Záber z filmu Otázka budúcnosti.
Písmo: A- | A+

Režisér Maroš Brázda vlani debutoval celovečerným portrétom režiséra Eduarda Grečnera Pravda je to najdôležitejšie. Jeho nový dokument Otázka budúcnosti prostredníctvom príbehov a postojov niekoľkých mladých ľudí reflektuje spoločenskú situáciu na Slovensku a hľadá odpovede na otázky, prečo talentovaní ľudia často odchádzajú do zahraničia. Do kín prichádza 14. 11.

Po dokumente Pravda je to najdôležitejšie, ktorý mal svetovú premiéru na Medzinárodnom filmovom festivale Karlove Vary, prichádza režisér Maroš Brázda so závažnou a aktuálnou sociálnou témou. Má však širšie pole záberu, ako to bolo v predchádzajúcom filme, ktorý bol portrétom významného režiséra,“ píše v producentskej explikácii pre Audiovizuálny fond producent Ján Meliš. „Nový projekt poukazuje na celé Slovensko, ktoré práve teraz prechádza turbulentnými časmi, aké v jeho novodobej histórii nemajú obdobu, a v jeho spoločnosti vládne enormné napätie a situácia v nej je nestabilná a nepredvídateľná,“ dodáva Meliš. V čase, keď explikáciu písal, nemohol vedieť, že situácia bude eskalovať a v rámci záberov dokumentujúcich politicko-spoločenskú situáciu v krajine, film zaznamená aj atentát na premiéra.

V centre Brázdovho záujmu je pätica nadchádzajúcich maturantov. Nevybral si ich náhodne – jedným z nich je jeho syn David. Náhoda však bola, že termín posledných parlamentných volieb, 30. 9. 2023, pripadol na rovnaký dátum, aký si budúci maturanti ešte predtým zvolili za termín svojej trochu predčasnej stužkovej. A táto náhoda bola jedným z impulzov na vznik filmu, ktorého producentom je spoločnosť Artileria a koproducentom STVR.

Na parlamentné voľby, ktoré boli vnímané ako kľúčové vo vzťahu k ďalšiemu smerovaniu krajiny, Brázda nazerá z pohľadu prvovoličov. Nie sú však kľúčovou témou filmu, skôr východiskom na otváranie tém spojených so smerovaním krajiny. „Ústrednou a prvoradou témou je kritický stav slovenského vzdelávacieho systému a školstva ako takého. Práve ten je totiž hlavnou príčinou, pre ktorú sa mladí Slováci rozhodujú pre štúdium v zahraničí, pričom po jeho skončení sa do nej vracajú len veľmi vzácne,“ hovoria tvorcovia.

Ako svoju generáciu a vzťah ku Slovensku vnímajú protagonisti filmu? Tvrdia o sebe, že sú generáciou, ktorá chce bojovať za spravodlivosť a za rovnaké práva pre všetkých ľudí. Slovenskú spoločnosť vnímajú ako netolerantnú, konzervatívnu, majú pocit, že jej chýba otvorenosť voči novým veciam. Prekáža im rasizmus, homofóbia, xenofóbia a neschopnosť akceptovať inakosť či iný názor.

Hoci nemalú časť dokumentu tvoria rozhovory s celým radom respondentov – od študentov, ich rodičov a pedagógov cez bývalých politikov až po relevantných zástupcov odborných kruhov – ide skôr o úvahy vedené v určitej esejistickej rovine,“ hovorí Brázda. Okrem študentov, ich rodičov a pedagógov vo filme vystupujú aj bývalá premiérka Iveta Radičová a premiér Ľudovít Ódor, bývalý minister školstva Daniel Bútora či vedec Pavel Čekan.

Tvorcovia vo filme prízvukujú, že čoraz mohutnejší odliv vzdelaných a nadaných ľudí do zahraničia je problém, ktorý na Slovensku dlhodobo neriešime a nevenujeme mu dostatočnú pozornosť. „Na jednej strane má film podať pomerne komplexnú správu o aktuálnom stave spoločnosti, a to aj nad rámec primárne sledovaného problému, ale zároveň byť aj istým impulzom k širšej spoločenskej diskusii, ktorá síce zrejme nepovedie k okamžitej náprave, ale aspoň k dlhodobo neriešeným otázkam pritiahne náležitú pozornosť, podnieti spoločenský tlak na ich riešenie a kompetentné štátne zložky potenciálne mobilizuje k väčšej aktivite,“ hovorí Brázda.

Dokument Otázka budúcnosti má zároveň ambíciu byť istým spôsobom i portrétom generácie. „Dokument sa nesústreďuje na mladú generáciu len z jedného hľadiska, jeho ambíciou je akýsi generačný portrét, prezentujúci nielen širokú škálu životných plánov, ale aj univerzálne hodnoty, ku ktorým sa dnešní mladí ľudia na prahu dospelosti hlásia, spoločenské názory a postoje, aké vyznávajú. Chce preniknúť k podstate ich myslenia, všímať si špecifickosť a odlišnosť dnešných dospievajúcich od predchádzajúcich generácií, čo sa týka ich hodnotového nastavenia i predstáv o budúcnosti – svojej vlastnej, ale tiež budúcnosti tejto krajiny a sveta, vytvoriť tak priestor na uvažovanie o tom, kam sa Slovensko a okolitý svet naozaj uberajú a kam by sa, naopak, uberať mali,“ dodáva režisér.

Otázka budúcnosti (r. Maroš Brázda, Slovensko, 2024)
Celkový rozpočet filmu: 43 410 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu: 34 000 eur, vklad STVR: vecný vklad 3 050,20 eur)
Distribučná premiéra: 14. 11. 2024

Autor:

Záber z filmu Otázka budúcnosti (r. Maroš Brázda) / Zdroj: ASFK

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Ľubica Hustá, kunsthistorička. Foto: Archív Ľ. H.

Obľúbené filmy Ľubice Hustej

Asi je zvláštne, že ako organizátorka festivalu Bratislava Design Week nevyberám medzi obľúbené filmy niektorý z vizuálne nádherných, opulentných, extravagantných, priekopníckych filmov plných „high class“ dizajnérskych riešení a ikon dizajnu.  Áno, spôsobujú mi slasť a výpravu a výtvarnú koncepciu filmu vnímam ako mimoriadne podstatnú a rovnocennú, ale filmov, ktoré mám rada, ktoré milujem z rôznych dôvodov, je fakt veľa.  Samozrejme, počas života sa to nejako vyvíja aj mení, film za filmom, oceán filmov, príbehov, prístupov, okúzlenia, zásahov, nádhery, smútku, krutosti, ľahkosti, geniality naprieč žánrami. Veľa slov, pardon. Vybrala som však film Čudnejší než raj (1984), ktorý som videla niekedy v roku 1992. Keď sa skončil, ostali sme ešte dosť dlhú chvíľu sedieť na tých tvrdých drevených sedadlách filmového klubu Nostalgia na STU v Bratislave.  Jim Jarmush: Čudnejší než raj (1984). Foto: Kino Lumiére Šťavnaté nadávky Je to špinavý, čudný, pomalý film, zároveň neuveriteľne vtipný, existenciálny, objavný, postavený na komornom príbehu Willyho (predtým Bélu Molnára, ktorý pred 10 rokmi emigroval z Maďarska) a jeho kamoša, dvoch mladých newyorských lúzrov, a nečakanej návštevy sesternice z východnej Európy, z Budapešti.  Už úvodná scéna s pesničkou I Put a Spell on You od Screaming Jaya Hawkinsa z lacného prenosného kazeťáku (hudbu robil majster John Lurie, zároveň si zahral hlavného hrdinu) ma odpálila do bezútešných vedľajších ulíc New Yorku...
Viktor Kubal: Krvavá pani . Foto: SFÚ

Krvavá pani Viktora Kubala má novú hudbu

Druhý celovečerný film Viktora Kubala Krvavá pani (1980), inšpirovaný známou legendou o Čachtickej panej, dostal novú hudobnú podobu, ktorú pre film skomponovala losangelská umelkyňa claire rousay. Jedinečná projekcia filmu spolu s koncertom claire rousay sa uskutoční v Kine Lumière vo štvrtok 3. apríla o 20.00 hod. Po úspešnej premiére v Belgicku to bude prvé a jediné uvedenie filmu s novou hudbou naživo na Slovensku. Krvavá pani je animovaný film o zločine a láske, na pozadí romantického ľúbostného príbehu s prvkami komiky i tragiky zachytáva večný boj dobra so zlom. Kreslené spracovanie legendy z Čachtického hradu patrilo v čase svojho vzniku k divácky najúspešnejším slovenským filmom v kinách. „Ide o autorský film, v ktorom prínosy tvorcu sú neodškriepiteľné a zasluhujú si úctu. Napriek redukovanej kresbe a limitovanej animácii dokáže Kubal gradovať napätie a zahrať aj na emocionálne struny diváka. Dobre odpozorované prvky hororu spojené s prirodzeným Kubalovým vzťahom k paródii, vytvorili z filmu Krvavá pani svojráznu syntézu oboch žánrov,“ hovorí o filme publicista a dramaturg Rudolf Urc, autor publikácie Viktor Kubal. Filmár, výtvarník, humorista (ASFK, SFÚ, 2010). Podľa neho je „Kubalovo dielo ukážkou dobrého vkusu a kultivovanej rozprávkovej arabesky, priebežne korenenej inteligentným humorom“. Film Viktora Kubala Krvavá pani zarezonoval aj v zahraničí. V roku 2017 mala jeho digitálne reštaurovaná podoba svetovú premiéru na prestížnom festivale...
Zobraziť všetky články