Týždeň vo filme. Foto: archív SFÚ
Písmo: A- | A+

V júni uplynie 80 rokov od kinodistribúcie prvého povojnového filmového týždenníka na Slovensku. Pri tejto príležitosti zorganizoval Slovenský filmový ústav v Kine Lumière večer filmových týždenníkov, počas ktorého sa premietne pásmo siedmich žurnálov z obdobia rokov 1965 – 1990. Projekcia pod názvom Týždeň vo filme / 80. výročie sa za účasti hostí uskutoční v pondelok 16. júna o 18.20. hod.

Filmové žurnály predstavovali unikátny formát pravidelného obrazového spravodajstva, ktoré prinášalo najdôležitejšie informácie z aktuálneho diania doma i vo svete. Mali informovať, vzdelávať i zabávať. Pozostávali z komentovaných krátkych reportáží a spravodajských šotov, trvali zvyčajne 10 až 15 minút a v kinách nimi povinne začínalo každé filmové predstavenie. Skúsené spravodajské tímy tvorili šoty tak, aby mali premyslenú obrazovú skladbu, ktorej sa prispôsoboval komentár. Prvý Týždeň vo filme č. 1-2/1945 sa na Slovensku začal distribuovať 16. júna 1945. Pod názvom Týždeň vo filme sa týždenníky premietali do konca roku 1982, neskôr boli premenované na Kinožurnál, ich výroba sa skončila v roku 1990.

Večer filmových týždenníkov

Slovenský filmový ústav zorganizoval večer filmových týždenníkov, aby upriamil pozornosť na žurnály  ako na vzácny historický materiál, ktorý má aj v súčasnosti neoceniteľný význam. „Spúšťačom myšlienky usporiadať prehliadku filmových týždenníkov k (´nedožitému´) osemdesiatemu výročiu prvého (česko)slovenského žurnálu bolo zoznámenie sa s monotematickým týždenníkom z mája roku  1965, ktorý vznikol k jeho dvadsiatemu jubileu, a pokrýval toto obdobie,“ hovorí o výbere týždenníkov do jedného pásma Milan Černák, režisér a šéfredaktor Spravodajského filmu na Kolibe v 60. rokoch minulého storočia, ktorý sa na výrobe týždenníkov podieľal a významnou mierou sa ako režisér a dramaturg pričinil o celkový profil Spravodajského filmu na Kolibe. Výber pripravil spolu s dramaturgom a režisérom Rudolfom Urcom, obaja sa projekcie aj osobne zúčastnia.

Okrem monotematického týždenníka venovaného 20. výročiu filmových týždenníkov z roku 1965 sa premietne aj týždenník z rovnakého roku zložený z troch šotov nazvaných Úsmev zadarmo, Prekážka Muž v bielom plášti. Z roku 1968 pochádza zasa ďalší monotematický týždenník o rehabilitácii slovenských dôstojníkov a generálov. Zo sedemdesiatych rokov budú uvedené dva týždenníky zostavené zo šotov, v ktorých napríklad Gustáv Husák debatuje s vysokoškolákmi, alebo sú zaznamenané problémy s výstavbou Petržalky. Súčasťou večera budú aj dva monotematické týždenníky – z osemdesiatych rokov pochádza týždenník na tému Silvester s Krajíčkom a týždenník z deväťdesiatych rokov tematizuje Masmédiá v roku nula. Zámerom dramaturga pásma Milana Černáka bolo vybrať týždenníky, ktoré charakterizujú dobu ich vzniku. Pripomína, že „obdobia sa odlišovali medzi sebou, aj vo svojom priebehu, preto nebolo jednoduché vybrať dve ukážky, ktoré by ho dostatočne charakterizovali. Ako sa to podarilo, posúdia diváci.“

Jedinečný obraz o niekdajšom stave spoločnosti

Po februári 1948 sa mnohé z filmových týždenníkov venovali predovšetkým Sovietskemu zväzu, vzoru v budovaní komunizmu, ale aj životu v ďalších krajinách východného bloku. Výnimočne sa v žurnáloch objavovali aj zábery spoza železnej opony, zväčša ilustrujúce kapitalistické vykorisťovanie pracujúcich na Západe. S vývojom filmovej techniky sa menila aj podoba filmových žurnálov a ich funkciu postupne preberala televízia. Milan Černák hovorí, že „spoločenský vývoj po roku 1945 bol turbulentný, spravodajský žurnál slúžil štátnej ideológii, tak ako všetky ostatné komunikačné prostriedky. Predsa však, alebo práve preto, podáva jedinečný obraz o niekdajšom stave spoločnosti. Filmový týždenník bol roky jediným audiovizuálnym spravodajským médiom – nielen na Slovensku – preto môžu byť tieto filmové dokumenty aj v súčasnosti zaujímavé a majú veľký význam.“ Dnes filmové žurnály predstavujú vzácne úložisko pamäti a často sa využívajú v súčasnej televíznej, dokumentárnej, ale aj hranej filmovej tvorbe.

Leták prvého distribuovaného týždenníka na Slovensku – Týždeň vo filme 1-2/1945:
http://www.skcinema.sk/arl-sfu/sk/csg/?repo=sfurepo&key=4599292837

http://www.skcinema.sk/arl-sfu/sk/detail-sfu_un_cat.0-007501-Tyzden-vo-filme-121945-cislo-filmoveho-zurnalu/

DVD Týždeň vo filme 1945 – 1990 – výber filmových týždenníkov (vyd. SFÚ, 2014):

Týždeň vo filme 1945-1990 – Slovenský filmový ústav

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

19. Filmový festival inakosti Záber z filmu Nesiem vám noviny. Foto: FFI

Je dôležité nevymazávať kvír kultúru z verejného priestoru

Viac ako 80 filmov a viacero sprievodných podujatí čaká návštevníkov 19. ročníka Filmového festivalu inakosti. V bratislavských kinách Lumière a Film Europe sa koná od 19. do 25. novembra 2025. Tradične premietne vážnejšie snímky, ale tiež odviazané filmové úlety a v programe nechýbajú slovenské novinky.  „Festival tvoríme z lásky a tvoríme ho kvôli filmom a ich posolstvu. Bohužiaľ, situácia na Slovensku sa za posledné roky skomplikovala, čo ovplyvnilo aj prípravy 19. ročníka Filmového festivalu inakosti. Som veľmi rád, že sa festival uskutoční,“ povedal Roman Samotný z programového tímu festivalu. „Ako tému tohto ročníka sme si dali slogan The Show Must Go On. Má vyjadrovať naše odhodlanie pokračovať a tvoriť aj ďalšie ročníky festivalu a prinášať LGBTI+ ľuďom a celkovo verejnosti príbehy, ktoré sú dôležité pre porozumenie, empatiu a možno aj nejakú priateľskejšiu atmosféru v spoločnosti,“ dodal. Vážne témy aj úlety Program ponúkne sedem sekcií. Tradične najpestrejšia je Panoráma, ktorá na slovenské plátna prinesie tituly z najprestížnejších svetových festivalov. Premietne napríklad snímky ocenené na Sundance – erotickú psychodrámu aj pripomienku nedávnej kvír histórie V civile (r. Carmen Emmi) či divácky hit Twinless (r. James Sweeney). O Zlatú palmu v Cannes sa tento rok uchádzala dráma Malá sestra (r. Hafsia Herzi), ktorej hrdinka prežíva vnútorný konflikt medzi sexualitou a náboženstvom. Predstaviteľka 17-ročnej Fatimy, Nadia...
Zobraziť všetky články