Týždeň vo filme. Foto: archív SFÚ
Písmo: A- | A+

V júni uplynie 80 rokov od kinodistribúcie prvého povojnového filmového týždenníka na Slovensku. Pri tejto príležitosti zorganizoval Slovenský filmový ústav v Kine Lumière večer filmových týždenníkov, počas ktorého sa premietne pásmo siedmich žurnálov z obdobia rokov 1965 – 1990. Projekcia pod názvom Týždeň vo filme / 80. výročie sa za účasti hostí uskutoční v pondelok 16. júna o 18.20. hod.

Filmové žurnály predstavovali unikátny formát pravidelného obrazového spravodajstva, ktoré prinášalo najdôležitejšie informácie z aktuálneho diania doma i vo svete. Mali informovať, vzdelávať i zabávať. Pozostávali z komentovaných krátkych reportáží a spravodajských šotov, trvali zvyčajne 10 až 15 minút a v kinách nimi povinne začínalo každé filmové predstavenie. Skúsené spravodajské tímy tvorili šoty tak, aby mali premyslenú obrazovú skladbu, ktorej sa prispôsoboval komentár. Prvý Týždeň vo filme č. 1-2/1945 sa na Slovensku začal distribuovať 16. júna 1945. Pod názvom Týždeň vo filme sa týždenníky premietali do konca roku 1982, neskôr boli premenované na Kinožurnál, ich výroba sa skončila v roku 1990.

Večer filmových týždenníkov

Slovenský filmový ústav zorganizoval večer filmových týždenníkov, aby upriamil pozornosť na žurnály  ako na vzácny historický materiál, ktorý má aj v súčasnosti neoceniteľný význam. „Spúšťačom myšlienky usporiadať prehliadku filmových týždenníkov k (´nedožitému´) osemdesiatemu výročiu prvého (česko)slovenského žurnálu bolo zoznámenie sa s monotematickým týždenníkom z mája roku  1965, ktorý vznikol k jeho dvadsiatemu jubileu, a pokrýval toto obdobie,“ hovorí o výbere týždenníkov do jedného pásma Milan Černák, režisér a šéfredaktor Spravodajského filmu na Kolibe v 60. rokoch minulého storočia, ktorý sa na výrobe týždenníkov podieľal a významnou mierou sa ako režisér a dramaturg pričinil o celkový profil Spravodajského filmu na Kolibe. Výber pripravil spolu s dramaturgom a režisérom Rudolfom Urcom, obaja sa projekcie aj osobne zúčastnia.

Okrem monotematického týždenníka venovaného 20. výročiu filmových týždenníkov z roku 1965 sa premietne aj týždenník z rovnakého roku zložený z troch šotov nazvaných Úsmev zadarmo, Prekážka Muž v bielom plášti. Z roku 1968 pochádza zasa ďalší monotematický týždenník o rehabilitácii slovenských dôstojníkov a generálov. Zo sedemdesiatych rokov budú uvedené dva týždenníky zostavené zo šotov, v ktorých napríklad Gustáv Husák debatuje s vysokoškolákmi, alebo sú zaznamenané problémy s výstavbou Petržalky. Súčasťou večera budú aj dva monotematické týždenníky – z osemdesiatych rokov pochádza týždenník na tému Silvester s Krajíčkom a týždenník z deväťdesiatych rokov tematizuje Masmédiá v roku nula. Zámerom dramaturga pásma Milana Černáka bolo vybrať týždenníky, ktoré charakterizujú dobu ich vzniku. Pripomína, že „obdobia sa odlišovali medzi sebou, aj vo svojom priebehu, preto nebolo jednoduché vybrať dve ukážky, ktoré by ho dostatočne charakterizovali. Ako sa to podarilo, posúdia diváci.“

Jedinečný obraz o niekdajšom stave spoločnosti

Po februári 1948 sa mnohé z filmových týždenníkov venovali predovšetkým Sovietskemu zväzu, vzoru v budovaní komunizmu, ale aj životu v ďalších krajinách východného bloku. Výnimočne sa v žurnáloch objavovali aj zábery spoza železnej opony, zväčša ilustrujúce kapitalistické vykorisťovanie pracujúcich na Západe. S vývojom filmovej techniky sa menila aj podoba filmových žurnálov a ich funkciu postupne preberala televízia. Milan Černák hovorí, že „spoločenský vývoj po roku 1945 bol turbulentný, spravodajský žurnál slúžil štátnej ideológii, tak ako všetky ostatné komunikačné prostriedky. Predsa však, alebo práve preto, podáva jedinečný obraz o niekdajšom stave spoločnosti. Filmový týždenník bol roky jediným audiovizuálnym spravodajským médiom – nielen na Slovensku – preto môžu byť tieto filmové dokumenty aj v súčasnosti zaujímavé a majú veľký význam.“ Dnes filmové žurnály predstavujú vzácne úložisko pamäti a často sa využívajú v súčasnej televíznej, dokumentárnej, ale aj hranej filmovej tvorbe.

Leták prvého distribuovaného týždenníka na Slovensku – Týždeň vo filme 1-2/1945:
http://www.skcinema.sk/arl-sfu/sk/csg/?repo=sfurepo&key=4599292837

http://www.skcinema.sk/arl-sfu/sk/detail-sfu_un_cat.0-007501-Tyzden-vo-filme-121945-cislo-filmoveho-zurnalu/

DVD Týždeň vo filme 1945 – 1990 – výber filmových týždenníkov (vyd. SFÚ, 2014):

Týždeň vo filme 1945-1990 – Slovenský filmový ústav

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Otec Milan Ondrík

Jubilejný Cinematik otvorí film Otec Terezy Nvotovej

Jubliejný 20. ročník MFF Cinematik otvorí tretí celovečerný film režisérky Terezy Nvotovej Otec. Snímka podľa skutočných udalostí vznikla v slovensko-česko-poľskej koprodukcii. Diváci v nej uvidia Milana Ondríka, Dominiku Morávkovú či Aňu Geislerovú. „Otca považujem za jeden z najdôležitejších filmov našej kinematografie za ostatných dvadsať rokov. Ide o jeden z vôbec najpôsobivejších titulov celej histórie Cinematiku. Kvalitným slovenským filmom pravidelne venujeme veľkú časť programu a veríme, že Cinematik v tom bude pokračovať aj naďalej," hovorí člen programového tímu festivalu Peter Konečný. Film Otec premietnu za bohatej účasti tvorcov, hercov a herečiek. Festival sa začne už 10. septembra.  „Keď som film videl prvýkrát na skúšobnej projekcii začiatkom roka, bol som emočne mimoriadne zasiahnutý. Tereza Nvotová zvolila v našom prostredí náročné filmové spracovanie a docielila pocit, že príbeh prežijete s hlavným hrdinom. Všetky jej celovečerné hrané filmy posúvajú dopredu záujem o náš film v zahraničí, a to je skutočná prezentácia kultúry. S emóciami pracujem v rámci programového tímu celý rok, ale je len pár filmov, ktoré dokážu byť takto sugestívne a zároveň pravdivé,” dodáva Konečný. Sugestívnosť filmu s tragickou zápletkou umocňuje dôraz na dlhé intenzívne zábery, na ktoré si Tereza Nvotová (Svetlonoc, Špina) prizvala skúseného poľského kameramana Adama Suzina (Nepela). Aj s ich pomocou...
Šary Vary Dokonalá zhoda Pedro Pascal

Šary Vary – oficiálne ozveny 59. MFF Karlove Vary v Kine Lumière

Po minuloročnej premiére prehliadky Šary Vary s podtitulom oficiálne ozveny MFF Karlove Vary aj tento rok Kino Lumière ako jediné na Slovensku uvedie filmy z karlovarského festivalu. Ide o päť titulov zo súčasnej svetovej produkcie. Výber doplní slovenský film Času je málo a voda stúpa (1997) Deža Ursinyho a Iva Brachtla. Prehliadka Šary Vary – oficiálne ozveny 59. MFF Karlove Vary sa v Kine Lumière uskutoční v termíne od 21. do 23. júla. Oficiálne ozveny MFF Karlove Vary sa každoročne konajú vo vybraných kinách v Prahe a Brne. Kino Lumière je jediné slovenské kino, ktoré výber filmov z prehliadky Šary Vary uvádza, tento rok ich organizuje po druhýkrát. Vybrané filmy sú z nesúťažnej festivalovej sekcie Horizonty, ktorá ponúka najzaujímavejšie tituly aktuálnej sezóny zo súčasnej svetovej produkcie. Mnohé z nich sa už premietali na prestížnych svetových festivaloch. Prehliadka je tak príležitosťou pre tých, ktorí sa nemohli zúčastniť karlovarského festivalu. „Šary Vary vnímame ako výrazné spestrenie našej letnej filmovej programovej ponuky, ako unikátnu príležitosť ponúknuť našim divákom a diváčkam exkluzívne päť výnimočných titulov reprezentujúcich rozmanité podoby súčasnej kinematografie,“ hovorí Zita Hosszúová, manažérka Kina Lumière. „Výber filmov doplní film Času je málo a voda stúpa Deža Ursinyho a Iva Brachtla. Festival v Karlových Varoch ho uviedol v sekcii Návraty k prameňom pri príležitosti tohtoročného 30. výročia úmrtia Ursinyho.“...
Zobraziť všetky články