Libuše Jarcovjáková vo filme Ešte nie som, kým chcem byť. FOTO: Film Expanded

Roky odhaľuje intimitu cez fotografie. Tie však nehovoria len o nej

Písmo: A- | A+

Hoci meno Libuše Jarcovjáková pulzovalo na fotografickej mape Československa už za bývalého režimu, uznania za svoje monumentálne dielo sa dočkala až po šesťdesiatke.

Často ju nazývajú mamou snapchatu či vizuálnou storytellerkou. Zblízka fotí celý svoj život plný zvratov a robí to už od 60. rokov minulého storočia. Na prvé počutie by sa zdalo, že jej fotografie sú iba o nej – v zmysle možností sebaprezentácie, aké dnes ponúkajú nové technológie a sociálne siete. 

Dielo Libuše Jarcovjákovej však rozmer individuálneho osudu od prvej chvíle prekračuje a funguje ako sugestívny obraz doby, charakterizujúci totalitné Československo. Aj preto bol najvyšší čas, aby si výnimočnú fotografku všimol film. 

Dokument Ešte nie som, kým chcem byť zachytáva jej intímny portrét. Na festivaloch už zožína úspechy a prichádza aj do našich kín.

Dala jej všetko, čo má

Libušu Jarcovjákovú, ocenenú titulom Osobnosť českej fotografie, katapultovala pred svetové publikum samostatná výstava vo francúzskom Arles v roku 2019. 

Jej projekt Evokativ, v ktorom predstavila svoju tvorbu na fotografiách aj knižne, sa vtedy stal hlavným podujatím prestížneho fotografického festivalu Les Rencontres. Denník The Guardian ho označil za najzásadnejšiu fotografickú výstavu roka. 

Po výstave sa roztrhlo vrece s filmármi, ktorí chceli s Libušou Jarcovjákovou natočiť dokument. Nechávalo ju to úplne chladnou, až kým za ňou neprišla režisérka Klára Tasovská. V nej spoznala dokumentaristku, ktorej bola ochotná dať do rúk všetko, čo má. 

  • Klára Tasovská (1980) sa ako režisérka podieľala na snímkach ako Pevnost (2012), Gottland (2014) alebo Nič nebude ako predtým (2017), ako dramaturgička je podpísaná napríklad pod filmami Viery Čákanyovej FREM (2019), Biela na bielej (2020) a spolupracovala na scenári jej Poznámok z Eremocénu (2023). Slovenským koproducentom jej filmu Ešte nie som, kým chcem byť je Nutprodukcia Jakuba Viktorína. Na snímke počas premiéry s Libušou Jarcovjákovou.

Ohromujúca úprimnosť

Kláru Tasovskú oslovil príbeh ženy, spontánne odhaľujúcej vlastnú identitu cez fotografie seba a svojho okolia. Vnútorná sloboda, nespútanosť a nekonvenčnosť, zachytený okamih, atmosféra, letmý pohľad na veci okolo, to všetko dokázala Libuše Jarcovjáková dostať do hľadáčika a v zábere ukázať čosi, čo sa skrýva pod povrchom.

Hneď na prvom stretnutí som Libuši hovorila, že mi ide predovšetkým o to, aby bol film čo najviac ako ona sama. Tá veľká otvorenosť a úprimnosť, s akou je schopná rozprávať o ženských témach, sa mi zdala ohromujúca,“ zverejnila svoj pohľad režisérka. 

Libuša odjakživa fotila štýlom, akým sa dnes ľudia fotia na sociálne siete, hoci to robila s iným zámerom a v dobe, keď sa iní fotografi snažili o štylizáciu a dokonalosť. Režisérku fascinovalo, ako fotografiami dodnes vypovedá o spoločnosti a o svete, v ktorom žila, oveľa viac a hlbšie než dnešné umenie influencerstva. 

Libuše Jarcovjáková.

Prežívame, čo sme prežívali

Sama fotografka sa čuduje, ako sa vôbec mohlo stať, že tak obsedantne dokumentovala takmer všetko, čo sa okolo nej a v nej dialo. 

Fotiť v duchu bressonovskej dokumentaristickej tradície ju vraj nebavilo, aj keď by to vedela. „Miera subjektivity je a bude pre mňa to najväčšie merítko,“ napísala si do denníka.

To bol pádny dôvod, aby sa pre Kláru Tasovskú stala ideálnou ženskou hrdinkou. V príbehu fotografky cítila mnoho univerzálnych tém, vnútorných konfliktov aj osobných dilem. „Libuše ich síce prežívala pred rokmi, ale sú stále aktuálne a pálčivé a mnohé z nás ich prežívajú práve teraz,“ hovorí režisérka.

Proces tvorby znamenal pre tím dva roky každodennej práce. Najprv bolo treba usporiadať Libušin archív a zorientovať sa v ňom. Navyše, nie všetky fotografie existovali v digitálnej podobe, takže museli prehľadať negatívy. V strižni sa pracovalo s tisíckami snímok, v jednom momente bolo vraj v zložke asi dvadsaťtisíc záberov. 

S oživením nemého materiálu pomohol zvukový dizajn strihača Alexandra Kashcheeva. Rôznorodý charakter hudby zase zabezpečovala trojica hudobných producentov Oliver Torr, Prokop Korb a Adam Matej.

Súbežne s poznávaním fotografického archívu vznikala z denníkových záznamov kostra ,ideálneho‘ rozprávania, ktorá sa však neustále menila podľa toho, čo ponúkali samotné fotografie z jednotlivých životných etáp. Pristupovali sme k nim ako k subjektívnemu obrazovému denníku,“ opisuje režisérka svoje postupy. 

Ako kocka cukru v čaji

Po dokončení filmu vyjadrila fotografka veľkú radosť z toho, ako sa s jej fotografiami pracovalo. Vyniesli podľa nej na svetlo mnoho zabudnutých okamihov, dostali súčasný priestor a kontext. Ako hovorí, vždy sa sústreďovala na neortodoxnú vizualitu a nechcela si ju dať nikým vziať. 

Čo dnes považujem za hrôzu, je, že väčšina ľudí si zamieňa fotenie krásnych vecí za krásne fotografie,“ povedala v ankete pre Dokumentmagazin.sk. Paradoxne aj preto môže intímna sonda do jej života rezonovať.

Mladým študentom, ktorých dnes vyučuje, radí: „Foťte tie najobyčajnejšie veci okolo seba, ulicu, psa, mamu, pretože všetko sa strašne rýchlo mení a mizne. Keby som bola v mladosti fotila ulicu desaťkrát častejšie, nebolo by to na škodu. Je to, ako keď hodíte kocku cukru do čaju. Žiadna téma nie je obyčajná, žiadna skutočnosť nie je obyčajná. Foťte, čo je vám blízke.

Libuše Jarcovjáková (1952)

  • * Pochádza z umeleckej rodiny.
  • * V roku 1982 absolvovala štúdium fotografie na FAMU v Prahe.
  • * Pracovala v tlačiarni, viackrát vycestovala do Japonska.
  • * Dlhodobo dokumentovala rómsku a vietnamskú menšinu v normalizačnom Československu, ako aj pražský T-Club zameraný na queer komunitu. 
  • * Po roku 1985 sa legálne vysťahovala do Západného Berlína, ubytovala sa v tureckej štvrti a zarábala si pomocnými prácami. 
  • * Po návrate do Československa začala učiť fotografiu na Strednej priemyselnej škole grafickej v Prahe. 
  • * V roku 2017 vydala rozsiahlu monografiu Černé roky pohybujúcu sa na pomedzí literárneho denníka a fotografickej knihy. 
  • * V roku 2019 mala veľký úspech jej samostatná výstava Evokativ ako hlavné podujatie prestížneho fotografického festivalu Les Rencontres dʼArles.
  • * Od roku 2023 vedie ateliér fotografie na Fakulte dizajnu a umenia v Plzni.

Ešte nie som, kým chcem byť (Klára Tasovská, Česko/Slovensko 2024)

Anotácia: Ešte nie som, kým chcem byť

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z dokumentu Otázka budúcnosti. FOTO: ASFK

recenzia Otázka budúcnosti

Nádielku istoty, že hudobné symboly sa nemenia celé desaťročia, si v bráne do dospelosti môže dovoliť každá maturitná trieda. Navždy sa zachová, já slyším nonstop, som zlý k ženám a you are the dancing queen spravidla na večierku roka nikdy nechýbajú. V súlade s popovým dedičstvom minulosti však maturanti zakaždým tu a teraz čelia otázke, čo ďalej so životom v krajine, kde do osemnástich vyrastali. Pálčivo aktuálne o tom vypovedá dokument Otázka budúcnosti. Šuchorenie statusu Začal sa školský rok, vstupujeme do atmosféry maturitného ročníka bratislavského 1. súkromného gymnázia na Bajkalskej ulici. Práve prebiehajú prípravy na stužkovú slávnosť.  Študenti a študentky by si svoj sviatok chceli riadne užiť, ešte kým sa začnú pripravovať na priebežné maturitné testy, ale do učenia sa musia pustiť už v októbri. Preto si dátum stužkovej naplánovali na 30. september 2023.  Zhodou okolností je to deň, keď sa na Slovensku konajú parlamentné voľby. Voľby, ktoré rozhodnú, akou cestou sa krajina bude v ďalších rokoch uberať. Triedna zostava už dosiahla plnoletosť a v deň stužkovej pôjde voliť po prvý raz. Ráno všetci hodia obálku do urny, večer v oblekoch a róbach konečne pocítia ten našuchorený status dospelosti, po ktorom v kútiku duše túži aj najväčší rebel v ich veku.  Možnosť zachytiť proces generačného uvažovania práve v tejto fáze vývoja bola pre režiséra...
Jozef Ružička / Zdroj: SFÚ

Jozef Ružička

Pochádzal o živnostníckej z rodiny. Jeho otec v okolí Trnavy vyrábal rôznorodé čistiace nástroje ako cirokové metly, pracie kefy či zmetáky. Počas obdobia Slovenského štátu v roku 1942 začal Jozef Ružička pracovať ako asistent kamery vo filmovej spoločnosti Nástup. Mal len osemnásť rokov. Toto rozhodnutie sa preňho stalo zásadným. V tom čase tam už pracovali významné mená našej domácej kinematografie, ako napríklad Karol Krška. V roku 1943 nádejný kameraman nastúpil na povinnú základnú vojenskú službu. Pridelený bol do oddielu na východnom Slovensku. Pred vypuknutím Slovenského národného povstania časť vojska v tomto regióne išla na východný front alebo do pracovných táborov. Práve tam smeroval aj Jozef Ružička. Pobyt v tábore sa, prirodzene, podpísal na jeho zdravotnom stave.  Ružička participoval na audiovizuálnom zachytávaní štátnej propagandy a fašistickej vlády. Pôvodne sa vyučil za fotografa a svoje remeslo ovládal dokonale. Reštauroval viaceré negatívy filmového materiálu a vyhotovené fotografie aj profesionálne upravoval. Dôraz kládol primárne na funkčnú kompozíciu a precízne svietenie. Zameriaval sa rovnako profesionálne na prírodné scenérie ako na výjavy ľudských konštelácií. Práve vďaka tejto schopnosti a správnemu kompozičnému videniu sa mu v Nástupe veľmi darilo. Postupne sa z asistenta kamery vypracoval na pozíciu hlavného kameramana vo vlastnej tvorbe. Najprv pracovali väčšinou len s ľahkými ručnými kamerami, resp. so stredne ťažkými kamerami BH a Šlechta a nechcel sa ich vzdať. Postupne...

Oľga Potroková

Hneď po tom, ako Potroková absolvovala v roku 1955 štúdium fotografie na Škole umeleckého priemyslu v Bratislave, nastúpila do Štúdia vedecko-populárnych filmov Bratislava ako asistentka kamery (snímačka). Prvým filmom, na ktorom sa podieľala ešte ako Oľga Plačková, bolo Jablko poznania (1955) v réžii Vlastimila Herolda. Ako uvádza Renáta Šmatlákova v profile režisérky a výtvarníčky na portáli SK Cinema, od roku 1956 pracovala ako grafička, od roku 1964 ako výtvarníčka trikov v Štúdiu krátkych filmov. Od roku 1970 sa venovala animovanému filmu ako asistentka animátora, neskôr ako samostatná režisérka a animátorka. „Pre jej výtvarný rukopis je charakteristická kresba farebnými ceruzkami a pastelom, venovala sa aj papierikovej animácii,“ priblížila jej tvorbu Šmatláková. Oľga Potroková napísala scenár k televíznej rozprávke o dvoch chlapcoch a robotovi Srdce (1974) režiséra Jana Dudešeka a ako animátorka sa podieľala na seriáli Venček (1976) režiséra Vladimíra Lehkého. Ako režisérka, výtvarníčka aj animátorka sa podpísala pod televízny animovaný seriál Morské rozprávky (1972 – 1982), ktorý patrí k jej najvýznamnejším dielam. Autorkou námetu, scenára a dramaturgičkou bola Marianna Grznárová a rozprávky nahovoril Ladislav Chudík. Oľga Potroková nakrútila aj viacero krátkych televíznych animovaných filmov ako Najkrajšie ucho na svete (1970) o konflikte zajačích súrodencov s líškou, Myška Plyška (1971) o nespokojnej myške, Jakubkova košeľa (1983) o chlapcovi, ktorý si zašpinil košeľu, Biela Barborka (1984)...
Zobraziť všetky články