Záber z filmu Otázka budúcnosti.

A posledný zhasne?

Písmo: A- | A+

Režisér Maroš Brázda vlani debutoval celovečerným portrétom režiséra Eduarda Grečnera Pravda je to najdôležitejšie. Jeho nový dokument Otázka budúcnosti prostredníctvom príbehov a postojov niekoľkých mladých ľudí reflektuje spoločenskú situáciu na Slovensku a hľadá odpovede na otázky, prečo talentovaní ľudia často odchádzajú do zahraničia. Do kín prichádza 14. 11.

Po dokumente Pravda je to najdôležitejšie, ktorý mal svetovú premiéru na Medzinárodnom filmovom festivale Karlove Vary, prichádza režisér Maroš Brázda so závažnou a aktuálnou sociálnou témou. Má však širšie pole záberu, ako to bolo v predchádzajúcom filme, ktorý bol portrétom významného režiséra,“ píše v producentskej explikácii pre Audiovizuálny fond producent Ján Meliš. „Nový projekt poukazuje na celé Slovensko, ktoré práve teraz prechádza turbulentnými časmi, aké v jeho novodobej histórii nemajú obdobu, a v jeho spoločnosti vládne enormné napätie a situácia v nej je nestabilná a nepredvídateľná,“ dodáva Meliš. V čase, keď explikáciu písal, nemohol vedieť, že situácia bude eskalovať a v rámci záberov dokumentujúcich politicko-spoločenskú situáciu v krajine, film zaznamená aj atentát na premiéra.

V centre Brázdovho záujmu je pätica nadchádzajúcich maturantov. Nevybral si ich náhodne – jedným z nich je jeho syn David. Náhoda však bola, že termín posledných parlamentných volieb, 30. 9. 2023, pripadol na rovnaký dátum, aký si budúci maturanti ešte predtým zvolili za termín svojej trochu predčasnej stužkovej. A táto náhoda bola jedným z impulzov na vznik filmu, ktorého producentom je spoločnosť Artileria a koproducentom STVR.

Na parlamentné voľby, ktoré boli vnímané ako kľúčové vo vzťahu k ďalšiemu smerovaniu krajiny, Brázda nazerá z pohľadu prvovoličov. Nie sú však kľúčovou témou filmu, skôr východiskom na otváranie tém spojených so smerovaním krajiny. „Ústrednou a prvoradou témou je kritický stav slovenského vzdelávacieho systému a školstva ako takého. Práve ten je totiž hlavnou príčinou, pre ktorú sa mladí Slováci rozhodujú pre štúdium v zahraničí, pričom po jeho skončení sa do nej vracajú len veľmi vzácne,“ hovoria tvorcovia.

Ako svoju generáciu a vzťah ku Slovensku vnímajú protagonisti filmu? Tvrdia o sebe, že sú generáciou, ktorá chce bojovať za spravodlivosť a za rovnaké práva pre všetkých ľudí. Slovenskú spoločnosť vnímajú ako netolerantnú, konzervatívnu, majú pocit, že jej chýba otvorenosť voči novým veciam. Prekáža im rasizmus, homofóbia, xenofóbia a neschopnosť akceptovať inakosť či iný názor.

Hoci nemalú časť dokumentu tvoria rozhovory s celým radom respondentov – od študentov, ich rodičov a pedagógov cez bývalých politikov až po relevantných zástupcov odborných kruhov – ide skôr o úvahy vedené v určitej esejistickej rovine,“ hovorí Brázda. Okrem študentov, ich rodičov a pedagógov vo filme vystupujú aj bývalá premiérka Iveta Radičová a premiér Ľudovít Ódor, bývalý minister školstva Daniel Bútora či vedec Pavel Čekan.

Tvorcovia vo filme prízvukujú, že čoraz mohutnejší odliv vzdelaných a nadaných ľudí do zahraničia je problém, ktorý na Slovensku dlhodobo neriešime a nevenujeme mu dostatočnú pozornosť. „Na jednej strane má film podať pomerne komplexnú správu o aktuálnom stave spoločnosti, a to aj nad rámec primárne sledovaného problému, ale zároveň byť aj istým impulzom k širšej spoločenskej diskusii, ktorá síce zrejme nepovedie k okamžitej náprave, ale aspoň k dlhodobo neriešeným otázkam pritiahne náležitú pozornosť, podnieti spoločenský tlak na ich riešenie a kompetentné štátne zložky potenciálne mobilizuje k väčšej aktivite,“ hovorí Brázda.

Dokument Otázka budúcnosti má zároveň ambíciu byť istým spôsobom i portrétom generácie. „Dokument sa nesústreďuje na mladú generáciu len z jedného hľadiska, jeho ambíciou je akýsi generačný portrét, prezentujúci nielen širokú škálu životných plánov, ale aj univerzálne hodnoty, ku ktorým sa dnešní mladí ľudia na prahu dospelosti hlásia, spoločenské názory a postoje, aké vyznávajú. Chce preniknúť k podstate ich myslenia, všímať si špecifickosť a odlišnosť dnešných dospievajúcich od predchádzajúcich generácií, čo sa týka ich hodnotového nastavenia i predstáv o budúcnosti – svojej vlastnej, ale tiež budúcnosti tejto krajiny a sveta, vytvoriť tak priestor na uvažovanie o tom, kam sa Slovensko a okolitý svet naozaj uberajú a kam by sa, naopak, uberať mali,“ dodáva režisér.

Otázka budúcnosti (r. Maroš Brázda, Slovensko, 2024)
Celkový rozpočet filmu: 43 410 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu: 34 000 eur, vklad STVR: vecný vklad 3 050,20 eur)
Distribučná premiéra: 14. 11. 2024

Autor:

Záber z filmu Otázka budúcnosti (r. Maroš Brázda) / Zdroj: ASFK

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Lapilli / Zdroj: Film Expanded

recenzia Lapilli

Lapilli otvárajú zábery morskej hladiny snímanej z idúcej lode a dunivý, takmer útrobný zvuk trieštiacich sa vĺn. Autorský hlas hovorí: „Prichádzam v momente, keď sa kyslík vydal na ústup.“ Znie to záhadne, priam nepreniknuteľne. Vzápätí obrazy mora vystrieda vyprahnutá krajina, popraskané dno jazera, z ktorého sa vplyvom devastujúcej ľudskej činnosti stala toxická pustatina. Filmové obrazy Lapilli, zábery vyschnutého Aralského jazera, ale aj iných lokalít s nerastnými kvetmi, podivuhodnými farbami skalných stien a kryštalických štruktúr však nie sú nepreniknuteľné. Skrýva sa za nimi autorkina naliehavá potreba hovoriť o smrti, strate a trúchlení. Nejde to hneď; nejde to priamo. Preto Ďurinová použije metaforu o vysychaní jazera a metonymiu kyslíka na ústupe. Je to akási rétorická a poetická fyzikálna chémia. A je to alchýmia. Paula Ďurinová chce hovoriť príbeh svojich starých rodičov, experimentálneho fyzika a učiteľky prekladateľky so záľubou v horách, meditácii a dychových cvičeniach, ktorí krátko po sebe podľahli kovidovému zápalu pľúc, no nemôže prestať myslieť na vysychanie jednej z najväčších vnútrozemských vodných plôch na svete. Navyše sa potrebuje ponoriť do seba. Preto zostupuje do jaskyne, preto nám hovorí, že smútok má svoje štádiá; je ich päť alebo sedem. Päť alebo sedem (z môjho pohľadu šesť) je aj implicitných častí filmu: štádium vyschnutého jazera (hľadania slov, filmovej formy), štádium vodopádu (výtrysku života,...
Záber z filmu Dozorkyňa / Zdroj: ASFK

recenzia Dozorkyňa

Dozorkyňa je čítankou psychologického trileru. Napriek tomu, že má svoje ošúchané stránky, odpísané z iných filmov z väzenského prostredia, stále je to poctivá psychologická dráma, ktorá mrazí nielen svojím severským prostredím. Dej sleduje prísnu, no sympatickú dozorkyňu Evu v stredných rokoch, ktorá pracuje v mužskej väznici. Pôsobí na oddelení pre mladých mužov odsúdených za ľahké zločiny, kde vďaka vzájomnému rešpektu medzi väzňami a dozorkyňou vládne príjemná, takmer táborová atmosféra. Tvorcovia filmu výrazne pracovali aj s dekoráciami a výpravou, aby si pomohli v minimalistickom rozprávaní. Postavami vo veľmi presnej, ale stručnej expozícii sú tak aj široké a presvetlené chodby v symetrickej kompozícii, ktorá evokuje pravidelnosť a poriadok nastolené Evou na oddelení. Eva každého z väzňov pozná po mene, venuje sa im nad rámec svojich povinností a vedie krúžok meditácie, vďaka čomu si ju hneď obľúbime. Takéto uvoľnené pomery však zároveň vyvolávajú napätie, pretože čakáme, kedy krehkosť vzťahov, nutne obmotaných mocenskou dynamikou, pukne. Obzvlášť, ak vzťah tvorí žena (príznačne pomenovaná Eva), ktorej je spoločensky pripisovaná menšia moc, ale v tomto prípade jej povolanie prináša dominanciu voči mužom, ktorých pozícia je vo väzení v porovnaní so stereotypmi mimo tejto inštitúcie podradená. Prostredie väzenia prináša aj napätie podporené strachom z minulosti odsúdených chlapcov a mužov, ktorú režisér naschvál nešpecifikuje, aby nám predstavivosť pracovala na plné obrátky, vždy...
Zobraziť všetky články