Záber z filmu Tá druhá. Foto: Film Expanded

recenzia Tá druhá

O hraniciach medzi láskou k druhým a sebe samej

Jena Opoldusová

Písmo: A- | A+

Žije v tieni mladšieho súrodenca, ktorému musí venovať všetku svoju pozornosť celá rodina. Aj tá, čo sa narodila „prvá“, pretože popri sestre s diagnózou atypický autizmus sa v rodinnom mikrokozme stala „tou druhou“. Česko-slovenský dokument Tá druhá (2024), celovečerný debut režisérky Marie-Magdaleny Kochovej, mal svetovú premiéru v Karlových Varoch a z českého festivalu Jeden svet si koncom marca odniesol Cenu poroty Českej súťaže za najlepší film.

Hovorí sa im sklenené deti. Máme ich síce stále na očiach, no akoby sme ich prehliadali. Práve pre špecifické potreby ich mladších súrodencov s rôznymi diagnózami, ktorí si vyžadujú oveľa väčšiu starostlivosť. Režisérka Marie-Magdalena Kochová má s témou sklenených detí osobnú skúsenosť, nechcela však nakrútiť autobiografický film. Rokmi našla odpovede na mnohé z otázok, ktorými sa trápila na prahu dospelosti. Za dôležitejšie považovala vrátiť sa cez hrdinku do obdobia, ktoré človeka formuje azda najvýraznejšie.

Najskôr potrebovala nájsť protagonistku príbehu, oslovila preto viac ako štyridsať organizácií pomáhajúcich rodinám s deťmi s poruchami autistického spektra. Chcela, aby záujem vpustiť filmový štáb na dlhšie obdobie do vlastného súkromia vyšiel z konkrétnej rodiny. Keď po viacerých stretnutiach napokon natrafila na Johanu, uvedomila si, že je to „tá pravá“. Skúsenosti, zážitky a pocity sedemnásťročnej maturantky sa vraj veľmi podobali tomu, čím si v jej veku prechádzala ona sama.

Dôležité míľniky

Johana z Nového Jičína bude mať onedlho osemnásť. Okrem narodeninovej oslavy ju čakajú aj dôležité míľniky života. Nielen maturita, ale aj rozhodovanie, čo ďalej so životom. Musí sa zamyslieť, akú vysokú školu si zvoliť a prečo, k čomu má blízko a kde má aké šance (rada by študovala psychológiu, no uvažuje aj o pedagogike), pripravovať sa na prijímacie skúšky a to všetko v situácii, keď je pre fungovanie rodiny jej výdatná pomoc nesmierne dôležitá. Do svojich siedmich narodenín bola miláčikom rodiny, okolo ktorého sa krútil svet. Potom sa narodila Róza. Celkom normálne bábätko, no kričalo inak a oveľa viac, ako zvykne väčšina z nich. Lekári určili diagnózu – atypický autizmus. Z prvorodenej sa náhle stala „tá druhá“.

Obrní sa trpezlivosťou, keď Róza buchoce loptou v chodbičke bytu, či rituálne narovnáva všetko okolo seba, a hoci by sa mala učiť, pomáha jej s domácimi úlohami, ako čerstvá majiteľka vodičského preukazu ju denne vozí do i zo školy, trávi s ňou veľa zo svojho voľného času. Je v podstate jej jedinou kamarátkou. V byte však niet pred Rózinými hlasnými atakmi zúrivosti kam ujsť. V tých chvíľach by sa Johana najradšej niekam stratila, zmizla, aby bol aspoň na chvíľu pokoj. Na premýšľanie o sebe a svojej budúcnosti, na vlastné záľuby či celkom obyčajné dievčenské radovánky s kamarátkami jej v časovo napätom harmonograme rodiny neostáva veľa priestoru. A vzťahy? O tejto sfére životných skúseností zatiaľ vôbec neuvažuje, na ich poznávanie a overovanie jednoducho nie je čas.

Tichá pozorovateľka

Režisérka si zvolila úlohu tichej pozorovateľky, zaznamenáva celkom obyčajné a všedné i sviatočné okamihy Johaninho života tak, ako plynú v priebehu jedného roka. Vzácne chvíle porozumenia s Rózou i bezstarostnej zábavy s kamarátkami, vypäté rodinné situácie vyvolané sestrinými atakmi hnevu, náročné prípravy na prijímačky i maturitu, absolvovanie dôležitých „skúšok života“, netrpezlivé čakanie na výsledky… Aktuálne dianie kvôli konfrontácii príležitostne prestriháva so zábermi z rodinného videoarchívu, ktoré vracajú diváka do minulosti. Kochová sa vzdáva akéhokoľvek vysvetľovania či komentára, rozprávať necháva hlavne protagonistku príbehu, ktorej zábery dominujú aj obrazovej línii dokumentu. Citlivá kamera (s jedinou drobnou výnimkou)





Tá druhá (Ta druhá, Česko/Slovensko

RÉŽIA A SCENÁR Marie-Magdalena Kochová ● DRAMATURGIA Josef Kokta, Martin Mareček, Viera Čákanyová ● KAMERA Ludvík Otevřel, Kristina Kůlová, Marie-Magdalena Kochová ● STRIH Simona Donovalová ● ZVUK Alexandra Strapková ● HUDBA Jonatan Pastirčák ● PRODUCENTI Vít Poláček/m3 films, Barbora Drtílková ● KOPRODUCENTI Matej Sotník/Guča films, Veronika Slámová/Česká televize, Ondřej Šejnoha/FAMU

DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 27. marca 2025

MINUTÁŽ 87 min.

Hodnotenie: 80%

Záber z filmu Tá druhá. Foto: Film Expanded

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články