Záber z filmu Koniec sveta.

Dedo a vnuk sa učia spolu žiť s vedomím, že nie je Rus ako Rus

Písmo: A- | A+

Na prekonanie historických tráum potrebujeme dostatok času. Miroslav Krobot si tento fakt uvedomuje o to viac, že pochádza zo Sudet a jeho rodina utrpela traumu v dôsledku druhej svetovej vojny. Aj preto intenzívne preciťuje hĺbku postavy starého otca, ktorú stvárňuje vo filme Koniec sveta.

Názov filmu vyznieva dosť expresívne, no podľa jeho režiséra Bohdana Slámu sa koniec sveta odohráva každý deň, akurát pre každého trochu inak. Ako povedal pre ČT24pri uvedení filmu do českých kín, podstatné je, že vždy prídu nové začiatky.

So scenáristom Ivanom Arsenjevom vsadili svoj príbeh do obdobia počas okupácie v roku 1968, keď vojská Varšavskej zmluvy prekročili hranice Československa a obsadili krajinu na dlhých dvadsať rokov.

Hoci dielo sa zrodilo približne v rovnakom období ako oceňované Vlny Jiřího Mádla, podstata odkazu má iný rozmer, než aký ponúka obraz otvoreného boja za slobodu prejavu. V Slámovom filme slúži politika ako nevyhnutná kulisa pre niečo omnoho vnútornejšie – vzťah deda a vnuka.

Český herec, filmár a divadelník Miroslav Krobot ako predstaviteľ deda zaujal k téme vlastný postoj: „Téma života za ,totáčaʻ sa mi zdá v českej kinematografii dosť spracovaná, ale úloha deda ju originálne presahuje vrátane šľachtického pôvodu, spôsobu myslenia a hlbokej osobnej skúsenosti s niekoľkými politickými zriadeniami,“ povedal pre ČT24.

Dedo má podľa Arsenjevovho scenára ruské korene a z pôvodnej domovskej krajiny utiekol pred komunizmom. Je zdanlivo tvrdej povahy, no na jeho charaktere sa odzrkadľuje aristokratická noblesa aj každodennosť dedinského života. Dôvod, prečo trávi s vnukom čas bez zvyšku rodiny, je jednoduchý –malý Tonda ochorel a nemohol ísť s rodičmi a so starším bratom na výlet do Francúzska.

Dedo dostal vnuka na starosti, do dočasnej situácie v duchu vtedajšieho politického uvoľnenia však zasahuje vpád cudzích vojsk, a tak sa všetko komplikuje. Musia sa učiť spolu žiť a prekonávať nepríjemné dôsledky spoločenských zmien. Detská naivita stojí oproti vnútornému zložitému svetu starnúceho muža, vzťah sa rozvíja. Obaja sa cítia ako stroskotanci.

Ivan Arsenjev napísal postavu deda podľa obrazu vlastného starého otca. Práve tento fakt sa stal pre Krobota pri jej naštudovaní určujúcim. Požiadal scenáristu, aby mu o svojej rodine porozprával, a vďaka tomu zistil, aký dramatický mala osud.

Pochádzali z najbohatších šľachtických rodín v Rusku, po roku 1917 však bol ich majetok vyvlastnený. Dvom bratom sa podarilo utiecť a usadili sa v Česku. V roku 1968 si zažili svoje, pre Česko bol vtedy Rus ako Rus,“ opísal Krobot inšpiráciu v rozhovore pre Seznamzpravy.cz.

Vo filmovej postave zároveň našiel paralely s osudmi vlastných predkov, naštudovanie ho dokonca primalo k úvahám o procesoch zmierenia so sudetskými Nemcami a o dnešnej hybridnej vojne.

Zamestnala ho myšlienka, ako sa ľudia vo svetle okupácie Ukrajiny budú pozerať na film, kde je hlavným hrdinom Rus. „Nezostalo mi nič iné, ako svoju postavu plne obhájiť. Snažil som sa ukázať, že nie je Rus ako Rus,“ prízvukuje v spomínanom rozhovore.

Vžil sa do toho, aká strašná musela byť pre filmového deda situácia, keď Československo obsadili jeho krajania. V príbehu učí vnuka nielen to, ako správne stolovať a rozumieť po francúzsky, ale predovšetkým, ako sa nevzdávať.

Napriek výnimočnosti filmového charakteru pracoval s postavou rovnako, ako to robieva pri iných úlohách. V tejto súvislosti však spomenul, že ako deda ho uvidíme tancovať, maľovať, dokonca hrať na klavíri aj spievať. A označil aj najväčšie herecké výzvy: boli nimi emotívne situácie, na ktoré nie je veľmi zvyknutý: „Náročná pre mňa bola napríklad precítená scéna so Zuzanou Mauréry, kde moja postava spomína na minulosť. Sám si na nostalgiu nepotrpím.

Typický poetický štýl režiséra Bohdana Slámu by sme podľa českých recenzií teraz hľadali ťažšie – najnovším titulom vraj vybočuje zo všetkého, čo sme od neho doteraz videli. Od prvej klapky prekvapuje vľúdnym prístupom k postavám aj k divákovi.

Bohdan Sláma má rád nové tváre pred kamerou, pretože nemajú žiadne zlozvyky a nevedia, čo ich môže čakať. Vojtěcha Veverku, predstaviteľa malého Tondu, si vyberal spomedzi tritisíc detských účastníkov konkurzu. Chlapca doň prihlásil vlastný dedo, v čase nakrúcania mal deväť rokov a pred kamerou stál po prvý raz. Hoci sa snažil pripraviť na každú situáciu, neraz bol doslova hodený do vody, v kľúčovej scéne dokonca priamo do žihľavy.

Rodinná dráma Koniec sveta vznikala v česko-slovenskej koprodukcii.

Slovenskými koproducentmi filmu sú spoločnosti Filmpark production, FilmWorx a Slovenská televízia a rozhlas. Vo filme diváci uvidia okrem Zuzany Mauréry aj Zuzanu Konečnú či Daniela Fischera. „Koniec sveta chce byť veľkým filmom so silným potenciálom osloviť divákov aj za hranicami. Filmom, ktorý chce hovoriť o stále aktuálnej problematike vzťahov dvoch generácií na pozadí dramatických udalostí,“ opísal slovenský producent Peter Neveďal svoje predstavy pre AVF.

 

Koniec sveta (Konec světa, Bohdan Sláma, Česko/Slovensko, 2024)

Celkový rozpočet filmu: cca 1 889 255 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu: 90 625 eur, vklad STVR: 50 000 eur vrátane DPH)

Distribučná premiéra: 26. 9. 2024

 

Autor:

Záber z filmu Koniec sveta. FOTO: CinemArt

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Amerikánka / Zdroj: Magic Box

Český lev, My Street Films a Jan Svěrák vo februári na DAFilms.sk

Kolekciu krátkych dokumentárnych filmov amatérskych tvorcov My Street Films uvádza portál DAFilms.sk od 1. do 9. februára. Vznikla v rámci projektu My Street Films SK 2024. Jeho účastníci rozvíjali svoje námety pod lektorským vedením filmových profesionálov. Filmy spája tvorivá sloboda a hľadačský duch mladých filmárov a filmárok, často bez predošlých skúseností s nakrúcaním, zato s nadšením pre vlastný námet. Filmy z tejto kolekcie si možno pozrieť zadarmo, stačí sa iba zaregistrovať. Pri príležitosti šesťdesiatych narodenín českého režiséra Jana Svěráka uvádza DAFilms.sk  (6. – 16. februára) programový špeciál zostavený z jeho dvanástich diel. Nechýbajú medzi nimi oscarový Kolja (1996), nízkorozpočtová Jízda (1994), na Oscara nominovaný debut Obecná škola (1991) či kultová študentská dokumentárna mystifikácia Ropáci (1988) ocenená študentským Oscarom. Nechýbajú ani Akumulátor 1 (1994), Tmavomodrý svet (2001), Vratné lahve (2007), Kuky sa vracia (2010) či najnovšia snímka Betlehemské svetlo (2022). Vo februári a v marci (24. 2 – 16. 3.) ponúkne DAFilms.sk už tradične aj výber z titulov  nominovaných v rámci 32. ročníka výročných cien Českej filmovej a televíznej akadémie Český lev. Niektoré tituly budú dostupné ako súčasť predplatného, ďalšie za príplatok. V ponuke budú napríklad Amerikánka (r. Viktor Tauš), Mord (r. Adam Martinec), Hranice Európy (r. Apolena Rychlíková), Manželia Stodolovci (r. Petr Hátle), After Party (r. Vojtěch Strakatý),...
Záber z filmu Saso. Foto: archív SFÚ

Digitálne kino: Mysľou v práci, v každom okamihu

Jedným z talentov Ľubomíra Štecka, prejavujúcim sa už v jeho krátkych filmoch z druhej polovice 80. rokov minulého storočia, je schopnosť dostať sa s filmovou kamerou k človeku veľmi blízko, takmer na dotyk, a to dokonca aj v rámci žánru profesijného portrétu. Aj vďaka tomu sa mu darilo tak presvedčivo zachytiť osobitú energiu, názory či hodnoty svojich filmových protagonistov – či už išlo o bezprostredného stavebného predáka Jána Luptáka vo filme Najlepšie roky života majstra Luptáka (1987), alebo o mladučkú zdravotnú sestru, nepripravenú čeliť náročnej a málo oceňovanej práci na geriatrickom oddelení, vo filme Sestrička (1989). Ľubomír Štecko pritom do intímneho priestor svojich protagonistov vstupuje vždy nenásilne a väčšinou nekonfrontačne. Jeho metódou je skôr observácia, no nebojí sa ich ani režírovať, aby publiku sprostredkoval to, čo pri nakrúcaní svojich filmových hrdinov sám vypozoroval. Vo filme Saso, portréte, ktorý má miestami podobu observačnej reportáže, nám Štecko približuje pracovné nasadenie hlavného technológa v atómovej elektrárni V2 v Jaslovských Bohuniciach krátko pred spustením prevádzky tohto nového bloku. Ľudovít „Saso“ Pereszlényi a tím jeho spolupracovníkov tu musí uskutočniť viaceré kontroly, zaviesť do reaktora palivo a opäť všetko odskúšať, kým sa reaktor spustí. Termíny by bolo dobre skrátiť a nie s nimi meškať, lenže testy sa obísť nedajú, práca s jadrom je vysoko riziková a stresujúca, technická...
Fotografia z filmu Parthenope

recenzia Parthenope

Sorrentinova Parthenope je z oboch polovíc žena, no oplýva vnútornou slobodou, akoby zdedenou po okrídlených predchodkyniach. Narodila sa v roku 1950 priamo „do“ mora na pobreží vily svojej bohatej rodiny. Sledujeme ju v mladej dospelosti po boku brata a slúžkinho syna v tragicko-hravom milostnom trojuholníku pripomínajúcom Bertolucciho Rojkov. Aj keď sme pozornými svedkami desaťročí jej búrlivého života, nenadobudneme pocit lineárneho životopisu. Parthenope je kľukatý príbeh, plný epizódnych postáv – karikatúr, prepletaný ústrednými motívmi nahlas uvažujúcimi o tradične Sorrentinovských témach – láske, samote, mladosti, kráse a pominuteľnosti. Tentoraz je však dôležitá aj téma poznania. Sorrentinova Parthenope totiž nie je len krásna a dôvtipná femme fatale, je aj akademicky zanietená a svoj záujem spoznať človeka prehlbuje štúdiom antropológie. Poznanie – či už si je toho režisér vedomý, alebo nie – je úzko späté s entitami sirén. Viaceré texty revidujúce historický výklad upozorňujú, že sirény v pôvodnej gréckych mytológii mužov nevábili svojím telom, ale prísľubom skrytého poznania všetkého. V dôsledku nepresných prekladov však boli sexualizované a z tejto premisy čerpá ich zobrazovanie aj mimo kinematografie dodnes. Parthenope rovnako oplýva čímsi mystickým, takým, čo nie je prejavené len jej fyzickým telom. Toto tajomstvo mužov láka a nemožnosť uchopiť ju ich frustruje. No Parthenope je...
Zobraziť všetky články