Na prestížnom filmovom festivale sa tento rok v kategórii Istý pohľad predstaví aj film Karavan režisérky Zuzany Kirchnerovej.
David má mentálne postihnutie a jeho mama Ester sa oňho roky stará. Keď jej priatelia navrhnú cestu k moru, je to šanca príjemne sa odreagovať. David však zmenu prostredia neprijíma dobre, a tak sa situácia mení. Matka so synom nasadajú do karavanu a púšťajú sa na cestu naprieč Talianskom. S poetickým road movie Karavan zabojuje režisérka Zuzana Kirchnerová na filmovom festivale v Cannes. Prestížna prehliadka toho najlepšieho zo svetového filmového umenia sa tento rok koná od 13. do 24. mája.
Film Karavan vznikol v slovensko-taliansko-českej koprodukcii. V hlavných úlohách sa predstavia Aňa Geislerová a David Vodstrčil. Slovenským koproducentom je Jakub Viktorín a jeho spoločnosť nutprodukcia.
Návrat do konkurencie
Porote 78. ročníka filmového festivalu v Cannes bude predsedať herečka Juliette Binoche. Zlatú Palmu za celoživotné dielo si počas otváracieho ceremoniálu prevezme legendárny americký herec, režisér, producent a silný obhajca humanistickej spoločnosti Robert de Niro. V hlavnej kategórii tento rok súťažia filmy Wesa Andersona, Richarda Linklatera, Tarika Saleha, Sarly Simón či Joachima Triera.
Film režisérky Zuzany Kirchnerovej sa predstaví v sekcii Istý pohľad spolu s ďalšími pätnástimi filmami. Medzi nimi je napríklad aj americká dráma Eleanor the great ako režijný debut herečky Scarlett Johansson.
„Ľudia s postihnutím bývajú vo filmoch často zobrazení ako roztomilí, láskaví a trochu smiešni. Na základe mojej skúsenosti je tento pohľad veľmi limitujúci,“ povedala v roku 2021 režisérka Zuzana Kirchnerová pre časopis Film.sk. Práve v tom čase sa predstavila v Cannes v rámci programu L´Atelier s rozpracovaným projektom Karavan. Teraz sa na prestížnu medzinárodnú filmovú prehliadku vracia s hotovým filmom, ktorý sa bude premietať v inovatívnej sekcii Istý pohľad.
Túžba a vzdor
Vo filme odhaľuje rôzne podoby lásky v túžbe žiť vlastný, slobodný život. V príbehu sa inšipirovala vlastnou životnou situáciou: jej syn sa narodil s Downovým syndrómom a neskôr sa uňho vyvinul aj autizmus. Film nevníma ako čisto autobiografický, i keď spoločné črty s protagonistkou príbehu vidí v tom, že hoci syna miluje a chce ho chrániť, zároveň občas túži utiecť a vzdorovať úlohe matky postihnutého dieťaťa.
„Dlho som sa snažila uchopiť príbeh bez toho, aby som sa dala vtiahnuť do očakávaných bezpečných vôd sociálnej drámy, do pátosu citového vydierania,“ opisuje režisérka proces tvorby scenára. Usilovala sa ho vybudovať tak, aby sa falošnej poetizácii či idealizácii mentálneho postihnutia vyhla. Postavu Davida vníma po celý čas ako komplexnú osobnosť s pozitívnymi i negatívnymi rysmi.
V minulosti sa v sekcii Istý pohľad na festivale v Cannes objavil zo Slovenska debut scenáristu a režiséra Gyӧrgya Kristófa OUT a priniesol príbeh päťdesiatnika Ágostona, ktorý sa v zúfalej snahe nájsť si prácu a splniť si sen vydáva na cestu východnou Európou.

