Záber z filmu Oči plné piesku

Fajčili, pili a zažívali prvý sex, kým sa on ešte hrával s angličákmi

Písmo: A- | A+

Drsný príbeh o útrapách dospievania a hľadaní vlastnej identity Oči plné piesku vychádza z hĺbky režisérových skúseností. Použil ju ako najlepší prostriedok na silný pohľad na súčasnosť.

Strata lásky a prázdno, ktoré po nej nastáva, je jednou z kľúčových tém, ktoré vo svojom novom krátkom filme sprítomňuje slovenský režisér Juraj Janiš. Zamýšľa sa zároveň nad prirodzenou ľudskou snahou hľadať rýchle a ľahké riešenia trápení. Tie totiž spôsobujú, že si často zakrývame oči pred skutočnosťou, a tá nás potom ťahá stále hlbšie ku dnu.

Tri krátke filmy o dospievaní

Snímku uvedie do kín Asociácia slovenských filmových klubov 19. 9. ako súčasť pásma Grow Up! – troch krátkych filmov o dospievaní od troch mladých režisérskych osobností z rôznych kútov sveta. Poviedkový trojlístok vznikol v produkcii Česka, Slovenska a Kataru. Ponúka tri pohľady na dospievanie cez kľúčové udalosti, ktoré navždy zmenia životy protagonistov.

Morská soľ režisérky Leily Basma je príbehom sedemnásťročnej Nayly, ktorá stojí pred dilemou, akú dnes v Libanone rieši každý mladý človek – odísť z krajiny alebo zostať. Aj režisérka Anna Wowra pracuje s pohľadom na dospievanie cez otázku, či existujú vyhliadky do budúcnosti a ako nájsť zmysel života inde ako doma. V poviedke Sme v tom spolu podáva nemilosrdný, no zároveň neodsudzujúci pohľad na tri nerozlučné kamarátky z detstva a ich šance opustiť prostredie, v ktorom vyrastali.

Janišove Oči plné piesku prinášajú pohľad zo Slovenska cez drsný príbeh Miňa, ktorý od života nechce veľa: nejaké drobné, občas jointa a niekoho, koho by mohol milovať. Jeho rodina sa ocitla v troskách, a tak hľadá blízkosť u svojho brata a jeho priateľky, živia sa drobnými krádežami a žijú zo dňa na deň. Jedného osudného večera sa však jeho život od základov mení. Musí prehodnotiť, komu ešte môže dôverovať, aby nestratil úplne všetko.

Verím v liečivú silu príbehov. Preto považujem film o chudobe a o tom, k čomu vedie, za svoj príspevok spoločnosti, v ktorej žijem. Ale film Oči plné piesku je aj o tom, že ľudia vždy majú možnosť urobiť správne rozhodnutie, bez ohľadu na to, aké karty im život rozdal. Akokoľvek by môj film mohol obsahovať prvky sociálneho komentára, je to predovšetkým príbeh bolestivého dospievania týkajúci sa zlomku ľudskej skúsenosti, ktorá sa v dejinách ľudstva neustále vracia,“uvádza režisérsky pohľad na problematiku stránka slovenského producenta HITCHHIKER Cinema.

Stopy autentických zážitkov

Zdalo by sa, že filmová poviedka je režisérovo autobiografické dielo, on však hovorí o dôležitej inšpirácii. V každom prípade priznáva, že v mnohom pripomína jeho vlastný svet a nesie stopy mnohých autentických zážitkov a spomienok na vlastné dospievanie, prepojených s príbehmi jeho rovesníkov a kamarátov z detstva. Vyrastali spolu na typickom mestskom sídlisku, akých bolo v období socializmu vo vtedajšom Československu mnoho. „Uniformná šeď, anonymná architektúra, heslá o budúcnosti na večné veky a nikdy inak. Zdalo sa, že sme si všetci tak nejako rovní, že žijeme podobné životy. Mali sme skoro všetci rovnaké tenisky a rovnaké ,žebradláʻ namiesto školských tašiek. No čím som bol starší, tým viac som vnímal, že medzi nami bolo mnoho takých, ktorým sa žilo ťažko. Decká z rozpadnutých rodín, deti alkoholikov alebo deti pochádzajúce z ozaj biednych pomerov. Problémy ich v živote priťahovali ako magnet a dospievali oveľa rýchlejšie ako ostatní. Fajčili, pili a získavali prvé sexuálne skúsenosti, kým ja som sa ešte hrával s angličákmi alebo čítal Vinnetoua,“ uvádza režisér pre AVF.

Jeho tínedžerské roky a čerstvá dospelosť sa prekrývajú s posledným štádiom obdobia komunizmu a nástupom nových čias, od ktorých si, ako zaiste každý mladý človek, mnoho sľuboval. O to viac si uvedomuje stratu ideálov spojenú s bujnejúcou mafiou na Slovensku, nebezpečie v podobe nadrzlých pouličných bitkárov, z ktorých sa stali skutoční či aspoň predstieraní mafiáni. „Do ich životov vstúpili peniaze, drogy, krádeže, občas dokonca nájomné vraždy alebo roky za mrežami. Dospievanie pre mňa bude navždy spojené s týmto svetom, rovnako ako bude spojené s témou odchodu blízkeho človeka a zúfalého hľadania čohokoľvek, čo dieru po ňom zaplní.“

Juraj Janiš prichádza do sveta filmu z reklamného prostredia, pravidelne sa venuje angažovaným projektom v oblasti spoločensky naliehavých tém, nakrúcal spoty pre Hodinu deťom, Úsmev ako dar či kampaň Tri slová pre Ministerstvo zdravotníctva SR. Scenár k filmu Oči plné piesku začal písať počas štúdia scenáristiky na univerzite v britskom Leicesteri, uvádza filmový portál Kinema.sk. Pomohli mu pri tom rešerše aj rady odborníkov, no najmä návštevy nápravnovýchovného ústavu pre mladistvých v Sučanoch, kam s ním chodili aj herci. Filmová poviedka sa nakrúcala v Prahe a v Bratislave a hudbu do nej zložil Jonatan Pastirčák. V hlavných úlohách sa predstavia Dávid Aurel Krajčík, Tomáš Magát, Lea Anna Pokorná a Éva Bandor.

 

Grow Up! – Morská soľ, r. Leila Basma, Sme v tom spolu, r. Anna Wowra, Oči plné piesku, r. Juraj Janiš, Česko/Slovensko/Katar, 2023

Oči plné piesku

Celkový rozpočet filmu: 204 000 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu: 90 000 eur)

Distribučná premiéra: 19. 9. 2024 v rámci pásma Grow Up!

Autor:

Záber z filmu Oči plné piesku. FOTO: HITCHHIKER Cinema

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Najviac nominácií na Českého leva majú Vlny a Amerikánka

Najviac nominácií na Českého leva, spolu 14, má dobová dráma Vlny režiséra Jiřího Mádla. O jednu nomináciu menej získal štylizovaný príbeh dievčaťa z detského domova Amerikánka režiséra Viktora Tauša. S desiatimi nomináciami nasleduje tragikomédia o zabíjačke Mord debutujúceho režiséra Adama Martinca. Všetky tri snímky vznikli v slovenskej koprodukcii. Desať nominácií má aj televízna séria Metoda Markovič: Hojer z platformy Voyo. O sošku pre najlepší film sa okrem Vĺn, Amerikánky a Mordu uchádzajú snímky Od marca do mája pôvodom slovenského režiséra Martina Pavla Repku a Zahradníkův rok režiséra Jiřího Havelku. Rovnaká pätica titulov je nominovaná aj v kategórii réžia. Nominované tituly vybrali akademici z celkovo 93 filmov, televíznych seriálov a minisérií, ktoré mali premiéru v roku 2024. Celkovo sa nakoniec o sošku Českého leva uchádza 29 titulov. Víťazov oznámia 8. marca v priamom prenose Českej televízie. Medzi nominovanými sú aj viacerí reprezentanti Slovenska. V kategórii ženských hereckých výkonov vo vedľajšej úlohe je to Táňa Pauhofová (Vlny), v kategórii mužských výkonov vo vedľajšej úlohe potom Milan Ondrík (Ema a smrtihlav). Želiezka v ohni má Slovensko aj v kategórii dokumentov – štyri z piatich nominovaných filmov vznikli v slovenskej koprodukcii. Na leva sú v tejto kategórii nominovaní ako producenti Maroš Hečko (Architektúra ČSSR 58 – 89) a Barbara Janišová Feglová (Prezidentka). Za kameru filmu Vlny nominovali akademici Martina Žiarana, za strih série Metoda...
Adam Kubala a Jana Nagyová v pripravovanom filme o Ondrejovi Nepelovi. Foto: Punkchart films

V česko-slovenskej koprodukcii vznikajú naraz dva filmy o Ondrejovi Nepelovi

Pred piatimi rokmi ožila spomienka na Ondreja Nepelu tak silno, že si takmer naraz všimli jeho príbeh dva tvorivé filmárske tímy. Dnes je to jasné: o historicky najúspešnejšom slovenskom krasokorčuliarovi majú v priebehu tohto roka vzniknúť hneď dva celovečerné filmy. Oba vznikajú v slovensko-českej spolupráci. Podľa našich nepotvrdených informácií sa hovorí aj o účinkovaní slovenského krasokorčuliara Adama Hagaru. Jednu z filmárskych skupín vytvorila spoločnosť Punkchart films Ivana Ostrochovského, druhú InFilm spoluproducenta Rudolfa Biermanna. Obe majú za sebou výrazné domáce aj zahraničné úspechy. Múdra Mauréry Producentský tím Ivana Ostrochovského vsadil na mladého talentovaného režiséra Gregora Valentoviča, pre ktorého bude film Nepela celovečerným debutom. V úlohe legendárneho krasokorčuliara sa predstaví Josef Trojan, syn českého herca Ivana Trojana. Jeho trénerku Hildu Múdru stvárni Zuzana Mauréry. „Nepela bol takým veľkým športovcom, že dva filmy si určite zaslúži,‟ vyjadril sa pre médiá producent Ivan Ostrochovský. Je presvedčený, že jeho tím spracuje Nepelov životný príbeh tak, aby diváci odchádzali z kina s pocitom hrdosti, že aj človek jednoduchých pomerov na Slovensku môže dosiahnuť výnimočný úspech. Okrem Gregora Valentoviča na filme pracujú kameraman Adam Suzin, architekti Dorota Volfová a Brigita Teplánová či kostýmová výtvarníčka Helena Tavelová. Film sa nakrúca v Bratislave, v Prahe, v Trnave aj v Budapešti....
Záber z filmu Dino Diplodok. FOTO: CinemArt SK

Dino Diplodok mieša rozprávku a realitu. Inšpirovali ho aj Macourek s Vorlíčkom

Diplodok je dinosaurus, ktorému za záhadných okolností zmiznú rodičia. Nevie, že žije v komikse, ktorý kreslí nedocenený Tadeáš. Jeho vydavateľka si myslí, že dinosaurí komiks ho zdržuje od dôležitejšej práce, a tak Tadeáš, ktorý je síce talentovaný, ale príliš si neverí, začne gumovať, čo nakreslil. Diplodok vygumovaniu unikne. Zistí totiž, že sa môže teleportovať do iných komiksov. Tam postupne stretáva čarodejníka Hokusa Pokusa, ktorý vie iba jedno kúzlo, fyzika a šialeného vedca Nervóznika a jeho zamilovanú asistentku a vášnivú šoférku Entomológiu. Nato, aby naivný, dôverčivý a nerozvážny Diplodok zachránil svojich rodičov, musí najskôr uveriť sám v seba a dodať sebavedomie aj Tadeášovi. Tvorcovia v synopse filmu sľubujú hravú a zábavnú dobrodružnú komédiu. Podľa nich pobaví nielen deti, ale aj „tých, čo majú v sebe schovaný kúsok dieťaťa, ktorý im ešte nikto nedokázal vygumovať“. Osobité výtvarné stvárnenie „Dino Diplodok má veľmi osobité výtvarné stvárnenie, originálny príbeh a skvelý humor, čím nadväzuje na česko-slovenskú filmovú tvorbu minulého storočia. Nie je náhoda, že hlavný tvorca, scenárista a režisér Wojtek Wawszczyk vyrastal na česko-poľských hraniciach. Tam ako dieťa a teenager sledoval dnes už klasické česko-slovenské filmy,“napísala v producentskej explikácii pre Audiovizuálny fond slovenská koproducentka Silvia Panáková zo spoločnosti Dayhey. Jej slová potvrdzuje aj samotný Wawszczyk. „V osemdesiatych rokoch bola na jediných dvoch kanáloch poľskej televízie buď...
Zobraziť všetky články