Záber z filmu Černák: zľava Dušan Cinkota, Gregor Hološka, Milan Ondrík. Foto: CinemArt

Príbeh mafiánskeho bosa sa preklápa do druhej polovice. Nastupuje ČERNÁK

Písmo: A- | A+

Je už rešpektovaným šéfom zločineckej skupiny, to mu však nestačí.

Film MIKI o Mikulášovi Černákovi sprevádzalo mnoho predsudkov a pochybností. Tvorcovia snímky o banskobystrickom mafiánskom bosovi ju rozdelili na dve časti. Prvá vlani pritiahla do kín takmer 380-tisíc divákov. Druhá polovica filmového príbehu podľa skutočných udalostí prichádza do kín 30. januára pod názvom ČERNÁK.

Od začiatku sme plánovali nakrútiť celý projekt naraz. Je to ekonomicky efektívnejšie, i keď nesmierne náročné na prefinancovanie. Akoby ste naraz nakrúcali dva a pol celovečerného dobového filmu. Mali sme 600-tisícový úver a niekoľko ,menšíchʻ pôžičiek. Do projektu sme zohnali súkromných investorov. Pomohol, samozrejme, aj pôvodne 300-tisícový grant na film a 200-tisícový na štvordielnu minisériu. Veľmi sa tešíme z diváckeho úspechu filmu MIKI, treba však povedať, že my sme ešte stále ,v mínuseʻ. Ale už vidíme svetlo na konci tunela,“ povedala producentka filmu Zuzana Mistríková zo spoločnosti PubRes.

Nenakrútiť takýto projekt naraz považuje Mistríková za obrovské riziko. Mali obsadenú celú plejádu hereckých osobností, tie však majú rôzne záväzky, často naviazané aj na výzor, ktorý sa nesmie meniť.

Je možné, že by sme ich už nikdy neboli schopní dať dohromady a že by nám v projekte ich vizáž ,skákalaʻ. Zmenám môžu podliehať aj lokácie filmu a časový odstup má mnoho ďalších nástrah,“ vysvetlila.

Milan Ondrík ako Černák. Foto: CinemArt
Milan Ondrík ako Černák. Foto: CinemArt

Cesta antihrdinu 

V súvislosti s rozporuplným prijatím filmu MIKI sa kritika vo viacerých prípadoch zhodla, že z reálneho chladnokrvného vraha, ktorý si odpykáva doživotný trest a v súčasnosti sa po 26 rokoch vďaka spolupráci s políciou pokúša dokonca dosiahnuť prepustenie z väzby, tvorcovia spravili obraz inteligentného, psychicky nenarušeného človeka, ku ktorému možno prechovávať sympatie. 

Pre Milana Ondríka, ktorý obávaného mafiána stvárňuje, bola postava v prvej časti akýmsi rozbehom, sám pre seba si ho dokonca nazval slovenským Jánošíkom a jeho družinu ako chalanov z dediny, ktorí cítia krivdu, neprávosť, idú bojovať za pravdu a za svoje práva.

Nie je to možno s tým Jánošíkom až také porovnateľné, ale ja som si to tak pomenoval. Keď sa ocitáme v druhom diele, v ČERNÁKovi, ideme do hĺbky slovenskej mafie prepojenej s politikou 90. rokov. Budú tu nekompromisné situácie. Veľmi sa na to teším. Keď som čítal scenár prvýkrát, doslova som ho zhltol, nevedel som dýchať. Sám som sa divil, kam sme až dospeli,“ povedal Milan Ondrík o pokračovaní príbehu.

V druhej časti mafiánskeho príbehu je protagonista už rešpektovaným šéfom zločineckej skupiny. To mu však nestačí, chce ovládnuť celé Slovensko, stať sa bosom všetkých bosov. Ako inak, cesta na vrchol je lemovaná zradcami a mŕtvolami. Černák s tým počíta, no podceňuje najsilnejšiu mafiu, aká kedy Slovensku vládla: politikov a ich tajnú službu. 

Až v tomto filme sa roztáča kolotoč úzkej spolupráce slovenského podsvetia s politikmi. Naplno sa kšeftuje s rozkradnutým (pardon, privatizovaným) Slovenskom, tajná služba sa správa ako mafia a v plnej kráse sa obnažuje, ako vie na Slovensku ,ruka ruku myťʻ – bez akýchkoľvek morálnych zábran či škrupúľ. Tak ako dnes,“ podotýka producentka Zuzana Mistríková. 

Postavu, z ktorej sa na konci predchádzajúcej časti stáva antihrdina, v druhej časti dobehnú dôsledky a napokon musí svoj vymyslený svet a jeho pravidlá opustiť. Začne spolupracovať s políciou a odpykáva si doživotný trest za mrežami. Tak odhaľuje prepojenia mafie na tajné služby a na vládu Slovenskej republiky. 

Ignorovanie zla

Kým MIKI je skôr príbehom o vzťahu rodiča a dieťaťa, z ktorého sa len postupne stáva najobávanejší zločinec celej jednej dekády disponujúci dostatočnou charizmou, ČERNÁK má podľa explikácie pre AVF, naopak, budovať v divákovi väčší odstup a reflektovať slovenskú spoločnosť deväťdesiatych rokov. 

Príbeh už nie je len o Mikulášovi Černákovi, po boku Jaroslava Svěchotu a Róberta Holuba sa z neho stáva jedna z troch hlavných postáv charakterizujúcich vzostup a pád jednej mafiánskej éry na Slovensku.

Ako sa zrodil a prečo sa mu darí

Scenárista Miro Šifra sa rozhodol tento príbeh vyrozprávať, lebo je presvedčený, že sa cezeň dá ukázať, ako zlo vyrástlo vnútri typickej slovenskej dediny, v obyčajnej chudobnej rodine, v akej vyrástla väčšina ľudí na Slovensku. „Cieľom takéhoto rozprávania nie je ospravedlniť činy vraha, ale prinútiť diváka, aby sa zamyslel, v akých podmienkach sa vrah zrodil a darí sa mu,“ hovorí. 

Bol by rád, keby divák cez počiatočné podceňovanie váhy vrahových rozhodnutí dospel až k precitnutiu a uvedomeniu si reality, pred ktorou sa zodpovedajú všetci, počnúc matkou a policajtmi, sudcami, politikmi či predstaviteľmi cirkvi končiac. 

Samozrejme, dá sa o Mikulášovi Černákovi nehovoriť a tváriť sa, že to je ten psychopat, ktorý medzi nás nepatrí, ktorého sme nestvorili my sami. Dostal doživotie, už sa oňho nemusíme starať. Môžeme si ďalej budovať mytológiu holubičieho národa, ktorému je večne ubližované a zlo je dielom náhody či importom zvonka. No keď o našom vlastnom, domácom zle nebudeme hovoriť, neznamená to, že zmizne.

ČERNÁK (r. Jakub Kroner, Česko/Slovensko, 2025)

Celkový rozpočet filmu: 1 580 000 eur

Distribučná premiéra: 30. januára 2025

Autor:

Foto: CinemArt

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Alenka a zázrak z cudzej krajiny. Foto: ASFK

recenzia Alenka a zázrak z cudzej krajiny

Dokumentárny film režiséra Daniela Dluhého Alenka a zázrak z cudzej krajiny je viacnásobným road movie – vonkajším aj vnútorným, smerujúcim do cieľa, ale potom zas rýchlo naspäť do oveľa bezpečnejšieho bodu štartu. Mladá žena Alena Horváthová pochádza zo Spiša. Po mnohých osudových peripetiách dnes žije v Nemecku, pracuje, má vlastné bývanie, milujúcich ľudí po boku. A vydáva sa na výlet na Slovensko, ozajstný poznávací zájazd – do detského domova, kde vyrastala; do azylového domu, kde našla útočisko; do chudobnej rómskej osady, kde žije jej biologická rodina. Okrem filmového štábu ju na ceste sprevádza aj tútor Michael Jagdmann, ktorý spolu s manželkou Marion zohral v Alenkinom živote zásadnú úlohu, taký deus et machina. Scenáristi Daniel Dluhý a Lukáš Marhefka vkročili svojím filmom do hneď niekoľkých trinástych komnát – dôvody a spôsoby štátom riadeného odoberania detí z pôvodných rodín, verejné vzdelávanie vo vylúčených komunitách, inštitucionálna starostlivosť o opustené deti, záchytná pomoc pre problematickú mládež, sanácia rodinného prostredia či vlastne jej donebavolajúca absencia, etnická inakosť, problém chudoby, žiaľ, už generačnej, no a napokon napríklad otázky vzťahovej väzby ne/nadobudnutej v útlom detstve, ktoré, možno viac než si vieme predstaviť, hýbu naším svetom. Na šesťdesiatminútovú snímku je to veľké sústo, preto nečudo, že sa autori pri viacerých vstupoch do tých trinástych komnát dopustili aj omylov, či skôr...
Záber z filmu Za oponou veľhôr. Foto: Dayhey

recenzia Za oponou veľhôr

„To znie ako báseň: Za oponou veľhôr,“ ozve sa ktosi z prítmia kinosály. Už samotný názov napovedá, že film sa nebude držať iba horských kontúr či efektných horolezeckých kulís. Nahliadne hlbšie – až za horizont známeho. Hlavnou hrdinkou je československá horolezkyňa so slovenskými koreňmi Dina Štěrbová. Metafyzickým priečelím dokumentu sú kompozičné princípy, ktoré vyrastajú z prieniku hudby a matematiky – harmónia tónov a čísel ako kľúč k pochopeniu vyšších súvislostí: „Dotyk absolútna alebo je to zjavenie krásy – pre mňa to bola hudba a matematika. Celý život som sa živila matematikou, ale len málokoho sa mi podarilo presvedčiť, že je nielen užitočná, ale aj krásna, že má podobnú stavbu ako gotická katedrála; pri troche fantázie si môžeme predstaviť, že tunajšie stĺpy predstavujú základné kamene, alebo axiómy, klenba je celková matematická teória, ktorá z toho plynie, a spolu to tvorí úžasný, vznosný celok. A keď človek naozaj vnútorne pochopí akýkoľvek výsledok v matematike, je to akoby sa dotkol absolútna – je to podobné, ako keď vylezie na vysokú horu,“ opisuje Dina Štěrbová. Celý dokument je majstrovsky pretkaný percepciami a úvahami o živote a bytí. Nestráca pritom zo zreteľa ľudský rozmer. Tieto špecifické rozprávačské prostriedky, ktoré možno interpretovať prostredníctvom komplementárnych funkcií rozprávača, ako ich definuje Gérard Genette, prekračujú konkrétny...
Atmosféra na festivale Jeden svet 2024. Foto: Jeden Svet/Šimon Lupták

Festivaly bez podpory fondu. Ako to ovplyvní ich podobu?

V apríli 2025 zásahom Rady Audiovizuálneho fondu nezískalo šesť slovenských filmových festivalov finančnú podporu na ďalšie obdobie, hoci odborná komisia ich jednoznačne odporučila podporiť. Ako to ovplyvní festivaly Jeden svet, Filmový festival inakosti, Cinedu, Be2Can, Scandi a June Film Fest? Do festivalového diania sa podobnými krokmi vnáša nestabilita a neistota, ktorá môže na fungovanie organizačných tímov pôsobiť negatívne. Narážajú na finančné a časové limity, ktoré spôsobujú sklzy v reťazci celkovej organizácie. Zároveň takto vzniká zlá vizitka smerom k domácim, ale najmä zahraničným partnerom. Oslovili sme festivalové tímy, aby nám priblížili, ako sa so situáciou vyrovnávajú a čo čaká ich podujatia v ďalšom období. Jeden svet Festival Jeden svet zameraný na ľudské práva má domácu i medzinárodnú prestíž, radí sa medzi podujatia so silnou tradíciou a navyše napĺňa európsky akt o prístupnosti filmových diel prípravou audiokomentárov pre nevidiacich či špeciálnych titulkov pre nepočujúcich. Po 25 rokoch fungovania je činnosť najstaršieho festivalu dokumentárneho filmu na Slovensku reálne ohrozená. Organizátori spustili zbierkovú kampaň na platforme Donio, kde ho môžu ľudia priamo podporiť. (Zachráňme festival Jeden svet | Donio) Každý príspevok je hlasom za kultúru bez cenzúry, apelujú v statuse na sociálnych sieťach. „Bez ohľadu na to, akú sumu sa nám podarí vyzbierať, ľudia nás zahrnuli veľkou podporou, nielen finančnou, ale...
Zobraziť všetky články