Záber z filmu Koniec sveta.

Dedo a vnuk sa učia spolu žiť s vedomím, že nie je Rus ako Rus

Písmo: A- | A+

Na prekonanie historických tráum potrebujeme dostatok času. Miroslav Krobot si tento fakt uvedomuje o to viac, že pochádza zo Sudet a jeho rodina utrpela traumu v dôsledku druhej svetovej vojny. Aj preto intenzívne preciťuje hĺbku postavy starého otca, ktorú stvárňuje vo filme Koniec sveta.

Názov filmu vyznieva dosť expresívne, no podľa jeho režiséra Bohdana Slámu sa koniec sveta odohráva každý deň, akurát pre každého trochu inak. Ako povedal pre ČT24pri uvedení filmu do českých kín, podstatné je, že vždy prídu nové začiatky.

So scenáristom Ivanom Arsenjevom vsadili svoj príbeh do obdobia počas okupácie v roku 1968, keď vojská Varšavskej zmluvy prekročili hranice Československa a obsadili krajinu na dlhých dvadsať rokov.

Hoci dielo sa zrodilo približne v rovnakom období ako oceňované Vlny Jiřího Mádla, podstata odkazu má iný rozmer, než aký ponúka obraz otvoreného boja za slobodu prejavu. V Slámovom filme slúži politika ako nevyhnutná kulisa pre niečo omnoho vnútornejšie – vzťah deda a vnuka.

Český herec, filmár a divadelník Miroslav Krobot ako predstaviteľ deda zaujal k téme vlastný postoj: „Téma života za ,totáčaʻ sa mi zdá v českej kinematografii dosť spracovaná, ale úloha deda ju originálne presahuje vrátane šľachtického pôvodu, spôsobu myslenia a hlbokej osobnej skúsenosti s niekoľkými politickými zriadeniami,“ povedal pre ČT24.

Dedo má podľa Arsenjevovho scenára ruské korene a z pôvodnej domovskej krajiny utiekol pred komunizmom. Je zdanlivo tvrdej povahy, no na jeho charaktere sa odzrkadľuje aristokratická noblesa aj každodennosť dedinského života. Dôvod, prečo trávi s vnukom čas bez zvyšku rodiny, je jednoduchý –malý Tonda ochorel a nemohol ísť s rodičmi a so starším bratom na výlet do Francúzska.

Dedo dostal vnuka na starosti, do dočasnej situácie v duchu vtedajšieho politického uvoľnenia však zasahuje vpád cudzích vojsk, a tak sa všetko komplikuje. Musia sa učiť spolu žiť a prekonávať nepríjemné dôsledky spoločenských zmien. Detská naivita stojí oproti vnútornému zložitému svetu starnúceho muža, vzťah sa rozvíja. Obaja sa cítia ako stroskotanci.

Ivan Arsenjev napísal postavu deda podľa obrazu vlastného starého otca. Práve tento fakt sa stal pre Krobota pri jej naštudovaní určujúcim. Požiadal scenáristu, aby mu o svojej rodine porozprával, a vďaka tomu zistil, aký dramatický mala osud.

Pochádzali z najbohatších šľachtických rodín v Rusku, po roku 1917 však bol ich majetok vyvlastnený. Dvom bratom sa podarilo utiecť a usadili sa v Česku. V roku 1968 si zažili svoje, pre Česko bol vtedy Rus ako Rus,“ opísal Krobot inšpiráciu v rozhovore pre Seznamzpravy.cz.

Vo filmovej postave zároveň našiel paralely s osudmi vlastných predkov, naštudovanie ho dokonca primalo k úvahám o procesoch zmierenia so sudetskými Nemcami a o dnešnej hybridnej vojne.

Zamestnala ho myšlienka, ako sa ľudia vo svetle okupácie Ukrajiny budú pozerať na film, kde je hlavným hrdinom Rus. „Nezostalo mi nič iné, ako svoju postavu plne obhájiť. Snažil som sa ukázať, že nie je Rus ako Rus,“ prízvukuje v spomínanom rozhovore.

Vžil sa do toho, aká strašná musela byť pre filmového deda situácia, keď Československo obsadili jeho krajania. V príbehu učí vnuka nielen to, ako správne stolovať a rozumieť po francúzsky, ale predovšetkým, ako sa nevzdávať.

Napriek výnimočnosti filmového charakteru pracoval s postavou rovnako, ako to robieva pri iných úlohách. V tejto súvislosti však spomenul, že ako deda ho uvidíme tancovať, maľovať, dokonca hrať na klavíri aj spievať. A označil aj najväčšie herecké výzvy: boli nimi emotívne situácie, na ktoré nie je veľmi zvyknutý: „Náročná pre mňa bola napríklad precítená scéna so Zuzanou Mauréry, kde moja postava spomína na minulosť. Sám si na nostalgiu nepotrpím.

Typický poetický štýl režiséra Bohdana Slámu by sme podľa českých recenzií teraz hľadali ťažšie – najnovším titulom vraj vybočuje zo všetkého, čo sme od neho doteraz videli. Od prvej klapky prekvapuje vľúdnym prístupom k postavám aj k divákovi.

Bohdan Sláma má rád nové tváre pred kamerou, pretože nemajú žiadne zlozvyky a nevedia, čo ich môže čakať. Vojtěcha Veverku, predstaviteľa malého Tondu, si vyberal spomedzi tritisíc detských účastníkov konkurzu. Chlapca doň prihlásil vlastný dedo, v čase nakrúcania mal deväť rokov a pred kamerou stál po prvý raz. Hoci sa snažil pripraviť na každú situáciu, neraz bol doslova hodený do vody, v kľúčovej scéne dokonca priamo do žihľavy.

Rodinná dráma Koniec sveta vznikala v česko-slovenskej koprodukcii.

Slovenskými koproducentmi filmu sú spoločnosti Filmpark production, FilmWorx a Slovenská televízia a rozhlas. Vo filme diváci uvidia okrem Zuzany Mauréry aj Zuzanu Konečnú či Daniela Fischera. „Koniec sveta chce byť veľkým filmom so silným potenciálom osloviť divákov aj za hranicami. Filmom, ktorý chce hovoriť o stále aktuálnej problematike vzťahov dvoch generácií na pozadí dramatických udalostí,“ opísal slovenský producent Peter Neveďal svoje predstavy pre AVF.

 

Koniec sveta (Konec světa, Bohdan Sláma, Česko/Slovensko, 2024)

Celkový rozpočet filmu: cca 1 889 255 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu: 90 625 eur, vklad STVR: 50 000 eur vrátane DPH)

Distribučná premiéra: 26. 9. 2024

 

Autor:

Záber z filmu Koniec sveta. FOTO: CinemArt

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Alenka a zázrak z cudzej krajiny. Foto: ASFK

recenzia Alenka a zázrak z cudzej krajiny

Dokumentárny film režiséra Daniela Dluhého Alenka a zázrak z cudzej krajiny je viacnásobným road movie – vonkajším aj vnútorným, smerujúcim do cieľa, ale potom zas rýchlo naspäť do oveľa bezpečnejšieho bodu štartu. Mladá žena Alena Horváthová pochádza zo Spiša. Po mnohých osudových peripetiách dnes žije v Nemecku, pracuje, má vlastné bývanie, milujúcich ľudí po boku. A vydáva sa na výlet na Slovensko, ozajstný poznávací zájazd – do detského domova, kde vyrastala; do azylového domu, kde našla útočisko; do chudobnej rómskej osady, kde žije jej biologická rodina. Okrem filmového štábu ju na ceste sprevádza aj tútor Michael Jagdmann, ktorý spolu s manželkou Marion zohral v Alenkinom živote zásadnú úlohu, taký deus et machina. Scenáristi Daniel Dluhý a Lukáš Marhefka vkročili svojím filmom do hneď niekoľkých trinástych komnát – dôvody a spôsoby štátom riadeného odoberania detí z pôvodných rodín, verejné vzdelávanie vo vylúčených komunitách, inštitucionálna starostlivosť o opustené deti, záchytná pomoc pre problematickú mládež, sanácia rodinného prostredia či vlastne jej donebavolajúca absencia, etnická inakosť, problém chudoby, žiaľ, už generačnej, no a napokon napríklad otázky vzťahovej väzby ne/nadobudnutej v útlom detstve, ktoré, možno viac než si vieme predstaviť, hýbu naším svetom. Na šesťdesiatminútovú snímku je to veľké sústo, preto nečudo, že sa autori pri viacerých vstupoch do tých trinástych komnát dopustili aj omylov, či skôr...
Záber z filmu Za oponou veľhôr. Foto: Dayhey

recenzia Za oponou veľhôr

„To znie ako báseň: Za oponou veľhôr,“ ozve sa ktosi z prítmia kinosály. Už samotný názov napovedá, že film sa nebude držať iba horských kontúr či efektných horolezeckých kulís. Nahliadne hlbšie – až za horizont známeho. Hlavnou hrdinkou je československá horolezkyňa so slovenskými koreňmi Dina Štěrbová. Metafyzickým priečelím dokumentu sú kompozičné princípy, ktoré vyrastajú z prieniku hudby a matematiky – harmónia tónov a čísel ako kľúč k pochopeniu vyšších súvislostí: „Dotyk absolútna alebo je to zjavenie krásy – pre mňa to bola hudba a matematika. Celý život som sa živila matematikou, ale len málokoho sa mi podarilo presvedčiť, že je nielen užitočná, ale aj krásna, že má podobnú stavbu ako gotická katedrála; pri troche fantázie si môžeme predstaviť, že tunajšie stĺpy predstavujú základné kamene, alebo axiómy, klenba je celková matematická teória, ktorá z toho plynie, a spolu to tvorí úžasný, vznosný celok. A keď človek naozaj vnútorne pochopí akýkoľvek výsledok v matematike, je to akoby sa dotkol absolútna – je to podobné, ako keď vylezie na vysokú horu,“ opisuje Dina Štěrbová. Celý dokument je majstrovsky pretkaný percepciami a úvahami o živote a bytí. Nestráca pritom zo zreteľa ľudský rozmer. Tieto špecifické rozprávačské prostriedky, ktoré možno interpretovať prostredníctvom komplementárnych funkcií rozprávača, ako ich definuje Gérard Genette, prekračujú konkrétny...
Atmosféra na festivale Jeden svet 2024. Foto: Jeden Svet/Šimon Lupták

Festivaly bez podpory fondu. Ako to ovplyvní ich podobu?

V apríli 2025 zásahom Rady Audiovizuálneho fondu nezískalo šesť slovenských filmových festivalov finančnú podporu na ďalšie obdobie, hoci odborná komisia ich jednoznačne odporučila podporiť. Ako to ovplyvní festivaly Jeden svet, Filmový festival inakosti, Cinedu, Be2Can, Scandi a June Film Fest? Do festivalového diania sa podobnými krokmi vnáša nestabilita a neistota, ktorá môže na fungovanie organizačných tímov pôsobiť negatívne. Narážajú na finančné a časové limity, ktoré spôsobujú sklzy v reťazci celkovej organizácie. Zároveň takto vzniká zlá vizitka smerom k domácim, ale najmä zahraničným partnerom. Oslovili sme festivalové tímy, aby nám priblížili, ako sa so situáciou vyrovnávajú a čo čaká ich podujatia v ďalšom období. Jeden svet Festival Jeden svet zameraný na ľudské práva má domácu i medzinárodnú prestíž, radí sa medzi podujatia so silnou tradíciou a navyše napĺňa európsky akt o prístupnosti filmových diel prípravou audiokomentárov pre nevidiacich či špeciálnych titulkov pre nepočujúcich. Po 25 rokoch fungovania je činnosť najstaršieho festivalu dokumentárneho filmu na Slovensku reálne ohrozená. Organizátori spustili zbierkovú kampaň na platforme Donio, kde ho môžu ľudia priamo podporiť. (Zachráňme festival Jeden svet | Donio) Každý príspevok je hlasom za kultúru bez cenzúry, apelujú v statuse na sociálnych sieťach. „Bez ohľadu na to, akú sumu sa nám podarí vyzbierať, ľudia nás zahrnuli veľkou podporou, nielen finančnou, ale...
Zobraziť všetky články