Režisér Miloslav Luther pri nakrúcaní filmu Spiaci účet. Foto: ALEF FILM & MEDIA

Slnko v sieti bude online, ocenia aj Miloslava Luthera

Písmo: A- | A+

Priamy prenos z tohtoročného odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti odvysiela Slovenská filmová a televízna akadémia online na stránke www.slnkovsieti.sk. Cenu za Výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre udelí akadémia režisérovi Miloslavovi Lutherovi.

Veľmi sa tešíme stúpajúcemu záujmu o udeľovanie ocenení Slnko v sieti. Celkovo bolo prihlásených rekordných 49 filmových a televíznych diel a môžeme potvrdiť, že vzhľadom na výsledky návštevnosti v našich kinách nie je naša domáca tvorba iba záujmom umelcov, ale intenzívne sa o ňu zaujímajú aj mnohí diváci. Tento úspech je výsledkom nielen rastúceho talentu a schopností samotnej filmovej obce, ale aj systematickej podpory nezávislej tvorby – či už filmovej, alebo televíznej. Iba zachovaním a posilňovaním podpory slobodnej tvorby bude možné naďalej rozvíjať žánrovú pestrosť a rastúcu obľúbenosť audiovizuálnych diel, a tým prispieť k celkovému rozvoju kultúry na Slovensku,“ povedala prezidentka Slovenskej filmovej a televíznej akadémie Katarína Krnáčová.

Priamy prenos z udeľovania národných filmových cien zvykla v priamom vysielať verejnoprávna televízia. Tento rok to tak nebude a udeľovanie cien sa bude prvýkrát vysielať online. Sledovať ho možno 16. apríla od 19. h na www.slnkovsieti.sk.

Výnimočný prínos Miloslava Luthera

Najviac, až štnásť nominácií na Slnko v sieti má tento rok historická dráma Vlny režiséra Jiřího Mádla. O dve nominácie menej má dráma z druhej svetovej vojny režisérky Ivety Grófovej Ema a smrtihlav. Sedem nominácií získala vojnová dráma režiséra Miloslava Luthera Spiaci účet. Miloslav Luther si okrem toho počas večera prevezme Cenu za Výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre.

Slavo je pre mňa naozaj výnimočný rozprávač filmových a televíznych príbehov. Je to filmárska osobnosť nielen, pokiaľ ide o réžiu či scenáristiku, je to človek, ktorý sa rozhodol sám si produkovať film. To tiež nie je vo filmografii slovenských tvorcov bežný jav. Má za sebou 12 celovečerných filmov rôznych žánrov – od rozprávok cez komédiu, cez zásadné spoločenské témy. A potom je tu, samozrejme, jeho skvelá televízna kariéra,“ povedal na predstavovaní držiteľa ceny za výnimočný prínos člen prezídia SFTA a generálny riaditeľ Slovenského filmového ústavu Peter Dubecký. Pripomenul, že okrem bohatej filmovej a televíznej kariéry stál Luther po roku 1989 pri zrode verejnoprávnej televízie ako člen rady, „formoval a dával na nohy Audiovizuálny fond, v ktorom bol 7 rokov a bol tiež členom rady Slovenského filmového ústavu.

Neohnúť chrbát

Pre Miloslava Luthera je podľa jeho vlastných slov ocenenie veľkou poctou, satisfakciou aj morálnym záväzkom. Zažartoval, že je pre neho zároveň istým spôsobom danajským darom. „Po Spiacom účte som vyhlásil, že je to moje posledné dielo. A keď zrazu milí kolegovia, prezídium a akadémia hovoria, že som taký prínosný, výnimočne prínosný, tak si hovorím, či by som nemal výnimočne prinášať ešte aj ďalej,“ povedal Luther. Dodal však, že celý život sa snaží dodržať slovo, a tak ho dodrží aj tentoraz. „Takže už nebudem nič výnimočne prinášať, okrem toho, čo budem prinášať mojej rodine či mojim priateľom.

Dobu, akú žijeme dnes, zažil Luther podľa svojich slov už viackrát, hoci v inej podobe. „Myslím si, že najdôležitejšie je byť trpezlivý, vytrvalý a neohnúť chrbát. Lebo keď človek ohne chrbát, tak, ako hovorí klasik, ľahko sa nakope do zadku.

Posledný cocktail na Týždni slovenského filmu

Tvorbu Miloslava Luthera pripomenie aj Týždeň slovenského filmu, ktorý nadviaže na udeľovanie Slnka v sieti a v Kine Lumière sa bude konať od 22. do 27. apríla. Okrem toho, že uvedie Lutherov digitalizovaný film Chodník cez Dunaj (1989), premietne aj jeho menej známu televíznu adaptáciu hry Sławomira Mrożeka Veľvyslanec s názvom Posledný cocktail (1993) v hlavnej úlohe s Milanom Lasicom. Film do programu Týždňa vybral samotný Luther, aj preto, že je „neobyčajne aktuálny, veľmi sedí na dnešnú dobu a nielen našu domácu, ale vôbec geopolitickú“. Režisér do programu prehliadky vybral aj filmovú verziu Úteku do Budína (2002).

Na Týždeň slovenského filmu, ktorý uvedie všetky slovenské filmy nominované na Slnko v sieti, nadviaže v máji Mesiac slovenského filmu. Počas neho Kino Lumière premietne všetky ostatné slovenské a koprodukčné filmy, ktoré boli v kinodistribúcii v roku 2024.

Trinástku filmov nominovaných na Slnko v sieti si môžete pozrieť aj na streamovacom portáli DAFilms.sk.

DAFilms.sk Slnko v sieti 2025
Autor:

Režisér Miloslav Luther pri nakrúcaní filmu Spiaci účet. Foto: ALEF FILM & MEDIA

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Zobraziť všetky články