Záber z filmu Tá druhá. Foto: Film Expanded

recenzia Tá druhá

O hraniciach medzi láskou k druhým a sebe samej

Jena Opoldusová

Písmo: A- | A+

Žije v tieni mladšieho súrodenca, ktorému musí venovať všetku svoju pozornosť celá rodina. Aj tá, čo sa narodila „prvá“, pretože popri sestre s diagnózou atypický autizmus sa v rodinnom mikrokozme stala „tou druhou“. Česko-slovenský dokument Tá druhá (2024), celovečerný debut režisérky Marie-Magdaleny Kochovej, mal svetovú premiéru v Karlových Varoch a z českého festivalu Jeden svet si koncom marca odniesol Cenu poroty Českej súťaže za najlepší film.

Hovorí sa im sklenené deti. Máme ich síce stále na očiach, no akoby sme ich prehliadali. Práve pre špecifické potreby ich mladších súrodencov s rôznymi diagnózami, ktorí si vyžadujú oveľa väčšiu starostlivosť. Režisérka Marie-Magdalena Kochová má s témou sklenených detí osobnú skúsenosť, nechcela však nakrútiť autobiografický film. Rokmi našla odpovede na mnohé z otázok, ktorými sa trápila na prahu dospelosti. Za dôležitejšie považovala vrátiť sa cez hrdinku do obdobia, ktoré človeka formuje azda najvýraznejšie.

Najskôr potrebovala nájsť protagonistku príbehu, oslovila preto viac ako štyridsať organizácií pomáhajúcich rodinám s deťmi s poruchami autistického spektra. Chcela, aby záujem vpustiť filmový štáb na dlhšie obdobie do vlastného súkromia vyšiel z konkrétnej rodiny. Keď po viacerých stretnutiach napokon natrafila na Johanu, uvedomila si, že je to „tá pravá“. Skúsenosti, zážitky a pocity sedemnásťročnej maturantky sa vraj veľmi podobali tomu, čím si v jej veku prechádzala ona sama.

Dôležité míľniky

Johana z Nového Jičína bude mať onedlho osemnásť. Okrem narodeninovej oslavy ju čakajú aj dôležité míľniky života. Nielen maturita, ale aj rozhodovanie, čo ďalej so životom. Musí sa zamyslieť, akú vysokú školu si zvoliť a prečo, k čomu má blízko a kde má aké šance (rada by študovala psychológiu, no uvažuje aj o pedagogike), pripravovať sa na prijímacie skúšky a to všetko v situácii, keď je pre fungovanie rodiny jej výdatná pomoc nesmierne dôležitá. Do svojich siedmich narodenín bola miláčikom rodiny, okolo ktorého sa krútil svet. Potom sa narodila Róza. Celkom normálne bábätko, no kričalo inak a oveľa viac, ako zvykne väčšina z nich. Lekári určili diagnózu – atypický autizmus. Z prvorodenej sa náhle stala „tá druhá“.

Obrní sa trpezlivosťou, keď Róza buchoce loptou v chodbičke bytu, či rituálne narovnáva všetko okolo seba, a hoci by sa mala učiť, pomáha jej s domácimi úlohami, ako čerstvá majiteľka vodičského preukazu ju denne vozí do i zo školy, trávi s ňou veľa zo svojho voľného času. Je v podstate jej jedinou kamarátkou. V byte však niet pred Rózinými hlasnými atakmi zúrivosti kam ujsť. V tých chvíľach by sa Johana najradšej niekam stratila, zmizla, aby bol aspoň na chvíľu pokoj. Na premýšľanie o sebe a svojej budúcnosti, na vlastné záľuby či celkom obyčajné dievčenské radovánky s kamarátkami jej v časovo napätom harmonograme rodiny neostáva veľa priestoru. A vzťahy? O tejto sfére životných skúseností zatiaľ vôbec neuvažuje, na ich poznávanie a overovanie jednoducho nie je čas.

Tichá pozorovateľka

Režisérka si zvolila úlohu tichej pozorovateľky, zaznamenáva celkom obyčajné a všedné i sviatočné okamihy Johaninho života tak, ako plynú v priebehu jedného roka. Vzácne chvíle porozumenia s Rózou i bezstarostnej zábavy s kamarátkami, vypäté rodinné situácie vyvolané sestrinými atakmi hnevu, náročné prípravy na prijímačky i maturitu, absolvovanie dôležitých „skúšok života“, netrpezlivé čakanie na výsledky… Aktuálne dianie kvôli konfrontácii príležitostne prestriháva so zábermi z rodinného videoarchívu, ktoré vracajú diváka do minulosti. Kochová sa vzdáva akéhokoľvek vysvetľovania či komentára, rozprávať necháva hlavne protagonistku príbehu, ktorej zábery dominujú aj obrazovej línii dokumentu. Citlivá kamera (s jedinou drobnou výnimkou)





Tá druhá (Ta druhá, Česko/Slovensko

RÉŽIA A SCENÁR Marie-Magdalena Kochová ● DRAMATURGIA Josef Kokta, Martin Mareček, Viera Čákanyová ● KAMERA Ludvík Otevřel, Kristina Kůlová, Marie-Magdalena Kochová ● STRIH Simona Donovalová ● ZVUK Alexandra Strapková ● HUDBA Jonatan Pastirčák ● PRODUCENTI Vít Poláček/m3 films, Barbora Drtílková ● KOPRODUCENTI Matej Sotník/Guča films, Veronika Slámová/Česká televize, Ondřej Šejnoha/FAMU

DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 27. marca 2025

MINUTÁŽ 87 min.

Hodnotenie: 80%

Záber z filmu Tá druhá. Foto: Film Expanded

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Zobraziť všetky články