V bratislavskom Kine Lumière sa pri príležitosti 120. výročia prvej verejnej platenej projekcie prostredníctvom lumièrovského kinematografu uskutoční 28. decembra špeciálny večer Vlak do stanice Lumière, ktorým sa uzavrie celoročný cyklus Vlak zvaný film.
Dátum 28. december 1895 je pre mnohé minulé aj súčasné rozprávania o dejinách kinematografie zásadný a magický. Mnohí historici datujú počiatok kinematografie práve týmto dňom. Prečo? Možný je nasledujúci výklad. V Indickom salóne v Grand Café na Boulevard des Capucines v Paríži bol širokej verejnosti predstavený vynález bratov Louisa a Augusta Lumièrovcov nazvaný kinematograf. Išlo o prvú projekciu krátkych filmov, šotov nakrútených pomocou lumièrovského aparátu, určenú pre laické publikum ochotné zaplatiť vstupné. Tieto kľúčové aspekty umocnili dojem, že práve v tom okamihu sa zrodil nový druh umenia – kinematografia. Hoci nedávnymi historickými výskumami sa preukázalo, že takto prezentované rozprávanie má zopár faktických trhlín a je (aspoň čiastočne) nepresné, tento dátum má mimoriadnu symbolickú, priam až mýtickú hodnotu.
Presne 120 rokov od projekcie v Grand Café uvedie Kino Lumière trojicu filmov, ktoré sa nejakým spôsobom vzťahujú k tomuto výročiu. Ako prvý sa premietne zdigitalizovaný Príchod vlaku do stanice La Ciotat, jeden z filmových šotov Louisa Lumièra. Až najnovšími výskumami sa preukázalo, že tento šot nebol uvedený v Grand Café 28. decembra 1895 (ako sa dlho tradovalo), ale vznikol až v roku 1897. Napriek tomu sme sa rozhodli zaradiť ho do programu, keďže ide zrejme o najznámejší šot s vlakovým motívom, ktorý vznikol v produkcii spoločnosti bratov Lumièrovcov. Dokumentárny film Lumière & spol. vznikol pri príležitosti 100. výročia lumièrovského aparátu v roku 1995. Poprední svetoví režiséri (Peter Greenaway, Abbas Kiarostami, Andrej Končalovskij, Wim Wenders, Michael Haneke a mnohí ďalší) dostali možnosť nakrútiť historickým prístrojom krátke šoty a tie tvoria druhý uvádzaný film. Na záver špeciálneho večera premietne Kino Lumière hraný film režiséra Martina Scorseseho Hugo a jeho veľký objav. Jednou z jeho hlavných postáv je iný priekopník raného obdobia kinematografie – Georges Méliès, no vo filme dôjde aj na Lumièrov šot s motívom príchodu vlaku na stanicu.
Michal Michalovič ( kurátor cyklu Vlak zvaný film )