Záber z filmu Autičkári. Foto: BFILM

Autičkári predstavujú zlodejov aj obete

Písmo: A- | A+

Dokument Dominika Bariho Autičkári mal premiéru v októbri, potom ho uviedla platforma MAX a následne sa objavil vo vysielaní HBO. Do klasickej kinodistribúcie prichádza vo štvrtok 27. 2.

Dominik Bari patrí medzi najúspešnejších slovenských mladých tvorcov. Za jeho dokument o najchladnejšom obývanom mieste na našej planéte, Ojmiakon, ho Americká filmová akadémia posunula do top 80 najlepších dokumentov na svete a jeho nakrúcanie podporila aj nadácia Leonarda DiCapria,“ napísal v producentskej explikácii pre Audiovizuálny fond producent Peter Badač zo spoločnosti BFILM. Spolu s ňou slovensko-českú dokumentárnu snímku produkovali HBO Europe, BFILM.cz a BARI-SLOVAKIA EU.

Skutočné prípady autíčkarov

V Autičkároch tvorcovia tematizujú niekoľko okruhov spojených s krádežami áut. Zameriavajú sa na skutočné prípady, ktoré sa odohrali v rokoch 2017 – 2018 a mal ich na svedomí najmä gang zo západného Slovenska. Predstavujú obete aj policajnú prácu na zaistení gangu, ktorému dokázali 50 krádeží. Film kombinuje dokumentárne prvky s hranými – rekonštrukciami postupov pri krádeži aj policajných akcií. „Autori vychádzali z policajných záznamov a celý film vznikal v spolupráci s políciou, takže nejde o žiadnu fabuláciu. Rekonštrukcie sú veľmi hodnoverné a zároveň veľmi príťažlivo natočené,“ povedala Hanka Kastelicová, výkonná producentka dokumentov z HBO.

Tvorcovia sa zároveň rozprávali aj so samotnými zlodejmi áut. Tými, ktorí sa takto živili v minulosti, ale aj tými, ktorí sa takto ešte stále živia. „Je úplne jedno aké máš postavenie v živote, či si advokát, itečkár, kuchár. Ak raz svoje auto zaparkuješ na ulici a niekto ho naozaj potrebuje a vie to, tak si ho vezme,“ hovorí vo filme jeden zo zlodejov. Lákajú ich rýchle peniaze za pomerne málo roboty. „To už neberieš, že ideš robiť zle, ale je to robota ako každá iná. V normálnej robote si osem hodín, tam si tak asi 20 minút komplet so všetkým.

Rozoberú ho do hodiny

Auto dnes dokážu ukradnúť doslova behom chvíľky. Stačí im dobré vybavenie, znalosť „remesla“ a vaše auto je do pár minút fuč. Nezáleží na tom, či zaparkujete pred domom alebo v garáži. Škoda, Volkswagen, Audi – to sú autá, ktoré vraj idú najviac. Naopak japonské značky sú pomerne v bezpečí – nekazia sa, a teda nie je až taký dopyt po náhradných dieloch. Na tie dokážu skúsení autičkári rozobrať ukradnutú trofej do hodiny.

Podľa Petra Badača chce film „zároveň pôsobiť aj ako prevencia pred krádežami áut, pretože postupy, ktoré gangy používajú sú veľmi rafinované a každý jeden z nás sa môže stať ich obeťou, preto je dôležité byť ostražitý a informovaný.

Autičkári (r. Dominik Bari, Slovensko/Česko, 2024)

CELKOVÝ ROZPOČET FILMU: 392 800 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu: 103 648 eur v programe 5 – Podpora audiovizuálneho priemyslu v SR, podpora z Košického samosprávneho kraja: 19 000 eur)

DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA: 27. 2. 2025

O filme Autičkári si prečítajte aj tu.

Autor:

Foto: BFILM

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Štefan Kvietik a Emília Vášáryová vo filme Medená veža. Foto: Archív SFÚ / Václav Polák

nový pohľad Medená veža

Dá sa o filme populárnom už viac ako päťdesiat rokov povedať ešte niečo nové? Podstatné je, že stále rezonuje a nezapadol do zabudnutia ako mnohé iné diela jeho éry. Rubrika Nový pohľad prináša texty poslucháčiek a poslucháčov Katedry filmových štúdií FTF VŠMU. Oslovili sme ich, aby sa pozreli na slovenskú filmovú klasiku podľa svojho výberu. Pokračujeme Medenou vežou (réžia: Martin Hollý, 1970). Monument odolný zubu času Horský film Martina Hollého ml. Medená veža (1970) je priam notoricky známym čriepkom slovenskej kinematografie sedemdesiatych rokov minulého storočia. Hollý, debutujúci snímkou z „veľkej trojky roku 1962“ Havrania cesta, už vtedy ukázal, že v jeho záujme nie je držať sa schém skupinového hrdinstva ani vytvárať nevýrazné, plocho napísané postavy. Zaujali ho autentické ľudské charaktery – komplexné bytosti vymykajúce sa tradičným budovateľským ideálom. Občas pijú alkohol, bijú sa, nelegálne prekračujú štátne hranice, kradnú... A napriek tomu ich v žiadnom prípade nemožno nazvať antagonistami. Hollého pohľad na príbehy postáv je empatický a ľudský. Prečítajte si archívny rozhovor so Štefanom Kvietikom Bez agitácie Vznik režisérových snímok zo začiatku sedemdesiatych rokov, teda „tatranské filmy“ Medená veža a Orlie pierko (1971), motivovala dobová potreba preorientovať slovenskú tvorbu z inovatívnych pokusov novej vlny späť k jednoduchšie uchopiteľnej narácii a zábave. Divák sa chce zabávať. Hollý tento dopyt naplnil – avšak svojsky....
Záber z filmu Tá druhá. Foto: Film Expanded

V tieni súrodenca

Máme ich na očiach, ale často ich nevidíme. Sklenené deti vyzerajú ako obyčajné deti, doma však žijú v tieni súrodenca, ktorý si vyžaduje väčšiu pozornosť rodiny. Observačný dokumentárny film Tá druhá režisérky Marie-Magdaleny Kochovej približuje prehliadanú tému zdravých súrodencov v rodinách s deťmi so špeciálnymi potrebami. Johana má osemnásť rokov a po maturite sa chystá odísť z rodného malomesta na vysokú školu. Posledný ročník na strednej škole je pre ňu náročnejší než pre jej spolužiakov – vo svojej rodine má totiž nezastupiteľnú úlohu. Denne pomáha so starostlivosťou o mladšiu sestru s postihnutím. Cez všetku lásku sa musí vymaniť z očakávaní blízkeho okolia, nájsť si vlastný priestor a opustiť sestrin tieň. „O deťoch žijúcich s postihnutím a ich rodičoch sme počuli mnoho príbehov. Rodičia však nie sú jediní, ktorí sú silne ovplyvnení špeciálnymi potrebami svojich detí. Často to sú ešte ich súrodenci, bratia a sestry, ktorí sú okolnosťami nútení predčasne dospieť, aby pomáhali s náročnou rodinnou situáciou. Preto som si ako svoju protagonistku vybrala Johanu a rozhodla sa natočiť film, ktorý sprostredkuje perspektívu týchto súrodencov, sklenených detí, tých druhých,“vysvetlila režisérka. „Jej príbeh je tiež mojím príbehom, rovnako ako príbehom milióna ďalších ľudí po celom svete žijúcich v podobnej situácii. Aj ja som sestrou dievčatka s postihnutím. Vyrastala som po jej...
Zobraziť všetky články