Záber z filmu Jednopercentný indián. Foto: Filmtopia

Jednopercentným indiánom Szabolcs Hajdu uzatvára trilógiu

Písmo: A- | A+

Jedna noc, jedno miesto a šesť ľudí, ktorí sa stretnú po pohrebe dávneho kamaráta z mladosti. To je základná premisa nového maďarsko-slovensko-amerického filmu Jednopercentný indián. Novinka režiséra Szabolcsa Hajdua mala premiéru na MFF Febiofest Bratislava a od 3. marca je v slovenskej kinodistribúcii.

Naša spoločnosť MPhilms od svojho vzniku uvažuje minimálne v stredoeurópskom kontexte. Spolupracujeme s režisérmi ako Jaro Vojtek, Peter Kerekes, Vladimír Morávek, Hajni Kis, Gyula Nemes alebo s mladými slovenskými dokumentaristami. Medzinárodnú kooperáciu vnímame ako samozrejmosť. Produkujeme iba filmy ktoré chceme vidieť, a veríme, že nie iba my. Takým filmom je pre nás aj pripravovaný film režiséra a scenáristu Szabolcsa Hajdu Jednopercentný indián,“ napísal v producentskej explikácii pre Audiovizuálny film slovenský koproducent Mátyás Prikler zo spoločnosti MPhilms. Americkým koproducentom je Jim Stark, ktorý spolupracoval aj s Jimom Jarmuschom či Greggom Arakim.

„Jednopercentný indián je záverečnou časťou trilógie, ktorá sa začala mimoriadne úspešným dielom Ernellovci u Farkasovcov / Rodinné šťastie a pokračovala hrou Kálmánov deň. Ďalšia časť série, ktorá má s predchádzajúcimi príbuzný len formálny jazyk (prácu s časom a priestorom) a určenie témy, predstavuje ďalší krok vpred vo svete spracovania aktuálnych problémov súčasnej strednej triedy,“ uviedol v režijnej explikácii pre Audiovizuálny fond režisér Szabolcs Hajdu. „Príbehy nie sú úzko prepojené, existuje však mnoho styčných bodov na úrovni postáv a tém, jednotlivé príbehy vlastne vzájomne na seba poukazujú, dopĺňajú sa,“ dodal.

Hlavnými hrdinami príbehov sú tri páry v strednom veku. „Boria sa s najvšednejšími, no v danej životnej fáze predsa zdanlivo neriešiteľnými problémami. Táto nemohúcosť plodí podráždenosť a zúfalstvo a v priebehu vyvíjajúcich sa situácií zvyčajne vyvoláva krízu v partnerskom vzťahu,“ vysvetľuje režisér.

Rodinnom šťastí (2016, film získal hlavnú cenu na festivale v Karlových Varoch a samotný Hajdu si odniesol cenu pre najlepšieho herca) sa protagonisti sporia o výchove detí. V Kálmánovom dni (2023, slovenským koproducentom filmu je takisto Mátyás Prikler a jeho spoločnosť MPhilms) pramení napätie medzi postavami z nedostatku intimity a sexuality a s ním spojenými morálnymi otázkami. Jednopercentný indián sa „sústredí na identitu, na dedičné modely správania, mužský šovinizmus, feminizmus a okruh tém moderných rodových rolí.

Všetky časti trilógie vznikli pôvodne ako divadelné hry a od začiatku boli postavené ako minimalistické a ultra nízkorozpočtové filmy. „Okrem talentu režiséra k tomu prispela aj situácia a kultúrna politika v Maďarsku – Szabolcs Hajdu je na čiernej listine (čo sa samozrejme nedá de iure dokázať, lebo to sa nikdy nedá dokázať) a bolo by pre neho v podstate bez šance získať reálne zdroje zo štátnych zdrojov v Budapešti. Režisér Hajdu posledné roky spolupracuje s filmármi na Slovensku a aj preto bude na tomto filme spolupracovať niekoľko slovenských filmárov,“ napísal v explikácii Prikler.

Zo slovenských tvorcov sa na snímke podieľali napríklad strihačka Zuzana Cséplő či zvukár Dušan Kozák. Na Slovensku prebiehal strih, zvuková postrpodukcia (zvukový dizajn, mix) a mastering.

Jednopercentný indián (r. Szabolcs Hajdu, Maďarsko/Slovensko/USA, 2024)

Podpora z Audiovizuálneho fondu: 44 437,5 eur

Distribučná premiéra: 3. apríla 2025

Autor:

Záber z filmu Jednopercentný indián. Foto: Filmtopia

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Zobraziť všetky články