33. festival horského filmu Poprad Záber z filmu Rasťa Hatiara Róbert Gálfy – Horský život. Foto: TOTEMAN FILMS
Písmo: A- | A+

Aj nové filmy renomovaných slovenských tvorcov horského filmu Pavla Barabáša a Rasťa Hatiara ponúkne 33. Medzinárodný festival horského filmu v Poprade. Koná sa od 8. do 12. októbra. Okrem premietaní vo Veľkej zasadačke MsÚ Poprad a popradskom kine Tatran sa premieta aj v kine Mier v Spišskej Novej Vsi a v kine Iskra v Kežmarku. Súťažné snímky festival uvedie v šestnástich blokoch. Popri filmoch z celého sveta sú medzi nimi aj viaceré slovenské tituly.

Hlboká túžba po komunite

Pavol Barabáš má na festivale novinku Každý potrebuje svoj kmeň. Mapuje cestu dvoch kamarátov do Južného Sudánu k posledným africkým kmeňom, ktoré odolávajú vplyvu civilizácie. Podľa Pavla Barabáša je film výzvou znovu objavovať to, na čom by nám malo skutočne záležať. „Tento film som dal dokopy hlavne preto, lebo cítim, že sa ako spoločnosť odvraciame od niečoho podstatného. V rýchlosti, individualizme a neustálom tlaku na výkon sme zabudli, čo nás robí skutočne šťastnými a naplnenými. Stále viac zabúdame, že človek odjakživa potreboval druhých ľudí, aby mohol prežiť, rásť a rozvíjať sa,“ povedal režisér. Filmom chce pripomenúť, že v každom z nás žije hlboká túžba po komunite.

Film o tom, ako sa meníme

Nový film režiséra Rasťa Hatiara prinesie portrét jedného z posledných „mohykánov“ zlatého veku alpinizmu, Róberta Gálfyho. Film Róbert Gálfy – Horský život tvorcovia v skratke charakterizujú ako príbeh o výkone, starnutí a novom pohľade na život. Gálfy musel po vážnych zdravotných problémoch prehodnotiť svoj vzťah k horám i životu. Snímka Róbert Gálfy – Horský život vznikala 5 rokov a okrem záberov zo súčasnosti ponúkne aj unikátne archívne záznamy, ktoré tvorcovia zdigitalizovali. „Tento film nie je len o jednom človeku. Je o nás všetkých – o tom, ako sa meníme, ako starneme, ale zároveň dozrievame a mení sa náš pohľad na svet. Robov príbeh je len zrkadlom, v ktorom sa môže vidieť každý z nás,“ povedal režisér Rasťo Hatiar. Okrem toho, že film uvedie 33. Medzinárodný festival horského filmu v Poprade, 25. októbra ho premietnu v Golden Apple Cinema v Liptovskom Mikuláši. Premietanie je spojené s diskusiou.

V súťaži je aj česko-slovenský dokument Za oponou veľhôr režisérky Hany Pinkavovej. Rekapituluje inšpiratívny príbeh Diny Štěrbovej, dnes osemdesiatničky, ktorá sa stala prvou ženou, čo zdolala himalájsku osemtisícovku Čho Oju (8021 m). Neskôr sa venovala humanitárnej pomoci.

A v súťažnom programe, ktorý kompletne uvedú vo Veľkej zasadačke MsÚ Poprad, je aj Kolobeh Jara Tešlára – poetický krátky dokument o horskej cyklistike.

Vyberali z vyše 500 filmov

Filmy v súťaži hodnotí trojčlenná medzinárodná porota – česká horolezkyňa a autorka cestopisných článkov Markéta Hanáková, slovenský fotograf, kameraman, režisér a cestovateľ Tomáš Hulík a poľský fotograf, kameraman a režisér Adrian Dmoch. Do súťaže sa tento rok prihlásilo vyše 500 filmov, publiku pod Tatrami sa predstaví 50 z nich z 15 krajín sveta. Výsledky vyhlásia v nedeľu 12. októbra o 17. h vo Veľkej zasadačke MsÚ Poprad. Po vyhlásení nasleduje projekcia víťazných filmov.

Autor:

Záber z filmu Rasťa Hatiara Róbert Gálfy – Horský život. Foto: TOTEMAN FILMS

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články