Víťazmi Cinematiku sú Substancia, Šedá zóna aj Tatami

Písmo: A- | A+

Víťazným filmom sekcie Meeting point Europe sa na festivale Cinematik v Piešťanoch stala britská koprodukčná hororová satira Substancia režisérky Coralie Fargeat. Demi Moore v nej stvárňuje starnúcu televíznu hviezdu, ktorá dostane možnosť vyskúšať zázračnú omladzujúcu substanciu. Jej použitie si však pýta svoju daň. Slovenská distribučná premiéra filmu je 10. 10.

O víťazovi sekcie Meeting Point Europe rozhodovali v hlasovaní európski filmoví kritici, ktorí svojim hlasovaním sekciu venovanú výnimočným európskym titulom aj zostavili.

Druhá súťaž Cinematiku, Cinematik.doc, je venovaná slovenským dokumentárnym filmom. Víťazkou Ceny Literárneho fondu Cinematik.doc sa stala Daniela Meressa Rusnoková s titulom Šedá zóna. Snímka je filmovou esejou, osobným príbehom, poctou matkám a rodinám predčasne narodených detí, rizikových novorodeniatok a zraniteľných znevýhodnených. Porota udelila ocenenie za „mimoriadne presvedčivé, citlivé a osobné stvárnenie témy materstva a starostlivosti o predčasne narodené deti, ktorej každodenné aspekty väčšinou zostávajú spoločensky neviditeľné.”

Cenu primátora mesta Piešťany získala režisérka Paula Ďurinová za dokumentárny titul Lapilli (2024), v ktorom sa vyrovnáva s náhlou stratou svojich starých rodičov. Snímku ocenili za „za posúvanie hraníc audiovizuálneho rozprávania smerom k poézii a filozofii a za invenčné stvárnenie procesu trúchlenia, v ktorom sa individuálny ľudský čas pomeriava s geologickým časom Zeme.“ Distribučná premiéra filmu bude

Svojho víťaza si v hlasovaní mohlo zvoliť aj publikum. Cenu divákov 19. ročníka Cinematiku získal americko-britsko-gruzínsky film Tatami režisérskej dvojice Zar Amir Ebrahimi a Guy Nattiv. Iránska džudistka Leila (Arienne Mandi) a jej trénerka Maryam (Zar Amir Ebrahimi) cestujú na majstrovstvá sveta v džude s cieľom priniesť domov prvú iránsku zlatú medailu. V polovici majstrovstiev dostanú príkaz od Islamskej republiky, aby Leila predstierala zranenie a prehrala, inak bude označená za zradkyňu štátu. Keďže je v stávke jej sloboda a sloboda jej rodiny, stojí pred nemožnou voľbou: podriadiť sa iránskemu režimu, ako ju prosí jej trénerka, alebo bojovať o zlato. Snímka príde do slovenských kín 24. 10.

V poradí už 19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Cinematik sa konal v Piešťanoch od 10. do 15. 9. V rovnakom termíne a na rovnakom mieste sa bude konať aj jubilejný 20. ročník festivalu.

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Libuše Jarcovjáková vo filme Ešte nie som, kým chcem byť. FOTO: Film Expanded

Roky odhaľuje intimitu cez fotografie. Tie však nehovoria len o nej

Často ju nazývajú mamou snapchatu či vizuálnou storytellerkou. Zblízka fotí celý svoj život plný zvratov a robí to už od 60. rokov minulého storočia. Na prvé počutie by sa zdalo, že jej fotografie sú iba o nej – v zmysle možností sebaprezentácie, aké dnes ponúkajú nové technológie a sociálne siete.  Dielo Libuše Jarcovjákovej však rozmer individuálneho osudu od prvej chvíle prekračuje a funguje ako sugestívny obraz doby, charakterizujúci totalitné Československo. Aj preto bol najvyšší čas, aby si výnimočnú fotografku všimol film.  Dokument Ešte nie som, kým chcem byť zachytáva jej intímny portrét. Na festivaloch už zožína úspechy a prichádza aj do našich kín. Dala jej všetko, čo má Libušu Jarcovjákovú, ocenenú titulom Osobnosť českej fotografie, katapultovala pred svetové publikum samostatná výstava vo francúzskom Arles v roku 2019.  Jej projekt Evokativ, v ktorom predstavila svoju tvorbu na fotografiách aj knižne, sa vtedy stal hlavným podujatím prestížneho fotografického festivalu Les Rencontres. Denník The Guardian ho označil za najzásadnejšiu fotografickú výstavu roka.  Po výstave sa roztrhlo vrece s filmármi, ktorí chceli s Libušou Jarcovjákovou natočiť dokument. Nechávalo ju to úplne chladnou, až kým za ňou neprišla režisérka Klára Tasovská. V nej spoznala dokumentaristku, ktorej bola ochotná dať do rúk všetko, čo má.  Klára Tasovská (1980) sa ako režisérka podieľala na snímkach ako Pevnost...
Zobraziť všetky články