Viktor Kubal: Krvavá pani . Foto: SFÚ

Krvavá pani Viktora Kubala má novú hudbu

Písmo: A- | A+

Pre klenot československej animovanej tvorby zložila novú hudbu losangelská umelkyňa claire rousay.

Druhý celovečerný film Viktora Kubala Krvavá pani (1980), inšpirovaný známou legendou o Čachtickej panej, dostal novú hudobnú podobu, ktorú pre film skomponovala losangelská umelkyňa claire rousay. Jedinečná projekcia filmu spolu s koncertom claire rousay sa uskutoční v Kine Lumière vo štvrtok 3. apríla o 20.00 hod. Po úspešnej premiére v Belgicku to bude prvé a jediné uvedenie filmu s novou hudbou naživo na Slovensku.

Krvavá pani je animovaný film o zločine a láske, na pozadí romantického ľúbostného príbehu s prvkami komiky i tragiky zachytáva večný boj dobra so zlom. Kreslené spracovanie legendy z Čachtického hradu patrilo v čase svojho vzniku k divácky najúspešnejším slovenským filmom v kinách.

Ide o autorský film, v ktorom prínosy tvorcu sú neodškriepiteľné a zasluhujú si úctu. Napriek redukovanej kresbe a limitovanej animácii dokáže Kubal gradovať napätie a zahrať aj na emocionálne struny diváka. Dobre odpozorované prvky hororu spojené s prirodzeným Kubalovým vzťahom k paródii, vytvorili z filmu Krvavá pani svojráznu syntézu oboch žánrov,“ hovorí o filme publicista a dramaturg Rudolf Urc, autor publikácie Viktor Kubal. Filmár, výtvarník, humorista (ASFK, SFÚ, 2010). Podľa neho je „Kubalovo dielo ukážkou dobrého vkusu a kultivovanej rozprávkovej arabesky, priebežne korenenej inteligentným humorom“.

Film Viktora Kubala Krvavá pani zarezonoval aj v zahraničí. V roku 2017 mala jeho digitálne reštaurovaná podoba svetovú premiéru na prestížnom festivale klasického filmu Lumière Lyon vo Francúzsku. „Niekedy v roku 2018 sa mi ozval Wouter Vanhaelemeesch, hudobný promotér a kurátor programovej sekcie Filmového festivalu v Gente pod názvom Videodroom, ktorá sa špeciálne venuje projekciám legendárnych klasických, kultových filmov s novo komponovaným soundtrackom, ktorý je počas festivalu uvedený vo svetovej premiére naživo,“ hovorí Rastislav Steranka, riaditeľ Národného kinematografického centra SFÚ a člen programovej rady Kina Lumière.

„Ako jeden z filmov do svojej sekcie si Wouter vybral film Krvavá pani. Potom bolo ticho, prišla pandémia, a tak bol celý projekt odložený na neurčito. Až v roku 2022 sa mi Wouter opäť ozval, že by rád oživil komunikáciu a uviedol Krvavú pani vo svojej programovej sekcii v roku 2023. Bola to skvelá príležitosť pripomenúť si Viktora Kubala a jeho dielo, keďže v roku 2023 to bolo presne 100 rokov od jeho narodenia,“ vysvetľuje pozadie vzniku novej hudby ku Kubalovmu filmu Steranka. Jej autorkou sa stala losangelská umelkyňa a skladateľka experimentálnej elektronickej hudby claire rousay, ktorej albumy bývajú súčasťou rebríčkov najlepších albumov roka.

claire rousay skomponovala nový soundtrack k filmu Krvavá pani na objednávku Kultúrneho centra VierNulVier v Gente. Finálny výber padol na ňu najmä preto, že „je výnimočne kreatívna umelkyňa. Jej tvorba sa nedá len tak ľahko zaškatuľkovať, nie je stereotypická a vie veľmi príjemne prekvapiť. Presne pre tento vzrušujúci moment očakávaného prekvapenia sme sa s Wouterom Vanhaelemeeschom rozhodli práve pre ňu a s napätím sme očakávali čo prinesie,“ približuje voľbu claire rousay Steranka.

Prvé premietanie filmu sprevádzané živým predvedením skomponovanej hudby claire rousay sa uskutočnilo na filmovom festivale v Gente v Belgicku v rámci špeciálnej programovej sekcie Videodroom, ktorá sa venuje rekontextualizácii klasických filmových diel prostredníctvom novo skomponovaných soundtrackov. S Krvavou paňou claire rousay vystupovala zatiaľ iba v Belgicku, okrem festivalového uvedenia v Gente sa predstavila ešte na podujatí v Leuvene.

Steranka hovorí, že “film Krvavá pani so živým soundtrackom claire rousay som zažil dvakrát a vždy to bol jedinečný, elektrizujúci zážitok. Keď som spomínal rekontextualizáciu klasického filmu prostredníctvom nového soundtracku, tak pri filme Krvavá pani a hudbe claire to funguje ideálne. Pôvodná Lexmannova hudba bezpochyby patrí k filmu, no je skôr deskriptívna, presne popisuje nálady, čo sa vo filme deje. Claire pristúpila k filmu a jeho soundtracku prostredníctvom emócií, za základný motív si zvolila tlkot srdca. Jej hudba  odkrýva nové úrovne vnímania filmu, inšpiruje k novým interpretáciám. Vždy keď som si pozrel film Krvavá pani s jej hudbou, príbeh ma zasiahol omnoho hlbšie a emocionálnejšie.“

Živé vystúpenie claire rousay sa stretlo s nadšením. „Po skončení projekcie na festivale v Gente bolo chvíľu absolútne ticho a potom prišiel mohutný potlesk,“ spomína Steranka. „Už na druhý deň po koncerte vyšli recenzie v miestnych kultúrnych periodikách a boli viac než pozitívne. Aj na základe okamžitého pozitívneho ohlasu sa claire rousay s Krvavou paňou vrátila do štúdia a skomponovala samostatný 11-skladbový album, soundtrack Krvavej panej, ktorý funguje nielen ako sprievod ku Kubalovým pohyblivým obrázkom, ale aj ako samostatný hudobný album.“

Soundtrack s novou hudbou k filmu Krvavá pani vyšiel vlani v novembri vo vydavateľstve VierNulVier Records na vinylovej platni v limitovanej edícii 500 kusov a veľmi rýchlo sa vypredal. Jednohlasne pozitívne boli aj recenzie na album. „Takto, prostredníctvom novej hudobnej interpretácie filmu od claire rousay, sa Viktor Kubal a jeho výnimočné dielo opäť dostali nielen do európskej, ale aj svetovej pozornosti,“ uzatvára Steranka.Hovorí, že „prísľub nového soundtracku k známemu filmu je vždy vzrušujúci a publikum je ochotné nechať sa prekvapiť a viesť sa ´novým sprievodcom starými cestami´“.

  • Viac informácií o podujatí claire rousay & Krvavá pani nájdete TU.
  • Edičná produkcia Viktora Kubala na eshope Klapka.sk:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Herecká suita z filmu Jiřího Mádla Vlny. Foto: Wandal production

Slnko v sieti: 9 cien pre Vlny, 5 pre Emu a smrtihlava

Najlepším celovečerným hraným filmom roka 2024 sa na udeľovaní národných filmových cien Slnko v sieti stala česko-slovenská koprodukčná snímka Vlny (producenti Monika Kristl, Vlasta Kristl a Wanda Adamík Hrycová). Jej režisér Jiří Mádl si odniesol aj Slnko v sieti v kategórii réžia. Vlny celkovo získali 9 cien. Spolu mali 14 nominácií. O dve nominácie menej mala slovensko-česko-maďarská koprodukčná dráma Ivety Grófovej Ema a smrtihlav. Nakoniec získala 5 cien. Dve ceny si odniesol česko-slovensko-francúzsky animovaný film Keď život chutí (réžia Kristina Dufková, producenti Matej Chlupáček, Agata Novinski, Marc Faye), ktorý zvíťazil v kategórii animovaných filmov a získal tiež Slnko v sieti za hudbu (Michal Novinski). Najlepším dokumentom uplynulého roka bola podľa hlasovania členov Slovenskej filmovej a televíznej akadémie snímka Prezidentka (réžia Marek Šulík, producentka Barbara Janišová Feglová). Chýbajúca maskérka Okrem trojice hereckých ocenení pre Alexandru Borbély, Évu Bandor a Milana Ondríka si Ema a smrtihlav odniesla Slnko v sieti za scénografiu (Tomáš Svoboda, Miriam Struhárová) a najlepšie umelecké masky (Andrea Štrbová, Ivo Strangmüller, Tomáš Richter, Viktor Nagy). Po vyhlásení kategórie sa producentka Zuzana Mistríková ospravedlnila umeleckej maskérke Alici Dvorskej, že ju pri nahlásení nominovaných maskérov zaviedla uviesť do formulára, ktorý vypĺňala. Poprosila akadémiu, aby jej cenu udelili dodatočne, keďže sa na ocenenej kategórii podieľala rovnako ako ostatní štyria ocenení. Vlny bodovali aj v kategóriách scenár...
Miloslav Luther. Foto: Miro Nôta

rozhovor Miloslav Luther

„Televízia bola perfídnym nástrojom kultúrnej politiky totalitného štátu. Dnešná, zatiaľ ešte formálne verejnoprávna, ako sa zdá, k tomu zase smeruje,“ hovorí v rozhovore čerstvý držiteľ Slnka v sieti za výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre. Z troch bratov bol v detstve asi ten najvzdorovitejší, ale duševnej potravy v kinách a knižniciach našiel vždy dosť. Koncom uvoľnených šesťdesiatych rokov sa mu začal plniť sen stať sa režisérom, medzitým ho však naplno dobehla realita normalizácie. A čo je horšie, táto pachuť sa mu dnes vracia. Režisér Miloslav Luther si vysoko cení jednotlivcov, ktorí sa napriek všetkému vytrvalo usilujú pripomínať morálne princípy spoločnosti a udržiavať európske humanistické tradície. Čo hovoríte na to, že odovzdávanie ocenení Slnko v sieti sa tento rok napokon v STVR vôbec nevysiela?  Dá sa povedať, že televízia si strieľa do vlastnej nohy. Nielenže oberie svojho kultivovaného diváka o autentický zážitok, ale – hoci je tradične koproducentom väčšiny slovenských filmov – ani nevyužije natoľko sledovaný vysielací čas na propagáciu domácej tvorby. Nechcem si domýšľať, čo sa tým hlavne sleduje, ale podľa mňa toto rozhodnutie neprospeje nikomu a ničomu. S akými pocitmi prijímate ocenenie? Rekapitulujete minulosť? Je to pre mňa motivujúce. Hoci som pri uvedení svojho posledného filmu Spiaci účet vyhlásil, že je naozaj posledným a končím ním svoju profesijnú dráhu, teraz som v dileme. Keď som doteraz...
Zobraziť všetky články