (v č. 35) na ne pozerá „kultúrnym pohľadom“: Ján Cikker spomína na zvučku povstaleckého rádia, ktorú skomponoval, vyšla kniha Pieseň o SNP, ktorú fotografiami ilustroval Karol Kállay, v Bratislave otvorili výstavu dokumentov o SNP Hlboké korene. Vyznamenanie za zásluhy o výstavbu pre Vlada Bahnu k jeho šesťdesiatke sem akosi nepatrilo, ale to vedeli len zasvätení... V Bratislave na Námestí SNP odhalili (č. 36) nový pamätník Jána Kulicha a potom sa už za účasti československých aj sovietskych politických celebrít išlo oslavovať do Banskej Bystrice. Klementovi Gottwaldovi odhalili pamätník vo Vrútkach (č. 37), hoci to priamu súvislosť s povstaním nemalo, a spravodajcovia nezabudli zachytiť vyznamenanie filmárov z radov účastníkov Povstania. Najmä vďaka Karolovi Krškovi sa z neho zachovali cenné dokumentárne zábery. Triádu zavŕšila premiéra filmu Deň, ktorý neumrie (šot z nakrúcania bol v októbrovom programe). Na záver leta bolo...
Záber z filmu Ema a smrtihlav, ktorý Slovenská filmová a televízna akadémia vyslala uchádzať sa o Oscara.

téma Oscar pre slovenský film?

„Dlhodobo máme pocit, že sa propagácii slovenského filmu v zahraničí, ale vlastne ani u nás doma nevenuje dostatočná pozornosť ani finančné zabezpečenie. Je zarážajúce, že do výroby slovenských filmov investujeme milióny, ale do ich propagácie u nás a v zahraničí investujeme rádovo iba pár desiatok tisíc. Potom sa všetci čudujeme, prečo je o slovenský film taký malý záujem a je takmer neviditeľný,“ odpovedajú na otázky Film.sk spoločne producent a režisér Ivan Ostrochovský a producentka Katarína Tomková zo spoločnosti Punkchart films. Spoločnosť sa podieľala na trojici filmov, ktoré reprezentovali Slovensko na cenách americkej Akadémie filmových vied a umení (AMPAS) – Oscaroch v kategórii medzinárodných filmov (do roku 2019 kategória cudzojazyčných filmov). Naposledy to bola vlani Svetloplachosť (r. Pavol Pekarčík, Ivan Ostrochovský).  „Kampaň sme mali možnosť vyskúšať si celkom trikrát. V roku 2015 to bolo s filmom Koza, v roku 2021 s filmom Cenzorka a v roku 2023 s filmom Svetloplachosť. Hlasovanie v kategórii najlepší medzinárodný celovečerný film sa za ten čas signifikantne zmenilo: členovia AMPAS sa najprv musia do hlasovacieho procesu prihlásiť a kvalifikovať sa. Vzápätí sú rozdelení do skupín – každá z nich posudzuje iných národných nominantov. Až keď vyhodnotia filmy vo svojej skupine, majú nárok hlasovať aj o filmoch z iných skupín,“ približujú Tomková a Ostrochovský...
Zobraziť všetky články