Záber z filmu Otázka budúcnosti.
Písmo: A- | A+

Režisér Maroš Brázda vlani debutoval celovečerným portrétom režiséra Eduarda Grečnera Pravda je to najdôležitejšie. Jeho nový dokument Otázka budúcnosti prostredníctvom príbehov a postojov niekoľkých mladých ľudí reflektuje spoločenskú situáciu na Slovensku a hľadá odpovede na otázky, prečo talentovaní ľudia často odchádzajú do zahraničia. Do kín prichádza 14. 11.

Po dokumente Pravda je to najdôležitejšie, ktorý mal svetovú premiéru na Medzinárodnom filmovom festivale Karlove Vary, prichádza režisér Maroš Brázda so závažnou a aktuálnou sociálnou témou. Má však širšie pole záberu, ako to bolo v predchádzajúcom filme, ktorý bol portrétom významného režiséra,“ píše v producentskej explikácii pre Audiovizuálny fond producent Ján Meliš. „Nový projekt poukazuje na celé Slovensko, ktoré práve teraz prechádza turbulentnými časmi, aké v jeho novodobej histórii nemajú obdobu, a v jeho spoločnosti vládne enormné napätie a situácia v nej je nestabilná a nepredvídateľná,“ dodáva Meliš. V čase, keď explikáciu písal, nemohol vedieť, že situácia bude eskalovať a v rámci záberov dokumentujúcich politicko-spoločenskú situáciu v krajine, film zaznamená aj atentát na premiéra.

V centre Brázdovho záujmu je pätica nadchádzajúcich maturantov. Nevybral si ich náhodne – jedným z nich je jeho syn David. Náhoda však bola, že termín posledných parlamentných volieb, 30. 9. 2023, pripadol na rovnaký dátum, aký si budúci maturanti ešte predtým zvolili za termín svojej trochu predčasnej stužkovej. A táto náhoda bola jedným z impulzov na vznik filmu, ktorého producentom je spoločnosť Artileria a koproducentom STVR.

Na parlamentné voľby, ktoré boli vnímané ako kľúčové vo vzťahu k ďalšiemu smerovaniu krajiny, Brázda nazerá z pohľadu prvovoličov. Nie sú však kľúčovou témou filmu, skôr východiskom na otváranie tém spojených so smerovaním krajiny. „Ústrednou a prvoradou témou je kritický stav slovenského vzdelávacieho systému a školstva ako takého. Práve ten je totiž hlavnou príčinou, pre ktorú sa mladí Slováci rozhodujú pre štúdium v zahraničí, pričom po jeho skončení sa do nej vracajú len veľmi vzácne,“ hovoria tvorcovia.

Ako svoju generáciu a vzťah ku Slovensku vnímajú protagonisti filmu? Tvrdia o sebe, že sú generáciou, ktorá chce bojovať za spravodlivosť a za rovnaké práva pre všetkých ľudí. Slovenskú spoločnosť vnímajú ako netolerantnú, konzervatívnu, majú pocit, že jej chýba otvorenosť voči novým veciam. Prekáža im rasizmus, homofóbia, xenofóbia a neschopnosť akceptovať inakosť či iný názor.

Hoci nemalú časť dokumentu tvoria rozhovory s celým radom respondentov – od študentov, ich rodičov a pedagógov cez bývalých politikov až po relevantných zástupcov odborných kruhov – ide skôr o úvahy vedené v určitej esejistickej rovine,“ hovorí Brázda. Okrem študentov, ich rodičov a pedagógov vo filme vystupujú aj bývalá premiérka Iveta Radičová a premiér Ľudovít Ódor, bývalý minister školstva Daniel Bútora či vedec Pavel Čekan.

Tvorcovia vo filme prízvukujú, že čoraz mohutnejší odliv vzdelaných a nadaných ľudí do zahraničia je problém, ktorý na Slovensku dlhodobo neriešime a nevenujeme mu dostatočnú pozornosť. „Na jednej strane má film podať pomerne komplexnú správu o aktuálnom stave spoločnosti, a to aj nad rámec primárne sledovaného problému, ale zároveň byť aj istým impulzom k širšej spoločenskej diskusii, ktorá síce zrejme nepovedie k okamžitej náprave, ale aspoň k dlhodobo neriešeným otázkam pritiahne náležitú pozornosť, podnieti spoločenský tlak na ich riešenie a kompetentné štátne zložky potenciálne mobilizuje k väčšej aktivite,“ hovorí Brázda.

Dokument Otázka budúcnosti má zároveň ambíciu byť istým spôsobom i portrétom generácie. „Dokument sa nesústreďuje na mladú generáciu len z jedného hľadiska, jeho ambíciou je akýsi generačný portrét, prezentujúci nielen širokú škálu životných plánov, ale aj univerzálne hodnoty, ku ktorým sa dnešní mladí ľudia na prahu dospelosti hlásia, spoločenské názory a postoje, aké vyznávajú. Chce preniknúť k podstate ich myslenia, všímať si špecifickosť a odlišnosť dnešných dospievajúcich od predchádzajúcich generácií, čo sa týka ich hodnotového nastavenia i predstáv o budúcnosti – svojej vlastnej, ale tiež budúcnosti tejto krajiny a sveta, vytvoriť tak priestor na uvažovanie o tom, kam sa Slovensko a okolitý svet naozaj uberajú a kam by sa, naopak, uberať mali,“ dodáva režisér.

Otázka budúcnosti (r. Maroš Brázda, Slovensko, 2024)
Celkový rozpočet filmu: 43 410 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu: 34 000 eur, vklad STVR: vecný vklad 3 050,20 eur)
Distribučná premiéra: 14. 11. 2024

Autor:

Záber z filmu Otázka budúcnosti (r. Maroš Brázda) / Zdroj: ASFK

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Alenka a zázrak z cudzej krajiny. Foto: ASFK

recenzia Alenka a zázrak z cudzej krajiny

Dokumentárny film režiséra Daniela Dluhého Alenka a zázrak z cudzej krajiny je viacnásobným road movie – vonkajším aj vnútorným, smerujúcim do cieľa, ale potom zas rýchlo naspäť do oveľa bezpečnejšieho bodu štartu. Mladá žena Alena Horváthová pochádza zo Spiša. Po mnohých osudových peripetiách dnes žije v Nemecku, pracuje, má vlastné bývanie, milujúcich ľudí po boku. A vydáva sa na výlet na Slovensko, ozajstný poznávací zájazd – do detského domova, kde vyrastala; do azylového domu, kde našla útočisko; do chudobnej rómskej osady, kde žije jej biologická rodina. Okrem filmového štábu ju na ceste sprevádza aj tútor Michael Jagdmann, ktorý spolu s manželkou Marion zohral v Alenkinom živote zásadnú úlohu, taký deus et machina. Scenáristi Daniel Dluhý a Lukáš Marhefka vkročili svojím filmom do hneď niekoľkých trinástych komnát – dôvody a spôsoby štátom riadeného odoberania detí z pôvodných rodín, verejné vzdelávanie vo vylúčených komunitách, inštitucionálna starostlivosť o opustené deti, záchytná pomoc pre problematickú mládež, sanácia rodinného prostredia či vlastne jej donebavolajúca absencia, etnická inakosť, problém chudoby, žiaľ, už generačnej, no a napokon napríklad otázky vzťahovej väzby ne/nadobudnutej v útlom detstve, ktoré, možno viac než si vieme predstaviť, hýbu naším svetom. Na šesťdesiatminútovú snímku je to veľké sústo, preto nečudo, že sa autori pri viacerých vstupoch do tých trinástych komnát dopustili aj omylov, či skôr...
Záber z filmu Za oponou veľhôr. Foto: Dayhey

recenzia Za oponou veľhôr

„To znie ako báseň: Za oponou veľhôr,“ ozve sa ktosi z prítmia kinosály. Už samotný názov napovedá, že film sa nebude držať iba horských kontúr či efektných horolezeckých kulís. Nahliadne hlbšie – až za horizont známeho. Hlavnou hrdinkou je československá horolezkyňa so slovenskými koreňmi Dina Štěrbová. Metafyzickým priečelím dokumentu sú kompozičné princípy, ktoré vyrastajú z prieniku hudby a matematiky – harmónia tónov a čísel ako kľúč k pochopeniu vyšších súvislostí: „Dotyk absolútna alebo je to zjavenie krásy – pre mňa to bola hudba a matematika. Celý život som sa živila matematikou, ale len málokoho sa mi podarilo presvedčiť, že je nielen užitočná, ale aj krásna, že má podobnú stavbu ako gotická katedrála; pri troche fantázie si môžeme predstaviť, že tunajšie stĺpy predstavujú základné kamene, alebo axiómy, klenba je celková matematická teória, ktorá z toho plynie, a spolu to tvorí úžasný, vznosný celok. A keď človek naozaj vnútorne pochopí akýkoľvek výsledok v matematike, je to akoby sa dotkol absolútna – je to podobné, ako keď vylezie na vysokú horu,“ opisuje Dina Štěrbová. Celý dokument je majstrovsky pretkaný percepciami a úvahami o živote a bytí. Nestráca pritom zo zreteľa ľudský rozmer. Tieto špecifické rozprávačské prostriedky, ktoré možno interpretovať prostredníctvom komplementárnych funkcií rozprávača, ako ich definuje Gérard Genette, prekračujú konkrétny...
Atmosféra na festivale Jeden svet 2024. Foto: Jeden Svet/Šimon Lupták

Festivaly bez podpory fondu. Ako to ovplyvní ich podobu?

V apríli 2025 zásahom Rady Audiovizuálneho fondu nezískalo šesť slovenských filmových festivalov finančnú podporu na ďalšie obdobie, hoci odborná komisia ich jednoznačne odporučila podporiť. Ako to ovplyvní festivaly Jeden svet, Filmový festival inakosti, Cinedu, Be2Can, Scandi a June Film Fest? Do festivalového diania sa podobnými krokmi vnáša nestabilita a neistota, ktorá môže na fungovanie organizačných tímov pôsobiť negatívne. Narážajú na finančné a časové limity, ktoré spôsobujú sklzy v reťazci celkovej organizácie. Zároveň takto vzniká zlá vizitka smerom k domácim, ale najmä zahraničným partnerom. Oslovili sme festivalové tímy, aby nám priblížili, ako sa so situáciou vyrovnávajú a čo čaká ich podujatia v ďalšom období. Jeden svet Festival Jeden svet zameraný na ľudské práva má domácu i medzinárodnú prestíž, radí sa medzi podujatia so silnou tradíciou a navyše napĺňa európsky akt o prístupnosti filmových diel prípravou audiokomentárov pre nevidiacich či špeciálnych titulkov pre nepočujúcich. Po 25 rokoch fungovania je činnosť najstaršieho festivalu dokumentárneho filmu na Slovensku reálne ohrozená. Organizátori spustili zbierkovú kampaň na platforme Donio, kde ho môžu ľudia priamo podporiť. (Zachráňme festival Jeden svet | Donio) Každý príspevok je hlasom za kultúru bez cenzúry, apelujú v statuse na sociálnych sieťach. „Bez ohľadu na to, akú sumu sa nám podarí vyzbierať, ľudia nás zahrnuli veľkou podporou, nielen finančnou, ale...
Zobraziť všetky články