Libuše Jarcovjáková vo filme Ešte nie som, kým chcem byť. FOTO: Film Expanded

Roky odhaľuje intimitu cez fotografie. Tie však nehovoria len o nej

Písmo: A- | A+

Hoci meno Libuše Jarcovjáková pulzovalo na fotografickej mape Československa už za bývalého režimu, uznania za svoje monumentálne dielo sa dočkala až po šesťdesiatke.

Často ju nazývajú mamou snapchatu či vizuálnou storytellerkou. Zblízka fotí celý svoj život plný zvratov a robí to už od 60. rokov minulého storočia. Na prvé počutie by sa zdalo, že jej fotografie sú iba o nej – v zmysle možností sebaprezentácie, aké dnes ponúkajú nové technológie a sociálne siete. 

Dielo Libuše Jarcovjákovej však rozmer individuálneho osudu od prvej chvíle prekračuje a funguje ako sugestívny obraz doby, charakterizujúci totalitné Československo. Aj preto bol najvyšší čas, aby si výnimočnú fotografku všimol film. 

Dokument Ešte nie som, kým chcem byť zachytáva jej intímny portrét. Na festivaloch už zožína úspechy a prichádza aj do našich kín.

Dala jej všetko, čo má

Libušu Jarcovjákovú, ocenenú titulom Osobnosť českej fotografie, katapultovala pred svetové publikum samostatná výstava vo francúzskom Arles v roku 2019. 

Jej projekt Evokativ, v ktorom predstavila svoju tvorbu na fotografiách aj knižne, sa vtedy stal hlavným podujatím prestížneho fotografického festivalu Les Rencontres. Denník The Guardian ho označil za najzásadnejšiu fotografickú výstavu roka. 

Po výstave sa roztrhlo vrece s filmármi, ktorí chceli s Libušou Jarcovjákovou natočiť dokument. Nechávalo ju to úplne chladnou, až kým za ňou neprišla režisérka Klára Tasovská. V nej spoznala dokumentaristku, ktorej bola ochotná dať do rúk všetko, čo má. 

  • Klára Tasovská (1980) sa ako režisérka podieľala na snímkach ako Pevnost (2012), Gottland (2014) alebo Nič nebude ako predtým (2017), ako dramaturgička je podpísaná napríklad pod filmami Viery Čákanyovej FREM (2019), Biela na bielej (2020) a spolupracovala na scenári jej Poznámok z Eremocénu (2023). Slovenským koproducentom jej filmu Ešte nie som, kým chcem byť je Nutprodukcia Jakuba Viktorína. Na snímke počas premiéry s Libušou Jarcovjákovou.

Ohromujúca úprimnosť

Kláru Tasovskú oslovil príbeh ženy, spontánne odhaľujúcej vlastnú identitu cez fotografie seba a svojho okolia. Vnútorná sloboda, nespútanosť a nekonvenčnosť, zachytený okamih, atmosféra, letmý pohľad na veci okolo, to všetko dokázala Libuše Jarcovjáková dostať do hľadáčika a v zábere ukázať čosi, čo sa skrýva pod povrchom.

Hneď na prvom stretnutí som Libuši hovorila, že mi ide predovšetkým o to, aby bol film čo najviac ako ona sama. Tá veľká otvorenosť a úprimnosť, s akou je schopná rozprávať o ženských témach, sa mi zdala ohromujúca,“ zverejnila svoj pohľad režisérka. 

Libuša odjakživa fotila štýlom, akým sa dnes ľudia fotia na sociálne siete, hoci to robila s iným zámerom a v dobe, keď sa iní fotografi snažili o štylizáciu a dokonalosť. Režisérku fascinovalo, ako fotografiami dodnes vypovedá o spoločnosti a o svete, v ktorom žila, oveľa viac a hlbšie než dnešné umenie influencerstva. 

Libuše Jarcovjáková.

Prežívame, čo sme prežívali

Sama fotografka sa čuduje, ako sa vôbec mohlo stať, že tak obsedantne dokumentovala takmer všetko, čo sa okolo nej a v nej dialo. 

Fotiť v duchu bressonovskej dokumentaristickej tradície ju vraj nebavilo, aj keď by to vedela. „Miera subjektivity je a bude pre mňa to najväčšie merítko,“ napísala si do denníka.

To bol pádny dôvod, aby sa pre Kláru Tasovskú stala ideálnou ženskou hrdinkou. V príbehu fotografky cítila mnoho univerzálnych tém, vnútorných konfliktov aj osobných dilem. „Libuše ich síce prežívala pred rokmi, ale sú stále aktuálne a pálčivé a mnohé z nás ich prežívajú práve teraz,“ hovorí režisérka.

Proces tvorby znamenal pre tím dva roky každodennej práce. Najprv bolo treba usporiadať Libušin archív a zorientovať sa v ňom. Navyše, nie všetky fotografie existovali v digitálnej podobe, takže museli prehľadať negatívy. V strižni sa pracovalo s tisíckami snímok, v jednom momente bolo vraj v zložke asi dvadsaťtisíc záberov. 

S oživením nemého materiálu pomohol zvukový dizajn strihača Alexandra Kashcheeva. Rôznorodý charakter hudby zase zabezpečovala trojica hudobných producentov Oliver Torr, Prokop Korb a Adam Matej.

Súbežne s poznávaním fotografického archívu vznikala z denníkových záznamov kostra ,ideálneho‘ rozprávania, ktorá sa však neustále menila podľa toho, čo ponúkali samotné fotografie z jednotlivých životných etáp. Pristupovali sme k nim ako k subjektívnemu obrazovému denníku,“ opisuje režisérka svoje postupy. 

Ako kocka cukru v čaji

Po dokončení filmu vyjadrila fotografka veľkú radosť z toho, ako sa s jej fotografiami pracovalo. Vyniesli podľa nej na svetlo mnoho zabudnutých okamihov, dostali súčasný priestor a kontext. Ako hovorí, vždy sa sústreďovala na neortodoxnú vizualitu a nechcela si ju dať nikým vziať. 

Čo dnes považujem za hrôzu, je, že väčšina ľudí si zamieňa fotenie krásnych vecí za krásne fotografie,“ povedala v ankete pre Dokumentmagazin.sk. Paradoxne aj preto môže intímna sonda do jej života rezonovať.

Mladým študentom, ktorých dnes vyučuje, radí: „Foťte tie najobyčajnejšie veci okolo seba, ulicu, psa, mamu, pretože všetko sa strašne rýchlo mení a mizne. Keby som bola v mladosti fotila ulicu desaťkrát častejšie, nebolo by to na škodu. Je to, ako keď hodíte kocku cukru do čaju. Žiadna téma nie je obyčajná, žiadna skutočnosť nie je obyčajná. Foťte, čo je vám blízke.

Libuše Jarcovjáková (1952)

  • * Pochádza z umeleckej rodiny.
  • * V roku 1982 absolvovala štúdium fotografie na FAMU v Prahe.
  • * Pracovala v tlačiarni, viackrát vycestovala do Japonska.
  • * Dlhodobo dokumentovala rómsku a vietnamskú menšinu v normalizačnom Československu, ako aj pražský T-Club zameraný na queer komunitu. 
  • * Po roku 1985 sa legálne vysťahovala do Západného Berlína, ubytovala sa v tureckej štvrti a zarábala si pomocnými prácami. 
  • * Po návrate do Československa začala učiť fotografiu na Strednej priemyselnej škole grafickej v Prahe. 
  • * V roku 2017 vydala rozsiahlu monografiu Černé roky pohybujúcu sa na pomedzí literárneho denníka a fotografickej knihy. 
  • * V roku 2019 mala veľký úspech jej samostatná výstava Evokativ ako hlavné podujatie prestížneho fotografického festivalu Les Rencontres dʼArles.
  • * Od roku 2023 vedie ateliér fotografie na Fakulte dizajnu a umenia v Plzni.

Ešte nie som, kým chcem byť (Klára Tasovská, Česko/Slovensko 2024)

Anotácia: Ešte nie som, kým chcem byť

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Lapilli / Zdroj: Film Expanded

recenzia Lapilli

Lapilli otvárajú zábery morskej hladiny snímanej z idúcej lode a dunivý, takmer útrobný zvuk trieštiacich sa vĺn. Autorský hlas hovorí: „Prichádzam v momente, keď sa kyslík vydal na ústup.“ Znie to záhadne, priam nepreniknuteľne. Vzápätí obrazy mora vystrieda vyprahnutá krajina, popraskané dno jazera, z ktorého sa vplyvom devastujúcej ľudskej činnosti stala toxická pustatina. Filmové obrazy Lapilli, zábery vyschnutého Aralského jazera, ale aj iných lokalít s nerastnými kvetmi, podivuhodnými farbami skalných stien a kryštalických štruktúr však nie sú nepreniknuteľné. Skrýva sa za nimi autorkina naliehavá potreba hovoriť o smrti, strate a trúchlení. Nejde to hneď; nejde to priamo. Preto Ďurinová použije metaforu o vysychaní jazera a metonymiu kyslíka na ústupe. Je to akási rétorická a poetická fyzikálna chémia. A je to alchýmia. Paula Ďurinová chce hovoriť príbeh svojich starých rodičov, experimentálneho fyzika a učiteľky prekladateľky so záľubou v horách, meditácii a dychových cvičeniach, ktorí krátko po sebe podľahli kovidovému zápalu pľúc, no nemôže prestať myslieť na vysychanie jednej z najväčších vnútrozemských vodných plôch na svete. Navyše sa potrebuje ponoriť do seba. Preto zostupuje do jaskyne, preto nám hovorí, že smútok má svoje štádiá; je ich päť alebo sedem. Päť alebo sedem (z môjho pohľadu šesť) je aj implicitných častí filmu: štádium vyschnutého jazera (hľadania slov, filmovej formy), štádium vodopádu (výtrysku života,...
Záber z filmu Dozorkyňa / Zdroj: ASFK

recenzia Dozorkyňa

Dozorkyňa je čítankou psychologického trileru. Napriek tomu, že má svoje ošúchané stránky, odpísané z iných filmov z väzenského prostredia, stále je to poctivá psychologická dráma, ktorá mrazí nielen svojím severským prostredím. Dej sleduje prísnu, no sympatickú dozorkyňu Evu v stredných rokoch, ktorá pracuje v mužskej väznici. Pôsobí na oddelení pre mladých mužov odsúdených za ľahké zločiny, kde vďaka vzájomnému rešpektu medzi väzňami a dozorkyňou vládne príjemná, takmer táborová atmosféra. Tvorcovia filmu výrazne pracovali aj s dekoráciami a výpravou, aby si pomohli v minimalistickom rozprávaní. Postavami vo veľmi presnej, ale stručnej expozícii sú tak aj široké a presvetlené chodby v symetrickej kompozícii, ktorá evokuje pravidelnosť a poriadok nastolené Evou na oddelení. Eva každého z väzňov pozná po mene, venuje sa im nad rámec svojich povinností a vedie krúžok meditácie, vďaka čomu si ju hneď obľúbime. Takéto uvoľnené pomery však zároveň vyvolávajú napätie, pretože čakáme, kedy krehkosť vzťahov, nutne obmotaných mocenskou dynamikou, pukne. Obzvlášť, ak vzťah tvorí žena (príznačne pomenovaná Eva), ktorej je spoločensky pripisovaná menšia moc, ale v tomto prípade jej povolanie prináša dominanciu voči mužom, ktorých pozícia je vo väzení v porovnaní so stereotypmi mimo tejto inštitúcie podradená. Prostredie väzenia prináša aj napätie podporené strachom z minulosti odsúdených chlapcov a mužov, ktorú režisér naschvál nešpecifikuje, aby nám predstavivosť pracovala na plné obrátky, vždy...
Zobraziť všetky články