Záber z filmu Autičkári

Autičkári Dominika Bariho idú po stopách organizovaného zločinu

Písmo: A- | A+

Nahliadnuť do „kuchyne“ organizovaných gangov, ktoré sa špecializujú na krádeže áut a spoznať policajnú prácu je ambíciou nového celovečerného dokumentárneho filmu Dominika Bariho Autičkári. Premiéru bude mať 5. 10. v košickom Amfiteátri, následne sa bude premietať vo vybraných kamenných kinách po celom Slovensku. V decembri ho uvedie platforma HBO. Vysielať sa bude približne v 22 krajinách.

K téme zlodejov áut ma priviedol kamarát, ktorý sa živí v Košiciach ako profesionálny šofér. Jedného dňa mi pri náhodnom stretnutí povedal, že od minulého týždňa sa naťahuje s poisťovňou, lebo mu niekto spred domu ukradol jeho auto. Je to človek, ktorý má rodinu a strata auta ako pracovného prostriedku na niekoľko týždňov značne skomplikovala finančnú situáciu. O pár týždňov na to ukradli v Rumunsku auto mojej kamarátke z Dánska. Poisťovňa jej odmietla uznať poistnú udalosť, nakoľko v tejto dánsko-nórskej poisťovni sú štáty ako Slovensko či Rumunsko v zmluvách vyznačené ako rizikové oblasti Európy, v ktorých sa poistka na krádež vozidla nevzťahuje,“ vysvetlil v explikácii pre Audiovizuálny fond režisér Dominik Bari.

Frustrácia týchto ľudí ma motivovala nakrútiť film o téme zlodejov áut. Veľmi dlho som rozmýšľal ako tento problém uchopiť. Rozhodol som sa o pomoc požiadať ministerstvo vnútra a Políciu Slovenskej republiky, ktorá mi ochotne poskytla pomocnú ruku a prístup ku informáciám.“ dodal Bari. Podporu z Audiovizuálneho fondu na produkciu síce nezískal, podarilo sa mu však dohodnúť s televíziou HBO.

Spolu s producentom filmu Petrom Badačom zo spoločnosti BFilm sme ich oslovili a predstavili náš projekt. Pozdávalo sa im aj to, akým štýlom to chceme urobiť, pretože cielime na mladú skupinu ľudí od 18 do 24 rokov. Dokument má 75 minút a dovolím si tvrdiť, že je zo všetkých. čo som natočil aj najprepracovanejší,“ povedal Dominik Bari.

Režisér Dominik Bari, ktorý študoval v zahraničí, nás zaujal svojim jedinečným prístupom k rozprávaniu príbehov. Chceli sme mu dať príležitosť uplatniť tento iný prístup v našom spoločnom projekte Autičkári. Tému filmu nám navrhli tvorcovia. Keď nás oslovili, už mali hotový rešerš, protagonistov a zaujímavo natočený materiál s ohromným potenciálom. To nás presvedčilo, aby sme vstúpili do produkcie filmu,“ vysvetlila Hanka Kastelicová, Executive Producer of Documentaries z HBO. „Autori vychádzali z policajných záznamov a celý film vznikal v spolupráci s políciou, takže nejde o žiadnu fabuláciu. Rekonštrukcie sú veľmi hodnoverné a zároveň veľmi príťažlivo natočené. Film bol náročný aj po právnej stránke, a aj tohto segmentu sa autori zhostili na výbornú,“ dodala. Autičkári kombinujú dokumentárne prvky s hranými rekonštrukciami skutočných krádeží a policajných zásahov.

Bari študoval film na International Film & Television School v Paríži a National Film and Television School v Londýne. Upozornil na seba pred niekoľkými rokmi krátkou dokumentárnou snímkou Ojmiakon (2019), ktorá sa kvalifikovala aj do oscarového súboja.

Svoju novinku nakrúcal najmä v Košiciach a okolí, no aj v Bratislave, Žiline či Dolnom Kubíne. Dokument Autičkári sleduje skupinu zlodejov áut zo západného Slovenska. Zameriava sa na ich prípady, ktoré sa odohrávali v rokoch 2017 – 2018. V snímke vypovedajú aj členovia konkurenčných gangov. Na hľadaní členov gangu spolupracovali tvorcovia s detektívom.

Téma zaujala Bariho aj preto, že sa môže dotýkať prakticky každého: „Ako hovorí jeden nemenovaný zlodej v našom filme: ,Je jedno aké máš v živote postavenie, či si advokát, itečkár alebo kuchár, ak svoje auto raz zaparkuješ na ulici a niekto ho naozaj potrebuje a vie to, tak si ho vezme.ʻ“ Tvorcovia pri nakrúcaní spolupracovali aj s policajnými vyšetrovateľmi, ministerstvom vnútra či s facebookovou skupinou HAKA (skupina Hľadá sa Auto – Krádeže Automobilov).

Film má podľa tvorcov aj preventívny charakter. „Jeden môj spolupracovník sa ma pýtal, či nedávame nejaký návod zlodejom. Ale skôr je to o prevencii, aby ľudia vedeli, voči komu a čomu stoja. Dokonca ma oslovila jedna organizácia a v spolupráci s políciou budeme film rozoberať aj so študentmi na besedách. V rámci Košického a Žilinského kraja sa to zatiaľ pripravuje na takmer 20 školách,“ uzatvára Bari.

Trailer filmu Autičkári
Autor:

Záber z filmu Autičkári. FOTO: BFILM

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Alenka a zázrak z cudzej krajiny. Foto: ASFK

recenzia Alenka a zázrak z cudzej krajiny

Dokumentárny film režiséra Daniela Dluhého Alenka a zázrak z cudzej krajiny je viacnásobným road movie – vonkajším aj vnútorným, smerujúcim do cieľa, ale potom zas rýchlo naspäť do oveľa bezpečnejšieho bodu štartu. Mladá žena Alena Horváthová pochádza zo Spiša. Po mnohých osudových peripetiách dnes žije v Nemecku, pracuje, má vlastné bývanie, milujúcich ľudí po boku. A vydáva sa na výlet na Slovensko, ozajstný poznávací zájazd – do detského domova, kde vyrastala; do azylového domu, kde našla útočisko; do chudobnej rómskej osady, kde žije jej biologická rodina. Okrem filmového štábu ju na ceste sprevádza aj tútor Michael Jagdmann, ktorý spolu s manželkou Marion zohral v Alenkinom živote zásadnú úlohu, taký deus et machina. Scenáristi Daniel Dluhý a Lukáš Marhefka vkročili svojím filmom do hneď niekoľkých trinástych komnát – dôvody a spôsoby štátom riadeného odoberania detí z pôvodných rodín, verejné vzdelávanie vo vylúčených komunitách, inštitucionálna starostlivosť o opustené deti, záchytná pomoc pre problematickú mládež, sanácia rodinného prostredia či vlastne jej donebavolajúca absencia, etnická inakosť, problém chudoby, žiaľ, už generačnej, no a napokon napríklad otázky vzťahovej väzby ne/nadobudnutej v útlom detstve, ktoré, možno viac než si vieme predstaviť, hýbu naším svetom. Na šesťdesiatminútovú snímku je to veľké sústo, preto nečudo, že sa autori pri viacerých vstupoch do tých trinástych komnát dopustili aj omylov, či skôr...
Záber z filmu Za oponou veľhôr. Foto: Dayhey

recenzia Za oponou veľhôr

„To znie ako báseň: Za oponou veľhôr,“ ozve sa ktosi z prítmia kinosály. Už samotný názov napovedá, že film sa nebude držať iba horských kontúr či efektných horolezeckých kulís. Nahliadne hlbšie – až za horizont známeho. Hlavnou hrdinkou je československá horolezkyňa so slovenskými koreňmi Dina Štěrbová. Metafyzickým priečelím dokumentu sú kompozičné princípy, ktoré vyrastajú z prieniku hudby a matematiky – harmónia tónov a čísel ako kľúč k pochopeniu vyšších súvislostí: „Dotyk absolútna alebo je to zjavenie krásy – pre mňa to bola hudba a matematika. Celý život som sa živila matematikou, ale len málokoho sa mi podarilo presvedčiť, že je nielen užitočná, ale aj krásna, že má podobnú stavbu ako gotická katedrála; pri troche fantázie si môžeme predstaviť, že tunajšie stĺpy predstavujú základné kamene, alebo axiómy, klenba je celková matematická teória, ktorá z toho plynie, a spolu to tvorí úžasný, vznosný celok. A keď človek naozaj vnútorne pochopí akýkoľvek výsledok v matematike, je to akoby sa dotkol absolútna – je to podobné, ako keď vylezie na vysokú horu,“ opisuje Dina Štěrbová. Celý dokument je majstrovsky pretkaný percepciami a úvahami o živote a bytí. Nestráca pritom zo zreteľa ľudský rozmer. Tieto špecifické rozprávačské prostriedky, ktoré možno interpretovať prostredníctvom komplementárnych funkcií rozprávača, ako ich definuje Gérard Genette, prekračujú konkrétny...
Atmosféra na festivale Jeden svet 2024. Foto: Jeden Svet/Šimon Lupták

Festivaly bez podpory fondu. Ako to ovplyvní ich podobu?

V apríli 2025 zásahom Rady Audiovizuálneho fondu nezískalo šesť slovenských filmových festivalov finančnú podporu na ďalšie obdobie, hoci odborná komisia ich jednoznačne odporučila podporiť. Ako to ovplyvní festivaly Jeden svet, Filmový festival inakosti, Cinedu, Be2Can, Scandi a June Film Fest? Do festivalového diania sa podobnými krokmi vnáša nestabilita a neistota, ktorá môže na fungovanie organizačných tímov pôsobiť negatívne. Narážajú na finančné a časové limity, ktoré spôsobujú sklzy v reťazci celkovej organizácie. Zároveň takto vzniká zlá vizitka smerom k domácim, ale najmä zahraničným partnerom. Oslovili sme festivalové tímy, aby nám priblížili, ako sa so situáciou vyrovnávajú a čo čaká ich podujatia v ďalšom období. Jeden svet Festival Jeden svet zameraný na ľudské práva má domácu i medzinárodnú prestíž, radí sa medzi podujatia so silnou tradíciou a navyše napĺňa európsky akt o prístupnosti filmových diel prípravou audiokomentárov pre nevidiacich či špeciálnych titulkov pre nepočujúcich. Po 25 rokoch fungovania je činnosť najstaršieho festivalu dokumentárneho filmu na Slovensku reálne ohrozená. Organizátori spustili zbierkovú kampaň na platforme Donio, kde ho môžu ľudia priamo podporiť. (Zachráňme festival Jeden svet | Donio) Každý príspevok je hlasom za kultúru bez cenzúry, apelujú v statuse na sociálnych sieťach. „Bez ohľadu na to, akú sumu sa nám podarí vyzbierať, ľudia nás zahrnuli veľkou podporou, nielen finančnou, ale...
Zobraziť všetky články