Keď život chutí. Foto: Keď život chutí/FB

Keď život chutí je animovanou cestou lásky k sebe samému

Písmo: A- | A+

Ben musí schudnúť, aby získal priazeň spolužiačky Klárky. Ako to urobiť, keď miluje jedlo a varenie?

Je to bystrý tínedžer. V škole hádže trefné poznámky, páli mu to a nemusí sa nič bifliť. Má hudobný talent, píše texty pre kapelu, rád varí. A keďže tie jedlá aj veľmi rád ochutnáva, akosi sa celý zväčšuje. Čo s tým? Aktuálnu otázku detskej obezity, ale aj mnoho ďalších tém spojených s deťmi v kritickom veku otvára animovaný príbeh Keď život chutí. Slovensko-česko-francúzska koprodukcia už dosiahla vo svete prvé skvelé úspechy. Do našich kín prichádza 30. januára.

Kto pochopí trápenie

Keď sa po letných prázdninách Ben vracia do školy, zisťuje, že nielen on, ale aj jeho spolužiaci sa zmenili. Chlapci nabrali na guráži, dievčatá na kráse. Najmä tá jedna! Zniesol by jej aj modré z neba. 

Nemotorné telo ho však pri všetkých sympatiách brzdí. Zaberá akosi príliš veľa miesta, a to mu veru niektorí zlomyseľní rovesníci neodpúšťajú. Čo má robiť a kto pochopí jeho trápenie? 

Animovaný film vznikol vlani na motívy knižky francúzskeho spisovateľa Mikaëla Olliviera. Jeho knižku objavila pred rokmi v preklade česká režisérka Kristina Dufková ako skvelé čítanie pre svoju vtedy dvanásťročnú dcéru. Zaujala ju natoľko, že sa rozhodla spracovať námet do filmovej podoby. 

Viacrozmerný charakter hlavného predstaviteľa ju priviedol k bábkovej animácii, a tak sa na plátne stretávame s nevšednou výtvarnou podobou príbehu. Postavy sú rukaté, nohaté, okaté, teda vlastne presne také, aké bývajú deti v pubertálnom veku. 

V kuchyni života

Režisérka sa zamerala na proces Benovej vnútornej premeny a schopnosť sebaprijatia navzdory prekážkam, ktoré v živote treba zdolávať. Ben prechádza obdobím prvých lások, sklamaní, odmietania okolia. Zároveň je to však sebavedomý a vtipný hrdina s množstvom záujmov, a hoci žije v neúplnej rodine, nezáujem jej členov sa v zásadnej chvíli zmení. 

„Benov príbeh začíname sledovať v momente, keď vypukne dovtedy skrytý zápas s jeho nadváhou. Ben musí schudnúť, aby získal priazeň spolužiačky Klárky. Ako to však urobiť, keď tak vášnivo miluje jedlo a varenie? Jeho snom je predsa robiť ľudí šťastnejšími skrz chutné jedlo,“ popisuje pre AVF dielo režisérka Kristina Dufková. 

Upozorňuje, že nejde o klasický animovaný film pre deti, ktorý by oživoval zvieratká či rozprávkové postavy. Vytvára iný pohľad na bežné veci okolo nás, navodzuje proces, pri ktorom akoby sme sa dostali do hlavy hlavného hrdinu a spoločne s ním prežívali jeho život. 

Príručka otvorenej cesty

Slovenská producentka Agata Novinski vidí vo filme veľký potenciál v podobe nástroja na komunikáciu s deťmi o dôležitých témach v rodine aj v škole. Vďaka českému distribútorovi Aerofilms dokonca k filmu vznikli aj metodické príručky, ktoré učiteľom ponúkajú spôsob, ako sa o nastolených témach so študentmi rozprávať. 

Zároveň vníma narastajúci záujem o film najmä v zahraničí. „Zatiaľ mi to asi nedochádza vo všetkých súvislostiach, zrejme som sústredená najmä na splatenie nášho úveru na film,“ hovorí producentka. Skutočný záujem sa podľa nej ukáže, až keď film vstúpi do širšej distribúcie.

Animovaný film Keď život chutí už uviedli na významných medzinárodných festivaloch v Šanghaji, v Karlových Varoch, Locarne, Taiwane či vo Varšave, získal ocenia v Nemecku, Poľsku, Estónsku, Španielsku. 

Európska filmová akadémia ho nominovala v kategóriách najlepší animovaný európsky film a najlepší európsky film. Distribuuje sa mnohých krajinách sveta od východu na západ. 

Premiéru mal na najväčšom svetovom festivale animácie vo francúzskom Annecy, kde v kategórii Contrechamp získal Cenu poroty. Vďaka tomuto úspechu sa môže uchádzať o ocenenie americkej filmovej akadémie AMPAS a zabojovať o Oscara.

Keď život chutí (Život k sežrání, r. Kristina Dufková, Česko/Slovensko/Francúzsko, 2024)

Celkový rozpočet filmu: 1 508 301 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu 225 000 eur)

Distribučná premiéra: 30. 1. 2025

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Alenka a zázrak z cudzej krajiny. Foto: ASFK

recenzia Alenka a zázrak z cudzej krajiny

Dokumentárny film režiséra Daniela Dluhého Alenka a zázrak z cudzej krajiny je viacnásobným road movie – vonkajším aj vnútorným, smerujúcim do cieľa, ale potom zas rýchlo naspäť do oveľa bezpečnejšieho bodu štartu. Mladá žena Alena Horváthová pochádza zo Spiša. Po mnohých osudových peripetiách dnes žije v Nemecku, pracuje, má vlastné bývanie, milujúcich ľudí po boku. A vydáva sa na výlet na Slovensko, ozajstný poznávací zájazd – do detského domova, kde vyrastala; do azylového domu, kde našla útočisko; do chudobnej rómskej osady, kde žije jej biologická rodina. Okrem filmového štábu ju na ceste sprevádza aj tútor Michael Jagdmann, ktorý spolu s manželkou Marion zohral v Alenkinom živote zásadnú úlohu, taký deus et machina. Scenáristi Daniel Dluhý a Lukáš Marhefka vkročili svojím filmom do hneď niekoľkých trinástych komnát – dôvody a spôsoby štátom riadeného odoberania detí z pôvodných rodín, verejné vzdelávanie vo vylúčených komunitách, inštitucionálna starostlivosť o opustené deti, záchytná pomoc pre problematickú mládež, sanácia rodinného prostredia či vlastne jej donebavolajúca absencia, etnická inakosť, problém chudoby, žiaľ, už generačnej, no a napokon napríklad otázky vzťahovej väzby ne/nadobudnutej v útlom detstve, ktoré, možno viac než si vieme predstaviť, hýbu naším svetom. Na šesťdesiatminútovú snímku je to veľké sústo, preto nečudo, že sa autori pri viacerých vstupoch do tých trinástych komnát dopustili aj omylov, či skôr...
Záber z filmu Za oponou veľhôr. Foto: Dayhey

recenzia Za oponou veľhôr

„To znie ako báseň: Za oponou veľhôr,“ ozve sa ktosi z prítmia kinosály. Už samotný názov napovedá, že film sa nebude držať iba horských kontúr či efektných horolezeckých kulís. Nahliadne hlbšie – až za horizont známeho. Hlavnou hrdinkou je československá horolezkyňa so slovenskými koreňmi Dina Štěrbová. Metafyzickým priečelím dokumentu sú kompozičné princípy, ktoré vyrastajú z prieniku hudby a matematiky – harmónia tónov a čísel ako kľúč k pochopeniu vyšších súvislostí: „Dotyk absolútna alebo je to zjavenie krásy – pre mňa to bola hudba a matematika. Celý život som sa živila matematikou, ale len málokoho sa mi podarilo presvedčiť, že je nielen užitočná, ale aj krásna, že má podobnú stavbu ako gotická katedrála; pri troche fantázie si môžeme predstaviť, že tunajšie stĺpy predstavujú základné kamene, alebo axiómy, klenba je celková matematická teória, ktorá z toho plynie, a spolu to tvorí úžasný, vznosný celok. A keď človek naozaj vnútorne pochopí akýkoľvek výsledok v matematike, je to akoby sa dotkol absolútna – je to podobné, ako keď vylezie na vysokú horu,“ opisuje Dina Štěrbová. Celý dokument je majstrovsky pretkaný percepciami a úvahami o živote a bytí. Nestráca pritom zo zreteľa ľudský rozmer. Tieto špecifické rozprávačské prostriedky, ktoré možno interpretovať prostredníctvom komplementárnych funkcií rozprávača, ako ich definuje Gérard Genette, prekračujú konkrétny...
Atmosféra na festivale Jeden svet 2024. Foto: Jeden Svet/Šimon Lupták

Festivaly bez podpory fondu. Ako to ovplyvní ich podobu?

V apríli 2025 zásahom Rady Audiovizuálneho fondu nezískalo šesť slovenských filmových festivalov finančnú podporu na ďalšie obdobie, hoci odborná komisia ich jednoznačne odporučila podporiť. Ako to ovplyvní festivaly Jeden svet, Filmový festival inakosti, Cinedu, Be2Can, Scandi a June Film Fest? Do festivalového diania sa podobnými krokmi vnáša nestabilita a neistota, ktorá môže na fungovanie organizačných tímov pôsobiť negatívne. Narážajú na finančné a časové limity, ktoré spôsobujú sklzy v reťazci celkovej organizácie. Zároveň takto vzniká zlá vizitka smerom k domácim, ale najmä zahraničným partnerom. Oslovili sme festivalové tímy, aby nám priblížili, ako sa so situáciou vyrovnávajú a čo čaká ich podujatia v ďalšom období. Jeden svet Festival Jeden svet zameraný na ľudské práva má domácu i medzinárodnú prestíž, radí sa medzi podujatia so silnou tradíciou a navyše napĺňa európsky akt o prístupnosti filmových diel prípravou audiokomentárov pre nevidiacich či špeciálnych titulkov pre nepočujúcich. Po 25 rokoch fungovania je činnosť najstaršieho festivalu dokumentárneho filmu na Slovensku reálne ohrozená. Organizátori spustili zbierkovú kampaň na platforme Donio, kde ho môžu ľudia priamo podporiť. (Zachráňme festival Jeden svet | Donio) Každý príspevok je hlasom za kultúru bez cenzúry, apelujú v statuse na sociálnych sieťach. „Bez ohľadu na to, akú sumu sa nám podarí vyzbierať, ľudia nás zahrnuli veľkou podporou, nielen finančnou, ale...
Zobraziť všetky články