Workshop z projektu Nové kino a programovací seminár ASFK

Písmo: A- | A+

Piaty a zároveň posledný zo série workshopov vzdelávacieho projektu Nové kino, ktorý pripravila Asociácia slovenských filmových klubov (ASFK), sa bude konať od 13. do 14. novembra v martinskom kine Strojár. Hlavnými témami budú Kvalita propagácie a priestoru a 3D technológia v kine. Záujem o semináre určené prevádzkovateľom a pracovníkom kín trojnásobne presiahol očakávania organizátora. Cieľom projektu, ktorý sa začal vo februári, bolo počas jedného roka oboznámiť kinárov so všetkými aspektmi prevádzkovania digitálneho aj nedigitálneho kina, predstaviť im možnosti, ktoré digitálna éra prináša, a upozorniť na prichádzajúce zmeny. Prvý seminár sa konal v Bratislave, druhý v Trenčíne, tretí v Krpáčove a štvrtý opäť v Bratislave. Projekt tematicky pokryl okrem iného dramaturgiu, propagáciu, technológie, rezervačné systémy, sociálne siete, fundraising, digitálne projekcie, marketing a ďalšie oblasti spojené s prevádzkou kina. Semináre viedli slovenskí i českí odborníci z rôznych oblastí audiovízie. Po absolvovaní posledného workshopu v Martine získajú kinári certifikát Dobré kino. Všetky informácie o projekte nájdete na www.novekino.sk. V martinskom kine Strojár sa uskutoční aj 44. programovací seminár ASFK, ktorý bude od 14. do 16. novembra. Okrem projekcií klubových noviniek ponúkne aj prednášky či besedy, zreflektuje projekt Nové kino a predstaví nový projekt Filmový kabinet deťom, ktorý odštartoval v septembri.

er 

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Lapilli / Zdroj: Film Expanded

recenzia Lapilli

Lapilli otvárajú zábery morskej hladiny snímanej z idúcej lode a dunivý, takmer útrobný zvuk trieštiacich sa vĺn. Autorský hlas hovorí: „Prichádzam v momente, keď sa kyslík vydal na ústup.“ Znie to záhadne, priam nepreniknuteľne. Vzápätí obrazy mora vystrieda vyprahnutá krajina, popraskané dno jazera, z ktorého sa vplyvom devastujúcej ľudskej činnosti stala toxická pustatina. Filmové obrazy Lapilli, zábery vyschnutého Aralského jazera, ale aj iných lokalít s nerastnými kvetmi, podivuhodnými farbami skalných stien a kryštalických štruktúr však nie sú nepreniknuteľné. Skrýva sa za nimi autorkina naliehavá potreba hovoriť o smrti, strate a trúchlení. Nejde to hneď; nejde to priamo. Preto Ďurinová použije metaforu o vysychaní jazera a metonymiu kyslíka na ústupe. Je to akási rétorická a poetická fyzikálna chémia. A je to alchýmia. Paula Ďurinová chce hovoriť príbeh svojich starých rodičov, experimentálneho fyzika a učiteľky prekladateľky so záľubou v horách, meditácii a dychových cvičeniach, ktorí krátko po sebe podľahli kovidovému zápalu pľúc, no nemôže prestať myslieť na vysychanie jednej z najväčších vnútrozemských vodných plôch na svete. Navyše sa potrebuje ponoriť do seba. Preto zostupuje do jaskyne, preto nám hovorí, že smútok má svoje štádiá; je ich päť alebo sedem. Päť alebo sedem (z môjho pohľadu šesť) je aj implicitných častí filmu: štádium vyschnutého jazera (hľadania slov, filmovej formy), štádium vodopádu (výtrysku života,...
Záber z filmu Dozorkyňa / Zdroj: ASFK

recenzia Dozorkyňa

Dozorkyňa je čítankou psychologického trileru. Napriek tomu, že má svoje ošúchané stránky, odpísané z iných filmov z väzenského prostredia, stále je to poctivá psychologická dráma, ktorá mrazí nielen svojím severským prostredím. Dej sleduje prísnu, no sympatickú dozorkyňu Evu v stredných rokoch, ktorá pracuje v mužskej väznici. Pôsobí na oddelení pre mladých mužov odsúdených za ľahké zločiny, kde vďaka vzájomnému rešpektu medzi väzňami a dozorkyňou vládne príjemná, takmer táborová atmosféra. Tvorcovia filmu výrazne pracovali aj s dekoráciami a výpravou, aby si pomohli v minimalistickom rozprávaní. Postavami vo veľmi presnej, ale stručnej expozícii sú tak aj široké a presvetlené chodby v symetrickej kompozícii, ktorá evokuje pravidelnosť a poriadok nastolené Evou na oddelení. Eva každého z väzňov pozná po mene, venuje sa im nad rámec svojich povinností a vedie krúžok meditácie, vďaka čomu si ju hneď obľúbime. Takéto uvoľnené pomery však zároveň vyvolávajú napätie, pretože čakáme, kedy krehkosť vzťahov, nutne obmotaných mocenskou dynamikou, pukne. Obzvlášť, ak vzťah tvorí žena (príznačne pomenovaná Eva), ktorej je spoločensky pripisovaná menšia moc, ale v tomto prípade jej povolanie prináša dominanciu voči mužom, ktorých pozícia je vo väzení v porovnaní so stereotypmi mimo tejto inštitúcie podradená. Prostredie väzenia prináša aj napätie podporené strachom z minulosti odsúdených chlapcov a mužov, ktorú režisér naschvál nešpecifikuje, aby nám predstavivosť pracovala na plné obrátky, vždy...
Zobraziť všetky články