Záber z filmu Keď život chutí

CINEDU ponúkne program v Novom Meste nad Váhom, Trenčíne aj Bratislave

Písmo: A- | A+

Medzinárodný festival filmov pre deti a mládež CINEDU 2024, jediný svojho druhu na Slovensku, sa začína v pondelok 23. 9. v Kine Považan v Mestskom kultúrnom stredisku v Novom Meste nad Váhom. Súčasťou programu sú však aj podujatia v Trenčíne a Bratislave. Potrvá do 6. 10.

Sme hrdí na to, že sme ako organizátori festivalu prekonali počiatočné finančné prekážky a že aj napriek tomu prinášame našim deťom a mládeži aj tento rok kvalitný program, aj keď v mierne zmenšenej podobe oproti roku 2023,“ hovorí riaditeľka a zakladateľka festivalu Ľudmila Cviková. „Nadchádzajúci 6. ročník opätovne prináša niekoľko pozitívnych noviniek, ako je napríklad  zavedenie používania pracovných listov pre mladých divákov a ich pedagógov, ktoré dostanú ku každému navštívenému filmovému premietaniu. CINEDU chce týmto novým krokom prispieť k filmovej gramotnosti svojich divákov, podobne ako to robia iné európske filmové festivaly pre tieto vekové kategórie,“ pokračuje Cviková. Pracovné listy sú vyrobené pre každý film zvlášť a CINEDU ich prináša v spolupráci s českou Asociáciou pre filmovú a audiovizuálnu výchovu. Obsahujú informácie o filmoch a návody, podľa ktorých môžu pedagógovia a deti o filmoch po predstavení diskutovať.

Čo ponúkne samotný program festivalu? „CINEDU v exkluzívnej slovenskej premiére prináša svojim mladým divákom aj tento rok výber kvalitných celovečerných hraných a animovaných filmov z krajín s bohatou tradíciou výroby detských filmov: Kanada, Francúzsko, Holandsko, Nórsko, Nemecko, ale aj z Mongolska, Poľska, Českej republiky, Slovenska a iných,“ uvádzajú organizátori. „Ide o medzinárodne oceňované a divácky obľúbené filmy, adaptácie obľúbených kníh, detektívky, komédie, rodinné a dobrodružné príbehy, ako švédsky film Rodinka lupičov (r. Leif Lindblom), dánsky film Môj brat robot (r. Frederik Nørgaard) či nemecký film Max a tím dôchodcov (r. Winfried Oelsner). Témy príbehov sú tiež rôznorodé a príťažlivé pre mladých divákov: priateľstvo, udržateľnosť, technologický pokrok, ekológia, tolerancia, medzigeneračné vzťahy, odvaha, humor, dôvera a spolupráca,“ dodávajú organizátori.

Festival uvedie tiež nórsky film Lars je LOL (r. Win Eirik Sæter Stordahl), cenami ovenčený kanadský festivalový hit Maxova Farma (r. Sébastien Gagné), holandský film Levica (r. Raymond Grimbergen) či francúzsko-belgický animovaný film Sirocco a Veterné kráľovstvo (r. Benoît Chieux). Ten sa hrdí diváckymi cenami z festivalov v Annecy a Záhrebe. V predpremiére CINEDU premietne česko-slovensko-francúzska animovaná snímka Keď život chutí (r. Kristina Dufková). Príbeh 12-ročného Bena, milovníka jedla a varenia (čo je na ňom vidieť), ktorý sa zamiluje a získa tak motiváciu zbaviť sa kíl navyše, mal premiéru na festivale v Annecy. V súťažnej sekcii celovečerných filmov Contrechamps mu tu udelili Cenu poroty. Slovenským koproducentom filmu je spoločnosť NOVINSKY. Pred premietaním snímky, ktoré bude 29. 9., vyhlási festival Cenu diváka, o ktorej rozhodnú mladí návštevníci.

CINEDU ponúka aj pestrý sprievodný program. „Novinkou sprievodného programu bude tento rok aj Medialab, t. j. priestor, kde sa mládež bude môcť oboznámiť s novými technológiami ako VR (virtuálna realita) alebo videohrami, ktoré sa stávajú čoraz viac súčasťou ich života,“ hovorí Cviková. MediaLab bude prebiehať v MsKS v Novom Meste nad Váhom a v Trenčíne. Pôjde o dvojdňový program zostavený z prednášok o videogamingu, AI či bezpečnosti na internete.

Veľmi sa tiež tešíme z našej pokračujúcej spolupráce s KKC Hviezda v Trenčíne a špeciálnej časti programu pripravenej pre tínedžerov – Cinedu Teens Space v Bratislave,” pokračuje Cviková. Program Cinedu Teens Space je kreatívno-edukačný program zostavený pre tínedžerov 13+ a mladých dospelých. Vznikol v spolupráci s Bratislavským kultúrnym a informačným strediskom, Slovenským filmovým ústavom a Kinom Lumière, kde sa budú 4. a 5. 10. premietať filmy. O deň skôr je v rámci programu v bratislavských Klariskách pripravená interaktívna prednáška švédskej expertky Yara Tag-Eldeen o tom, ako sa umelá inteligencia a platformy sociálnych médií používajú na prenášanie dezinformácií a masterclass režiséra Ivana Ostrochovského. Porozpráva o natáčaní svojho filmu Svetloplachosť a o tom, ako sa nakrúca vo vojnových podmienkach.

Chcela by som sa veľmi poďakovať všetkým partnerom, podporovateľom, sponzorom a spolupracovníkom, ktorí chápu význam filmovej gramotnosti našich detí a mládeže a snažia sa spolu s nami robiť prvé kroky v jej rozvíjaní na Slovensku. Okrem edukačného elementu majú filmy aj zázračnú moc prepájania kultúr, objavovania nových dimenzií, obohacovania vnútorných svetov detí a mládeže. Sme veľmi hrdí na to, že sa ako jediný filmový festival na Slovensku našim mladým divákom venujeme v takomto rozsahu,“ uzatvára Cviková.

Autor:

Záber z filmu Keď život chutí. FOTO: NOVINSKI

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Královná vesnice (r. Emik Hirschner)

18. Filmový festival inakosti

Program tvorilo celkovo 77 filmov (40 celovečerných a 37 krátkych), zoradených do šiestich sekcií: Panoráma – súčasný kvír film, Kraťasy – medzinárodná súťaž, Kraťasy – špeciálne uvedenie, Teplé Česko-Slovensko, Classics a Detská zóna. (Mimochodom, neuškodilo by rozdelenie filmov do sekcií v sprievodcovi prehľadne uviesť.) Medzi celovečernými filmami bolo popri klasických tituloch z rokov 1982 až 2004 (od Iného pohľadu Károlya Makka s Jozefom Kronerom v jednej z hlavných úloh po Zlú výchovu Pedra Almodóvara) a slovenských predpremiérach (Mosty švédskeho režiséra Levana Akina či česko-slovenský film Nikto ma nemá rád Petra Kazdu a Tomáša Weinreba) uvedených viacero snímok z prestížnych festivalov (Berlinale, Cannes, Benátky, Toronto, Sundance). Zrejme nie je náhoda, že spoločensky najnaliehavejšie snímky pochádzali z krajín niekdajšieho socialistického bloku, kde sú postoje ku kvír ľuďom stále rozporuplné, podobne ako u nás. Maďarská snímka Bez vzduchu (r. Katalin Moldovai) nemá žiadneho kvír protagonistu, a predsa je veľmi výrečná. Do problémov sa v nej dostane stredoškolská profesorka literatúry, ktorá študentom pri výklade o Arthurovi Rimbaudovi odporučí, aby si pozreli film Agnieszky Holland Úplné zatmenie (o Rimbaudovom vzťahu k Paulovi Verlainovi; aj túto snímku organizátori účelne zaradili do programu FFI). To sa znepáči otcovi jedného zo študentov a začne sa konzervatívne ladený „hon na bosorku“, ktorý profesorka nemá šancu vyhrať... V rumunskom filme Tri kilometre do konca sveta (r. Emanuel Pârvu)...
Záber z filmu Nočný pokoj / Zdroj: CinemArt SK

Zhubná špirála vlastnej paranoje

M. je dobre situovaný muž stredného veku, ktorý počas pracovnej cesty na letisku spozoruje podozrivo vyzerajúceho mladíka tmavej pleti. Zdanlivo bezvýznamná výmena pohľadov a niekoľkých slov však roztočí špirálu nečakaných udalostí. Hrdinu sa postupne začnú zmocňovať strach a paranoja. Vylomené dvere jeho domova sú ďalším jasným dôkazom hroziaceho nebezpečenstva. M. sa snaží vo víre veľkomesta odhaliť svojho prenasledovateľa a zároveň sa pripraviť na možný útok. Jeho plány na obranu ho však vedú do čoraz temnejších situácií. „Nočný pokoj sa snaží zachytiť a vypestovať neurčitý pocit nebezpečenstva. Strach a patologické obavy z neidentifikovaných, neznámych či dokonca iluzórnych hrozieb prenikajúcich do západnej kultúry a spoločnosti, ktorá sa v skutočnosti obáva straty svojho privilegovaného životného štýlu. Naším cieľom je vykresliť portrét osamelého muža, ktorý podľahne hrôzam, ktoré si sám vykonštruoval. Obraz muža, ktorý sa z obav o budúcnosť spoločnosti sám odcudzí ľudskému spoločenstvu,“ uviedol režisér filmu Michal Hogenauer. Podľa slovenskej koproducentky Kataríny Krnáčovej hovorí film o tom najhoršom strachu, ktorý môže byť, a to strachu z neznámeho. „Považujem ho za najhorší preto, že takýto strach nepozná limity, nemá žiadne hranice, lebo nemá konkrétnu tvár. Je aplikovateľný na čokoľvek a taktiež môže vzniknúť z čohokoľvek. Má však obrovskú silu, a ako aj náš film...
Foto: IFF Art Film / Ctibor Bachratý

Art Film oznámil dátum konania 31. ročníka aj nové ocenenie

31. ročník Medzinárodného filmového festivalu ART FILM (IFF ART FILM) sa uskutoční v dňoch 20. až 27. júna 2025 v Košiciach. V metropole východného Slovenska našiel od roku 2016 skvelé podmienky, pričom počas ostatného ročníka sa premietalo v ôsmich kinosálach dostupných pešou chôdzou od historického centra. Nový ročník prinesie aj nové honorárne ocenenie - Cenu Milana Lasicu. Filmoví nadšenci a priaznivci IFF ART FILM majú do konca roka 2024 unikátnu možnosť získať cinepass na najbližší ročník za výhodnú cenu. 8-dňová permanentka na festival umožňuje držiteľovi vstup na neobmedzený počet verejných projekcií festivalu a zároveň si môže spraviť rezervácie na 5 filmov vopred. Oproti vlaňajšku ostali ceny pre divákov zachované, aby si neopakovateľné filmové zážitky mohlo vychutnať čo najviac fanúšikov. Už tradične, v rámci vianočnej a novoročnej akcie, sú k dispozícii ešte výhodnejšie. Cinepass je možné kúpiť na tejto stránke: https://aff.cinepass.sk/sk/price-list/ Prihlasovanie filmov je otvorené od 1. decembra 2024 a tvorcovia môžu svoju snímku prihlásiť prostredníctvom formulára na stránke: https://iffartfilm.com/prihlaska-filmu/ Súčasťou programu IFF ART FILM v Košiciach budú opäť aj pozoruhodné diela z filmovej histórie naviazané aj na laureátov honorárnych ocenení. K tým tradičným a divácky i mediálne veľmi atraktívnym - Hercovej misii a Zlatej kamere, pribudne aj tretie.  Jeho názov...
Zobraziť všetky články