Záber z filmu Architektúra ČSSR 68-89. FOTO: Aerofilms

Búranie architektúry je ako rozfúkanie mandaly. Krása je zrazu fuč 

Písmo: A- | A+

Dokument podľa námetu rapera Vladimira 518 sa zaoberá krásou a úrovňou ochrany predrevolučnej architektúry.

Keď sa staval bratislavský Most SNP, bola to obrovská udalosť. Moderný symbol vtedajšej československej architektúry dal mestu cveng metropoly, stal sa jeho dominantou, prepojil Petržalku s historickým centrom, predurčil jednu zo zásadných tepien budúcnosti a v názve niesol mierové posolstvo. 

Všetko pôsobilo úžasne, až na detail, že za obeť tejto výstavbe koncom šesťdesiatych rokov minulého storočia – a po vpáde sovietskych vojsk – padla časť starej Bratislavy vrátane židovskej synagógy. Dodnes sa obhajuje myšlienka, že v prípade tejto demolácie nešlo o hodnotnú architektúru, ktorú by sa oplatilo zachovať. 

V každom prípade si Most SNP vyslúžil prívlastok kontroverznej stavby a jedným dychom sa stal najvýznamnejšou stavbou minulého storočia. 

Aj takéto dejiny formujú Slovensko. Povie nám o tom viac dokument Architektúra ČSSR 58 – 89, ktorý práve prichádza do našich kín. 

Večnosť proti pominuteľnosti

Búranie architektúry je čosi ako rozfúkavanie mandaly, povedal na jednej zo svojich prednášok známy český raper, grafik, ilustrátor a popularizátor myšlienky dobrej architektúry Vladimir 518. 

Odvážnym tvrdením dlhodobo otvára širokú diskusiu o večnosti a pominuteľnosti toho, čo na našom území zanecháva umenie architektúry. 

Vďaka jeho intenzívnej práci pri jej objavovaní vznikla v roku 2022 kniha Architektura 58–89, najrozsiahlejšia publikácia o stigmatizovanej predrevolučnej architektúre v Československu. 

Vzápätí sme mohli vidieť aj rovnomenný osemdielny dokumentárny televízny cyklus, ktorého scenár v spolupráci so slovenskou architektkou Henrietou Moravčíkovou pripravil režisér Jan Zajíček. 

Ako sme vzdorovali

Vychádzajúc z množstva nazbieraného materiálu, tento profesionálny tandem sa v ďalšej fáze sústredil na prípravu filmu. 

Výsledkom je 126-minútová česko-slovenská koprodukcia v podobe celovečerného dokumentu prinášajúceho v obrazoch, archívnych záberoch a rozhovoroch s osobnosťami pohľad na skutočný význam architektúry z obdobia od konca päťdesiatych do konca osemdesiatych rokov minulého storočia. Autormi filmovej hudby sú Ondřej Skala a Vladimír Godár. 

Film nevypovedá len o tom, čo sme na území vtedajšieho Československa fyzicky zbúrali a postavili, ale aj približuje, ako sme uvažovali o zmysle existencie, do akej miery naše plány a činy určovala temná doba totality, ako sme napriek všetkému chceli žiť a tvoriť, ako sme vzdorovali.

V kontexte umierajúcej práce

Celý projekt od knihy cez seriál až po vznik filmu trval deväť rokov. Tvorcovia vychádzali z presvedčenia, že téma predrevolučnej architektúry zažíva silné momenty a má všetky predpoklady biť sa o vlastnú identitu. „Ak bolo ťažké niektoré domy v minulosti postaviť, rovnako ťažká môže byť aj ich súčasná ochrana pred zbúraním,“ píšu tvorcovia v obhajobe projektu. 

Sú presvedčení, že ich respondenti majú čo povedať, veď produkty ich celoživotného úsilia preverujú ochotu súčasnej spoločnosti rozoznávať v stavebnej kultúre kvalitu. Predstavujú svoju architektúru v súvislostiach, ako výsledok umeleckého brutalizmu. Je brutálne krásna, ale aj brutálne opomínaná. 

V kontexte „umierajúcej“ práce dobových architektov, z ktorých viacerí ešte žijú a aktívne reflektujú súčasnú situáciu, sa skutočne odohráva živý spoločenský proces. Že je hodný zaznamenania, dokazujú tvorcovia aj v pouličných anketách realizovaných v Prahe a v Bratislave.

Záber z filmu Architektúra ČSSR 58-89. Svetlá v piešťanskom Dome umenia. FOTO: Aerofilms
Záber z filmu Architektúra ČSSR 58-89. Svetlá v piešťanskom Dome umenia. FOTO: Aerofilms

Každá kvapka sa počíta

Projekt citlivo sleduje rezonancie architektúry daného obdobia a jej dopad na dnešného človeka,“ vyjadrili sa pre AVF slovenskí koproducenti Peter Veverka a Maroš Hečko. Vstupom do projektu chceli pomôcť v pokračovaní verejného dialógu o zmysle zachovávania dobovej architektúry. 

Autor námetu a režisérova pravá ruka Vladimir 518 si myslí, že po rokoch sa v myslení naozaj podarilo niečo zmeniť. Vo svojich verejných výstupoch zdôrazňuje, že dobrú architektúru už dokážeme oceniť lepšie ako v minulosti. 

Bohato stačí, keď človek podpíše petíciu, keď príde na demonštráciu, keď si kúpi knihu, keď sa zúčastní na prednáške, keď napíše a zdieľa svoj pohľad. To všetko má zmysel, každá kvapka sa počíta. Pretože to všetko dohromady tvorí spoločenský prúd.

Architektúra ČSSR 58 – 89 (r. Jan Zajíček, Česko/Slovensko 2024)

Celkový rozpočet filmu: 293 000 eur (podpora z Audiovizuálneho fondu: 59 625 eur, koprodukčný vklad RTVS: 60 000 eur)

Distribučná premiéra: 21. 11. 2024

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Fotografia z filmu Parthenope

CED Slovensko informuje: Minifestival európskeho filmu 2025

V dňoch 12. – 14. mája sa v sieti kín CINEMAX uskutoční ďalší ročník Minifestivalu európskeho filmu 5x5. Päť oceňovaných európskych filmov, podporených z programu Kreatívna Európa – MEDIA a uvedených na festivaloch ako Cannes či Karlove Vary, premietneme v piatich slovenských mestách: v Bratislave, Košiciach, Prešove, Banskej Bystrici a v Žiline. Hlavným organizátorom prehliadky je Creative Europe Desk Slovensko, spoluorganizátormi Európsky parlament – Kancelária Európskeho parlamentu na Slovensku a CINEMAX. Vstup na všetky predstavenia je zadarmo Minifestival európskeho filmu 5x5 – filmy:    Emilia Pérez (r. Jacques Audiard, Francúzsko/Belgicko, 2024, 130 min.)Rita je právnička, ktorá vie, ako ohýbať zákon v prospech tých najmocnejších – aj keď ju to stojí vlastné svedomie. No práve v okamihu, keď už sama nevie, na akej strane stojí, prichádza ponuka, aká sa neodmieta. Nebezpečný narkobarón Manitas ju poverí misiou, akú nečakala: pomôcť mu definitívne zmiznúť z podsvetia a zároveň sa konečne stať sebou samým. Ženou. Prečítajte si recenziu na film Emilia Pérez. Vlny (r. Jiří Mádl, Česko/Slovensko, 2024, 130 min,)Kompromitujúca nahrávka, ktorá môže zmeniť dejiny. Mladý redaktor Tomáš prichádza do legendárnej redakcie Československého rozhlasu, kde sa slovo ešte stále vysiela slobodne – aj za cenu veľkého rizika. V čase, keď štátna moc sleduje každý krok novinárov a tlak tajných služieb silnie, stojí Tomáš...
Ivan Puťora. Foto: Miro Nôta

Ivan Puťora

V čase svojho vzniku rozčeril dokumentárny film Jánošík ’21 (r. Ivan Rumanovský, 1971) hladinu vôd prinajmenšom slovenskej kinematografie. Normalizácia sa už presadzovala plnou parou a unikátny televízny dokument rozprával príbeh o nájdení a záchrane prvého kompletného slovenského celovečerného – ešte nemého – filmu Jánošík (r. Jaroslav Siakeľ, 1921), ktorý bratia Siakeľovci nakrútili za americké (!) peniaze. Pod dokument sa ako kameraman podpísal Ivan Puťora. Bývalý kolibský kameraman a autor niekoľkých vynálezov oslávil 22. apríla okrúhle jubileum – deväťdesiate narodeniny. V toku času sa v našich zemepisných šírkach na meno Ivan Puťora pozabudlo. Nezabudla však Asociácia slovenských kameramanov, ktorá mu udelila za celoživotné dielo a cenný prínos do technologického rozvoja kameramanskej profesie cenu Kamera 2017. Na jeho tvorivosť nezabudla ani výtvarná scéna, na prelome rokov 2022/2023 mal výstavu veľkoplošných akrylov v piešťanskej Galérii Domu umenia. „Detstvo som prežil na východnom Slovensku, ale chcel som sa dostať k filmu,“ spomínal v rozhovore pre Film.sk. Koníčky rodáka z Užhorodu – vtedy súčasti Československa –, ktorý vyrastal v Trebišove, boli z trochu iného súdka: odmalička rád maľoval a fotografoval. Mimochodom, už ako chlapec prispieval ilustráciami do miestnych trebišovských novín. Mal osemnásť, keď ho prijali ako adepta strihu do Štúdia populárno-vedeckého a náučného filmu v Bratislave, o rok neskôr už pracoval v Štúdiu umeleckých filmov ako asistent kamery a ostrič. „Jedného dňa ma pridelili k výrobe...
Viliam Ptáček za kamerou pri nakrúcaní filmu Chlapi z Gaderskej doliny (1963), za ním režisér Ladislav Kudelka. Foto: archív SFÚ/Pavol Havran

Viliam Ptáček

Kameraman Viliam Ptáček sa narodil pred 100 rokmi, 20. apríla 1925, v Pezinku. Ako kameraman začínal v Spravodajskom filme v polovici minulého storočia, pracoval na rôznorodých dokumentačných šotoch, spracúval témy pre Poľnohospodársky mesačník či kinožurnál Týždeň vo filme. „S Vilkom (tak sme ho všetci familiárne nazývali) sme nastúpili do Spravodajského filmu v približne rovnakom čase, na začiatku päťdesiatych rokov. V našich začiatkoch sme sa veľmi pracovne nestýkali. Vtedy totiž platila (dobrá) prax, že začínajúci kameraman nakrúcal so skúseným režisérom a režisér začiatočník s ostrieľaným kameramanom,“ spomína pre Film.sk režisér a Ptáčkov spolupracovník Milan Černák. Ptáček spolupracoval napríklad s režisérmi ako Ján Lacko (Krompachy, Pionieri, oba 1951) či Martin Hollý (Odmäk, 1964). Aj v týchto počinoch sa sústredil na dokumentáciu krásnej domácej prírody. S Ladislavom Kudelkom nakrútil snímky Hostia najmilší... (1955), Spomienka na Rysy (1961), Dnešok slovenského filmu (1962), Chlapi z Gaderskej doliny (1963), Kam nechodil inšpektor (1964), či Vody podzemia (1966), s Otakarom Krivánkom filmy Tma a ticho (1960) alebo Do nových škôl (1961), so Štefanom Uhrom Stredoeurópsky pohár 1955 (1955) a s Ctiborom Kováčom spolupracoval na dlhometrážnom filme Nikdy viac (1958). S Milanom Černákom nakrútil Ptáček krátkometrážne snímky ako Majstri zimných športov (1955), Pohár národov (1960), Cyklistický maratón (1964) či Ostrov pod vodou (1965). Zaznamenával aj významné športové podujatia ako cyklistické maratóny...
Zobraziť všetky články